|
|
کدخبر: ۳۰۰۰

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها بوده و در روز رأی‌گیری برای هر وزیر صندوق رأی جداگانه تعبیه می‌شود و رأی‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی به طور همزمان و در آخرین جلسه پایان هفته آینده انجام می‌شود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، پس از برگزاری حماسه پرشور ۲۴ خرداد و پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری رئیس دولت یازدهم پس از مراسم تنفیذ و با حضور در مجلس جهت شرکت در مراسم تحلیف اعضای کابینه پیشنهادی خود را در اقدامی که برخی ها آن را تعبیر به فعال بودن دولت کردن اعلام کرد.

گفتنی است براساس آیین‌‌نامه داخلی مجلس، جلسات صحن علنی مجلس برای بررسى برنامه‌های دولت و أخذ رأى اعتماد به کابینه پیشنهادی روحانی، از فردا دوشنبه ۲۱ مرداد در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

این روند معمولاً یک هفته پس از معرفى وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد که در آغاز این مرحله رئیس دولت در آغاز روند مراحل بررسی کابینه ضمن تشریح برنامه‌های خود از وزاری پیشنهادی کابینه نیز دفاع می‌کند.

آقای روحانی نیز در می‌تواند در این مراسم و در نطق اولیه خود به مدت ۲ ساعت ۳۰ دقیقه صحبت‌ها و دفاعیات خود را مطرح کند و بعد از آن هر یک از وزرای کابینه پیشنهادی، البته درصورتی که وزیری رای اعتماد کسب کند رئیس جمهور می‌تواند ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه‌ها نطق کند و اگر وزیری رای اعتماد نگیرد رئیس جمهور برای معرفی گزینه بعدی ۳ ماه فرصت دارد که در این مدت رئیس دولت برای آن وزارتخانه‌ها سرپرست معین می‌کند.

بنابر اطلاعات دریافتی خبرنگار سیاسی فارس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها بوده و در روز رای گیری برای هر وزیر صندوق رای جداگانه تعبیه شود و رای‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی به طور همزمان و در آخرین جلسه پایان هفته آینده انجام شود.

برپایه این خبر ‌روند بررسی کلیات رای اعتماد با صحبت‌های پنج نماینده موافق و مخالف به طور ضربدری و هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌شود که در نهایت اگر نیمی از نمایندگان حاضر در صحن علنی به وزیر پیشنهادی رای مثبت دهند براساس قانون رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آن شخص تائید و به عنوان وزیر دولت مشغول به خدمت می‌شود.

اگر کسی از نمایندگان به مخالفت از وزیری صحبتی نداشته باشد نماینده موافق نیز طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمی‌تواند دفاعی از وزیر پیشنهادی داشته باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار