|
|
کدخبر: ۳۲۴۸

موشک‌های اسکاد یا دیگر موشک‌های سطح به سطح سوریه، یاخونت بر روی کشتی‌های جنگی سوار می‌شود و از طریق ساحل می‌تواند نقاط متعلق به دشمن را در دریا هدف قرار بدهد.

به گزارشامیدبه نقل از فارس در روزهای اخیر و دقیقا از چهارشنبه گذشته که مخالفان دمشق ادعا کردند، ‌ ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، فشار کشورهای انگلیس و آمریکا بر سوریه به این بهانه تشدید شد.

طرح این اتهام علیه دولت و ارتش سوریه که بخش زیادی از ۲۵ هزار فرد مسلح حاضر در ریف دمشق را تحت فشار قرار داده و در مکانهایی تحت محاصره در آورده است، سبب شد آمریکا بیش از پیش، مستقیما وارد بحران سوریه شود.

واشنگتن و منابع آمریکایی هر روز تهدیدی جدید علیه سوریه مطرح می‌کنند که آخرین تهدید، حرکت چهار ناو آمریکایی در مدیترانه بود. به گزارش العربیه یک مقام آمریکایی در پنتاگون تأکید کرد که چهار ناوشکن نیروی دریایی این کشور در دریای مدیترانه در آمادگی کامل برای هرگونه دستوراتی در چند ساعت آینده هستند.

از طرفی دیگر، نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز اعلام کرد که ناو جنگی «HMS» که توان حمل بالگرد را دارد، به مدیترانه اعزام کرده است.

همچنین شبکه آمریکایی " سی. بی. اس " گزارش کرد رئیس‌جمهور این کشور ظرف یکی دو روز آینده یک گزارش برای توجیه اقدام نظامی آمریکا در سوریه، منتشر می‌کند.

در تمام رسانه‌هایی که بر طبل حمله به سوریه می‌کوبند، واکنش سوریه به ناوچه‌های آمریکایی یا منافع این کشور در اطراف سوریه نادیده گرفته شده است.

سوریه یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه از حیثقدرت موشکی است. این قدرت به قدری هست که رژیم صهیونیستی را واداشت تا در ژوئیه گذشته(تیرماه) اعتراف کند که قدرت موشکی حزب الله بیش از آن است که سیستم ضد موشکی اسرائیل بتواند در مقابل آن مقاومت کند.

مئیر الرانسرتیپ نیروی احتیاط ارتش رژیم صهیونیستی و عضو موسسه مطالعات امنیت داخلی این رژیم(وابسته به دانشگاه تل‌آویو) تأکید کرد که قدرت حزب الله در شلیک موشک‌ها، بیش از توان مقابله اسرائیل با آن است.

معنای این سخن در خصوص قدرت موشکی سوریه وقتی روشن می‌شود که سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان را در ۱۴ آگوست گذشته در گفت‌وگو با المیادین مرور کنیم.

سید حسن نصرالله در این گفت‌وگو تاکید کرد: قدرت موشکی که حزب الله در جنگ تموز(۳۳ روزه) برای هدف گرفتن حیفا و بعد از حیفا به کار گرفت، برآمده از موشک‌های ساخت سوریه بود.

در میان زرادخانه موشکی سوریه، موشک‌های روسی یاخونت(Yakhont) بیش از دیگر موشک‌ها خودنمایی می‌کند. مسئولان آمریکایی در اواخر اردیبهشت گذشته(ماه می) اعلام کردند که روسیه موشک‌های ضد ناو پیشرفته‌ای به سوریه تحویل داده است. منظور آنان موشک‌های یاخونت بود که نوع جدید آن مجهز به راداری پیشرفته است و در اصابت دقیقتر به هدف، به موشک کمک می‌کند.

برعکس موشک‌های اسکاد یا دیگر موشک‌های سطح به سطح سوریه، یاخونت بر روی کشتی‌های جنگی سوار می‌شود و از طریق ساحل می‌تواند نقاط متعلق به دشمن را در دریا هدف قرار بدهد.

ویژگی‌های این موشک؛

۱ - این موشک قابلیت شلیک از جنگنده، کشتی، زیر دریایی و سکوی ساحلی دارد.

۲ - پس از شلیک به ارتفاع ۱۵۰۰ متری اوج می‌گیرد تا این که به نزدیکی هدف برسد.

۳ - در نزدیکی منطقه هدف، موشک ارتفاع خود را بین ۵ تا ۱۰ متر از سطح آب، جایی که خارج از محدوده راداری هدف است، می‌رساند، و بدین ترتیب قبل از آنکه سیستم ضد موشکی هدف شروع به کار کند، موشک اصابت کرده است.

۴ - سرعت این موشک، مافوق صوت(دو برابر) است.

۵ - مجهز به سیستم راداری برای اصابت دقیقتر.

۶ - دارای کلاهکی با مواد انفجاری با قدرت بسیار بالا.

۷ - برد حدود ۳۰۰ کیلومتر و وزن ۳ تن.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار