|
|
کدخبر: ۱۷۹۲

روحانی در مجلس:

رئیس‌جمهور منتخب ملت، مجلس را برآمده از اجتهاد و جهاد فقهای بزرگ صدر مشروطه دانست و تاکید بر بازگشت حرمت و اقتدار به آن تصریح کرد: دولت آینده به فکر تقابل با مجلس نیست.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی که در نشست مشترک با مجلسی‌ها در مجموعه بهارستان سخن می‌گفت، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما و فقهای بزرگ در صدر مشروطیت است.

* باید حرمت و اقتدار مجلس بازگردد

وی افزود: مجلس نماد مهم مردم‌سالاری است و تک تک نمایندگان به عنوان نماینده کل ملت ایران هستند.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه اگر در سال‌‌های اخیر گاهی نسبت به مجلس بی‌حرمتی شد، این حرمت و اقتدار باید به آن بازگردد، تصریح کرد: دولت آینده به مجلس شورای اسلامی به عنون یک نهاد مهم و تاثیرگذاری که امام فرمود عصاره فضائل یک ملت است، می‌نگرد.

* نگاه دولت آینده به قوانین مصوب مجلس

روحانی بر همین اساس خاطرنشان کرد‌ که مصوبات مجلس به عنوان نهاد قانون‌‌گذاری که محصول کار آنها پس از تایید شورای نگهبان است برای همه از جمله دولت‌ آینده لازم‌الاتباع خواهد بود.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بی‌تردید ادامه دهنده راه سیاستمدار بزرگی چون شهید مدرس است که امام عزیز ما به او عشق می‌ورزید و افتخار مجلسیان این است که ادامه دهنده راه او باشند.

* مدرس الگوی بزرگ سیاست، اخلاق و شجاعت در قانون‌گذاری است

رئیس جمهور منتخب گفت: بی‌تردید شهید مدرس یک الگوی بزرگ در سیاست، اخلاق، شهامت و شجاعت و قانون‌گذاری بود و هنوز حرفهای او نو و تازه است.

روحانی ادامه داد: برگردیم یک‌بار دیگر نطق‌های مدرس و سخنانش را مرور کنیم و ببینیم آنچه او بیش از یک قرن قبل گفته، چه بوده است.

* به عضویتم در خانواده مجلس افتخار می‌کنم

وی تصریح کرد: من افتخار می‌کنم بگویم عضو خانواده مجلس هستم ۲۰ سال از عمرم از مجلس اول تا مجلس پنجم در خانه ملت سپری شد و چه درس‌های فراوانی از مجلس آموخته‌ام.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه یکی از این درس‌ها این بود که عظمت مجلس عظمت ملت است، اضافه کرد: دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود و اقتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد، برای دولت خواهد بود.

* مبنای همکاری ما همراهی با یکدیگر است

رئیس جمهور منتخب گفت: قانون مجلس، نظارت مجلس، نقد مجلس، سؤال مجلس و حتی اگر لازم بود استیضاح مجلس را بر دیده منت می‌‌گذاریم؛ مبنای همه ما برای همکاری، همراهی با یکدیگر است.

روحانی افزود: همراهی و همکاری دو قوه مهم تقنین و اجرا بر مبنای قانون اساسی است و فصل ششم از آن مربوط به مجلس و فصل نهم از آن دولت است.

وی خاطرنشان کرد: اصول قانون اساسی در فصل ششم از اصل ۶۲ تا اصل ۹۹ قوه مقننه و وظایف و اختیارات این قوه که در راس آن مجلس و در کنار آن شورای نگهبان است، تبیین کرده است.

* دولت و مجلس جایگزین هم نمی‌شوند

رئیس جمهور منتخب گفت: فصل نهم قانون اساسی از اصل ۱۱۳ تا اصل ۱۴۲ نیز وظایف قوه مجریه، رئیس ‌جمهور، وزرا و هیئت وزیران را به خوبی تبیین کرده و نه دولت جایگزین مجلس می‌شود و نه مجلس جایگزین دولت؛ این دو برای حل معضلات کشور مکمل یکدیگر خواهند بود.

روحانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: طبق قانون اساسی قانون‌گذاری بر عهده مجلس است و دولت نمی‌تواند به بهانه برنامه مصوبات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها، قانونی را تدوین کند و برنامه خط مشی مصوبات بر عهده دستگاه اجراست.

* تأثیر ملی اندیشی مجلس بر تعامل قوا

وی تصریح کرد: هر چه مجلس ملی‌تر بیاندیشد که این چنین نیز هست و هر چه نمایندگان محترم مجلس به عنوان نمایندگان کل ملت ایران از جزئی‌نگری و مسائل خرد حوزه‌‌های انتخابیه فاصله بگیرند و به مسائل ملی و منافع کل ملت و کشور بیاندیشند، همکاری، هماهنگی، همدلی و همراهی بین مجلس و دولت بیشتر و بهتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: طبق قانون اساسی برنامه بر عهده دولت است؛ البته در بخش برنامه و بخش بودجه آنجا که قانون نیاز است مجلس قانون‌گذاری می‌کند اما طبق اصل ۱۳۴ برنامه و اجرای آن بر عهده دولت است.

* قانون برای همکاری کافی نیست

وی با بیان اینکه مصوبات، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و اجرای آنها بر عهده دولت است، در عین حال متذکر شد: همه می دانیم تنها قانون برای همکاری و هماهنگی کافی نیست و علاوه بر وجود قانون، اخلاق معیار بزرگی برای همکاری خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب گفت: دولت خود را مجری قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور می‌داند و بدون قانون‌گرایی کشور سامان نخواهد یافت؛ بسیاری از معضلات و مشکلات کشور در گذشته به خاطر فاصله گرفتن از قانون است.

* به فکر تقابل با مجلس نیستم

روحانی افزود: دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود و نه در فکر آنکه خدای ناکرده مجلس را با آمار غیر دقیق فریب دهد و نه در فکر آنست که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای آن بهانه‌تراشی کند.

* کشور دارای شرایط سخت و پیچیده است

وی با بیان اینکه بی‌تردید حل معضلات کشور بدون همکاری مجلس و قوه مجریه امکان‌پذیر نخواهد بود، اظهار داشت: امروز کشور دارای شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای است و این پیچیدگی برخی‌اش از عملکرد داخلی است و برخی از فشارهای ظالمانه خارجی به وجود آمده است.

روحانی ادامه داد: همین کافی است و نیاز به آمار و ارقام آن هم در حضور نمایندگانی که از آمار واقعی با خبر هستند، نیست و نیازی وجود ندارد که بگویم شرایط کشور چگونه است.

* رشد اقتصادی کشور منفی است؛ تورم هم بالاست

رئیس جمهور منتخب ملت تأکید کرد: اولین بار است که پس از جنگ تحمیلی در دو سال متوالی رشد اقتصادی ما منفی است و این برای نخستین بار است که در کنار این رشد منفی دارای تورم بسیار بالایی در کشور هستیم و بیشترین تورم در منطقه و شاید در جهان را داریم.

حجت‌الاسلام روحانی یادآور شد: کشور با تورم ۴۲ درصد و بیکاری مواجه است که باید گفت در سال‌های آینده مشکل بیکاری اگر اقدام فوری درباره آن صورت نگیرد، بیشتر و بیشتر می‌شود.

* آمار بیکاران تحصیل‌کرده در کشور

وی ادامه داد: جوانان تحصیل‌کرده کشور را با یک عمل تاخیری بعد از دوره متوسطه درب‌های دانشگاه را به رویشان باز کردیم و بیش از ۴ میلیون دانشجو وجود دارد و طبق محاسبات، اگر همین روند ادامه یابد در ۴ سال آینده رقمی بین ۴.۵ میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: رقم آنهایی که در طول ۴ سال گذشته مشغول به کار شدند بسیار اندک است و باید دید مرکز آمار بین ۸۵ تا ۹۰ رقم شاغلین را چقدر عنوان کرده است؛ سالی ۱۴ هزار نفر اشتغال سال‌های اخیر کشور ماست.

وی ادامه داد: همین ارقام به اختصار کافی است که شرایط کشور ما را نشان دهند؛ ما برای همکاری و همراهی نیاز داریم که دولت و مجلس از اوضاع داخلی منطقه‌ای و جهان تحلیل واحد داشته باشد و این نیاز به همکاری مداوم بین مجلس و دولت دارد و نیاز به همکاری کمیسیون‌های تخصصی و وزارتخانه مربوطه است.

* کارشناسان فقط در دولت نیستند

رئیس‌ جمهور منتخب اظهار داشت: معتقد نیستم کارِ کارشناسی و کارشناسان فقط در بخش اجرا هستند بلکه قوه مقننه هم دارای قدرت کارشناسی است؛ بنده بسیاری از نمایندگان مجلس را از دیرباز می‌شناسم و آنها اهل مطالعه، تحقیق و با قدرت کارشناسی و تحلیل هستند و لذا کارشناسی دولت باید در کنار کارشناسی قوه مقننه قرار گیرد.

روحانی تصریح کرد: این دو قوه در کنار هم نیز کافی نیست؛ باید از دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، صاحبان حِرَف و انجمن‌های حرفه‌‌ای، تشکل‌های مختلف و از کارشناسان و تجربه آنان استفاده کرد و علاوه بر اینها باید از تجربه جهانی بهره‌برداری و استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: اساس مجلس نیز شورا و مشورت است که از اسلام و قرآن است که می‌فرماید «و امرهم شوری و بینهم» و باید از روش‌ها و تجربه دیگران استفاده کرد.

رئیس‌ جمهور منتخب ملت گفت: علم، هنر و تجربه مرز نمی‌شناسد؛ او که بزرگ‌ترین سفیر الهی و رحمت برای عالمیان بود به ما گفت که به دورترین نقاط هم سفر و طلب علم کنید ولو در سین و چین باشد.

روحانی ادامه داد: ‌ ما باید تجربه یکدیگر را در کنار یکدیگر ببینیم و از تجربه دیگران نیز بهره جوییم و در کنار این به تحلیل واحد برسیم؛ در برابر دشمن باید درست سخن گفت و دشمن و نقشه‌‌هایش را باید شناخت و در برابر آن تدبیر و مدیریت کرد.

*لبخند ملت را کسی نتوانست منکر شود

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مردم در انتخابات سنگ تمام گذاشتند، گفت: مردم صحنه‌ای را خلق کردند که حتی دشمنان را به حیرت وادار کرد و هیچکس نتوانست در این انتخابات پرشور و با شکوه تردید کند چه در داخل و چه در خارج.

«لبخند ملت را هیچکس نتوانست منکر شود شادی مردم را همه جهانیان به عنوان برگ زرین تاریخ ایران شاهد بودند».

رئیس‌جمهور ادامه داد: تمام مذاهب و تمام اقوام در این پیروزی مشارکت داشتند مردم ما احساس کردند که کشور ما نیاز به پشتیبانی دارد و ملت با حضورش بزرگترین پشتیبانی را انجام داد.

*سه سرمایه اصلی دولت آینده

روحانی ادامه داد: با تمام مشکلات، دولت آینده سه سرمایه بزرگ را در کنار خود می‌بیند، اولین سرمایه حمایت مردم است، مردم حمایت کشور را با تمام قدرت لمس می‌کنند. اگر کسی مشکل مردم را به زبان نگوید فقط دل مردم را آزرده کرده است و آنها را عصبانی می‌کند، یاوه‌گویی مشکلی را حل نمی‌کند. ما باید با زندگی مردم همصدا باشیم. مردم ما در این انتخابات نشان دادند و اعلام کردند که به صحنه آمده‌اند نه برای یک روز که برای چهار سال در همه صحنه‌ها کمک و پشتیبان خواهند بود و این سرمایه‌ بزرگ نظام و از جمله دولت آینده خواهد بود.

وی افزود: سرمایه دوم حمایت مقام معظم رهبری است. ایشان در ایجاد این حرکت حماسی و ملی نقشی بسزا داشتند. بیانات ایشان، رهنمودها و هدایت‌های ایشان سرمایه بزرگی برای دولت و همه ما خواهد بود.

رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: سرمایه سوم همکاری قوای سه‌گانه با یکدیگر است. دولت با حمایت مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت با کمک مجلس و قوه قضاییه و با کمک همه نهادها و تشکل‌ها و همه احزاب و گروه‌ها می تواند مشکلات را حل کند. این همکاری و همدلی به خصوص میان قوای سه‌گانه سرمایه سوم است و با این سه سرمایه کشور بزرگ و ملت بزرگ گرچه دشمنان بزرگی دارند بی‌تردید می‌توانند مشکلات را پشت سر بگذارند و از این پیچ تاریخی به حول و قوه الهی به کمک حق و عنایات اهل بیت و توجهات حضرت ولیعصر عبور کنند.

وی افزود: قرار ما بعد از اعلام نتایج انتخابات تا روز تنفیذ و تحلیف، یافتن همکاران آینده برای دولت آینده بود اما من ترجیح دادم از زاویه دیگری به آن نگاه کنم.

روحانی گفت: من ترجیح دادم مسائل کشور را مورد بررسی قرار دهم مشکلات کشور و امکانات کشور را مورد بررسی قرار دهیم و سپس به فکر یارانی باشیم که با این امکانات این مشکلات را حل و فصل کنند. برای این منظور چهار گروه و کمیته تشکیل داده‌ایم که شامل کمیته‌های اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: زیر نظر این چهار کمیته ۲۰ کارگروه مشغول کار شدند که از ۵۰۰نفر از صاحبنظران و شخصیت‌های فرهیخته و دانشگاهی تشکیل شد و از بسیاری از تشکل‌های مردمی استمداد کردیم. یک بار اوضاع کشور را بررسی کردیم و از مسئولین اجرایی کشور نیز استفاده کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: گرچه نتیجه این دو فاصله زیادی با یکدیگر داشت و کارگروه‌های منتخب ما وضعیت کشور را به گونه دیگری ترسیم می‌کنند و مسئولین اجرایی که از آنها گزارش می‌خواهیم به گونه دیگری می‌گویند اما به فکر و در مقام قضاوت نهایی نیستم.

*دولت در ۱۰۰ روز اول تلاش می کند واقعیت کشور را به مردم و مقام معظم رهبری گزارش دهد

وی افزود: به طور حتم دولت در ۱۰۰روز اول تلاش خواهد کرد تا واقعیت کشور را به مردم و به مقام معظم رهبری و نمایندگان ملت عرضه کند. دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی را تحویل گرفته و با چه مشکلاتی روبرو است.

رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: ‌در کنار این کارگروه‌ها تلاش شد افراد مورد نظر کابینه، مورد بررسی قرار بگیرند، در اینجا اعلام می‌کنم که از همه لیست‌ها استفاده می‌کنیم و امیدواریم با کمک مجلس در کوتاهترین زمان ممکن بتوانیم انشالله کابینه شایسته برای اداره کشور در شرایط فعلی کشور تشکیل دهیم.

روحانی گفت: این کار به حول و قوه الهی امکان‌پذیر خواهد بود. مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور و همه هدف واحدی را دنبال می‌کنند.

وی افزود: ‌ ما در بحثبودجه وقتی به آمارها و ارقام بودجه مصوب نگاه نمی‌کنیم و گزارش سازمان مدیریت را می‌بینیم احساس می‌کنیم این بودجه مصوب با واقعیت اجرایی فاصله زیادی دارد کما اینکه بودجه سال گذشته اینچنین بود و از ۱۴۴ عملاً به ۱۰۶ رسیدیم.

*باید برای اجرایی شدن بودجه همدیگر را یاری کنیم

رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: اینبار هم فاصله ۲۱۰، با واقعیتش چه باشد که هر گروهی رقمی را می‌گوید و به نظر فاصله زیاد خواهد بود. باید برای اجرایی شدن بودجه و حل برخی از مسائل آن همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم بودجه را اجرایی کنیم.

وی افزود: در بحثیارانه خود شما می‌دانید که منابع یارانه با هزینه یارانه نقدی فاصله دارد. مجلس قانونی را برای قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی پیش‌بینی کرده است اما این قانون اجرا نشده است.

روحانی ادامه داد: در حالیکه می‌بایست لااقل از اول تیرماه این قانون اجرایی می شد، فعلا در منابع هزینه‌ای حرکت‌ها سریع انجام می شود ولی در منابع درآمدی قدمی برداشته نمی‌شود، هر چقدر گفته می‌شود، می‌گویند دولت آینده. البته دولت آینده ترس و وحشتی ندارد اما در عین حال حواسمان باید جمع باشد که این مردم به حل مشکلات امید بسته‌اند.

وی افزود: از همه در این راه ندای مردم را پاسخگو باشیم، به غیر از مسئله بودجه و یارانه، مسائل و مشکلات دیگری وجود دارد، مشکلات دیگری هم در بحثبانک و منابع بانکها، درباره موضوع نرخ ارز و … که در یک فرصت دیگر باید با مجلس در میان گذاشته شود و به فکر راه حلهای ‌آن باشیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار