|
|
کدخبر: ۱۸۴۵۵۷

آمریکا همچنان آماده فروش جنگنده های جت به امارات است

قرارداد تسلیحاتی که در دوره دولت ترامپ منعقد شد، شامل فروش هواپیماهای پیشرفته اف-35 به امارات است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده همچنان آماده فروش جنگنده های F-35 به امارات متحده عربی است. او روز چهارشنبه در جریان بازدید از مالزی گفت: "ما آماده حرکت به جلو هستیم... اگر اماراتی ها به انجام آن علاقه دارند." وی در پاسخ به سوالی درباره شرایطی که ایالات متحده تعیین کرده است، جزئیات دقیقی ارائه نکرد، اما گفت که واشنگتن می‌خواهد اطمینان حاصل کند که اسرائیل «نقشه نظامی» خود را حفظ می‌کند. او گفت: «ما می‌خواستیم مطمئن شویم که می‌توانیم هر فناوری را که به سایر شرکا در منطقه فروخته یا منتقل می‌شود، بررسی کنیم.

اظهارات وی پس از یک روز پس از آن بیان شد که سفارت امارات در واشنگتن دی سی به ایالات متحده اطلاع داد که مذاکرات در مورد یک قرارداد تسلیحاتی 23 میلیارد دلاری که شامل هواپیماهای پیشرفته اف-35 می شود را به حالت تعلیق در می آورد . در بیانیه ای به آسوشیتدپرس، سفارت امارات متحده عربی گفت: «مذاکرات» در مورد فروش را تعلیق خواهد کرد، در حالی که جلسات پنتاگون که قرار است اواخر این هفته بین دو طرف در مورد موضوعات دیگر برگزار شود، طبق برنامه پیش می رود.

سفارت آمریکا در ادامه گفت: «ایالات متحده همچنان تأمین‌کننده ترجیحی امارات متحده عربی برای الزامات دفاعی پیشرفته است و بحث‌ها برای F-35 ممکن است در آینده بازگشایی شود». یکی از مقامات امارات متحده عربی همچنین در بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز در روز سه‌شنبه گفت که «الزامات فنی، محدودیت‌های عملیاتی حاکمیتی، و تحلیل هزینه/فایده منجر به ارزیابی مجدد» این توافق شد.

بیانیه سفارت امارات چند روز پس از آن منتشر شد که امارات متحده عربی با خرید 80 فروند هواپیمای جنگی رافال از فرانسه به قیمت 15.8 میلیارد دلار در جریان سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور موافقت کرد که نشان می دهد این کشور نفت خیز خلیج فارس گزینه هایی دارد. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، نخستین بار سال گذشته قرارداد تسلیحاتی 23 میلیارد دلاری با دولت امارات را اعلام کرد. این به اصطلاح « توافق ابراهیم » مرتبط است که در آن امارات – و همچنین بحرین، مراکش و سودان – برای عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت کردند. این بسته 23.37 میلیارد دلاری شامل محصولات جنرال اتمیکس، لاکهید مارتین و ریتون، شامل 50 فروند هواپیمای F-35 Lightning II، تا 18 سامانه هوایی بدون سرنشین MQ-9B و بسته مهمات هوا به هوا و هوا به زمین بود. .

روزنامه وال استریت ژورنال که اولین بار در روز سه شنبه گزارشی از بن بست را منتشر کرد، گفت که ایالات متحده بر شرایطی اصرار دارد تا مطمئن شود F-35 در برابر جاسوسی چین آسیب پذیر نخواهد بود. قرارداد چند میلیارد دلاری واشنگتن و ابوظبی نیز با مخالفت در کنگره آمریکا مواجه شده است. تلاش برای جلوگیری از آن در دسامبر 2020 در سنا شکست خورد ، پس از اینکه برخی از قانونگذاران - از جمله اعضای برجسته حزب دموکرات جو بایدن - رئیس جمهور جو بایدن - نگرانی هایی را مطرح کردند که این سلاح ها می تواند درگیری های منطقه ای را بدتر کند، به ویژه در یمن، جایی که سال ها جنگ باعث یک بحران انسانی شده است .

آوریل گذشته ، یک مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که دولت بایدن با وجود انتقادات گسترده از سوی گروه های حقوق بشر و حامیان کنترل تسلیحات در ایالات متحده، فروش پیشنهادی به امارات را پیش خواهد برد . این مقام همچنین گفت که دولت به بررسی جزئیات و مشورت با مقامات اماراتی در رابطه با استفاده از این سلاح ها ادامه خواهد داد.

روز سه‌شنبه، جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که مشارکت ایالات متحده با امارات متحده عربی استراتژیک‌تر و پیچیده‌تر از فروش تسلیحات است و واشنگتن متعهد به همکاری با ابوظبی برای رسیدگی به سوالات آنها است. کربی، به خبرنگاران گفت: «ما همیشه به عنوان یک موضوع الزامات قانونی و سیاست، بر انواع الزامات استفاده نهایی پافشاری خواهیم کرد. و مختص امارات نیست. کربی گفت که جلسات اواخر این هفته بین مقامات آمریکایی و اماراتی موضوعات گسترده ای را مورد بررسی قرار خواهد داد، اما فروش تسلیحات احتمالاً مطرح خواهد شد. او سوالاتی در مورد جزئیات فروش تسلیحات خاص به وزارت امور خارجه ارجاع داد.

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت بایدن «به فروش پیشنهادی متعهد می‌ماند... حتی در حالی که ما به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که درک متقابل و شفافی از تعهدات و اقدامات اماراتی قبل، حین و پس از تحویل داریم». یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفت که دولت بایدن "امیدوار است که بتوانیم روی هر موضوع باقی مانده کار کنیم".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار