|
|
کدخبر: ۳۶۲۸

فواد ایزدی

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به استفاده آمریکایی‌ها از ۷۶ میلیون لیتر سلاح شیمیایی در جنگ ویتنام، گفت: مردم دنیا می‌فهمند که دولت آمریکا نگاه دوگانه‌ای به حقوق بشر دارد.

به گزارشامید، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ضررهای آمریکا از حمله به سوریه اظهار داشت: بحثپیچیده‌ای نیست که اگر آمریکایی‌ها به سوریه حمله کنند، ضرر‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای آنها پیش خواهد آمد.

وی در خصوص ضررهای کوتاه‌مدت گفت: براساس ماده ۷ منشور سازمان ملل متحد، دولت سوریه حق قانونی دفاع از خود را دارد. چرا که دولت سوریه به آمریکا حمله نکرده است. اگر آمریکایی‌ها اهداف و نقاطی را در سوریه هدف قرار دهند، دولت سوریه متقابلاً برای دفاع از خود نقاطی را در محیط پیرامونی که به آن دسترسی دارند، مورد هدف قرار خواهد داد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: سوریه حق دارد براساس قوانین بین‌المللی به مراکز مرتبط با دولت آمریکا حمله کند و همچنین به کشورهایی که به آمریکا برای حمله کمک می‌کنند و اعلان جنگ داده‌اند مانند عربستان و ترکیه و حتی برخی کشورهایی که قصد دارند خرج جنگ را بپردازند، حمله کند.

ایزدی با بیان اینکه دولت سوریه در حوزه دفاع از خود افغانستان و عراق نیست، یادآور شد: زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، این کشور در حوزه نظامی ضعیف شده بود و مشکلات زیادی داشت، ولی دولت سوریه در این حوزه‌ها توانمندی دفاع از خود را تا حدود زیادی دارد که این ضربه اول در کوتاه‌مدت به آمریکا است.

وی با اشاره به ضربه دوم در کوتاه‌مدت به آمریکا در صورت حمله به سوریه ادامه داد: ضربه دوم مربوط به قیمت نفت است. هم اکنون کارشناسان نفتی پیش‌بینی می‌کنند که اگر آمریکایی‌ها به سوریه حمله کنند، قیمت نفت حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار افزایش پیدا می‌کند و با توجه به وضعیت بد اقتصادی در اروپا و آمریکا، این اقدام شوک اقتصادی وارد می‌کند و یکی از دلایلی که اوباما ادعا کرده حمله این کشور به سوریه کوتاه‌مدت خواهد بود، به این خاطر است که بازار نفت در دنیا ظرفیت تنش دراز‌مدت در خاورمیانه را ندارد. مخصوصاً اگر دولت سوریه تصمیم بگیرد که به برخی منابع نفتی دولت عربستان حمله کند، در حوزه نفت تأثیرات بیشتری خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ضرر سوم برای آمریکا در حوزه افکار عمومی در جهان اسلام و دنیا اظهارداشت: آمریکایی‌ها در حال انجام یک کار غیرقانونی هستند و براساس قوانین بین‌المللی، کشوری حق ندارد به کشور دیگر حمله کند، مگر اینکه معلوم شود از خودش دفاع می‌کند و مجوز سازمان ملل را دارد. لذا آمریکایی‌ها می‌خواهند کار غیرقانونی انجام دهند و این را مردم دنیا می‌فهمند که دولت آمریکا نگاه دوگانه‌ای به حقوق بشر دارد.

ایزدی با بیان اینکه در آمریکا مجموعه عظیمی از سلاح‌های شیمیایی وجود دارد، گفت: با اینکه آمریکا معاهده مربوط به سلاح شیمیایی در دنیا را امضا کرده، ولی آنها را نابود نکرده است. کشورهایی که عضو این معاهده هستند باید سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کنند و دولت آمریکا باید آوریل ۲۰۰۷ یعنی ۶ سال پیش سلاح‌های خود را نابود می‌کرد و مدام تمدیدیه می‌گرفت که آخرین تمدیدیه این کشور مربوط به آوریل ۲۰۱۲ است و دیگر تمدیدیه نگرفت. دولت آمریکا چندین هزار کلاهک هسته‌ای دارد و اگر بخواهد از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند نیاز به دسترسی به سلاح شیمیایی ندارد، چرا که به‌اندازه کافی سلاح اتمی دارد.

وی افزود: اقداماتی که آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام انجام دادند و جان کری که در حال حاضر بانی توجیه حمله به سوریه است، در جنگ ویتنام حضور داشت و در این جنگ ۷۶ میلیون لیتر عامل نارنجی «سلاح شیمیایی» استفاده شد و در آن سال‌ها در ویتنام شمالی ۱۶ میلیون جمعیت وجود داشت که برای هر فرد ویتنامی ۵ لیتر از این ماده مورد استفاده قرار گرفت. یک استکان از این ماده خطرناک کافی است که یک نفر کشته شود.

ایزدی با اشاره به سفر رامسفلد در ۲۰ دسامبر ۱۹۸۳ گفت: تنها ۶ ماه پس از اینکه دنیا متوجه شد صدام از سلاح شیمیایی در جنگ با ایران استفاده کرده و پس از در اختیار قرار دادن مدارک رسمی این موضوع در مجامع بین‌المللی، رامسفلد به عراق سفر و با صدام دیدار کرد.

وی با اشاره به استفاده آمریکایی‌ها از اورانیوم ضعیف‌شده در چند سال گذشته اظهار داشت: تأثیر اورانیوم ضعیف‌شده در محیط شبیه بمب شیمیایی است. یعنی بچه‌ها ناقص به دنیا می‌آیند و با اینکه عراق هم اکنون کشور متوسطی از نظر جمعیت است، رتبه یک در حوزه سرطان خون را داراست. بمب‌های فسفری و جنایات دیگری که در عراق صورت گرفت، کار آمریکایی‌ها بود. لذا موضوع حقوق بشر را کسی از آمریکایی‌ها نمی پذیرد و این موضوع در تصویری که مردم مسلمان دنیا از آمریکا دارند، در حوزه افکارعمومی کاملاً اثر بدی می‌گذارد و این ضرر کوتاه‌مدت دیگری است که مضرات دراز‌مدتی نیز دارد. یعنی این جنایت آمریکایی‌ها به‌زودی از ذهن مردم دنیا پاک نمی‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حوزه سیاسی منزوی شده‌اند، گفت: حتی نزدیک‌ترین حامیان این کشور به آن پشت کرده‌اند و حاضر به همکاری نیستند. انگلیس با آمریکا حاضر به همکاری نیست. البته آقای کامرون می‌خواهد این کار را انجام دهد، ولی پارلمان انگلیس هوشمندتر بوده و به حمله به سوریه رأی نداده است و کشورهای دیگری به‌خاطر رودربایستی اعلام کردند: ما حاضریم به آمریکا کمک کنیم، منتهی باید تأییدیه سازمان ملل بیاید، و اما و اگر گذاشتند که در عمل کار خاصی نخواهند کرد.

ایزدی با اشاره به اینکه آمریکا در شرایط فعلی در منزوی‌ترین وضعیت خود قرار دارد، افزود: این نیز برای آمریکایی‌ها ضربه بزرگی است. لذا در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی در صورت حمله به سوریه مشکل پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی یکی از بانیان حمله به سوریه است و هم اکنون لابی اسرائیل برای گرفتن رأی مثبت از کنگره در آمریکا به‌شدت فعال است و این حق دولت سوریه است که به رژیم صهیونیستی نیز حمله کند و این ضربه‌ای برای آمریکایی‌ها خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به آثار و ضررهای بلندمدت در خصوص حمله آمریکا به سوریه تأکید کرد: تقابلی که آمریکایی‌ها خواستند با جهان اسلام داشته باشند، غظلت و شدت بیشتری می‌یابد و به‌جای اینکه آمریکا از تقابل‌های غیرموفق غربی در عراق و افغانستان و ایران درس بگیرد و سیاست خود را تعدیل کند، به این سمت می‌رود که با کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بدتر برخورد کند که در نهایت در دراز‌مدت این موضوع جایگاه آمریکا را پایین خواهد آورد و در این تقابل آمریکایی‌ها پیروز نخواهند شد. چرا که که نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آنان حاضر به گوش کردن به حرف آنها نیستند.

ایزدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها دو مشکل دارند، گفت: اول اینکه آنها در سوریه در حال باخت هستند، چرا که دولت سوریه در ماه‌های گذشته مناطق موجود در دست معارضان را آزاد کرده است و این فاجعه‌ای برای آمریکا است که از محیط سوریه بازنده بیرون بیاید و دیگر کسی حرف آنها را باور نخواهد کرد. اگر آمریکا از پس کشور کوچکی مانند سوریه برنیاید، قطعاً در ایران موفق نخواهد شد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که اوباما ادعایی در خصوص برخورد با کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند داشته است، اما بعد از این موضوع سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شد و معارضان در حلب از آن استفاده کردند. دولت آمریکا نمی‌تواند بگوید معارضان از سلاح شیمیایی استفاده کردند و اگر این حرف را بزند باید نگاه خود به سوریه را عوض کند و همچنین کمک خود به معارضان سوریه را قطع کند. لذا نمی‌تواند واقعیت موجود را بپذیرد و بگوید معارضان این کار را انجام دادند. پس دولت سوریه باقی می‌ماند و مجبور است بگوید این دولت از سلاح شیمیایی استفاده کرده چرا که حرفی را در خصوص برخورد با استفاده کنندگان از سلاح شیمیایی زده و با اینکه خسارات جدی را برای آمریکایی‌ها خواهد داشت، مجبور است این کار را انجام دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: آمریکایی‌ها به حالت بن‌بست رسیدند و اوباما به جلو و عقب نمی‌تواند برگردد و از حرف خود نمی‌تواند عقب‌نشینی کند. لذا اگر به سوریه نیز حمله کند، تبعات منفی دارد و پادرهوا است. به همین منظور این موضوع را به کنگره ارجاع داده تا چند روز فرصت بگیرد و افکار عمومی داخل آمریکا این را نمی‌پذیرد. ۵۰ درصد مردم آمریکا حمله به سوریه را تاأیید نمی‌کنند و مخالف حمله هستند و این برای آینده سیاسی اوباما و افرادی که به این حمله رأی می‌دهند، در حوزه ارتباط کوتاه‌مدت تبعات منفی دارد. همچنین در بعد داخلی با مردم خود و در بعد خارجی با مردم دنیا مشکلاتش بیشتر خواهد شد.

ایزدی با بیان اینکه آمریکا احساس می‌کند ابرقدرت است و باید حرکتی انجام دهد، تصریح کرد: کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه می‌خواهند آمریکا حرکتی از خود نشان دهد و بچه مرشدها خواستار آبروداری از مرشد خود یعنی آمریکا هستند، اما آمریکا در حوزه اقتصادی ناتوان است و هم اکنون با توجه به کسری بودجه هزینه جنگ را نمی‌تواند بپردازد به همین دلیل جان‌کری مجبور شد که در کنگره بگوید هزینه حمله به سوریه را کشور دیگری می‌دهد. این آبروریزی برای یک ابرقدرت است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در بحثحمله به سوریه حالتی را پیدا کردند که مشکلات متعددی در داخل کشور و همچنین در حوزه‌های مالی و اقتصادی دارند و از طرف دیگر علاقه‌مند به گرفتن ژست ابرقدرتی هستند، ولی در عمل خود را در حالتی قرار خواهند داد که برای آینده خودشان و مردم کشورشان مضر است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار