|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۸۱

حوادث روز آخر ثبت نام‌ریاست جمهوری در وزارت کشور

مجتبی رفعت دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، استراتژی اصلاح طلبان برای ثبت نام‌های ریاست جمهوری بیشتر ناظر بر تاثیرگذاری بر جریان رقیب بود. آنها تلاش کردند تا لحظات آخر، تصمیم سازی رجال اصولگرا را تغییر دهند.

مجتبی رفعت دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، طی یادداشتی بیان کرد که ثبت نام‌های ریاست جمهوری امسال نشان داد که هر دو جناح مرسوم کشور با تمام قوا به مصاف هم خواهندرفت. یک جناح که کاندیداش مدت هاست مشخص است و طرف دیگر، سعی دارد تا روزهای آخر از دو کاندید پنهان خود رونمایی نکند.

با ثبت نام علی لاریجانی گمانه زنی های زیادی پیرامون چگونگی مشی او در انتخابات شکل گرفت. قبل از تحلیل حضور وی باید به انگاره ذهنی او پیرامون انتخابات پی برد.

لاریجانی از طبقه سخت قدرت است و لذا دلیلی نمی‌دید که بی گُدار به آب بزند.در حقیقت وی هیچگاه وارد عرصه نمی‌شد مگر آنکه کسی یا کسانی به او قول پیروزی دهند. به هر شکل، او با تدارکات زیادی پا به عرصه انتخابات گذاشت. تدارکاتی که پیش‌تر هم در ستادهای دیگر افراد دیده شده بود. حوادث روز آخر ثبت نام‌های ریاست جمهوری در وزارت کشور، چیزی شبیه به یک برنامه مدون بود. برنامه‌ای که با لاریجانی و هاشمی  شروع شد، با حسام الدین آشنا  و دکتر همتی (رئیس کل بانک مرکزی) و اسحاق جهانگیری ادامه داده شد و قصد بر آن بود که پایان این برنامه مدون با آمدن یک شخصیت اصولگرا همچون قالیباف پایان پذیرد. همان طور که در روز بیست و پنجم اردیبهشت ماه مصادف با آخرین روز ثبت نام‌ها مشاهده کردید، در ابتدا محسن هاشمی و سپس علی لاریجانی ثبت نام کردند . تا اینجا این گونه ثبت نام ها انتظار می‌رفت اما به یکباره عبدالناصر همتی و محمد شریعتمداری هم ثبت نام کردند تا کمی معادلات برهم بخورد و در گام بعد، به یکباره حسام الدین آشنا، در توئیتی عجیب سعی دارد القا کند که ممکن است شخصیت های دیگری هم وارد عرصه شوند، او در توئیتش می گوید شگفتی های دیگری تا ساعت ۱۸ در راه است. وی با این کنش سعی داشت معادلات ذهنی اشخاص تصمیم ساز جریان اصولگرایی را  دچار ابهام کند. در واقع سعی داشتند با این سبک ثبت نام‌ها، جریان اصولگرا هم با تمام افرادی که حضورشان انتظار می رفت وارد شود و این امر در نتیجه باعث انشقاق شدید در جریان اصولگرایی شود و با آمدن قالیباف و جلیلی و رئیسی راه بر وحدت اصولگرایی بسته شود. این سناریوی از پیش تعیین شده‌، با این حال توانست تا حدود زیادی کنترل شود. اگر به اخبار لحظه ای روز ثبت نام توجه می کردید در می یافتید که در ساعات پایانی،مدام از حضور اشخاص دیگری همچون، خاتمی، ناطق ، صالحی و یا حتی آذری جهرمی خبر می دادند. در حالی که اصلاً این اشخاص نام‌شان در جبهه اصلاحات ایران مطرح نبود . با این حال مدام این خبرها رسانه ای می شد و مکمل این اخبار هم همان توئیت حسام آشنا بود که ناخودآگاه ذهن را به سمت این گونه خبرها متبادر می کرد.

استراتژی جبهه اصلاحات در روز آخر ثبت نام ها با تاکید بر تغییر معادلات ذهنی اشخاص تصمیم ساز جریان رقیب پیگیری شد.

حالا باید دید جریان موسوم به اصلاحات از کدام استراتژی بهره خواهد گرفت؟

آرایش سیاسی شان که در انتخابات مشخص شد . همه آمدند برای دو نفر!

یک مسئله اصلی که وجود دارد و ممکن است به عنوان چالش عظیمی برای جبهه اصلاحات ایران باشد این است که چگونه به مرزبندی مشخصی با لاریجانی خواهند رسید.

اراده معطوف به قدرت کارگزاران، جریان کلی اصلاحات را برآن داشت تا از نیروی بالقوه‌ای به نام علی لاریجانی بهره کافی را ببرند.

اما باید دید که مرزبندی ها با او چگونه صورت خواهد پذیرفت؟

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار