|
|
کدخبر: ۱۷۹۶۰۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب می تواند جامعه را از سقوط نجات دهد، گفت: بر این باوریم حل مسئله کتاب، نشر و کتابخوانی به عزم ملی و کمک همگان نیاز دارد.

به گزارش امید نیوزسیدرضا صالحی امیری عصر شنبه در آیین اختتامیه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب با تبریک اعیاد شعبانیه افزود: امروز از این جهت مهم است که بطور رسمی کلید نمایشگاه های کتاب را به تشکل های صنفی نشر واگذار کردیم و دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط حمایت، نظارت و سیاستگذاری را عهده دار خواهند شد.
وی با بیان اینکه سیاست رسمی واگذاری امور اجرایی فرهنگ و هنر را به اصحاب و اهالی فرهنگی وهنری در دستور کار داریم، ادامه داد: برای مطبوعات سازمان نظام صنفی رسانه ای را در دست تصویب و برای حوزه هنر نیز سازمان هنر و برای حوزه نشر، اتحادیه ها و تشکل های نشر را مد نظر داریم که با جدیت دنبال خواهد شد.
صالحی امیری افزود: در سال ۹۶ همانگونه که در افتتاحیه نمایشگاه نیز اعلام شد، همه امور اجرایی نمایشگاه های کتاب تهران و شهرستان ها به تشکل های صنفی واگذار می شود.
عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری اینکه این دولت از ابتدا قول داده بود به تدریج امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: خوشبختانه در بخش های فرهنگ و هنر، واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی آغاز شد و به عنوان دولت فقط ناظر هستیم و سیاستگذاری می کنیم.

** نمایشگاه کتاب بهار کتاب و کتابخوانی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه کتاب را بهار کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: نمایشگاه کتاب یک رخداد فرهنگی در سطح ملی، بین المللی و فراتر از یک مجموعه است که در آن مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی شکل می گیرد.
به گفته صالحی امیری، نمایشگاه کتاب سالم ترین فعالیت فرهنگی در کشور محسوب می شود و معتقدیم دولت باید کمترین مداخله را در امور آن داشته باشد.
وی ادامه داد: همزمان با نمایشگاه کتاب گفت وگوهای فرهنگی میان مردم، مولفان، نویسندگان، ناشران و …شکل می گیرد.
به گفته صالحی امیری، نمایشگاه سی ام را می توان نمایشگاه گفت وگوهای فرهنگی و تعامل فرهنگی در سطح ملی و بین المللی برشمرد.
وی یادآور شد: حضور ۱۴۰ نمایندگی خارجی، ایتالیا به عنوان مهمان ویژه و استانبول به عنوان شهر مهمان ویژه و بیش از ۳۰۰ ناشر خارجی در این نمایشگاه بیانگر توجه ایران به موضوع دیپلماسی فرهنگی در جهان است.

** ایران بیشترین توجه را به موضوع دیپلماسی فرهنگی دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دنیای پرتلاطم امروزی، جمهوری اسلامی ایران اکنون بیشترین توجه را به موضوع دیپلماسی فرهنگی دارد که نمود عینی آن را می توانیم در نمونه های نمایشگاه های فوق مشاهده کنیم.
وی با اشاره به جایگاه و عظمت کتاب، آن را به عنوان مظهر گفت وگو و تعامل با مولفان مردم با اندیشمندان و ناشران و مخاطبان دانست.

** اگر پرسش گری و نقد در جامعه جای نگیرد تفکر و اندیشه زیرزمینی می شود
صالحی امیری با بیان اینکه اساسا یکی از فلسفه های نمایشگاه کتاب پرسش گری است، تصریح کرد: بر این باوریم اگر پرسش گری و نقد در جامعه جای نگیرد، تفکر و اندیشه زیرزمینی در این جامعه شکل خواهد گرفت.
وی افزود: در مقابل اگر در جامعه ای نقد و پرسش گری وجود داشته باشد، متفکرانی چون آیت الله طباطبایی و مطهری ها خلق می شوند. در چنین جامعه ای انبوه آسیب های اجتماعی و اخلاقی به راحتی رفع می شود.

** در جامعه بدون کتاب رذیلت جایگزین فضیلت می شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اما در جامعه ای که مردمش کتابخوان نباشند باید منتظر جهل و نادانی باشیم زیرا در این جوامع اگر حال کتابخوانی خوب نباشد رذیلت جایگزین فضیلت، دروغ جای سلامت و راستگویی، نامردی جای جوانمردی، ترس جای صداقت و تحجر جای روشنفکری را می گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید کتاب بخوانیم و دیگران را نیز به کتابخوانی ترغیب و زیست بوم فرهنگی را ایجاد کنیم.

** کتاب باید به سبد کالای خانواده ها افزوده شود
صالحی امیری با بیان اینکه کتاب می تواند جامعه ای را از سقوط نجات دهد، گفت: زیبنده نظام اسلامی نیست که کتاب به مساله ثانوی تبدیل شود از این نیاز است مردم کتاب را به سبد کالای خانواده ها بیافزایند زیرا جامعه با کتاب و کتابخوانی شکوفا می شود.
عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به بارندگی ها و آماده نبودن برخی زیرساخت ها در شهر آفتاب اشاره کرد و از بابت مشکلات پیش آمده از همگان به خصوص اصحاب نشر(ناشران داخلی و خارجی) که دچار مشکل و ضرر و زیان شده اند عذرخواهی و ابراز امیدواری کرد: در دوره های بعدی مشکلات مشابه را در برپایی نمایشگاه نداشته باشیم.
صالحی امیری تاکید کرد: در دوره های بعدی باید فرصت ها را تقویت و آسیب ها را شناسایی و رفع کنیم.
وی ضمن تشکر از دست اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب بار دیگر با بیان اینکه سیاست واگذاری امور اجرایی به تشکل های نشر در بخش خصوصی که از فردا عملیاتی می شود، گفت: معتقدیم با تدوین یک پیش نویس و تفاهمنامه در تهران و استان ها مسئولیت های اجرایی بیشتری را واگذار و به عنوان دولت همچنان سیاستگذار و ناظر باشیم.
سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۳ اردیبهشت ماه در شهر آفتاب بطور رسمی آغاز به کار کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار