|
|
کدخبر: ۱۸۲۶۶۱

وزیر امور خارجه گفت: برجام آنقدر در جهت منافع ملی بوده که آمریکا از آن با افتضاح خارج شد.

به گزارش امید نیوز

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه صبح امروز در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سؤال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سؤال اول در مورد حمایت وزارت امورخارجه از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای استرداد اموالی که بابک زنجانی از کشور برده، باید در این باره خدمت‌تان عرض کنم که نقش وزارت امورخارجه نقش حمایتی است.

وی ادامه داد: ما موظف هستیم که اقداماتی که دستگاه‌های قضایی کشور انجام می‌دهند، این اقدامات را پیگیری کنیم، درخواست‌هایی که دستگاه‌های مختلف برای این اقدامات و تخلفاتی که صورت گرفته باید دنبال کنیم، این کار را وزارت امورخارجه انجام داده است، درخواستی از سوی قوه قضائیه دستگاه‌های ذیربط نبوده است که وزارت امورخارجه دنبال نکرده باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: برای این کار ده‌ها ملاقات تنظیم شده است و برای تنظیم این ملاقات‌ها، همکاران ما ملاقات‌های بیشتری صورت دادند و پیگیری کردند، و اینکه اقدامی از سوی وزارت امورخارجه شده باشد، باید یک توافق معاضدت قضایی با کشور طرف مقابل داشته باشیم و یا حکمی، دادخواستی و یا شرایطی باشد که وزارتامورخارجه بتواند این را دنبال کند، چنین چیزی به وزارت امورخارجه برای پیگیری ابلاغ نشده است که آن را پیگیری کند.

وزیر امورخارجه یادآور شد: اگر تمایل داشته باشید، تلاش‌هایی که وزارت امورخارجه انجام داده است را می‌توانم فهرستی ملاقات‌هایی را که وزارت امورخارجه برای پیگیری این موضوع انجام داده مثل سفیر ما در مالزی و تاجیکستان و مقامات ما در کشورهای مختلف انجام داده‌اند را خدمت‌تان ارائه دهم، اما این واقعیت کماکان بر سر جای خود هست که وزارت خارجه در این موارد مسئول پیگیری است. اقدام با دستگاه‌های ذیربط قضایی و داخلی است.

ظریف در پاسخ به سؤال نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد امضای اسنادی پس از برجام خاطرنشان کرد: هر سندی که امضا شده است، در معرض دید عموم، سایت وزارت امورخارجه و سایت‌های خارجی و رسانه‌ها قرار گرفته است. سندی بعد از برجام امضا نشده است که علاوه بر برجام باشد، چند توافق برای اجرای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته‌ای انجام شده که آن سندها در معرض دید عموم قرار گرفته و براساس نظر کارشناسان هسته‌ای ما در جهت منافع ملی کشور بوده است.

ظریف در مورد سؤال دیگر این نماینده مبنی بر اینکه چرا اگر زورمان نمی‌رسیده و آن را به مردم گزارش نداده‌ایم، گفت: واقعیت امر این است که برجام همانطور که در کمیسیون هم گفتم، حاصل یک توافق چندجانبه است، در توافق چندجانبه هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها وقتی وارد توافق شدند می‌خواستند برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود و فردوتعطیل شود و درش را گِل بگیرند و می‌خواستند رآکتور آب سنگین اراک بسته شود، می‌خواستند ایران فقط بر روی سانتریفیوز IR1 تحقیق و توسعه انجام دهد و موضوع موشکی ما را به هسته‌ای اضافه کنند. ده‌ها خواست دیگر هم داشتند، اما به خواسته‌هایشان نرسیدند.

ظریف ادامه داد: مذاکره‌ای نیست که بروید و تمام خواسته‌های خود را به طرف مقابل دیکته کنید و آن طرف هم خواسته‌های شما را اجابت کند و همه چیز وفق مراد شما انجام شود، مذاکره، رسیدن به یک تفاهم و توازنی است که بتواند منافع شما را حفظ کند. امروز به لطف خدا می‌بینیم برجام آنقدر در جهت منافع ملی بوده که آمریکا از آن با افتضاح خارج شده. امروز اگر تمام خبرهای دنیا را ظرف دیروز و امروز ببینید، مشاهده می‌کنید که نه تنها آمریکا مجبور شد از ادعاهای خودش عقب‌نشینی کند، قرار بود امروز فروش نفت ایران به صفر برسد، آمریکایی‌ها سر و صدای زیادی کرده بودند که فروش نفت را به صفر می‌رسانیم، خودشان بیانیه دادند که تا شش ماه دیگر فرصت دارید.

ظریف ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند دنیا را علیه ایران تهییج کنند یا در دنیا علیه ایران اجماع ایجاد کنند و شاهد انواع دروغ‌پردازی‌ها بودیم، برجام آنچنان از استحکامی برخوردار بود که هنوز همه دنیا روی برجام تأکید می‌کنند، هنوز منافع جمهوری اسلامی ایران را برجام حفظ می‌کند.

ظریف با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در برجام بدعهدی کردند، اظهار داشت: هیچ کس به آمریکا اعتماد نداشت، اما بحث مذاکره، رسیدن به یک تفاهمی است که برای همه طرف‌ها بتواند قابل قبول باشد، ببینید چه کسی از برجام خارج شد، بنابراین آنها زورشان نرسیده بود آنچه می‌خواهند بگیرند. اینها بعد از یک سال و نیم تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند و خواسته‌هایشان را از برجام بگیرند. من از برادران و خواهران گرامی خواهش می‌کنم در شرایطی که دنیا قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته است، ما نیاییم براساس تصوری که برویم در یک مذاکره و هر چه می‌خواهیم طرف مقابل دستش را بالا بگیرد و بپذیرد، بگوییم ما به خواسته‌های خودمان نرسیدیم، در هیچ مذاکره‌ای به همه خواسته‌هایتان نمی‌رسید.

وزیر امورخارجه یادآور شد: اگر یک نفر در مذاکره به خواسته‌هایش برسد نیاز به مذاکره نیست، روی یک کاغذ خواسته‌هایتان را می‌نویسید و به طرف مقابل ابلاغ می‌کنید، مگر آمریکا توانست با جمهوری اسلامی چنین کاری کند که شما چنین توقعی را از آمریکا دارید که تمام خواسته‌های ما را بپذیرد؟ به نظر ما برجام منافع کشور را حفظ کرد، برنامه هسته‌ای ایران را حفظ کرد.

ظریف اضافه کرد: امروز برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی است که اگر جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد به برنامه هسته‌ای‌اش برگردد، به مراتب بهتر از گذشته می‌تواند برنامه هسته‌ای را پیش ببرد، این تصمیمی است که نظام باید بگیرد، اما آن زمان صریح گفتیم و بنده به مردم صریح اعلام کردم که برجام آنچه بوده است که ما می‌توانستیم بگیریم و بیشتر از آن قابل گرفتن نبوده و هنوز هم با کمال افتخار عرض می‌کنم که بیش از آنکه در برجام با توجه به حمایت‌های مقام معظم رهبری و دستورات ایشان و با توجه به مقاومت مردم ایران، با پشتگرمی از این مقاومت و استفاده از همه امکانات گرفته شد، بهترین توافقی بود که امکان داشت.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: بله امکان دارد آرزوی دیگری هم داشتیم، بنده خودم هم آرزوهای خیلی بالاتری داشتم، اما آنچه امکان داشت در یک محیط، این توافق بود و امیدوارم بتوانیم با تلاش، همدلی و همفکری در بین مردم، نمایندگان و دولت جمهوری اسلامی در این شرایط حساس کشور را با استفاده از همه داده‌هایمان پیش ببریم.

وی بیان داشت:‌در چند ماه گذشته توفیقات زیادی داشتیم، رأی بین‌المللی دادگاه لاهه، تصمیمات اتحادیه اروپا، فضاحت آمریکا در شورای امنیت و بقیه مسائل نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی به لطف خدا در سطح دیپلماسی کاملا موفق در صحنه بین‌المللی ظاهر شده است.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار