|
|
کدخبر: ۱۸۲۶۰۹

در شرایطی که رژیم صهیونیستی همچنان به جنایت های خود علیه مردم فلسطین ادامه می دهد برخی از کشورهای عربی برای اثبات خوش خدمتی به آمریکا و صهیونیست ها و ایجاد بستری برای 'معامله قرن'، به صورت علنی از مقام های صهیونیستی در خاک خود پذیرایی می کنند.

به گزارش امید نیوز ، طی سال های اخیر برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات و بحرین، برای عادی سازی روابط خود با صهیونیست ها تلاش های ویژه ای کرده اند. این روابط که سال ها پشت پرده انجام می شد در ماه های اخیر با فشارهای حامیان رژیم صهیونیستی در مسیر علنی شدن قرار گرفته است.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم پنج شنبه هفته گذشته با سفر به عمان با مقام های این کشور در مسقط دیدار و گفت و گو کرد.
«میری ریگو« وزیر ورزش رژیم صهیونیستی جمعه گذشته (4 ابان ماه) در سفری بی سابقه به همراه یک هیات ورزشی رژیم صهیونیستی وارد امارات شد تا در مسابقات ژیمناستیک در ابوظبی شرکت کند.
کشورهای عربی در حالی درصدد علنی کردن و عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی هستند که هر روز در حمله های هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب نوار غزه چندین تن به خاک و خون کشیده می شوند و «نفتالی بنت» وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی به تازگی اعلام کرد که تنها با تشدید کشتار و استفاده بیشتر از زور در نوار غزه، آرامش به این باریکه برمی گردد.
روزنامه «الاخبار» لبنان در این زمینه نوشت: آسمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این روزها آکنده از هواپیماهای حامل هیات‌های گوناگون رژیم اسرائیل است که با خوشحالی از پیشرفت موجود در روند عادی سازی روابط با کشورهای عربی در سفرهای رسمی و غیررسمی و ورزشی عازم این کشورها می‌شوند.
این روزنامه افزود: پس از پذیرایی از بنیامین نتانیاهو در مسقط، «یووال اشتاینتس» وزیر حمل و نقل رژیم اسرائیل قصد سفر به پادشاهی عمان را دارد. همچنین «مرای ریگف» وزیر ورزش که بسیار تندرو و سر دشمنی با آرمان مردم فلسطین را دارد به ابوظبی پایتخت امارات سفر کرده است. «ایوب فرا» وزیر ارتباطات رژیم اسرائیل هم گفته است در راس یک هیات ویژه به دبی سفر خواهد کرد. افزون بر این، روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» فاش کرد که بحرین این روزها به طور سری با اسرائیل در حال گفت و گو است و برای اعلام برقراری روابط دوجانبه دیپلماتیک زمینه سازی می شود و این گفت و گوها در چارچوب روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل قرار می گیرد و مقدمه ای برای طرح آمریکا در منطقه موسوم به «معامله قرن» است.
تارنمای «امد» فلسطین در گزارشی به قلم «رائف حسین» نوشت: عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر با سفر نتانیاهو به عمان آغاز نشد و این اقدام آخرین تحرک در این زمینه نخواهد بود. عادی سازی روابط با این رژیم در دهه هفتاد قرن گذشته با سفر «انور سادات» رئیس جمهوری اسبق مصر به دولت اشغالگر و سخنرانی او در پارلمان این رژیم و امضای توافق صلح با این رژیم آغاز شد. پس از این اقدام بسیاری از مقامات رژیم اسرائیل به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا سفر کردند و با این کشورها روابط تجاری، علمی و امینی سری آغاز کردند که پادشاهی عمان و سعودی در این زمینه پیشقدم بودند.
'پس از اینکه رهبران فلسطین در سپتامبر 1993 توافق اسلو را امضا کردند، درهای عادی سازی گشوده شد. امضای «حسین بن طلال» پادشاه اردن بر معاهده صلح با اسرائیل سبب شد که اسرائیلی ها با آزادی در سرزمین های اردن رفتار و مسیر عادی سازی را تکمیل کنند و پس از آن قطر، مغرب، امارات هم به این موضوع پیوستند و سفر «اسحاق رابین» نخست وزیر رژیم اسرائیل به مسقط در سال 1994 در این راستا صورت گرفت و پس از آن «شیمون پرز» در سال 1966 به مسقط سفر کرد. '
تارنمای 'امد' اضافه کرد: دیگر رهبران کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در شرایطی که برخی از رهبران فلسطین با دولت اشغالگر روابط امنیتی و اقتصادی دارند داشتن روابط با این رژیم را ننگ و عیب نمی دانند. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در شرایطی برای داشتن روابط با رژیم اسرائیل شتاب می کنند که در منطقه خاورمیانه معادلات جدیدی رقم خورده است و طرح آمریکا در منطقه و جنگ افروزی این کشور در سوریه با شکست روبرو شده است.
'نتانیاهو در شرایطی به مسقط سفر کرد که روسیه در منطقه خاورمیانه نفوذ گسترده ای دارد و ایران هم نقش برجسته ای را در منطقه بازی می کند و کشورهای جهان به نقش برجسته تهران و شکست همه طرح های تجزیه طلبانه آمریکا و رژیم اسرائیل در کشورهای عربی اعتراف می کنند. دیگر زمان قلدری های آمریکا و رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است و ایران به تنها قدرت برتر منطقه تبدیل شده است و محور مقاومت در سایه قدرت یابی روسیه در منطقه و پیروزی های نظامی سوریه به محور قدرتمندی تبدیل شده است.'
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نیز نوشت: مقدمه سازی برای پیوستن رژیم اسرائیل به عضویت ناتو عربی - سُنی به طور عملی آَشکار شده است. نتانیاهو به مسقط سفر کرده است و اگر او طی روزهای آینده به ابوظبی، منامه، دوحه و ریاض هم سفر کند شگفت آور نخواهد بود. ما شاهد پیدایش سازمان های منطقه ای جدیدی به جای سازمان های سابق هستیم که اکنون در حاشیه قرار گرفته اند. در سازمان های منطقه ای جدید، دولت عبری ستون فقرات آن خواهد بود که از دشمن کشورهای عربی به همپیمان و دوست قدرتمند آنان تبدیل خواهد شد که از این همپیمانان جدید حمایت خواهد کرد.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر این روزنامه نوشت: اسرائیل نهمین عضو در ناتو عربی - سنی خواهد بود و آنچه روند عادی سازی را شتاب بخشیده است سفر دو هیات ورزشی اسرائیل به دوحه و ابوظبی و سفر نتانیاهو به مسقط است و دور از ذهن نیست که اسرائیل در نشست ژانویه آینده در واشنگتن که ائتلاف جدید شکل خواهد گرفت حضور داشته باشد.
روزنامه عربی 21 مصر نیز به نقل از «طارق ذیاب» کارشناس مسائل سیاسی نوشت: زمینه چینی برای آشکار کردن عادی سازی روابط و برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی به طور اتفاقی حاصل نشده است بلکه طی سال های گذشته نیز به طور مستقیم و از طریق میانجیگران روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برقرار بود.
'البته نمی توان اقدام ها برای عادی سازی روابط در شرایط کنونی را جدا از سیاست خارجی آمریکا برای از بین بردن مساله فلسطین در چارچوب معامله قرن دانست. پیش بینی می شود که عربستان به سوی عادی سازی روابط با این رژیم پیش رود تا از این راهبرد، اسرائیل هم آمریکا را زیر فشار قرار دهد تا «محمد بن سلمان» پس از ماجرای قتل «خاشقچی» و بحران های پس از این ماجرا در قدرت باقی بماند، زیرا این ماجرا آینده سیاسی او را با تهدید روبرو کرده است.
روزنامه «السبیل» اردن نیز در گزارشی به قلم «عمر عیاصره» نوشت: سفر هیات های ورزشی رژیم اسرائیل به امارات و قطر و همچنین سفر نتانیاهو به پادشاهی عمان اقدامی هدفمند و در چارچوب عادی سازی مجانی کشورهای عربی با رژیم اسرائیل بدون شرط رسیدن مردم فلسطین به حقوق خود قرار می گیرد. مساله مهم آن است که این سفرها در خدمت ترامپ است تا سیاست خود را علیه مردم فلسطین پیاده است و کشورهای عربی هم در این زمینه از اسرائیلی های حمایت می کنند. ترامپ هم در این زمینه به کشورهای عربی فشار وارد کرده است تا از صهیونیست ها استقبال کنند.
روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی به قلم «احساس الفقیه» نوشت: سیاست های اسرائیل در سایه ضعف و نبوده اراده در میان کشورهای عربی به موفقیت رسیده و دستاوردهایی داشته او زمینه را برای ترامپ فراهم کرده است تا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کند.
به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر، «حسن خریشه» معاون رئیس شورای قانونی فلسطین، گفته است شتاب بی سابقه کشورهای عربی برای عادی سازی با رژیم اسرائیل به این دلیل است که رهبران عرب از آینده پادشاهی و قدرت خود نگران هستند و می دانند که با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل می توانند حمایت آمریکایی ها را جلب کنند.
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار