|
|
کدخبر: ۵۶۹۲۳

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حق غنی‌سازی ایران به صراحت در توافقنامه آمده است، گفت: با پایان یافتن مذاکرات جامع که بلافاصله از امروز به بعد آغاز خواهد شد و توافق جامع، تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری خود که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه قرار است گزارشی از تلاش‌های پیگیر تیم دپیلماتیک و عزیزانی که مذاکرات هسته‌ای را بر دوش دارند، ارائه بدهم گفت: این مذاکرات قبل از هرچیز دستاورد جلوه بیشتر کرامت و بزرگی ملت ایران بود. این ملت همواره در طول تاریخ دارای عظمت و سربلندی‌هایی بوده که توجه جهانیان را به خودش جلب کرده است.

وی با بیان اینکه در اینمذاکراتهم دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ مثبت خواهد داد و تهدید نمی‌تواند کارساز باشد، افزود: دولت تدبیر و امید دنبال ایجاد فضای اعتماد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی است که علاقه به ارتباط دوستانه با این ملت بزرگ دارند.

به گفته رئیس‌جمهور «در سایه تبلیغات ناصحیح دشمن چهره‌ای را ترسیم کرده بودند که می‌خواستند ایران‌هراسی را در افکار عمومی جا بیندازند، اما منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر، این فضا را به وجود آورد که مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست خود قرار گیرد.»

روحانی با اشاره به دو طرفه بودن جاده اعتماد، اظهار داشت: ما هم باید نسبت به دیگران و به ویژه کشورهای غربی بتوانیم به اعتماد برسیم. البته برای دست‌یابی به اعتماد کامل راه طولانی در پیش است، اما قدمهای اولیه در این زمینه برداشته شده است.

وی نکته سوم را مسئله تعامل با جهان دانست و تصریح کرد: شعار این دولت تعامل سازنده با جهان است و این تعامل سازنده در سایه اعتماد به وجو د خواهد آمد که قدم ‌های اولیه در این راستا برداشته شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت از روز اول در کنار فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی(سیاست داخلی) و فرهنگی و اجتماعی، فعالیت سیاست خارجی خود را نیز آغاز کرد، گفت: این فعالیت به ویژه از اوایل مهر ماه امسال و سفر مقامات سیاسی کشور به بیشکک در شهریور و نیویورک در مهرماه و شروع مذاکرات با ۵ + ۱ در سطح وزیران در قدم اول در نیویورک و قدمهای بعدی در ژنو صورت گرفت.

رئیس‌جمهور در ادامه به دستاوردهای این مذاکرات پرداخت و با بیان اینکه حاصل مذاکرات به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران از سوی قدرت‌های جهان است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این حق را به طور ذاتی برخوردار است؛ معاهده ان‌پی‌تی این حق را به همه کشورهای امضاکننده داده و به همین دلیل هم بیش از ۴۰ کشور در دنیا مشغول غنی‌سازی هستند. چارچوب این مسئله هم همین ان‌پی‌تی است؛ بر همین مبنا هم آژانس بر بسیاری از کشورها یا اکثر آنهایی که سوخت هسته‌ای تولید می‌کنند، نظارت دارد، اما در عین حال اذعان قدرت‌های بزرگ به این حق مسلم ایران از دیدگاه سیاسی و برداشتن مشکلات از پیش پای ملت ایران، بسیار ارزشمند است.

به گفته وی، دستاورد دوم، حقِ غنی‌سازی ملت ایران، در خاک ایران است. هر کس هر تفسیری می‌خواهد بکند، ولی در متن این توافق به صراحت آمده که ایران غنی‌سازی خود را انجام خواهد داد و به همین دلیل من به ملت ایران اعلام می‌کنم که فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه می‌یابد. در همین ۶ ماهه توافق هم، هم نطنز، هم فردو، هم اراک، هم اصفهان و هم بندرعباس به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح دستاورد سوم پرداخت و گفت: دستاورد سوم در این توافق این نکته است که قدرت‌های جهانی اعلام کردند، با پایان یافتن مذاکرات جامع - که بلافاصله از امروز به بعد آغاز خواهد شد - و توافق جامع، تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد. تحریم‌های سازمان ملل، تحریم‌های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا. اینکه در این توافق اعلام شده است که همه تحریم‌ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته خواهد شد، نکته دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده است.

روحانی مسئله چهارم را شکسته‌شدن سازمان تحریم با اجرای این توافق دانست و افزود: چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید چه بدشان بیاید، ترک‌ها در سازمان تحریم از دیشب آغاز شده و هرچه زمان بگذرد، فاصله ترک‌ها بیشتر خواهد شد.

وی به بخشی از فشارهایی که براساس این توافق برچیده می‌شود اشاره کرد و گفت: در اولین قدم بخشی از تحریم‌ها با اجرای این توافق برداشته خواهد شد. تحریم‌ها که به صورت فزاینده ادامه می‌یافت، از امروز(یعنی از شروع اجرای این توافق) متوقف خواهد شد. بخشی از تحریم‌های بانکی در اجرای این توافق شکسته خواهد شد.

رئیس‌جمهور این ۶ ماه را آغازی برای تجربه جدید برای ملت ایران دانست که اگر طرف‌های توافق ما(۱ + ۵)، به این توافق به دقت عمل کنند، ایران هم عمل خواهد کرد و نتیجه اجرای آن شروع مذاکرات جامع نهایی است. این مذاکرات و توافق، مذاکرات و توافق اولیه در مسیر هسته‌ای است.

روحانی با ابراز خوشحالی از حصول توافق ولو اولیه و برای ۶ ماه، پس از ۱۰ سال بین ایران و قدرت‌های بزرگ، تصریح کرد: پس از این بلافاصله بحثو مذاکره پیرامون توافق جامع و همه‌جانبه آغاز خواهد شد که می‌تواند مذاکرات پایانی باشد. از طرف ایران اراده جدی برای آن هست. امیدواریم طرف مقابل هم این اراده جدی و صادقانه را داشته باشد. وقتی احترام و منافع متقابل باشد و از موضع برابر با هم سخن می‌گوئیم، چقدر خوب حرکت به جلو خواهد بود. امیدواریم با همین اصول بتوانیم مذاکرات بعدی را تا توافق کامل ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه یکبار دیگر تکرار می‌کنم، ملت ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اظهار داشت: بعد از مذاکرات جامع و توافق نهایی، کسی نیاید بگوید که ما مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شدیم. این از آن جوک‌های خنده‌دار تاریخی است. ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. نه آنکه من بگویم، آژانس هربار که بازرسی گسترده انجام داده است، گفته که فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحراف پیدا نکرده است. این به این معناست که ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه اگر دنیا هدفش این است که ایران در فعالیتش انحرافی نداشته باشد، باید بداند که به قول علما تحصیل حاصله است، گفت: اما اگر کسی بخواهد ایران را از توسعه بازدارد، این‌کار امکان پذیر نخواهد بود.

وی تاکیدکرد: فناوری هسته‌ای ایران بومی شده و جوانان و اساتید و دانشمندان کشورمان با تلاش و کوششی که حداقل از سال ۱۳۶۷ آغاز شده و تا امروز ادامه دادند و به ثمر رساندند و ادامه هم خواهند داد و ما آماده هستیم در این راستا با دنیا و آژانس همکاری کنیم تا شبهات و ابهاماتی که آفریده شده به طور کامل مرتفع شود.

رئیس جمهور همچنین ضمن تشکر از مقام معظم رهبری، افزود: لازم می دانم بگویم موفقیتی که تا امروز حاصل شده در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی، حمایت های بی دریغ ملت بزرگ ایران و در سایه تلاش و کوشش هم دیپلمات‌هایی که در مسیر مذاکره بر دوش داشتند و هم سایر دستگاه‌های کشور مانند شورای عالی امنیت ملی، مجلس و همه نهادها و ارگان هایی که به دولت کمک کردند و انشاءالله کمکشان ادامه می‌یابد.

روحانی ادامه داد: در این‌جا لازم می‌دانم یاد امام عزیز را گرامی بدارم که در سایه او، راه و خط او، مردم ما مسیر استقلال و استقامت و ایستادگی را آموختند و یادگرفتند و عملی کردند.

وی اظهارداشت: همچنین از راهنمایی‌های مقام معظم رهبری که همواره از ابتدا تا کنون ارشادات و رهنمودهای ایشان برای همه ما راهگشا بوده و از همه شهیدان و خانواده‌های شهدا و بویژه شهدای هسته‌ای که نه تنها با تلاش، کوشش و فعالیت خودشان که حتی با نثار خون خودشان باعثشدند تا این فناوری به کمال و به نهایت برسد تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما امروز می‌توانیم بگوییم که ایران جزو کشورهایی است که دارای فناوری هسته‌ای و از جمله غنی سازی است، تصریح کرد: این فناوری بازهم در بخش‌های دیگر در همه زمینه های صلح آمیز هسته‌ای ادامه می‌یابد و با تلاش و کوشش سازمان انرژی اتمی و رئیس محترم این سازمان، همه اندیشمندان و دانشمندان انشاءالله این راه و مسیر ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه خطاب به خبرنگاران حاضر در نهاد ریاست جمهوری، افزود: تفصیل این بحثرا البته تیم هسته‌ای وقتی از سفر برگشتند مفصل‌تر با شما در میان می‌گذارند و جزئیات مسئله را برای شما تبیین می‌کنند.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه موفقیت ما در سایه تلاش همه اندیشمندان و دانشمندان هسته‌ای و به ویژه شهدای هسته‌ای است که خون و زندگی خود را در این راه نثار کردند، تصریح کرد: افتخار می‌کنیم به این خانواده های بزرگ که در این مسیر عزیزترین فرد خود را و خانواده خود را تقدیم کردند و همواره هم به این ایثار افتخار خواهند کرد. ما نیز به صبرشان و استقامت‌شان و ایستادگیشان افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهور خطاب به فعالان اقتصادی گفت: به همه فعالان اقتصادی می‌گوییم از امروز نوبت شماست، ما مسیر را آماده و هموار کردیم و از امروز باید تلاش و کوشش شما آغاز شود.

وی خطاب به مردم نیز گفت: به مردم عزیز و بزرگوار کشور عرض می‌کنم که هرچه داریم از شما، ایستادگی، وحدت، انسجام و حمایت بی دریغ شما داریم. حماسه ۲۴ خرداد را مردم عزیزمان آفریدند و امروز هم این موفقیت یکی از ثمرات آن حماسه سیاسی است. دولت افتخار می‌کند که قبل از پایان ۱۰۰ روز(فردا در واقع صدمین روز شروع دولت است و امروز نودهمین روز دولت به شمار می‌آید) این موفقیت را به دست آورده و انشاءالله این مسیر و راه با کمک شما ادامه خواهد یافت.

در پایان نیز رئیس جمهور آرمیتا رضایی‌نژاد، فرزند یکی از شهدای هسته‌ای را در آغوش گرفت. همچنین خانواده‌های شهیدان رضایی‌نژاد، علی محمدی و … از شهدای هسته‌ای کشور حضور داشتند که با دعوت رئیس جمهور به جمع خبرنگاران پیوستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار