|
|
کدخبر: ۲۸۹۰۷

افخم در نشست خبری با خبرنگاران

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با اهالی رسانه تاکید کرد مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱ + ۵ به طور کامل در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رئیس جمهور با مقام معظم رهبری انجام می شود.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، خانم مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با اهالی رسانه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد:

ارتقای روابط تهران - لندن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییرات اخیر در روابط تهران لندن تایید کرد ایران و انگلیس در راستای ارتقای روابط دیپلماتیک ظرف ۸ روز آینده کاردار های غیم مقیم خود را معرفی کرده و سفارتخانه های دو کشور فعال خواهند شد. وی تاکید کرد بر این اساس دیگر موضوع حافظ منافع دو کشور نیز منتفی می شود.

روابط تهران - اتاوا

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به قطع روابط ایران و کانادا اعلام کرد کشور عمان حافظ منافع ایران در اتاوا شد و ایتالیا نیز حافظ منافع کانادا در تهران تعیین شده است. وی افزود این تصمیم پس از انجام مکاتبات سیاسی و تبادل یادداشت بین نمایندگی های ایران و کانادا در سازمان ملل گرفته شد.

مذاکرات هسته ای در ژنو در هماهنگی کامل با مقام معظم رهبری است

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد «طرح پیشنهادی ایران به ۱ + ۵ در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور و مقام معظم رهبری قرار دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش که آیا پیش از مذاکرات ژنو طرح پیشنهادی ایران به ۱ + ۵ در اختیار مقامات کشور به ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته است پاسخ داد: «مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱ + ۵ به طور کامل در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رئیس جمهور با مقام معظم رهبری انجام می شود. همچنین همه چارچوب ها و سیاست ها در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می شود و باید از نقش شورای عالی امنیت ملی در ایجاد هماهنگی با دستگاه های مربوطه تشکر کنیم.»

افخم تاکید کرد دولت با سعه صدر نقدها را می شنود و امیدواریم فضا به سمت اجماع ملی در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای پیش رود.

وی در پاسخ به این سوال درباره افزایش فشار رسانه ای برای انتشار جزئیات پیشنهاد هسته ای ایران در ژنو گفت: همه حرکت های کلان در کشور موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. با این حال حتی کسانی که نقد می کنند هم به دنبال تامین منافع ملی کشور هستند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد امیدواریم نقد ها واقع بینانه و توام با صبر و همراهی تیم مذاکره کننده باشد نه این که به صورت افراطی خوش بین و یا بدبین باشیم. افخم ابراز امیدواری کرد تا همه جریان ها و گروه های سیاسی اجتماعی در مسیر تامین منافع ملی کشور حرکت کنند.

افخم با اشاره به زمان مذاکرات کارشناسی ایران و ۱ + ۵ گفت: این دیدار در یک فاصله زمانی با مذاکرات بعدی انجام خواهد شد و هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران درباره زمان و مکان مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان ایران و گروه کشوهای۱ + ۵ گفت: در نشست ژنو توافق شد قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات در ژنو گروه کارشناسی مذاکراتی داشته باشند که هنوز درباره زمان و مکان آن تصمیم گیری نشده است.

وی افزود تماس هایی با دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاده اروپا در جریان است و طبعا مذاکرات کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی در ژنو خواهد بود. گفت وگوهای کارشناسان باید به طور منظم و دقیق به مسئولان عالی رتبه کشور منتقل شود و پس از آن نشست ژنو برگزار شود.

مرضیه افخم با اشاره به مذاکرات کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است در ۶ آبان در وین برگزار شود خاطرنشان کرد رایزنی هایی صورت گرفته تا جلسه کارشناسی درباره مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ بعد از مذاکرات وین صورت گیرد ولی هنوز قطعی نشده است. گروه کارشناسی علمی، هسته یی و تحریمی پیش بینی شده که نشستی داشته باشند. تماس ها با نهادها و مراجع رسمی که مسوول آن هستند آغاز شده تا اعضای کارشناسی خود را به ویژه در بحثتحریم که بخش های مختلفی را در بر می گیرد معرفی کنند که در تیم حضور داشته باشند. وی همچنین تاکید کرد درصورت لزوم اسامی گروه کارشناسی اعلام می شود.

ارزیابی افخم از مذاکرات ژنو
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ارزیابی اش از مذاکرات ژنو و موضع گیری های محافل رسانه ای غرب گفت: همان طور که در پایان مذاکرات ژنو از سوی طرف های مذاکره کننده اعلام شد مذاکرات حاوی یک نقطه نظر مشترک بود و آن این است که اکنون مسیری برای انجام گفت وگوها در حال شکل گیری است و این مسیر می تواند مسیر مشترک باشد که بر آن اساس بستر مدیریت اختلافات و یافتن راه حل برای آن در حال فراهم شدن است. باید کاملا واقع بینانه با موضوع برخورد کنیم. مذاکرات ژنو از این جهت از نظر ما مفید و سازنده اعلام شد از سوی دیگر چنین خوش بینی ای را هم در طرف مقابل دیدیم.

وی ادامه داد: امیدواریم مذاکرات مبتنی بر اراده سیاسی با جدیت تداوم پیدا کند و نگرانی های دو طرف رفع شود و حقوق مسلم ایران در داشتن فن آوری صلح آمیز هسته یی حفظ شود و در نهایت به سمت لغو تحریم ها حرکت کنیم.

افخم افزود: مسیر فعلی مذاکرات تفاوت محتوایی مشخصی دارد و درصدد تعریف نقشه راه و صحنه است. بر اساس این هدف مشترک دو طرف گام های اول و آخر تعریف شود و دو طرف در این مسیر مبتنی بر برنامه روشن و تنظیم شده گام بردارند. امیدواریم این مسیر به دور از تبلیغات منفی، حاشیه سازی ها و با هوشیاری کامل دو طرف طی شود. در هر حال بدخواهانی هستند که نمی خواهند توافقاتی صورت گیرد، همان طور که پس از پایان مذاکرات شاهد بودیم تبلیغات مختلفی از سوی رژیم صهیونیستی شکل گرفت. امیدواریم این مسیر مذاکرات به دور از فشارهای سیاسی و تحرکات و تبلیغات منفی در یک فضای سالم مسیر خود را ادامه دهد که آن نیازمند اراده جدی طرف مقابل و مصون نگه داشتن مسیر مذاکرات از هرگونه خدشه و خللی که می تواند این مسیر را تحت تاثیر خود قرار دهد، است.

هیچ تغییری در مواضع هسته ای ایران ایجاد نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه ایران به دلیل تاثیر تحریم ها پای میز مذاکره حاضر شده گفت: این تحلیل ها کاملا غیرواقع بینانه و مبتنی بر ذهنیت های غربی است و نشانه روشن آن که امیدواریم جهانیان به درستی پیام آن را دریافته باشند، انتخابات اخیر و مشارکت بالای مردم و شکل گیری حماسه سیاسی که پاسخی بود بر این نظر که تحریم ها کارآیی ندارد و مردم ایران هوشمندانه نسبت به تداوم حمایت از نظام جمهوری اسلامی و سیاست های اصولی نظام پایبند هستند.

امیدوار هستیم که این تحلیل غیر واقعی که کارآیی آن حتی از سوی تحلیلگران غربی نیز مورد تردید قرار گرفته کنار گذاشته شود و سیاست فشار و مذاکره ادامه نیابد. افخم افزود: هیچگونه تغییری در مواضع ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای و دفاع از حقوق ملت صورت نگرفته و تحریم ها به تغییر سیاست های ایران منجر نشده است.

محرمانه بودن مذاکرات ژنو

افخم همچنین درباره محرمانه بودن مذاکرات هسته ای ژنو تاکید کرد مطالب رسانه یی و گمانه زنی هایی که اعلام شده هیچ کدام نه در شکل و نه در محتوا با طرح ایران ارتباطی ندارد. بدخواهانی وجود دارند که خواهان لطمه زدن به روند مذاکرات هستند و با فضاسازی های مسموم و ایجاد محورهایی که اعتماد افکار عمومی ملت ایران را نسبت به تیم مذاکره کننده خدشه دار کند فعالیت هایی را آغاز کرده اند.

وی تصریح کرد: جنس تحرکات دستگاه سیاست خارجی و مذاکرات با انتشار نیافتن پیوند ذاتی دارد. آن چه به عنوان انتقاد از مذاکره کنندگان به عنوان شیوه جدید از سوی برخی مطرح شده غیرواقعی و ناشی از بی اطلاعی است. به هر حال مذاکراتی در این سطح و در چنین موضوع حساسی که زمان بندی ها و دوره های متعددی را داشته است از جنسی است که باید تدابیر ویژه ای نسبت به انتشار نیافتن و حفظ روند مذاکرات صورت گیرد.

مجلس نهاد تصمیم گیر درباره پروتکل الحاقی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود مجلس شورای اسلامی به پرونده هسته ای ایران، با بیان اینکه تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و رئیس مجلس در جریان روند مذاکرات و مباحثمربوطه است، خاطرنشان کرد: مباحثمطرح شده به نمایندگان مجلس و کمیسیون ها منتقل می شود و تماس ها و ارتباطات، فضا را برای اطلاع نمایندگان فراهم کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تصمیم گیری درباره پروتکل الحاقی در دست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحثدر این باره تصمیم گیری می کند.

کنفرانس ژنو ۲ و موضوع سوریه / حضور ایران در هر مذاکره ای بدون تعیین پیش شرط خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور ایران در نشست ژنو ۲ درباره حل بحران سوریه اعلام کرد: تغییری در روند تماس ها و ارتباطات ایجاد نشده است و اخبار متفاوتی در این زمینه منتشر می شود. ما مواضع رسمی خود را در این باره اعلام کرده ایم. جمهوری اسلامی خواهان حل و فصل موضوع سوریه از راه سیاسی است و از همه راه حل هایی که به حل این بحران کمک می کند استقبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات روز گذشته وزیر خارجه آمریکا که اعلام کرد ایران بدون پذیرش طرح آمریکا در خصوص سوریه نمی تواند در نشست ژنو ۲ شرکت کند گفت: این اظهارات غیرواقع بینانه است. بحثبحران سوریه را باید کاملا واقع بینانه ارزیابی کرد. مداخله خارجی بحران سوریه را شکل داده است و این مداخله خارجی و حمایت از گروه های معارض و شکل گیری گروه های مختلف افراطی در داخل سوریه بحران را به سمت پیچیده تر شدن برد. امیدواریم موضوع با واقع بینی کامل بررسی شود و اگر مشکلاتی بر سر راه مذاکرات وجود دارد فرافکنی صورت نگیرد بلکه به سمت حل بحران پیش روند.

ایران طبعا در سوریه نقش سازنده ای دارد اما حضور ایران در هر مذاکره ای موکول بر این است که هیچ پیش شرطی تعیین نشود و روندهای تعیین شده در یک مسیر سوری - سوری با حفظ نقش و تعیین سهم مردم سوریه برای مشخص کردن سرنوشت خودشان در نظر گرفته شود.

افخم تاکید کرد: جمهوری اسلامی برای حضور در نشست ژنو ۲ هیچ پیش شرطی را نمی پذیرید. اگر ایران دارای این نقش و توان است که بر روند رسیدن به حل و فصل مسائل و یافتن راه حل سوری - سوری و ایفای نقش مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خودشان تاثیر بگذارد، طبعا تعیین پیش شرط در این مسیر کمک کننده نیست.

مرضیه افخم همچنین از سفر اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به کشورمان طی هفته آینده خبر داد.

خبرنگار دیگری با اشاره به نشست ژنو ۱ و تاکید بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه نظر افخم را در این باره جویا شد که افخم پاسخ داد: این ها فرض های پیاپی است. آنچه مسلم است دولت کنونی سوریه با انتخاب مردم بر سر کار آمده و درباره تداوم و جابجایی آن مردم تصمیم می گیرند. در هر راهکاری درباره سوریه باید نقش و حق مردم در تعیین سرنوشت آنها در نظر گرفته شود.

راهکارهای مبتنی بر مداخله خارجی و تعیین نقشه راه های از پیش تعیین شده بدون در نظر گرفتن نقش مردم سوریه در عمل نشان داده که به نتیجه نمی رسد. افخم تصریح کرد: امیدواریم در تعیین راهکارها برای حل بحران سوریه کاملا واقع بینانه و با تکیه بر نقش مردم و عناصر سوری - سوری در داخل سوریه تصمیم گیری شود.

سفر خالد مشعل به تهران و مناسبات با گروه های فلسطینی

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران گفت: مناسبات ایران با گروه های مقاومت بر اساس حمایت از گروه های فلسطینی است. ارتباطات با آن ها ادامه دارد اما موضوع سفر خالد مشعل صرفا بحثی است که در رسانه ها منتشر شده است.

خبرنگاری درباره تاثیر روابط ایران با گروه های فلسطینی در صورت بهبود مناسبات ایران و آمریکا نظر خانم افخم را پرسید که وی گفت: این که در بحثرابطه ایران و آمریکا تغییر لحنی رخ داده است نیازمند برداشتن گام هایی در عرصه عمل است. سیاست های اصولی ایران تغییری نکرده، حمایت از مقاومت اسلامی و حقوق ملت فلسطین جزء اصول سیاست خارجی ایران است و هیچ گونه تغییری در این سیاست صورت نگرفته است.

آخرین اخبار از دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا تاکید کرد بر اساس آخرین اطلاعات وضع جسمانی وی خوب است و در عین حال از دولت یمن می خواهیم بر اساس کنوانسیون های بین المللی و دیپلماتیک به مسوولیت های خود عمل کند. هیات های پیگیری در یمن و تهران موضوع را دنبال می کنند و ما جزییات را با حساسیت دنبال می کنیم و تماس هایی هم با دولت یمن در این زمینه داشته ایم که امیدواریم به آزادی ایشان منجر شود.

روابط با عربستان و کشورهای همسایه

مرضیه افخم در ارتباط با روابط ایران و عربستان تاکید کرد دولت یازدهم سیاست تعامل سازنده را با همسایگان و کشورهای عربی اتخاذ کرده است و روابط خوب و نزدیک با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس در دولت جدید با جدیت دنبال می شود. افخم همچنین در ارتباط با سفر روحانی به عربستان سعودی گفت فعلا این سفر در برنامه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین زمینه با اشاره به پیوند ها و اشتراکات زیاد بین ایران و کشوهای منطقه بر تحکیم مناسبات کشورها برای توقیت امنیت و همگرایی تاکید کرد.

وی درخصوص کناره گیری دولت عربستان سعودی از عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: البته روند مربوط به این موضوع باید به طور رسمی طی شود. این تصمیمی است که در چارچوب مسائل سیاسی و تصمیمات دولت سعودی انجام گرفته و قطعا در چارچوب مصالح و منافع این کشور صورت گرفته است.
وی تاکید کرد ایران نیز همواره نسبت به عملکرد دوگانه و سیاست های تبعیض آمیزی که در شورای امنیت اعمال شده ابراز نگرانی کرده است.

سرانجام پرونده تصادف دیپلمات سعودی با شهروند تهرانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تصادف یک دیپلمات سعودی در تهران با یک شهروند که منجر به کشته شدن وی شد، گفت: بر اساس حکمی که دستگاه قضایی صادر کرده دیه ای برای این فرد تعیین شده، آن ها از شکایت خود صرف نظر کرده اند و طبق اطلاعی که داریم پذیرفته اند که مبلغ دیه را دریافت کنند بنابراین از نظر مراجع قضایی رسمی، پرونده بسته شده اعلام شده است.

اهانت رژیم صهیونیستی به اماکن مقدس
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در تخریب برخی اماکن مقدسه در فلسطین اشغالی گفت: متاسفانه رژیم صهیونیستی با تخریب اماکن مربوط به مقدسات ادیان الهی است به اقدامات تجاوزگرانه خود ادامه می دهد. ما ضمن محکوم کردن این اقدام اعتراض شدید خود را اعلام کردیم و مجامع اسلامی و نهادهای بین المللی را نسبت به آن حساس کردیم. و امیدواریم با تحرک جدی مجامع بین المللی، از جمله سازمان همکاری های اسلامی هر چه سریع تر اقدامی برای توقف این روند صورت گیرد.

تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران
افخم هم چنین درباره اظهارات رئیس پارلمان سوسیالیست اتحادیه اروپا درباره ایجاد دفتر دائم در تهران گفت: این موضوع از گذشته مطرح بوده است و در صورتی که به صورت رسمی به ایران منتقل شود بررسی خواهد شد. ایران کشور مهم منطقه است و تاثیرات ارتباط با ایران برای اطلاع از روندهای منطقه ای و دیدگاه های ایران برای حل و فصل بحران های منطقه ای و بین المللی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه بوده است.

واکنش به اظهارات وندی شرمن

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره اظهارات وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که فریب کاری در ذات ایرانی ها وجود دارد و ایران باید پس از شفاف سازی فعالیت های هسته ای، موضوع حقوق بشر و تروریسم را حل کند پاسخ داد: مذاکرات هسته ای به گونه ای است که دو طرف باید با هوشمندی و هوشیاری سلامت فضای مذاکرات را حفظ کنند و از مباحثو موضوعات غیرمرتبط که کمک کننده نیست خودداری کنند. اگر اظهارات سیاسی خانم شرمن دقتش مشابه این بحثی باشد که از سوی ایشان اعلام شده باید نسبت به سایر اظهارنظرهای ایشان هم ابراز تردید کرد.

آزادی دارایی های بلوکه شده ایران در غرب

مرضیه افخم در ادامه جلسه هفتگی با خبرنگاران درباره اخبار مطرح شده مبنی بر آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران از سوی کشورهای غربی گفت: در پایان مذاکرات ژنو برخی اخبار در رسانه های غربی و به طور مشخص در رسانه های آمریکایی در این بار منتشر شد که کاملا گمانه زنی رسانه ای است و این موضوع از هیچ کانال سیاسی و رسمی منتقل نشده است و در صورتی که از طریق کانال های سیاسی رسما اعلام شود ما به طور طبیعی آن را بررسی و نسبت به آن اعلام نظر می کنیم.

شعار «مرگ بر آمریکا» از احساسات عمیق ایران نسبت به دشمنی های آمریکا نشات گرفته است

وی در پاسخ به سؤالی درباره شعار «مرگ بر آمریکا» و مباحثمطرح شده در اینباره گفت: این شعار برخاسته از احساسات عمیق ملت ایران نسبت به دشمنی هایی اس که در طول تاریخ از سوی دولت های مختلف آمریکا صورت گرفته است. به هر حال دیوار بی اعتمادی بین دو کشور بلند و قطور است. تغییر لحن گامی نیست که بتوان گفت با این گام ذهنیت، احساسات و تمام تاریخ مناسبات می تواند تغییر یابد.

افخم ادامه داد: اگر قرار باشد تغییری در این شعار رخ دهد نیازمند برداشتن گام های اساسی از سوی دولت آمریکا و داشتن سیاست جدید و جدی نسبت به جمهوری اسلامی است. بسیاری از مقامات و مسئولان کشور در این باره به صورت صریح و روشن دیدگاه های خود را مطرح کرده و محافل مردمی هم نظرات و دیدگاه های خود را بیان کردند. تغییر شعار مردم بحثی نیست که از سوی دولت به محافل مردمی و جریان های مردمی دیکته شود.

سفر مذاکره کنندگان انگلیسی به فلسطین اشغالی

خبرنگار دیگری سوال خود را درباره سفر نمایندگان بریتانیا به تل آویو بعد از مذاکرات ژنو و ارائه گزارش این نشست به مقامات صهیونیستی از مرضیه افخم پرسید که وی پاسخ داد: این اقدام در تداوم اقدامات و روش هایی بود که در مذاکرات قبلی نیز انجام می شد و ما نسبت به حفظ مذاکرات از آسیب ها، دخالت ها و خدشه های بدخواهان تأکید کرده و امیدواریم مذاکره کنندگان با هوشمندی و هوشیاری در این زمینه عمل کنند و دخالت ها تأثیری بر روند مذاکرات نگذارد.

آینده روابط ایران و آمریکای لاتین
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین در صورت بهبود روابط ایران با آمریکا، گفت: روابط ایران با کشورهای مختلف مبتنی بر تعامل سازنده است و برای همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی این برنامه دنبال می شود. مناسبات با یک کشور و هرگونه ایجاد فضای جدید هیچ ارتباطی به تقویت مناسبات ما با کشورهای دیگر ندارد. ایران تقویت مناسبات با کشورها را دنبال می کند و مناسبات با یک کشور خاص هیچ گاه تعیین کننده برای تاثیرگذاری بر حوزه های دیگر نیست و حوزه آمریکای لاتین از حوزه هایی است که مشترکات و علائق موجود زمینه های خوبی برای تقویت ارتباطات با آن ها فراهم کرده است و ما امیدواریم در دولت جدید هم این گام ها تداوم یابد.

وضعیت دو ایرانی محکوم به اعدام در مالزی
مرضیه افخم در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دو زن ایرانی که در مالزی محکوم به اعدام شده اند نیز گفت: متاسفانه تعدادی از اتباع ما در مالزی در شرایطی قرار گرفتند که برخی احکام قضایی برای آن ها صادر شد. سفارت ایران در مالزی این موضوع را با جدیت دنبال می کند و ملاقات هایی در این کشور صورت گرفته است. در حال دنبال کردن تفاهم نامه ای برای استرداد مجرمین هستیم که چارچوب اولیه آن در حال شکل گیری است که امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود و آن ها بتوانند دوره محکومیت خود را در تهران بگذارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار