|
|
کدخبر: ۶۲۶

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی گفت: رئیس جمهور منتخب در تشکیل کابینه سهمی به احزاب نمی‌دهد و احزاب هم سهمی از دولت آینده نمی‌خواهند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، محمدرضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی با بیان اینکه احزاب و جریان‌های سیاسی به دنبال سهم خواهی در کابینه یازدهم نیستند، گفت: برخی از احزاب و تشکل‌های سیاسی در انتخابات از کاندیداتوری روحانی حمایت کردند، حزب وحدت و همکاری ملی در انتخابات از روحانی حمایت کرد، اما بعد از انتخابات هیچگاه به دنبال سهم خواهی نبوده و نیست ضمن آنکه احزاب و تشکل‌های دیگر نیز همین نگاه و برداشت را دارند.

وی افزود: احزاب و تشکل‌هایی که از روحانی حمایت کردند، به دنبال پیروزی گفتمان اعتدال در انتخابات بودند چرا که معتقد بوده و هستیم که اگر خط اعتدال، مدیریت اجرایی کشور را برعهده بگیرد، با استفاده از مدیران معتدل و کارآمد می تواند مشکلات کشور چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی را حل کند. از این رو احزاب حامی روحانی در انتخابات به دنبال برقراری حاکمیت خط اعتدال بودند.

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی اضافه کرد: البته این احتمال می‌رود که روحانی از تعدادی از حامیان خود که در احزاب عضویت دارند، بعنوان مشاور استفاده کند که این موضوع به هیچ وجه به منزله سهم خواهی نیست. ضمن آنکه یکی از ویژگی‌های بارز حسن روحانی آن است که به هیچ حزب و گروهی سهم نمی‌دهد به طوری که رسما اعلام کرد دولت او وامدار هیچ حزبی و گروهی نخواهد بود. براین باورم که رئیس جمهور منتخب سهمی به احزاب نمی‌دهد و احزاب هم سهمی از دولت آینده نمی‌خواهند.

راه چمنی با بیان اینکه انتخاب وزراء و معاونین حق رئیس جمهور است و او باید آزادانه دراین باره تصمیم‌گیری کند، اظهارداشت: البته احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانند فهرست پیشنهادی خود را به رئیس جمهور ارئه دهند و او نیز با مطالعه نیروهای کارآمد و باتجربه را برای دولت انتخاب کند. براین اساس ما در حزب وحدت و همکاری ملی در جهت کمک به دولت آینده فهرست پیشنهادی خود را از نیروهای باتجربه و توانمند در دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب به حسن روحانی ارائه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: از آنجا که ما فاقد احزاب قوی در داخل کشور هستیم، روسای جمهور هم غیر حزبی انتخاب شده‌اند. به خاطرهمین این حق را داشتند و دارند که از نیروهای همسو و مورد پسند خود در دولت استفاده کنند. البته امیدوارم در دولت یازدهم شاهد حضور نیروهای متفاوت از جناح‌های مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح طلب باشیم، نیروهایی که حقیقتا شایسته سالار باشند.

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی در ادامه به ویژگی کابینه یازدهم اشاره کرد و با بیان این مطلب که دولت اعتدال برای چینش وزراء و معاونین باید سه اصل مهم و اساسی را در نظر بگیرد، به تشریح این سه اصل پرداخت و افزود: در مرتبه اول، روحانی باید افرادی را در کابینه قرار دهد که به معنی واقعی کلمه معتدل باشند، چراکه پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری برخی از چهره‌ها مدعی اعتدال گرایی شدند. اعضای کابینه یازدهم اعتدال را باید در عمل به اثبات رسانده باشند تا خدایی ناکرده تندروی و افراط در دولت اعتدال بوجود نیاید. دومین عامل در چینش کابینه استفاده از نیروهای سالم و بدون حاشیه است.

راه چمنی در توضیح دومین عامل برای چینش کابینه یازدهم، اظهارداشت: آقای روحانی باید از نیروهایی در دولت استفاده کند که سالم باشند، یعنی از نظر سیاسی و اقتصادی اتهامی به آنها وارد نشده باشد. در غیر اینصورت این افراد مشکلاتی را برای دولت و کشور بوجود می‌آورند. بنابراین انتظار داریم که رئیس جمهور منتخب با تحقیق، وزرای دولت را انتخاب کند، حتی از مراجع ذی ربط تحقیق کند تا از سلامت کامل آنها در حوزه اقتصادی مطمئن شود.

وی با بیان اینکه اعتدال شعار انتخاباتی حسن روحانی بود، در واکاوی سومین عامل مهم برای ترکیب کابینه، گفت: جریان اعتدال دنبال انحصارطلبی و انحصارگری نمی‌رود و هرگاه قدرت را به دست بگیرد، از نیروهای توانمند استفاده می‌کند. جریان اعتدال به دنبال استفاده از سلایق سیاسی مختلف در اداره کشور است. همچنین جریان اعتدال به دنبال تندروی نمی‌رود. ما از حسن روحانی انتظار داریم که در انتخاب اعضای کابینه این سه اصل را مورد توجه قرار دهد.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در ادامه به نکاتی که باید دولت یازدهم به آن توجه کند اشاره و اضافه کرد: دولت آینده نباید نیروهای باتجربه را کنار بگذارد. متاسفانه رویه کنار گذاشتن نیروهای باسابقه در دولت فعلی اعمال شد و این نیروها در دوره‌ای حساس در حاشیه قرار گرفتند. دولت یازدهم نباید دست به حذف چنین نیروهایی بزند و ما این امید را داریم که دولت روحانی چنین اقدامی را انجام نخواهد داد.

راه چمنی تصریح کرد: با روی کارآمدن دولت یازدهم فرصت مناسبی برای کشور ایجاد شده است، پس انتظار داریم همه کسانی که معتقد به خط اعتدال هستند، این گفتمان(گفتمان اعتدال) را بعنوان فرهنگ در جامعه نهادینه کنند.

وی ادامه داد: دانش مهم است، اما نباید تنها عاملی برای استفاده از وزرا و معاونین در دولت باشد. چه بسا فردی از دانش بالایی برخوردار است، اما تجربه حضور در دولت را ندارد. بنابراین در تیم اقتصادی و بدنه دولت باید نیروهای باتجربه که از دانش بالا برخوردار هستند حضور یابند و معتدل هم باشند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار