|
|
کدخبر: ۲۶۹۲

اگر خاتمی نباشد به نظر من آقای حسن روحانی هم باید در اعتراض به بی توجهی که به خاتمی شده است، تحلیف را تحریم کند. مگر اینکه خاتمی خودش نخواهد در روز ۱۳ مرداد ماه به بهارستان برود. آقای هاشمی هم همچنین، اصلا مگر می شود هاشمی و خاتمی را از قلم انداخت؟

به گزارشامیدنیوز،صادق زیبا کلام در گفتگو با هفته نامه امید جوان با اشاره به مدعوین مراسم تحلیف روحانی به تعیین شرط و شروطی برای رئیس جمهور منتخب پرداخت که متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

* انگار قرار نیست از خاتمی برای تحلیف دعوت شود.

قبل از بحثدر این خصوص باید بگویم که خاتمی پس از ۲۴ خرداد با خاتمی قبل از ۲۴ خرداد، شرایطی کاملا متفاوت دارد. سید دوست داشتنی از این پس حضوری چشم گیر در متن سیاست و جامعه خواهد داشت و به طور حتم در اتفاق های مهم تاثیرگذار خواهد بود و البته همچنان بر مواضع دموکراسی خواهانه و مردم مدار خود تاکید خواهد کرد و حتی استوارتر از گذشته ظاهر خواهند شد.

* با این حال انگار قرار نیست از خاتمی برای تحلیف دعوت شود.

اینکه خاتمی چهره ای ملی و مورد توجه آحاد مختلف مردم است، چیزی نیست که دشمنانش بتوانند انکار کنند. دقیقا به همین دلیل باید گفت که ایشان یکی از میهمانان ویژه مراسم تحلیف حسن روحانی خواهد بود.

*اما اخبار شنیده شده چیز دیگری را نشان می دهد.

یعنی شما خبر دارید که نمی خواهند از خاتمی برای حضور در مجلس و شرکت در تحلیف دعوت کند؟

* این طور می گویند.

یعنی آقای خاتمی نباشد؟ خب! به نظر من آقای حسن روحانی هم باید در اعتراض به بی توجهی که به خاتمی شده است، تحلیف را تحریم کند. مگر اینکه خاتمی خودش نخواهد در روز ۱۳ مرداد ماه به بهارستان برود. آقای هاشمی هم همچنین، اصلا مگر می شود هاشمی و خاتمی را از قلم انداخت؟

*البته هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مدعوین خواهند بود.

اگر خاتمی را دعوت نکنند، نه هاشمی باید برود و نه روحانی. فقط با چنین رفتاری آنها را متوجه اشتباه شان میکند.

*یعنی رییس جمهور منتخب در تحلیف خودش غیبت کند؟

بله.

* این احتمال که محال به نظر می رسد.

اگر خاتمی نباید در تحلیف حاضر باشد، حسن روحانی هم نباشد، اتفاق خاصی نمی افتد!

*اما روحانی رییس جمهور منتخب است.

سید محمد خاتمی هم مورد تایید ۱۹ میلیون رای دهنده ای است که روحانی را با رای خود روانه پاستور کردند. دعوت نکردن از خاتمی توهین بزرگی به همه آنهایی است که رای شان برنده انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرد. پس انتظار این است که حسن روحانی با واکنش نشان دادن به «بی احترامی به خاتمی» از رای دهندگانش حمایت کند.

*حرف دیگری مانده آقای زیباکلام؟

مخالفان خاتمی باید بدانند که روحانی عنوان فعلی اش را مرهون هاشمی و البته خاتمی است و یه همین دلیل مشخص روحانی باید همراه خاتمی به تحلیف برود.

برای رابطه با آمریکا رفراندوم برگزار کنید!

از سوی دیگر، زیبا کلام با نوشتن نامه ای خطاب به حسن روحانی، از وی خواسته است که رابطه یا تداوم عدم رابطه با آمریکا را به رفراندوم بگذارد. وی این درخواست را مستند به اصل ۵۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کرده است.

باسلام و تحیات و عرض تبریک بمناسبت انتخاب جنابعالی برای ریاست جمهوری دوره یازدهم. همانطور که مسبوق هستند میهن عزیزمان با مشکلات گسترده و عمیقی روبروست…دست کم ۱۹میلیون نفر از مردم ایران با رأی دادن به شما خواهان تغییر در سیاست خارجی مان و تعامل با دنیا هستند. اما برخی از مسئولین همچنان خواهان استمرار این سیاست می باشند. بنده تصور می کنم که اصل ۵۹ قانون اساسی مان که تصمیم گیری در خصوص مسائل مهم را از طریق مراجعه به همه پرسی پیش بینی نموده راه برون رفت از این دوگانگی می باشد. منطقی ترین راه آنست که از مردم ایران نظرخواهی شود که آیا خواهان دشمنی با آمریکا هستند یا نه؟ اگر اکثریت رأی دادند که کماکان خواهان استمرار دشمنی با آمریکا هستند، در آنصورت حضرتعالی هم در همین مسیر با جدیت گام بردارید. اگر هم برعکس اکثریت خواهان توقف دشمنی با غرب و آمریکا و تعامل با دنیا شدند، درآنصورت مسئولین به رأی مردم احترام گذارند.

اما اصل ۵۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیست که زیبا کلام از حسن روحانی می خواهد که با استفاده از آن رابطه یا عدم رابطه با آمریکا را به رفراندوم بگذارد؟

اصل‏ پنجاه و نهم: در مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ ممکن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏ پرسی‏ و مراجعه‏ مستقیم‏ به‏ آراء مردم‏ صورت‏ گیرد. در خواست‏ مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ باید به‏ تصویب‏ دو سوم‏ مجموع‏ نمایندگان‏ مجلس‏ برسد.

برگزاری رفراندوم در مسائل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی یکی از اعمال قوه مقننه، یعنی مجلس شورای اسلامی است و رئیس جمهور خود راسا نمی تواند بدون هماهنگی با مجلس، یا بدون قانع کردن مجلس و در نهایت بدون تصویب مجلس به برگزاری رفراندم مبادرت ورزد. چنین درخواست هایی از حسن روحانی روی دیگر پوپولیسم ایرانی برای تهییج افکار عمومی است!

صادق زیبا کلام که خود سالها احمدی نژاد را برای اتخاذ سیاست های پوپولیستی مورد حمله قرار می داد، اکنون خود به سیاست های پوپولیستی روی می آورد تا مورد تشویق حضار قرار گیرد. ظریفی می گفت همه ما ایرانیان در باطن یک خصلت داریم با آب و رنگ متفاوت. یکی صریح و رک و دیگری شیک و تر و تمیز.

در اصل ۵۸، درست یک اصل پیش از اصل ۵۹ هم قانونگذار تصریح می کند که اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از طریق‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ است‏ که‏ از نمایندگان‏ منتخب‏ مردم‏ تشکیل‏ می‏شود و مصوبات‏ آن‏ پس‏ از طی‏ مراحلی‏ که‏ در اصول‏ بعد می‏آید برای‏ اجرا به‏ قوه‏ مجریه‏ و قضائیه‏ ابلاغ‏ می‏گردد. تازه همه این موارد در حالی است که منظور از اعمال قوه مقننه، قانونگذاری است.

یعنی آقای زیبا کلام از روحانی می خواهد که اول به جای مجلس تصیمیم گیری کند. تصمیم گیری که نه، قانونگذاری کند. مثلا فرض کنید در رفراندوم مردم به رابطه به آمریکا رای دهند، سپس مجلس دولت را مکلف کند تا تاریخ معینی با دولت آمریکا رابطه برقرار کند! معنای دیگر این حرف این است که دولت ایران ناچار خواهد بود با دولت آمریکا رابطه برقرار کند! چه پیشنهاد نابی! خلع سلاح کردن دولت ایران در برابر یک دولت خارجی!

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار