|
|
کدخبر: ۱۸۴۵۴۲

جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا میزبان یک نشست دو روزه است

اجلاس رهبران جهان برای دمکراسی با هدف دفاع در برابر اقتدارگرایی، مبارزه با فساد و پیشبرد حقوق بشر طراحی شده است.

جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا میزبان یک نشست دو روزه است. این نشست مجازی با موضوع اجلاس رهبران جهان برای دمکراسی با هدف دفاع در برابر اقتدارگرایی، مبارزه با فساد و پیشبرد حقوق بشر طراحی شده و میهمانان ویژه شامل رهبران و سران کشورها و همچنین نمایندگان سازمان های غیردولتی در مورد پیشبرد تعهدات مشترک جهانی در این حوزه بحث و تبادل نظر می کنند. نشست برای دموکراسی یکی از تلاش های سطح بالای دولت بایدن برای پیشبرد نرم ها و ارزش های دموکراتیک است. عزرا ضیا، معاونت وزارت خارجه در امنیت مدنی، دموکراسی و حقوق بشر بر لزوم تکیه همزمان به تواضع و اعتماد بنفس در برگزاری این نشست تاکید کرده بود؛ نشستی برای گوش دادن و یادگرفتن از یکدیگر و خجالت نکشیدن از کمبودها و تلاش برای اتحادی منسجم تر و موزون تر. جو بایدن در حالی در تلاش است روابط واشنگتن با کشورهای دنیا بویژه همپیمانان غربی اش را با تکیه بر ارزش های مشترک دموکراتیک ترمیم کند که هنوز اثرات منفی نگاه ترامپ به نهادهای بین المللی و اعتماد مشترک مشهود است. چالش دیگر بایدن فهرست مدعوین این نشست است که پیش تر هم جنجال برانگیز شده بود و حالا با داغ تر شدن تنش میان واشنگتن و پکن از یکسو و کاخ سفید و کرملین از سوی دیگر ابعاد جدیدی پیدا کرده است. جو بایدن که با دعوت از تایوان برای شرکت در این مراسم خشم دولت کمونیست چین را برانگیخته بود حالا با تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن وارد مرحله جدیدی از تنش با چین شده است.

اوزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در کنار آنتونی بلینکن و جانت یلن وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا از جمله سخنرانان روز نخست این نشست هستند. جوبایدن در حالی سخنران افتتاحیه است که علاوه بر چین از روسیه هم برای شرکت دعوت نکرده است. سفرای روسیه و چین در یک یادداشت مشترک اعلام کردند اینکه آمریکا به خود اجازه می دهد که تعیین کند کدام کشور دموکراتیک است و کدام کشور واجد شرایط نیست، میراث برجای مانده از فضای حاکم بر جنگ سرد است. این دو دیپلمات با رد ایده مدل واحد دموکراسی، رژیم های مربوطه خود را بر اساس واقعیت های چینی یا سنت های روسیه تحسین کردند.

دعوت از تایوان نیز باعث خشم پکن شد. چین تایوان را جزوی از قلمرو خود می داند و چین این اقدام آمریکا را تحریک آمیز خوانده بود. نمایندگان کشورهایی چون ایران و ونزوئلا هم در این نشست حضور نخواهند داشت.

اعمال سلیقه آمریکا در دعوت از برخی رهبران پوپولیست نیز انتقاداتی را برانگیخته است. در حالیکه جو بایدن از ژائیر بولسونارو رییس جمهور راستگرای برزیل و یا رهبران کشورهایی نظیر فیلیپین و پاکستان برای شرکت در این نشست دعوت کرده، ترجیح داده ویکتور اوربان رهبر پوپولیست مجارستان (یکی از اعضای اتحادیه اروپا) در این مراسم حضور نداشته باشد. این نشست در حالی برگزار می شود که جهان در بحبوحه یک بحران سراسری و به حاشیه رانده شدن ارزش های دموکراتیک قرار دارد. پاندمی کووید باعث شده تا نقض اصول دموکراتیک در بسیاری از کشورها حتی رژیم هایی با سابقه دموکراتیک، تشدید شود.

 

 

حجم ویدیو: 13.21M | مدت زمان ویدیو: 00:05:36

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار