|
|
کدخبر: ۱۸۰۴۲۰

تهران-ایرنا- فرهنگسراها و نگارخانه های شهر تهران میزبان نمایشگاه های مختلف هنرهای تجسمی است که برپایی نمایشگاه پنجمین سالانه تبادل چاپ دستی(کارت پستال) با هدف اشتراک گذاری تجربیات جدید هنرمندان در نگارخانه لاله از جمله آنهاست.

به گزارش ایرنا، رشد روزافزون چاپ دستی در ایران که توسط تعداد محدودی از هنرمندان شاخص و پیشگام آغاز شد، در یک دهه اخیر به گسترش دامنه های آموزشی و تجربی آن و تولید تجهیزات تخصصی چاپ به دست متخصصان داخلی انجامیده است. همچنین دسترسی آسان به امکانات و ملزومات مورد نیاز، موجب گرایش بیشتر هنرمندان نسل جوان و شکل گیری کارگاه های متعدد چاپ دستی شده است.
براین اساس نگارخانه لاله طی چند سال گذشته با نگاهی ویژه به چاپ دستی، سعی در زمینه سازی برای فعالیت بیشتر هنرمندان در این رشته داشته و به همین منظور، سالانه تبادل چاپ دستی(کارت پستال) را برنامه ریزی و ساماندهی کرده، این سالانه با هدف تبادل آثار و به اشتراک گذاری تجربیات جدید هنرمندان شکل گرفته است.
در پنجمین دوره این رویداد که در 2 بخش فراخوان و مدعوین برگزار شده، پس از انتشار فراخوان، 165نفر آثار خود را به دبیرخانه سالانه ارسال کردند، پس از بررسی، آثار 109 نفر به بخش نهایی راه یافت، در بخش مدعوین نیز 28 هنرمند فعال شرکت کردند که در مجموع آثار 137 هنرمند با یکدیگر تبادل شد.
همچنین در این دوره با تمهیداتی ویژه، فرصتی برای حضور تعدادی از هنرمندان شاخص و علاقه مند به چاپ دستی درنظر گرفته شد، هنرمندانی که شاید فرصت و امکانات کمتری برای فعالیت متمرکز در این عرصه داشته اند.
از ویژگی های اصلی سالانه تبادل چاپ دستی این است که هنرمندان، نسخه های متعدد و همسان از یک اثر را به دبیرخانه سالانه ارسال می کنند که بخشی از نسخه ها به صورت تصادفی انتخاب و بین شرکت کننده ها تبادل می شود، همچنین تعدادی از نسخه ها برای آرشیو نگارخانه و فروش در نمایشگاه سالانه ارائه خواهد شد.
آیین گشایش نمایشگاه پنجمین سالانه تبادل چاپ دستی، روز جمعه 31 فروردین ماه ساعت 16 با حضور هنرمندانی همچون فرزاد ادیبی، رضا بانگیز، مهدی حسینی، داریوش حسینی، صدف حسامیان، هلیا دارابی، حسینعلی ذابحی، سعید روانبخش، یوسف شریف کاظمی، فواد شریفی، بهزاد شیشه گران، ترانه صادقیان، محمدباقر ضیایی، مریم طباطبایی، کیوان عسگری، فرشته غازی راد، فواد فراهانی، مریم فرشاد، داوود قنبری، بهنام کامرانی، امیر کبیرنژاد، فرشته متقی، ساعد مشکی، نازیلا مقدم، الهه مقدمی، المیرا میرمیران، جواد نوبهار، آنالی وکیلی در نگارخانه لاله به نشانی خیابان فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله برگزار خواهد شد و نمایشگاه از یکم تا 19اردیبهشت، ساعت 9تا 13 و 14 تا 19 به غیر از ایام تعطیل دایر خواهد بود.

*نمایشگاه هنرهای چوبی در فرهنگسرای ملل
بیش از 50 اثر از آثار عفت سعیدی و 15 هنرجوی او در نگارخانه فرهنگسرای ملل برپاست، سعیدی استاد معرق و منبت در فرهنگسرای ملل است که 27 سال است که در رشته های معرق، منبت، مشبک، پیکر تراشی و سوخت چوب فعالیت می کند.
وی عضو سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران است و از سال 1385 تا 1388 به عنوان کار آفرین برتر شناخته شده و تاکنون بیش از 60 نمایشگاه در این حوزه برگزار کرده است.
همچنین 47 اثر از آثار نقاشی 25 هنرجو کودک 6 تا 12 ساله در نمایشگاهی با عنوان «این یک کلاه نیست!» به سرپرستی آبان اطمینان هنرمند نقاش و مدرس هنر و خلاقیت در فرهنگسرای ملل برپا شده است، علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه ها می توانند تا یکم اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 20 به فرهنگسرای ملل به نشانی بزرگراه صدر، خیابان قیطریه مراجعه کنند.

*نمایشگاه «نقاشی‌خط» در مترو گالری ایستگاه شهید بهشتی(ره)
مترو گالری ایستگاه شهید بهشتی(ره) میزبان آثار نقاشی‌خط زینب مرادی است،مرادی متولد 1366 است و دارای لیسانس الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تهران است، او در زمینه خوشنویسی و نقاشی خط به مدت چهار سال است که فعالیت جدی دارد و دوره های نقاشی‌خط را نزد استاد عظیم فلاح و خط مرآت را توسط استاد حمید مزین زاده تعلیم دیده است.
از سوابق برپایی نمایشگاه این هنرمند می توان به نمایشگاه‌های «خط صبر»، «خط و رنگ»، «مهر زرین» و «صبر سبز» در فرهنگسراهای آفتاب، امید، خاوران و نمایشگاه‌های گروهی «رندان تشنه لب» در رواق هنری برج میلاد، نمایشگاه نقاشیخط در فرهنگسرای خاوران، نمایشگاه «ارادت قلم» در سوگواره خیمه ها و نجواهای برج میلاد، نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط در فرهنگسرای بهمن و نمایشگاه «بعد از تو» در دانشگاه تهران اشاره کرد.
مرادی همچنین در جشنواره ها شمسه، تسنیم و نقش و مشق طی سال های 93 تا 95 موفق به کسب مقام شده و برپایی چندین کارگاه هنری را با صورت موضوعی و مناسبتی در کارنامه هنری خود دارد.
علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «نقاشی‌خط» می توانند تا 20 اردیبهشت ماه از ساعت 8 تا 22 به مترو گالری ایستگاه متروی شهید بهشتی(ره) مراجعه کنند.

*نمایشگاه پوستر جاذبه های دیدنی پایتخت در فرهنگسرای گلستان
این نمایشگاه با هدف معرفی اماکن دیدنی کلانشهر تهران از روز چهارشنبه 29 فروردین ماه در نگارخانه گلستان به نمایش گذاشته می شود.
تهران، بزرگ ترین شهر و پایتخت ایران و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است، این شهر امروز، مدیون افراد بزرگی است که یکی از آنها، کریم ساعی فقید است که بخشی از زیبایی و طبیعت امروز پایتخت، مرهون تلاش های وی است که چنارهای اطراف خیابان ولیعصر(عج) را کاشت، پارک ساعی را بنا نهاد و رشته جنگلداری را وارد دانشگاه کرد و سازمان جنگلبانی را تاسیس کرد.
علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه پوستر جاذبه های دیدنی پایتخت می توانند تا 15اردیبهشت ماه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 9 تا 19 به فرهنگسرای گلستان واقع در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان مراجعه کنند.

*نمایشگاه نقاشی در گالری پردیسان
فرهنگسرای فردوس مجموعه‌ای از آثار نقاشی هنرجویان آموزشگاه پرهون به سرپرستی سیدکمال الدین رفیعی را در گالری یک نگارخانه پردیسان به نمایش گذاشته شده است.
سیدکمال الدین رفیعی متولد 1342 و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته گرافیک از دانشکده هنردانشگاه تربیت مدرسه است و در محضر اساتید بزرگی همچون علی اشرف والی، حمیدی، ممیز، پاکباز، شباهنگی و ... تحت آموزش قرار گرفته است.
وی سابقه 34 سال کار حرفه ای در زمینه هنرهای تجسمی اعم از نقاشی، گرافیک، تصویرسازی دارد و 10 سال سابقه تدریس در دانشکده های مختلف هنری از قبیل آزاد، شاهد و ... در کارنامه هنری وی به چشم می خورد.
رفیعی با 25 سال سابقه تدریس در آتلیه شخصی، در حال حاضر مدیر مسئول آموزشگاه پرهون است و در بیش از 20 نمایشگاه انفرادی و گروهی داخلی، سه نمایشگاه خارجی در ترکیه، ایتالیا و فرانسه و بیش از 25 نمایشگاه گروهی از هنرجویان خود به عنوان مدرس و سرپرست شرکت داشته است.
همچنین فرهنگسرای فردوس مجموعه‌ای از آثار نقاشی بهاره فرهادی در تکنیک های سیاه قلم، مداد رنگی و پاستل را در گالری 2 نگارخانه پردیسان به نمایش گذاشته است.
بهاره فرهادی 31 ساله، فارغ التحصیل رشته تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی است؛ وی از سال های کودکی طراحی و نقاشی را به صورت غیرحرفه ای دنبال کرده و به دلیل علاقه با گذشت زمان به صورت حرفه ای به این رشته هنری روی آورده است.
این هنرمند جوان یک دوره کوتاه نقاشی با مداد رنگی را در سال 92 سپری کرده و هم اکنون در حال گذراندن دوره مقدماتی جامع نقاشی در سازمان فنی و حرفه ای است؛ تکنیک های مدادرنگی، پاستل و سیاه قلم و سبک رئال و تخیلی علائق بهاره فرهای در رشته نقاشی است.
علاقه مندان برای دیدن آثار نمایشگاه های نقاشی هنرجویان آموزشگاه پرهون و «نگارستان» می توانند از 29 فروردین تا هشتم اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 18 به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند.

*نمایشگاه نقاشی «عشق» در فرهنگسرای ارسباران
این نمایشگاه با 20 اثر نقاشی از آثار شهریار یوسفیان نقاش خود آموخته در ابعاد مختلف با موضوع عشق و تکنیک رنگ روغن و اکرلیک 29فروردین تا هفتم اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران به نمایش گذاشته می شود.
شهریار یوسفیان متولد سال 1328 است، وی تحصیلات خود را در رشته مکانیک صنایع در کشور آلمان به پایان رساند. او مدت سی سال است که به صورت تجربی نقاشی می کشد.
علاقه مندان برای دیدن آثار نمایشگاه نقاشی «عشق» می توانند در تاریخ یاد شده از ساعت 14 تا 20 به گالری یک فرهنگسرای ارسباران مراجعه کنند.
همچنین 40 اثر از آثار نقاشی آناهیتا بزرگمهری کودک هنرمند در ابعاد و موضوع های مختلف از دوم تا هفتم اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران به نمایش گذاشته می شود.
فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا واقع شده است.

*مسابقه نقاشی «ماه بی همتا» در فرهنگسرای خاوران
این مسابقه نقاشی به مناسبت میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل عباس(ع) اول اردیبهشت ماه ساعت 10 تا 11 و 14 تا 15در خانه کودک فرهنگسرای خاوران برگزار می شود.
انس و آشناکردن نوآموزان با شخصیت و اخلاق ائمه اطهار و اهل بیت(ع) و تقویت روحیه نشاط از جمله اهداف مسابقه نقاشی «ماه بی همتا» است.
فرهنگسرای خاوران در میدان خراسان، خیابان خاوران، سه راه هاشم آباد واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7245/ 1539

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار