|
|
کدخبر: ۱۸۲۴۳۶

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به ماجرای مفقود شدن روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول نوشت: دولت آمریکا با حساس‌ترین دوراهی دیپلماتیک خود روبروست چرا که باید عربستان را به گونه‌ای مجازات کند که موجب تقویت ایران نشود.

به گزارش امیدنیوز ، به نوشته روزنامه نیویورک پست، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم‌اکنون با پیچیده‌ترین دوراهی دیپلماتیک خود تا به امروز مواجه است: اینکه چگونه یک متحد سرکش یعنی عربستان سعودی را مجازات کند، بدون آنکه دشمنان منطقه‌ای‌اش به ویژه آنهایی که با آمریکا خصومت دارند، همچون ایران را تقویت کند. این یک مسئله به مراتب بزرگتر از توئیت‌های ناپخته ترامپ یا توافقات قبلی وی با سعودی‌هاست. انسان‌های معقول در همه جا از آنچه اکنون آشکارا قتل جمال خاشقجی به نظر می‌رسد، وحشت زده‌اند، کسی که از یک فرد نزدیک به حکومت به یک منطقه تبدیل شد و حامی اخوان‌المسلمین بود که از سوی ریاض مورد تنفر است.

جزئیات این ماجرا توسط موسساتی همچون واشنگتن‌پست در حال شاخ و برگ دادن است که به شکلی توجیه‌پذیر خواهان مجازات مناسب برای قاتلان ستون‌نویس است.

اما این تمام داستان نیست. همچنان که ایران بوی خون در این ماجرا را حس می‌کند مشوقان غربی‌اش خواهان پایان اتحاد میان آمریکا و ریاض هستند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در تلاش برای ارائه زیرکانه یک پاسخ هماهنگ به ریاض رفت به گونه‌ای که هم تنفر واشنگتن (از ماجرا) را نشان دهد و هم موجب تقویت ایران یا پایان این اتحاد نشود. یک راه حل احتمالی این است: یک مجازات از سوی کنگره برای مقاماتی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند نه تنبیه برای خود کشورها.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه در اینجا لازم است که یک سرهم‌بندی انجام شود، نوشت: برای جلوگیری از هرج و مرج در عربستان که ممکن است به سقوط آن بینجامد باید چنین کاری انجام شود. در حال حاضر در سراسر خاورمیانه شاهد ناآرامی‌هایی هستیم که در صورت وقوع در عربستان می‌تواند خوشایند تهران هم باشد.

به عنوان مثال، هرگونه جرقه مبتنی بر اخلال در تولید نفت عربستان، ممکن است واشنگتن را مجبور به چشم‌پوشی از تحریم‌های نفتی‌اش علیه ایران کند که در هفته‌های پیش رو اعمال خواهد شد.

در این میان، متحدان غربی ایران نیز از آمریکا می‌خواهند تا در تصمیم خود برای خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای با ایران که در دوران ریاست جمهوری اوباما حاصل شد، تجدید نظر کند.

بن‌رودز معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا چندی پیش به نشریه آتلانتیک گفت که ترامپ تنها به دلیل مخالفت با اوباما و هم‌پیمانی با محمد بن زاید در امارات و نتانیاهو در اسرائیل، این توافق (هسته‌ای) را لغو کرد.

نیویورک پست در پایان نوشت: به همین دلیل است که مساله خاشقجی بسیار پیچیده و بغرنج است و به همین دلیل هم، پمپئو می‌بایست برای ارائه اظهارات با حداقل التهاب تلاش کند. در این میان، تهران نیز نباید برنده انزجار تعدیل شده واشنگتن علیه ریاض باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار