|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۸۲

برنامه از پیش تعیین شده ی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری

حسین آقازیارتی دانشجو کارشناسی ارشد علوم سیاسی، بر اساس شناختی که از لاریجانی داریم؛ او هیچگاه وارد رقابتی نخواهد شد که از پیروزی‌اش اطمینان صد درصدی نداشته باشد.

حسین آقازیارتی دانشجو کارشناسی ارشد علوم سیاسی، یادداشتی پیرامون حضور کاندید های اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری1400 ارائه کرده است.

ورود بعضی نامزدها در روز آخر چینش انتخابات را دگرگون کرد تا جایی که پای زاکانی و جلیلی نیز به رقابت باز شد. همزمان تحلیل‌ها از نتایج بررسی احراز صلاحیت‌ها شروع شد اما آن چه که مغفول ماند نوع حضور جهانگیری، پزشکیان و لاریجانی در تقابل با رئیسی بود.

اینگونه به نظر می رسد که هر طیف در جریان چپ یک نامزد معرفی کرده است. لاریجانی بعنوان چپ اصولگرا، جهانگیری بعنوان چپ اعتدالی و پزشکیان بعنوان چپ اصلاح طلب

سفیدسازی

 معرفی شدن لاریجانی به عنوان یک نامزد فراجناحی و مستقل، پروژه‌ای از پیش تعیین شده با قدم‌هایی مشخص است.

سکوهای مجازی اصلاحات در این چند روز مستقیما لاریجانی را بعنوان یک نامزد مستقل معرفی کردند و او نیز در اولین گام به تخریب دولت پرداخت تا مجبور نباشد در مناظرات از عملکرد هشت ساله روحانی و اصلاحات دفاع کند.

او با پرچم عدالت خواهی و عقلانیت به مبارزه با دشمن صوری(جهانگیری) و ابراهیم رییسی خواهد رفت.

ضربه گیرها

جهانگیری با چاشنی دولتی بودن و پزشکیان با سابقه اصلاح طلبی متوجه بیشترین انتقادات خواهند بود.

برای این دو نفر کارویژه خاصی مطرح نیست جز اینکه از کلیات سیاستگذاری جناح چپ حمایت مظلومانه ای داشته باشند و اشتباهات را صرفا در مصادیق و مجریان بدانند. محورهایی که ضربه گیرها باز هم در دفاع از آنها تلاش خواهند کرد؛ استراتژی الحاق به جمع، اجماع ملی در جهت دیپلماسی، دیپلماسی آزاد در خدمت نوسازی اقتصادی، جامعه مبتنی بر روابط آزاد و فرهنگ لیبرالیزه خواهد بود.

بیشترین نقد ها را لاریجانی وارد می کند و مخاطب پاسخ‌ها هم او خواهد بود.

سهم خواهان

عده ای با فرض پیروزی لاریجانی با چشم بستن بر اختلاف نظر های گسترده با او و جناح چپ، بازیگری در قسمتی از فیلم را پذیرفته اند.

احمدی نژاد شخصیتی که امروز بیشتر تحلیلگران از درک اهداف و سیاست های او بازمانده‌اند، بخشی از همین پازل است. او تا روز اعلام نتایج صلاحیت ها از رئیسی و جناح راست بصورت ضمنی حمایت خواهد کرد اما بعد از رد صلاحیت در یک چرخش از پیش تعین شده چهره اپوزوسیون می گیرد و بخشی از اعتراضات مدنی، تخریب رییسی و افزایش بدنه رای مردمی لاریجانی را دنبال خواهد کرد. او نقش قابل توجهی در دولت لاریجانی خواهد داشت.

کمپین ملی

جناح چپ تا به حال اینقدر متحد و یکدست نبوده است. هر شخصیت در جایگاه خودش ایستاده است وهمه چیز طبق برنامه پیش می رود. کمپین انتخاباتی تا حد زیادی مشخص شده و کارویژه ها ابلاغ شده است.

نقش ظریف و آشنا در دولت آینده پر رنگ خواهد بود اگر تنها مشورت دهنده باشند و بازی را به نفع خود خراب نکنند.

بزرگترین حامی لاریجانی حسن خمینی و در مرحله بعد محمد خاتمی خواهد بود. او از قشر ترک و برادران سنی مذهب هم کمک های محسوسی دریافت خواهد کرد.

آرایش سیاسی-رسانه‌ای

  • محمد مهاجری وظیفه اجماع رسانه ای جناح راست را بر عهده دارد و به سبب نزدیکی و سابقه فعالیت اصولگرایی، بازیگری مهم محسوب می شود.
  • محمدرضا جلایی پور هماهنگ کننده رسانه های چپی را عهده دار خواهد بود.
  • فرید مدرسی رابط بین حوزه و دفاتر علما با ستاد لاریجانی است.
  • حمزه غالبی کمپین خارج از کشور را تشکیل داده است.
  • زهرا شجاعی مسئول امور بانوان و پیگیر حقوق زنان خواهد بود.
  • آذری جهرمی مدتی است که ستد جوانان را به عهده دارد.
  • مصطفی تاجزاده نیز شعله اختلافات بین حاکمیت و ملت را برافروخته خواهد کزد.
  • حسین انتظامی مسئول کمپین سلبریتی ها و بازوی سینمایی، موسیقیایی و هنری لاریجانی است.

بنابراین

بر اساس شناختی که از لاریجانی داریم؛ او هیچگاه وارد رقابتی نخواهد شد که از پیروزی‌اش اطمینان صد درصدی نداشته باشد. او یکبار طعم شکست را چشیده است و بعد از آن هرگز در هیچ میدانی بازنده نبوده است. نگاهی به آرایش انتخاباتی اش که نتیجه تلاش های دوساله تیم اوست نشان از یک رقابت جدی و برنامه‌ریزی بلند‌مدت دارد.

اگر فردی تصور می‌کند با حضور لاریجانی، رییسی کار راحتی خواهد داشت یادآوری می‌کنم رفسنجانی سال ۸۴ هم همین شرایط رییسی ۱۴۰۰ را داشت و همان توهم نزدیکان او نام احمدی نژاد را از صندوق آرا خارج کرد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار