|
|
کدخبر: ۱۸۲۲۹۳

وزیر خارجه عربستان با طرح ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که کشورش از استراتژی جدید آمریکا برای تعامل با ایران حمایت می کند.

به گزارش امیدنیوز به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که عربستان از استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با ایران از جمله برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و آنچه حمایت‌های ایران از تروریسم خواند، حمایت می‌کند.

و ی مدعی شد که محقق شدن صلح و ثبات در خاورمیانه نیازمند مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه و تخریبی ایران است.

الجبیر در ادامه مدعی شد که رفتارهای خصمانه ایران نقض آشکار تمام معاهدات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است که این امر باعث شد ایران در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار گیرد.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی پیش از این نیز در نشست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که در نیویورک برگزار شد، مدعی شد که این کشور جنگ یمن را انتخاب نکرده است.

وی در ادامه ادعای خود افزود: ایران از توافق هسته‌ای برای تامین مالی شبه نظامیان و حوثی‌ها در یمن استفاده کرده است.الجبیر همچنین مدعی شد که 2500 نیروی ایرانی و 10000 شبه نظامی شیعه در سوریه حضور دارد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه لفاظی‌های خود گفت: ایران حامی تروریسم است نه فقط از طریق حزب الله بلکه از القاعده نیز که آزادنه در سوریه رفت و آمد می‌کند حمایت می‌کند.

این مقام سعودی درحالی ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند که کشورش مرزهای خود را به روی داعش باز کرد تا وارد عراق و سوریه شود و از آن حمایت مالی و تسلیحاتی کرد.

دولت ترامپ پس از اعلام خروج خود از برجام در ماه مه، بخش اول تحریم‌های خود علیه ایران را بازگردانده و مرحله دوم تحریم‌های آمریکا نیز از روز 13 آبان (۴ نوامبر) به اجرا گذاشته می‌شود و واشنگتن هدف خود را وارد کردن فشار مالی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی و به خصوص کاهش هرچه بیشتر درآمد نفتی ایران عنوان کرده است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: حاکمیت عربستان یک خط قرمز است و ما مداخله در امورمان را نمی‌پذیریم. رسالت ما بر پایه شراکت صادقانه با جهان است تا نسل‌های آینده در صلح زندگی کنند.

وی گفت: اقدامات قطر به دلیل حمایت از تروریسم و نشر انزجار و پناه دادن به تندروها نشان می‌دهد که هیچ گریزی از تحریم این کشور وجود ندارد.

الجبیر ادعا کرد، قطر از جدایی‌طلبان در امارات، عربستان، بحرین و کویت با هدف ایجاد مشکلاتی برای این دولت‌ها و ایجاد بی‌ثباتی در آنها حمایت می‌کند. چرا این کار را می‌کنید؟

رئیس دستگاه دیپلماسی سعودی افزود: قطری‌ها از اواسط دهه 70 از افراطی‌ها حمایت و ملت‌ها را تحریک می‌کنند و قطر مرکز رهبران اخوان المسلمین شده و این گروه سازمان‌هایی مثل تکفیری‌ها، القاعده و النصره را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: قطری‌ها به رهبران دینی اجازه می‌دهند در شبکه‌های تلویزیونی ظاهر شده و به توجیه حملات انتحاری بپردازند که این امری رد شده است. قطر به گروه‌های تروریستی جا می‌دهد که ما این را نمی‌پذیریم. الناشری در سال 2000 با گذرنامه قطری وارد عربستان شد. ما بسیاری از اعضای القاعده را که با گذرنامه قطری به کشور ما آمده بودند بازداشت کردیم. مردم قطر و آمریکا از این مساله آگاهند.

الجبیر با تکرار اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: فعالیت‌های "تروریستی" ایران همچنان موجب برهم زدن ثبات منطقه می‌شود. ما از استراتژی آمریکا در مقابله با ایران حمایت می‌کنیم. برخورد متجاوزانه ایران نقض تمامی منشورهای بین‌المللی است. ما ایمان داریم که تحقق صلح در خاورمیانه مقابله با ایران را می‌طلبد!

وی درباره یمن نیز ادعا کرد: شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به برهم زدن امنیت منطقه ادامه می‌دهند. این شبه‌نظامیان تاکنون 199 موشک به عربستان شلیک کرده‌اند. ما مجددا بر پایبندی‌مان به حل سیاسی بحران در یمن براساس سه اصل و ادامه حمایت انسانی از یمن تأکید می‌کنیم. کمک ما به یمن در طول چهار سال به 13 میلیارد دلار رسیده است.

الجبیر در ادامه با پرداختن به موضوع فلسطین گفت که مساله فلسطین مساله عربستان و محوری جهان اسلام باقی خواهد ماند. تشکیل کشور مستقل در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی حق فلسطین است.

وی درباره بحران سوریه بر لزوم پایبندی به قطعنامه 2254 شورای امنیت و حل سیاسی براساس اصول بیانیه ژنو و اهمیت انتقال به مرحله سیاسی برای حفظ وحدت و استقلال آن و خروج تمامی شبه‌نظامیان خارجی از این کشور تأکید کرد.

الجبیر گفت: عربستان به مسؤولیت خود در قبال جهان عمل می‌کند طوری که تاکنون 100 تن کمک انسانی به روهینجا ارائه کرده و بیش از 300 هزار تن از آن‌ها در عربستان هستند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه حمایت کشورش را از تلاش‌های غسان سلامه فرستاده سازمان ملل به لیبی برای حل بحران این کشور اعلام کرد.

52310

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار