|
|
کدخبر: ۱۷۸۹۸۰

مذاکرات با عربستان نتیجه داد

نماینده ولی فقیه در امور حج با تشریح جزئیات توافق های انجام شده با مسئولان عربستان برای اعزام زائران، گفت: با حفظ حرمت، کرامت و عزت زائران، سال آینده ۸۶ هزار نفر از کشورمان به حج مشرف می شوند.

به گزارش امید نیوز _ حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر بعدازظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران، گفت: فریضه حج در روایات ما به عنوان یکی از ارکان دین یاد شده و شیعیان همانند اهل سنت اهتمام فراوانی به برگزاری آن دارند.
وی افزود: به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد ما در سال گذشته از رفتن به حج محروم بودیم ولی تمام تلاش خود را انجام دادیم که حج تعطیل نشود و چیزی که امروز اتفاق افتاد اگر سال گذشته نیز انجام می شد، مراسم حج برگزار می شد.

** اعزام ۸۶ هزار زائر ایرانی به حج
قاضی عسکر افزود: در گفت و گو با وزیر حج عربستان که با صراحت و رویکرد منطقی صورت گرفت، توافق نهایی حاصل شد و قرار است ۸۶ هزار حاجی ایرانی به حج مشرف شوند و از برکات این فریضه بهره مند شوند.
وی ادامه داد: آنچه بیشتر مورد توجه قرار گرفت این بود که خواست مردم و مسئولان و در راس آنها خواست مقام معظم رهبری با گفت و گوی صمیمی محقق شود که اکثر قریب به اتفاق آن محقق شد.
قاضی عسکر در پاسخ به این سئوال که در توافق حاصل شده حرمت، کرامت و عزت زائران حفظ شده است، گفت: در رابطه با عزت و کرامت و همچنین امنیت زائران ایرانی، ما مشکلاتی که داشتیم مطرح کردیم و بر اساس توافق نامه امضا شده مسئولان عربستان موظف شدند برای عموم حجاج از جمله حجاج ایرانی راحتی، ‌عزت و امنیت را تا زمانی که در این کشور حضور دارند را بر عهده گیرند و آنها قبول کردند که این ها جز وظایف ذاتی است.

** برگزاری مراسم برائت و دعای کمیل
نماینده ولی فقیه در امور حج در پاسخ به سوالی که در این توافق نامه در مورد برگزاری مراسم روز برائت و دعای کمیل چه مسائلی مطرح شده، ‌گفت: تمام آنچه مورد نظر بوده در توافقنامه آمده است و قرار است در محل سکونت و مکان هایی که متعلق به حجاج ایرانی است این تجمعات و مراسم برگزار شود و قرار است در دوره دوم مذاکرات مسائل به صورت ریز مطرح شود.
قاضی عسکر درباره پرداخت دیه به شهدای حادثه حج در این توافقنامه گفت: در حوادثحج گذشته یکی از حوادثمربوط به شهدای مسجد الحرام بود که با توجه به دستور پادشاه عربستان این توافق به صورت قطعی انجام شد و قرار شد آن دیه پرداخت شود و شرکت بن لادن نیز قرار شد خسارت آسیب دیدگان را بدهد.
وی ادامه داد: در مورد شهدای منا به دلیل این که روابط دو کشور قطع شده بود راه بررسی وجود نداشت و البته در وزارت خارجه، دادستانی کل کشور و ارگان های مرتبط کارهای مهمی در این زمینه صورت گرفت و توسط سازمان حج و بنیاد شهید در دو ماه گذشته وکیلی از خود عربستان گرفته شد که این مساله را پیگیری و به صورت مرحله ای دنبال می کند.
قاضی عسکر ادامه داد: ما در سازمان حج و زیارت کارهای گسترده دراین زمینه انجام دادیم و با بیش از ۸۰۰ تن از شاهدان این حادثه مصاحبه گرفتیم تا دراختیار کمیته حقیقت یاب قرار گیرد تا در این مورد هم به توافق نهایی برسیم.
وی گفت: بنا بر این نظریه که مورد توافق شیعه و سنی می باشد اگر در مکانی مانند مساجد و مکان هایی مانند منا حادثه ای رخ دهد و فردی به عنوان مقصر اصلی شناخته نشود هزینه آن باید از بیت المال پرداخت شود.

** از هر خانواده شهید مسجدالحرام و منا دو نفر به حج مشرف می شوند
قاضی عسکر افزود: بشارتی که به خانواده شهدا می توانم بدهم این است که با تلاش رئیس سازمان حج و هیات اعزامی قرار شد امسال از هر خانواده شهید مسجدالحرام و منا، دو نفر به حج تمتع اعزام شوند.
قاضی عسکر گفت: بخشی از تمهیدات برای امنیت زائران مانند تعریض کردن خیابان ها توسط عربستان انجام شده است و بخش دیگر که مربوط به ما است با تفاهم صورت گرفته با کشورهای دیگر قرار شد حجاج به صورت زمانبندی مراسم حج را انجام دهند.
وی ادامه داد: در داخل کشور نیز برای عوامل سازمان حج و زیارت آموزش امداد و نجات ارائه شده و پزشکان ما موظف شدند این بحثرا جدی بگیرند و اورژانس کشور موظف شده در این مورد طرح خود را ارائه دهد.

** برخورد با دو کارمند خاطی فرودگاه عربستان
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مورد برخورد با دو کارمند خاطی فرودگاه عربستان توسط مسوولان عربستان گفت: قبلا سند و مدرک قطعی مبنی بر برخورد با آنها نداشتیم ولی در نامه وزیر حج کاملا به این مساله تصریح شده که آنها به ۴ سال زندان، هزار ضربه شلاق و اخراج از محل کار محکوم شده اند.
وی افزود: در این مذاکرات مسوولان عربستانی تاکید کردند که ما خواستار اشد مجازات برای افراد خاطی شده بودیم که سه قاضی این حکم را صادر کردند و احکام آنها به صورت مکتوب اعلام شده است.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در مورد دستبندهایی که توسط عربستان قرار شده بود برای حجاج در نظر گرفته شود، گفت: اصل این مساله درخواست ما بوده است که این دستبندها به صورتی که برای زندانیان در نظر گرفته می شود، نیست و حتی در کشورهای غربی هم این دستبندها برای برخی بیماران خاص طراحی شده تا از وضعیت بیماری آنها آگاهی حاصل شود.
وی افزود: در حادثه منا نیز ما کارت هایی را برای حجاج طراحی کرده بودیم که در این حادثه این کارت ها از بین رفت و ما به دنبال دستبندهایی بودیم که به ما نشان دهد زائر در کدام محل است و یا این که سوابق بیماری وی در این دستبند مشخص شده باشد و امیدواریم که توافق شود که این کار را خودمان انجام دهیم.
قاضی عسکر تاکید کرد که بستن این دستبندها الزامی نیست و ما به لحاظ مسایل امنیتی و حفظ سلامت حجاج این کار را کرده ایم.

** ثبت نام از زائران
نماینده ولی فقیه در امور حج در مورد کارهای اجرایی حج نیز گفت: قرار شد حمل و نقل نیمی از زائران توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی و نیم دیگر نیز توسط شرکت های عربستانی صورت گیرد و با تمهیداتی که از دو، سه ماه قبل انجام دادیم هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و بعد از اعلام اولویت ها، ثبت نام را آغاز خواهیم کرد.
قاضی عسکر با بیان این که ما مساله حج را از مسایل و روابط سیاسی دو کشور جدا می دانیم، افزود: حج یکی از واجبات مردم است و نباید با توجه به برخی مسایل سیاسی دو کشور تعطیل شود البته امیدواریم از دیپلماسی حج برای تقویت دیپلماسی عمومی کشور هم بهره بگیریم چرا که دو کشور ایران و عربستان از کشورهای بزرگ منطقه هستند و سیاست نظام هم گسترش روابط با همسایگان است.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا این توافق نامه یکسال طول کشید، گفت: البته این توافق نامه یکسال طول نکشید و در برخی زمینه ها از قبل توافقهایی صورت گرفته بود که در بخش کنسولی و برخی مسایل دیگر به توافق نرسیدیم که علت آن هم این بود که زمان کافی نداشتیم.
قاضی عسکر افزود: امسال پس از ارسال دعوت نامه وزیر حج عربستان به صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلافاصله در زمان مقرر هیات اعزام شد و با توجه به فضای معتدل و منطقی حاکم، توانستیم در دو جلسه توافق نامه را امضاء کنیم.

** درباره افزایش سهمیه اعزام زائران
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت در مورد افزایش سهمیه زائران نیز گفت: در سال ۹۴ و با توجه به کاهش ۲۰ درصدی سهمیه حجاج برای ساخت و سازها در مکه، تعداد ۶۴ هزار نفر اعزام کردیم و امسال با توجه به آخرین سرشماری جمعیت، تعداد حجاج و عوامل اجرایی و خانواده معظم شهدا، بیش از ۸۶ هزار نفر خواهد بود.
قاضی عسکر در پاسخ به این سئوال که آیا این توافق نامه تاثیری بر اعزام حجاج برای عمره نیز خواهد داشت، گفت: اگر در اجرای این توافق نامه اتفاق خاصی نیافتد و با توجه به شناخت وزیر حج عربستان، احساس من این است که در صورتی که این توافق نامه به خوبی اجرا شود، زمینه های اعزام حج عمره نیز فراهم شود.

** هزینه سفر حج
قاضی عسکر در زمینه هزینه های سفر حج نیز گفت: طبق آنچه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، ما به دنبال سودگیری و سودخواهی نیستیم و سعی می کنیم به قیمت تمام شده هزینه ها را از حجاج دریافت کنیم و حتی در این راستا در سال قبل حدود ۲ میلیون تومان به مردم بازگردانده شد.
وی افزود: البته این مساله را هم باید در نظر بگیریم که با توجه به افزایش قیمت ارز و تورم بوجود آمده در عربستان، شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار