|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۹۱

نمک احتمالا یکی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ی جهان در تهیه غذاست. بدون نمک بسیاری از غذاها بی‌مزه خواهند بود. البته تمام نمک‌ها به یک شیوه تولید نمی‌شوند. انواع مختلفی از نمک وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

رایج‌ترین انواع نمک شامل نمک سفره، نمک صورتی هیمالیا، نمک دریایی، نمک کوشر و نمک سلتی است. انواع نمک نه تنها از نظر بافت و مزه با هم تفاوت دارند، بلکه میزان سدیم و مواد معدنی آن‌ها هم یکسان نیست. در این مقاله به تفاوت میان رایج‌ترین انواع نمک می‌پردازیم و خواص تغذیه‌ای آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. 

 

نمک چیست؟ 

نمک یک بلور معدنی است که از ترکیب دو عنصر سدیم (Na) و کلر (Cl) ساخته می‌شود.  سدیم و کلر جزو مواد ضروری مورد نیاز برای بدن هستند چراکه در ارسال پیام‌های عصبی به مغز و اعصاب کمک می‌کنند. 

اکثر نمک‌های موجود در دنیا یا از معادن نمک استخراج می‌شوند یا از تبخیر آب دریا یا دیگر آب‌های معدنی به دست می‌آیند. نمک مصارف زیادی دارد ولی مهم‌ترین کاربرد آن مزه‌دار کردن غذاست. نمک همچنین برای نگهداری از مواد غذایی هم کاربرد دارد، چرا که مانع از رشد باکتری در محیط می‌شود. 

دلیل این که نمک معمولا برای سلامتی مضر تلقی می‌شود این است که مصرف میزان زیاد آن باعث افزایش فشار خون خواهد شد. با این که تحقیقات نشان داده کاهش مصرف نمک فشار خون را پایین می‌آورد، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که کاهش نمک از سکته قلبی، مغزی یا مرگ پیشگیری می‌کند. 

بیشترین میزان سدیم رژیم غذایی از مصرف غذاهای فرآوری شده ناشی می‌شود. پس اگر شما بیشتر غذاهای فرآوری نشده مصرف می‌کنید نباید نگران اضافه کردن کمی نمک به غذای خود باشید. 

 

 

اینجا بخوانید:

ترفندهایی برای سفید کردن نقاط تیره بدن

 

 

نمک تصفیه شده (نمک سفره) 

نمک سفره رایج‌ترین نوع نمک است که معمولا به شدت تصفیه و تمام ناخالصی‌ها و مواد معدنی از آن گرفته می‌شود. مشکل اصلی نمک تصفیه رطوبت گرفتن و چسبندگی آن است. به همین جهت به آن موادی به نام Anti Caking اضافه می‌کنند که ذرات آن به هم نچسبد. نمک تصفیه شده تقریبا کلرید سدیم خالص (بیش از ۹۷ درصد) است. البته در بسیاری از کشورها به نمک تصفیه شده ید اضافه می‌کنند. 

کمبود ید در افراد منجر به کم‌کاری تیرویید، کم‌توانی ذهنی و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود. از این رو، یددار کردن نمک تصفیه شده یک حرکت بزرگ و موفق جهت برطرف کردن کمبود ید در افراد جامعه است که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود. 

اگر تصمیم دارید مصرف نمک تصفیه شده یددار را با نمک بدون ید جایگزین کنید، حتما در کنار آن غذاهایی مصرف کنید که منبع خوبی برای دریافت ید باشند؛ مانند ماهی، لبنیات و تخم مرغ. 

نمک سفره محبوب ترین و ارزان ترین نمک موجود در بازار است. نمک سفره، نمکی تصفیه شده است که معمولاً از ذخایر نمک زیرزمینی استخراج می شود. سدیم کلرید از عناصر اصلی این نوع نمک می باشد. برای از بین بردن مواد معدنی این نمک، آن را پردازش کرده و برای جلوگیری از گلوله شدن آن از مواد افزودنی استفاده می شود. 

به بیشتر نمک های خوراکی ید اضافه می شود چرا که برای عملکرد تیروئید ضروری است. با این حال، اگر به مشکلات تیروئید مبتلا باشید، ید اضافه شده در نمک خوراکی، مضرات مواد افزودنی و فرآوری آن را جبران نمی کند. بیشتر بزرگسالان که هیچ گونه بیماری ندارند، ید روزانه خود را از طریق غذاهای رایج مانند لبنیات، غذاهای دریایی و تخم مرغ دریافت می کنند. نمک سفره دانه و بافتی مشابه نمک کوشر دارد، اما دلایل زیادی دارد که از آن کمی بیشتر از نمک کوشر یا دریا استفاده می کنیم. 

 

نمک دریایی 

نمک دریایی از تبخیر آب دریا به دست می‌آید و مانند نمک تصفیه شده بخش بیشتر ترکیب آن کلرید سدیم است. اما با توجه به مکانی که از آن به دست آمده و نوع تصفیه، معمولا مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، آهن و روی هم دارد. 

هرچقدر نمک دریا تیره‌تر باشد، میزان ناخالصی و مواد معدنی آن بیشتر است. البته با توجه به آلودگی اقیانوس‌‌ها و دریاها، ممکن است نمک دریایی فلزات سنگین مثل سرب هم داشته باشد. 

علاوه بر این نمک دریا حاوی میکروپلاستیک‌ (ذرات میکروسکوپی ضایعات پلاستیکی) است. پیامدهای وجود میکروپلاستیک‌ها در غذای انسان هنوز کاملا شفاف نشده است اما برخی محققان معتقدند که احتمال خطرناک بودن آن پایین است. 

برخلاف نمک تصفیه شده معمولی، نمک دریا دانه درشت است و معمولا کمتر آسیاب می‌شود. وقتی نمک دریا را بعد از پخت روی غذا می‌ریزید احساس متفاوتی در دهان‌تان خواهید داشت و طعم قوی‌تری با ترکیدن هردانه نمک احساس خواهید کرد. 

مواد معدنی و ناخالصی‌هایی که در نمک دریایی وجود دارد هم روی مزه آن هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین ممکن است مزه نمک دریایی برندهای مختلف تفاوت زیادی با هم داشته باشد. 

بیشتر نمک های دریایی بر اثر تبخیر آب دریا تولید می شوند اگرچه برخی از آنها این فرآیند را طی نمی کنند. نمک های دریایی با کیفیت در یک فرآیند تبخیر طولانی (حدودا پنج سال)، تولید می شوند، در حالی که نمک های تصفیه شده دریایی ارزان تر و از طریق فرآیند سریع تبخیر، تولید می شوند اما نمی توان آن را بی کیفیت تلقی کرد. این نوع نمک دارای ترکیباتی مانند کلرید، سدیم، ید و فلوئور و دیگر مواد افزودنی است. کلرید و سدیم از ترکیب اصلی این نمک ها هستند و رنگ متمایل به خاکستری دارند. نمک دریای با کیفیت بالا و نمک تصفیه شده دریایی، کاربردهای متمایزی در آشپزخانه دارند و به غذاها طعمی قوی تر از نمک معمولی و طبیعی می دهند، این نوع نمک بسیار سالم تر و گران تر از نمک های طبیعی هستند. 

 

نمک صورتی هیمالیا 

نمک صورتی هیمالیا از معدن کیهوره پاکستان، دومین معدن بزرگ نمک در جهان به دست می‌آید. نمک هیمالیا معمولا حاوی مقداری اکسید آهن (زنگ آهن) است و به همین دلیل رنگ آن صورتی است. 

این نمک رنگی همچنین حاوی مقادیری کمی کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم است و در نتیجه کمتر از نمک تصفیه شده سدیم دارد. 

بسیاری از افراد طعم نمک هیمالیا را به دیگر انواع نمک ترجیح می‌هند. اما در واقع تفاوت اصلی نمک صورتی هیمالیا با دیگر انواع نمک در رنگ آن است که می‌تواند جذابیت ویژه‌ای به بشقاب غذا بدهد. 

در سالهای اخیر افراد زیادی به مصرف نمک هیمالیا تمایل پیدا کرده اند. این نمک به رنگ صورتی و از بلورهای سنگی در نزدیکی هیمالیا و معمولاً در پاکستان استخراج و تولید می شود. نمک هیمالیا از انواع کمیاب نمک ها هستند که برای عملکردهای بدن بسیار عالی است. نمک هیمالیا مانند نمک دریایی با کیفیت، حاوی مواد معدنی مهم مانند پتاسیم، منگنز، آهن و روی است که بدن برای عملکرد بهتر به آنها نیاز دارد. 

نمک هیمالیا به دلیل ناخالصی های معدنی، رنگ صورتی دارد و می توان از آن به روش های مختلف در آشپزخانه استفاده کرد. 

از دانه های ریزتر این نمک می توان مانند نمک کوشر یا نمک دریا در آشپزی استفاده کرد، در حالی که دانه های بزرگتر را می توان آسیاب یا در تزیینات به کار برد. 

 

 

PicsArt_02-20-01.05.24

 

 

نمک های درشت هیمالیا طعم لطیف تری نسبت به نمک کوشر یا دریا دارند، بنابراین پاشیدن آن بر روی غذای آماده یا حتی میوه ها، تاثیر زیادی بر مزه آنها نخواهد داشت. 

از آنجا که این نمک استخراج می شود، ممکن است مقداری رسوب یا سنگ ریزه در مخلوط آن وجود داشته باشد، بنابراین حتما قبل از استفاده برای آشپزی، آنها را جدا کرده و نمک را آسیاب کنید. 

 

نمک کوشر (نمک حلال) 
کوشر به معنای حلال است و این نام را به این دلیل روی آن گذاشته‌اند که بخش مهمی از آداب و رسوم آشپزی یهودیان است. 

یهودیان اعتقاد دارند برای حلال شدن گوشت، خون باید کاملا از آن خارج شده باشد. بافت درشت دانه‌های نمک کوشر به خارج کردن خون از گوشت کمک می‌کند. 

تفاوت اصلی نمک کوشر با نمک تصفیه شده معمولی، درواقع ساختار دانه‌های آن است. آشپزان حرفه‌ای در سراسر دنیا، به دلیل درشتی دانه‌‌ها و راحتی استفاده از آن با دست برای پاشیدن روی غذا، نمک کوشر را به نمک‌های دیگر ترجیح می‌دهند. 

 

 

اینجا بخوانید:

ساده ترین راه برای کاهش وزن اصولی و تقویت عضلات

 

 

نمک کوشر بافت و طعم متفاوتی در دهان دارد اما اگر آن را در حین پخت به غذا اضافه کنید، تفاوتی از نظر طعم با نمک‌های دیگر احساس نخواهید کرد. 

در نمک کوشر از موادی مانند Anti Caking کمتر استفاده می‌شود. همچنین اگر به دنبال نمک بدون ید هستید، این نمک معمولا ید کمتری نسبت به نمک تصفیه شده دارد. 

به این نکته هم توجه کنید که یک قاشق چای‌خوری نمک کوشر وزن بسیار سبک‌تری از یک قاشق چای‌خوری نمک تصفیه شده دارد؛ پس هنگام آشپزی از آن‌ها به یک میزان استفاده نکنید چون در نهایت ممکن است غذای شما یا شور شود یا بی‌نمک. 

نمک کوشر برای پخت و پز مناسب و تقریباً قابلیت استفاده در هر دستور غذایی را دارد. همچنین دارای قیمت ارزان و فاقد مواد افزودنی است. 

 

نمک سلتی 

نمک سلتی یا Celtic Salt نوعی نمک دریایی است که ابتدا در کشور فرانسه محبوب شد. این نمک خاکستری رنگ است و مقداری آب دارد؛ به همین دلیل همیشه مرطوب است. 

نمک سلتی هم مواد معدنی دارد و سدیم آن نسبت به نمک تصفیه شده اندکی کمتر است. 

 

تفاوت مزه در انواع نمک 

طرفداران غذا و سرآشپزها نمک خوراکی خود را براساس مزه، بافت، رنگ و سهولت در استفاده انتخاب می‌کنند. ناخالصی‌ها مثل وجود مواد معدنی، می‌تواند روی رنگ و مزه نمک تاثیر بگذارد. 

اندازه دانه‌ها هم می‌تواند روی چگونگی مزه کردن نمک در دهان تاثیر بگذارد. نمک‌های دانه درشت، مزه قوی‌تر و طولانی‌تری روی زبان دارند. البته این درصورتی است که نمک دانه درشت را روی بشقاب غذای آماده شده بریزید نه هنگام آشپزی. 

 

میزان مواد معدنی 

تحقیقات نشان داده است میزان مواد معدنی موجود در انواع نمک باهم متفاوت است. در جدول زیر تفاوت انواع نمک تصفیه شده، نمک هیمالیا، نمک دریا و نمک سلتی را مشاهده می‌کنید. 

نمک پتاسیم

همانطور که مشاهده می‌کنید، نمک سلتی کمترین میزان سدیم و بیشترین میزان کلسیم و منیزیم را دارد. نمک هیمالیا هم دارای میزانی پتاسیم است. 

به یاد داشته باشید که این اعداد در واقع درصد وجود هرکدام از این مواد در ۱۰۰ گرم نمک هستند؛ یعنی مثلا برای به دست آوردن ۰.۳ منیزیم موجود در نمک سلتی باید ۱۰۰ گرم نمک سلتی مصرف کنید که مقدار بسیار زیادی است! 

به همین دلیل، منطقی نیست که دلیل انتخاب ما بیشتر بودن املاح معدنی موجود در یک نمک باشد. این مقدار مواد معدنی در برابر میزانی که از مصرف غذاها جذب می‌کنید بسیار ناچیز است. 

 

کدام نوع نمک سالم‌تر است؟ 

هنوز هیچ تحقیقی تفاوت تاثیر نمک‌های مختلف روی سلامتی را با هم مقایسه نکرده است. اما اگر هم چنین تحقیقاتی انجام شود، تفاوت شاخصی پیدا نخواهد کرد. اکثر نمک‌ها شبیه یکدیگرند و از کلرید سدیم و مقدار جزئی مواد معدنی تشکیل می‌شوند. 

تنها مزیت انتخاب نمک‌هایی که کمتر فرآوری شده‌اند، اجتناب از افزودنی‌ها و مواد Anti Caking یا ضد چسبندگی است که در نمک تصفیه شده معمولی وجود دارد. 

شاید بتوان گفت نمک پرمصرف‌ترین چاشنی در جهان است. بسیاری از افراد اعتقاد دارند نمک برای سلامتی مضر است اما به این راحتی نمی‌توان این موضوع را پذیرفت. 

نمک تصفیه شده رایج‌ترین نوع نمک مصرفی در اکثر کشورهاست. اما انواع دیگری مانند نمک دریایی، نمک صورتی هیمالیا، نمک سلتیک و نمک کوشر هم وجود دارد. 

تفاوت کمی از نظر مواد مغزی بین انواع نمک وجود دارد، گرچه نمک‌های تصفیه نشده مواد افزودنی کمتری دارند، ولی تفاوت اصلی در بافت، اندازه دانه‌ها و مزه است. 

پس پیشنهاد می‌کنیم انواع نمک خوراکی را امتحان و نمکی را که برای شما مناسب‌تر است انتخاب کنید. 

 

 

PicsArt_02-20-01.03.22

 

نمک دریایی مالدون: 

نمک های دریایی مالدون یکی از مقرون به صرفه ترین و در عین حال با کیفیت ترین گزینه های نمک دریایی موجود در بازار است که به دلیل نداشتن هیچ گونه افزودنی، دانه های ترد و مزه خوبی دارند. از این نوع نمک بیشتر در حین پخت و پز استفاده می کنند تا در طی فرآیند پخت، حل شود. 

 

 

اینجا بخوانید:

درمان فوری فشارخون بالا در خانه

 

 

نمک دریایی دودی مالدون: 

یکی دیگر از گزینه های عالی و در عین حال مقرون به صرفه، نمک دریایی دودی مالدون است. این نمک تصفیه شده و کیفیت بالایی دارد. همچنین، دارای رنگ کاراملی و طعم دودی است که بدون غلبه بر طعم غذا چاشنی آن خواهد شد. 

این نمک مانند همه نمک های دریا خالص و طبیعی است و هیچ افزودنی ندارد. گوشت ها و ماهی های کبابی را با نمک دودی دریایی میل کنید.  

 

نمک دریایی سلتیک : 

تمام نمک های دریایی، دانه های بزرگی ندارند. به عنوان مثال دانه های نمک دریای سلتیک بسیار ریز هستند، به این معنی که می توان هنگام پخت و پز مانند نمک کوشر، از آن استفاده کرد. این نوع نمک صرف نظر از عطر و طعم خوب، سرشار از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن است که غذا را غنی و نمک دریای سلتیک که به نمک خاکستری هم معروف است از سواحل دریایی فرانسه استخراج می‌شود. کریستال‌های نمک دریای سلتیک درخشانند و طیفی از رنگ خاکستری را نشان می‌دهند. این نوع از نمک دارای رطوبت است و مواد معدنی طبیعی بسیاری در آن وجود دارد. این نوع نمک برای پخت‌وپز گوشت قرمز و ماهی بسیار کاربردی است. 

 

نمک معدنی : 

این نوع نمک از لایه های بالایی معادن نمک دریا بدست می آید که برای جمع آوری آن از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه از تکنیک های سنتی و استثنایی استفاده می کنند و به دلیل طعم خاصی که دارد در دستورالعمل غذاهای لذیذ استفاده می شود. این یک فرضیه اشتباه است، که مصرف آن باعث جذب و حفظ آب نخواهد شد اگر شما با نمک های دیگر مقایسه کنید، متوجه می شوید که میزان سدیم آن 15% و سدیم کلرید آن 92/9% کمتر است و در مقایسه با طعم و مزه، نسبت ضعیف تری دارد زیرا به راحتی در دهان شما حل می شود. 

 

نمک آبی : 

این نمک بی نظیر که از دریاچه نمک در ایران استخراج می شود، بسیار غنی از مواد معدنی و کمی شیرین است. رنگ آبی این نوع نمک به دلیل فشرده سازی ساختار نمک به طور طبیعی و در طی سالها ایجاد می شود. 

 

کدام نوع نمک سالم ترین است؟ 

انتخاب یک نوع نمک، به عنوان بهترین و سالم ترین، کار دشواری است، زیرا هر کدام از آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند با این وجود نمک های فاقد مواد افزودنی سالم تر از نمک های فرآوری شده هستند، بنابراین نمک سفره سالم ترین و بهترین انتخاب نیست و شما باید با توجه به اطلاعتی که در مورد هر کدام از نمک ها ارائه شد، نمک سالم تر را انتخاب کنید. 

بر اساس برخی از ادعاها گفته می شود که نمک هیمالیا به دلیل داشتن مقدار زیادی مواد معدنی ضروری از جمله کلسیم، پتاسیم و منیزیم از سلامت بالایی برخوردار است. با این حال، ممکن است سطح این مواد معدنی موجود در نمک به اندازه کافی نباشد و تأثیرات جدی بر سلامت بدن بگذارد. 

برخی از کارشناسان سلامت نمک دریا را تضمین می کنند. نمک دریایی طبیعی، دارای مواد معدنی ضروری است و می تواند به بازیابی یا حفظ سطح الکترولیت در بدن و جلوگیری از کمبود آب بدن کمک کند. 

در خوردن هر نوع نمک که سدیم کلرید بعنوان عنصر اصلی آن است، زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد نمک خطرناک است و باعث ایجاد بیماری های قلبی، عروقی، نارسایی کلیه، پوکی استخوان و ... می شود. شما می توانید سدیم کلرید را از غذاهای مختلفی بدست بیاورید. ادویه جات و گیاهان معطر نیز می توانند جایگزین مناسبی برای نمک ها باشند. 

 

نمک فلور دُ سِل 

فلور دُ سِل به فرانسوی یعنی گل نمک. این نوع نمک هم از آب سواحل بریتانی گرفته می‌شود. این نمک بادقت زیادی از سطح آب به دست می‌آید و استخراج آن از آب بیشتر شبیه گرفتن خامه از روی شیر است. شیوه گرفتن گل نمک از آب کمی دشوار است. در واقع، شرایط خاصی برای این کار لازم است. مثلا هوا باید کاملا خشک و آفتابی باشد و از چنگک‌های چوبی برای این کار استفاده شود. 

نمک فلور دُ سل کمیاب است و شیوه استخراج آن سختی‌های زیادی دارد. پس جای تعجب نیست که از گران‌ترین نمک‌های دنیا به شمار می‌رود. حتی به آن، لقب خاویار دنیای نمک‌ها را هم داده‌اند. این نمک رطوبتی در ساختارش دارد و طیف رنگی آن هم آبی مایل به خاکستری است. 

 

نمک سیاه (کالا) 

نمک سیاه یا کالا هم یکی از انواع نمک است که در ظرفی مانند ظروف مربا و ترشی به همراه زغال، انواعی از گیاهان و مواد دیگری قرار داده می‌شود. بعد از اینکه نمک سیاه یا کالا با مواد مختلف ترکیب شد به مدت ۲۴ ساعت در کوره حرارت می‌بینید و نهایتا بعد از سردشدن قابل استفاده می‌شود. 

فرایندهایی که روی نمک سیاه پیاده‌سازی می‌کنند به آن رنگ قرمز مایل به سیاهی می‌دهد و باید بدانید که بوی آن هم حالتی از بوی تخم‌مرغ دارد. از این نمک در غذاهای خام‌گیاه‌خواران استفاده می‌شود تا عطر و بوی تخم‌مرغ، نبود این ماده در رژیم غذایی آنها را جبران کند. 

 

نمک سیاه هاوایی 

نمک سیاه هاوایی هم از آب دریا گرفته می‌شود. همان‌طور که از نام آن هم پیداست، نمک سیاه هاوایی از جزایر هاوایی به‌دست می‌آید. رنگ سیاه آن هم ناشی از اضافه‌کردن زغال به آن است. دانه‌های این نمک زبر و تُردند و از آنها برای درست‌کردن غذاهای دریایی استفاده می‌شود. 

 

نمک دودی 

نمک دودی هم یکی از انواع نمک است که برای آماده‌سازی در حدود دو هفته روی آتشی که با چوب درست شده به آرامی دودی می‌شود. طعم این نمک بسیار مطبوع است و برای پخت‌وپز، گزینهٔ به‌شدت خوبی به شمار می‌رود. برای پخت انواع گوشت یا مواد غذایی دیگری مانند سیب‌زمینی می‌توانید از این نمک استفاده کنید و غذاهایی خوشمزه داشته باشید. 

 

نمک اپسوم 

درباره نمک اپسوم یا نمک حمام چیزی شنیده‌اید؟ قبل از هر چیزی، اجازه بدهید به شما بگوییم که اپسوم دقیقا یعنی چه؟ اپسوم یکی از شهرهای انگلستان است که نمک حمام یا همان نمک اپسوم برای نخستین‌بار در آن کشف شد. پس هیچ جای تعجب وجود ندارد که نام این شهر را روی آن گذاشته‌اند. این نمک بسیار تلخ است و اصلا نمی‌شود روی مزهٔ آن حساب کرد. اما به آب وان حمام اضافه می‌شود و به زعم بعضی از افراد و دانشمندان باعث جذب مواد معدنی مانند سولفات و منیزیم در بدن می‌شود. 

 

خواص نمک برای زنان 

با نمک عفونت قارچی واژن و دیگر بیماری ها را از بین ببرید 

نمک خواص زیادی دارد. با استفاده از نمک بسیاری از بیماری را می توان از بین برد. از درمان و تسکین گلو درد تا درمان عفونت قارچی را می تواند با استفاده از این ماده سفید رنگ از بین برد. 

 

تسکین گلودرد با یک قاشق نمک 

خوشبختانه قرقره کردن با آب نمک یکی از روش های سنتی و شناخته شده بین مردم است. این کار باعث تسکین و درمان گلودرد می شود. کافیست یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و روزانه چندین مرتبه قرقره کنید. 
همچنین می توانید مقداری نمک را گرم کرده و داخل پارچه ای تمیزی بریزید و به صورت مرهم روی گردن و سینه خود بگذارید. این کار نیز تا خنک شدن نمک باعث نرمی گلو می شود. 

  

نمک برای از بین بردن پینه پا 

نمک شهرت زیادی در لایه برداری از پوست دارد. این ماده باعث از بین رفتن سلول های مرده اپیدرم (پوست)، کاهش خال ها و خوش آب و رنگ شدن پوست می شود.  شما می توانید با ماساژ دادن پینه ها با نمک آنها را از بین برده و سلول های مرده را از پوست جدا کنید. ماساژ پوست پاها با نمک باعث بهبود جریان خون محیطی می شود. کافیست نواحی پینه بسته را با نمک و حرکات دورانی ملایم ماساژ دهید. 

  

خمیردندان نمکی 

نمک دریایی تاثیر مثبتی روی لثه ها و تمیز کردن دندان ها دارد. می توانید مقداری نمک را روی مسواک ریخته و یا به کمک انگشت تان به دندان ها و لثه ها بمالید و ماساژ دهید. می توانید نمک را با مقدار کمی جوش شیرین نیز مخلوط کنید تا خاصیت تمیزکنندگی آن بیشتر شود. 
 

نمک مرهمی بر دردها 

نمک حاوی خواص مسکنی است. این ماده یک مسکن طبیعی و درمانگر خانگی محسوب می شود. کافیست دو تا سه مشت نمک دانه درشت را در ماهیتانه گرم کنید. سپس آن را داخل دستمال یا جورابی تمیز و ضخیم بریزید و روی مناطق دردناک بدن مانند پشت گردن، شانه و غیره قرار دهید. اجازه دهید کمپرس نمک به مدت 15 دقیقه در محل موردنظر بماند. 

  

مقابله با زگیل ها به کمک نمک دانه درشت 

نمک برای مقابله با زگیل ها نیز موثر عمل می کند. برای این کار یک عدد پیاز را به دو قسمت تقسیم کرده و وسط آن را خالی کنید. سپس داخل آن را با نمک دانه درشت پر کرده و اجازه دهید برای مدت حداقل یک ساعت بماند. آب حاصل را در پیاله ای ریخته و صاف کنید. سپس این آب را دو تا سه مرتبه در روز روی زگیل ها بزنید. هر روز و به مدت حدود ده روز این کار را تکرار کنید. 

  

 

PicsArt_02-20-01.04.31

 

 

نمک برای تسکین کوفتگی و روماتیسم 

نمک شهرت زیادی در آرامبخشی بدن دارد. این ماده می تواند باعث تسکین کوفتگی بدن شود. نمک اپسوم باعث تسکین دردها و دفع اسیدلاکتیک جمع شده در عضلات می شود. کافیست نمک را در وان حمام یا تشت حل کرده و داخل آن غوطه ور شوید. برای تسکین دردهای روماتیسمی یک کیلو نمک دانه درشت غیرتصفیه شده را در وان حمام حل کنید. به مدت بیست دقیقه در این آب دراز بکشید و تا حدامکان بدن تان را آرام کنید. 

  

نمک برای رفع خستگی از پاهای خسته 

پاهای ما همیشه وزن بدن را تحمل کرده و ما را جابه جا می کنند. معمولا همه ما کمترین توجه را به این دو عضو موثر معطوف می داریم. برای تسکین خستگی پاها تشتی را پر از آب ولرم کنید. یک تا دو قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کرده و پاهایتان را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید. در نهایت نیز آنها را خشک کرده و کمی کرم مرطوب کننده بزنید. 

  

تسکین ناخن فرو رفته در گوشت پا با حمام پاها 

فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا مشکل ساده و دردناکی است. برای تسکین این درد و رفع هر نوع عفونتی می توانید یک تشت را پر از آب گرم کرده و یک قاشق نمک به آن اضافه کنید. سپس پاها را به مدت 15 تا 30 دقیقه داخل آب قرار دهید. این کار را هر روز تکرار کنید. آب گرم باعث نرمی پوست دور ناخن فرو رفته در گوشت شده و نمک نیز با بروز هر نوع عفونتی مقابله کرده و ورم آن را کاهش می دهد. 

  

دهانشویه با نمک بعد از ریفلاکس معده 

نمک باعث کاهش احساس سوزش و ترش کردن معده شده و مخاط آسیب دیده را تسکین می دهد. معمولا بعد از بالا آمدن اسید معده فرد احساس سوزش در مخاط گلو دارد. استفاده از دهانشویه نمک با این احساس مقابله می کند. نمک خواص ضدعفونی کنندگی دارد و خلط را از بین می برد. 

  

نمک برای تسکین جای نیش حشرات 

بعد از اینکه پشه یا هر حشره ای نیش تان زد، به سراغ نمک بروید. هر ناحیه ای که دچار گزش شده است را در آب دریا یا تشت آب حاوی نمک قرار دهید. اگر به طور اتفاقی دست یا پایتان به گزنه برخورد کرد، برای کاهش سوزش پوست نیز می توانید همین کار را انجام دهید. البته بعد از استفاده از آب نمک نیازی به آب کشی و خشک کردن پوست نیست. 
برای تسکین جای نیش حشرات همچنین می توانید از نمک و روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید. برای این کار ناحیه مورد نظر را مرطوب کرده و مقدار کمی روغن روی آن بمالید و روی آن را با نمک بپوشانید. 

  

نمک برای رفع عفونت قارچی واژن 

برای کاهش خارش و درد ناشی از عفونت قارچی واژن و تسریع روند درمان آن می توانید از نمک استفاده کنید. برای این کار یک لیوان نمک را در آب وان حمام یا لگن پر از آب حل کرده و داخل آن بنشینید. این کار را تا بهبودی کامل تکرار کنید. 

 

تا چند دهه پیش از این اگر کسی از فواید و خواص متعدد نمک می‌گفت، در مجامع علمی نه‌تنها اعتنایی به این مسئله نمی‌شد بلکه دفاع از مصرف نمک طعام طبیعی در حکم مخالفت با علم و دست‌یافته‌های علم پزشکی بود!! اما امروزه ... . 

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در منابع طب سنتی «نمک» (نمک طعام طبیعی) از جایگاه ویژه‌ای در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف و درمان برخوردار است و البته در منابع روایی نیز احادیث زیادی درباره نمک وارد شده که در ادامه به برخی از این احادیث اشاره شده است: 

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «خداوند عزّوجلّ به موسى‌بن عمران وحى فرستاد که غذا را با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده» (دانش‌نامه احادیث پزشکی، جلد1، صفحه330). 

همچنین درباره شروع غذا با نمک از امام رضا(ع) نقل شده است که مردى در خراسان خدمت امام رضا علیه السلام  رسید، غذایى براى آن حضرت آوردند که با آن سرکه و نمک بود، آن حضرت آغاز غذا را با سرکه شروع کردند، آن مرد گفت‌: قربانت گردم ، شما به ماها امر کردید با نمک شروع کنیم‌! آن حضرت فرمودند: «این مثل آن است‌، به‌درستى که سرکه ذهن را قوى و عقل را زیاد مى‌کند». 

امام رضا‌(ع) درباره خواص نمک به‌نقل از پدران گرامی خویش از رسول اکرم(ص) خطاب به امیر‌المؤمنین(ع) می‌فرماید: عَلَیکَ بِالمِلحِ؛ فَإِنَّهُ شِفاءٌ مِن سَبعینَ داءً؛ أدناهَا الجُذامُ، وَالبَرَصُ، وَالجُنونُٰ؛ بر تو باد نمک، چرا که در آن‌، شفاى 70 درد است که کمترین آنها جذام‌، پیسى و دیوانگى است‌ (صحیفة الإمام الرضا علیه‌ السلام صفحه249، حدیث165). 

جالب اینکه شاید تا چند دهه پیش از این اگر کسی از فواید و خواص متعدد نمک می‌گفت، در مجامع علمی نه‌تنها اعتنایی به این مسئله نمی‌شد بلکه دفاع از مصرف نمک طعام طبیعی در حکم مخالفت با علم و دست‌یافته‌های علم پزشکی بود!! اما امروزه و با گسترش دامنه علم بشری و با تحقیقات مختلفی که درباره نمک طعام صورت گرفته است، گوشه‌هایی از حقایق بیان‌شده از لسان مبارک نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار درباره «فواید نمک طعام» در حال آشکار شدن است که در ادامه به یک نمونه از این تحقیقات که در قالب کتاب مستقلی به‌نام Hygienic ruler in Islam منتشر شده، اشاره شده است: 

«دکتر تومانیانس» در این کتاب فواید مصرف نمک پیش از غذا را این‌گونه بیان کرده است: 

1. بنابر یافته‌های علوم پزشکی، دهان محل تجمع انواع میکروبها است که بر اثر استعمال نمک پیش از غذا، آنها برطرف می‌شوند. 

2. آب دهان (بزاق) از چشمه‌هایی به‌نام غدد بزاقی جاری می‌شوند که هرچه با غذا مخلوط شوند، غذا زودتر از گلو پایین می‌رود و زودتر هضم می‌شود؛ ورود نمک در دهان، غده‌های اطراف دهان را تحریک می‌کند و به ترشح آنها سرعت می‌بخشد، از این رو، غذا را زودتر هضم می‌کند و برای فرو بردن حاضر می‌سازد. 

3. زمانی که نمک وارد معده خالی از غذا می‌شود، غده معده را تحریک می‌کند و ترشحات زیادتری به وجود می‌آورد؛ پس «اسفیورت» نمک سبب زود فرو بردن و زود هضم شدن غذا می‌شود. 

4. از آنجا که نمک پیش از غذا تحریک‌کننده غده‌های هاضمه است، بر اثر تحریک آنها، انسان میل به غذا خوردن می‌یابد بنابراین، نمک سبب زیاد شدن اشتها می‌شود. 

5. چنانچه مواد شیمیایی، بیش از اندازه معمول در معده ترشح شود، موجب سوء‌هاضمه می‌شود و نمک پیش از غذا، به‌دلیل دارا بودن اثر اسیدی، آن را خنثی و بی‌اثر و سوء‌هاضمه را برطرف می‌کند. 

6. در بدن و خون و ساختمان جسم مقدار معینی نمک وجود دارد که اگر این مقدار کاهش یابد، موجب امراض مختلفی در اعضاء بدن می‌شود اما وقتی نمک پیش از غذا وارد معده شود، مقدار مورد نیاز را برای کمبود خود نگه می‌دارد و در حقیقت، مقدار از دست رفته را جبران می‌‌کند. 

7. بدن انسان به‌منظور برطرف کردن نمک، به آب نیاز دارد و استعمال نمک، پیش از غذا و نوشیدن آب، سبب افزایش «ادرار» و شست‌وشوی کلیه و مثانه با آب نمک می‌شود. 

8. بر اثر نمک خوردن، مقداری از آب بدن از روزنه‌های پوست بیرون می‌آید و به این ترتیب، سوراخ‌های تنفسی پوستی، پاک و پاکیزه می‌شوند. 

9. خوردن نمک پس از صرف غذا نیز، غدد بزاقی را تحریک می‌کند و باعث زیاد شدن آب دهان می‌شود بنابراین، انسان ناگزیر به فرو بردن یا بیرون کردن آن از دهان می‌شود که در هر دو صورت، چربی یا غذای باقی‌مانده در دهان و بین دندان به‌همراه آب دهان برطرف می‌شود. 

10. اگر انسان غذایی بخورد که نمک آن کم باشد یا در معده ترشحات مواد نمکی نباشد، غذا دیرتر هضم می‌شود و این، سبب بروز سوء هاضمه می‌شود؛ خوردن نمک، پیش از غذا، این آسیب را برطرف می‌کند. 

 

توضیحاتی در مورد نشستن در آب نمک 

نشستن در آب نمک یکی از راههای درمان عفونت است.میکروب‌های دفاعی از دستگاه تناسلی در برابر عفونت‌های بیماری‌ زا دفاع می‌کنند و میکروب‌های بیماری‌زا‌ که در حالت عادی در بدن زندگی می‌کنند، در صورتی که میکروب‌های دفاعی کار خود را به خوبی انجام دهند، موجب بیماری نمی‌شوند. اما همین میکروب‌ها در صورت ضعیف شدن یا کم شدن میکروب‌های دفاعی، ایجاد بیماری خواهند کرد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد فواید و خواص و مضرات نشستن در آب نمک و سرکه در بارداری برای عفونت واژن و پسردار شدن و بواسیر صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. 

 

 

اینجا بخوانید:

خواص حیرت آور هویج

 

 

۱- کمپرس سرد ؛ خارش واژن بخصوص در طول شب میتواند بسیار سخت باشد و خواب شما را خراب و خستگی و بی حالی بوجود آورد برای متوقف کردن خارش اعمال یخ بطور مستقیم یا کمپری اب سرد در مهبل . این کار می تواند برای شما سخت باشد ولی خواب و استراحت کافی برای شما به ارمغان میاورد. ۲- آب و نمک نمک کلا خاصیت ضد باکتریایی داره و میتواند باکتریها و قارچها را ازبین ببرد .شستن واژن با اب نمک غلیظ در هر زمان فورا تسکین و از تکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری بعمل میاورد .

 

 

PicsArt_02-20-01.03.54

 

 

همچنین شما میتوانید وان را با اب گرم پرکرده و نصف فنجان نمک بدان اضافه کنید و چمباتمبه بشینید در حین نشستن سعی کنید اب نمک بداخل واژن رفته و باکتریها بطور موثر کشته شوند. ۳- سیر سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد.میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد . جویدن ۲الی ۳ حبه در دهان و سپس قراردادن ان در واژن . شاید بوش ناراحت کننده باشه ولی یک سوپرایزره تسکین دهنده است ! ۴- ماست استفاده از پرو بیوتیکها به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست . ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد . برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است . ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان میباشد. راه دیگر استفاده از ماست قرار دادن ان بطور مستقیم در واژن است . برای این منظور میتوانید ماست اغشته با تامپون یا پنبه بمدت چند ساعت استفاده کنید . ماست منجمد نیز تسکین فوری رو به همراه دارد. ۵- برگ ریحان برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برگ ریحان را در ۲ فنجان ابجوش گذاشته دم کشیده .بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام امده . نوشیدن این اب ۲ بار در روز برای خارش واژن مفید است . ۶- برگ رزماری برگهای رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در اب خیسانده با اب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی ۷-عسل مقداری عسل ار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علایم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید. ۸-روغن درخت چای چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و سپس تامپون را به این مواد آغشته کنید و وارد ناحیه واژن کنید. اگر این کار را چند روز و روزی سه مرتبه انجام دهید، عفونت قارچی از بین خواهد رفت. ۹- زغال اخته و قره قروت – خوردن زغال اخته و یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب می‌باشد. ۱۰- کاهش مصرف شیرینی جات مصرف موادغذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهید. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند. ۱۲- جوش شیرین جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفید بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگیری میکند. کافی است دو قاشق جوش شیرین را در چند لیتر آب حل کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در محلول مورد نظر بنشینید و سپس با آب شسته و با حوله تمیز خود را خشک کنید. شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید. ۱۳ –سرکه سیب سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد.برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب و واژن خود را با این اب دو بار در روز بمدت ۲الی ۳ روز شستشو دهید . سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند . 

 

عفونت های میکروبی واژن 

عفونت های میکروبی واژن چه علائمی دارند؟ گاهی بیمار اصلاً علائمی ندارد، گاهی این بیماری سبب افزایش ترشح واژن می شود که اکثراً آبکی است. یا گاهی رنگ زرد کمرنگ یا پررنگ تر دارد. گاهی بودار می شود که به اصطلاح Fishy Smell خوانده می شود که بیماران این بو را اکثراً پس از نزدیکی با همسر احساس می کنند، و گاهی بیمار احساس سوزش و خارش دارد. بهترین درمانها برای رفع عفونت زنانه 

 

خواص نمک برای سلامت بدن، زیبایی پوست و درمان دردها 

شاید تا به حال از فواید نمک کمتر شنیده اید. نمک، نه تنها برای زندگی، بلکه برای سلامتی بسیار ضروری است. به گفته کارشناسان، آمریکایی ها حداقل 500 میلی گرم سدیم برای سالم نگه داشتن بدن خود مصرف می کنند. اما نیازهای فردی، عادات و نیز سبک زندگی آن ها بطور قابل توجهی متفاوت است. بیشتر نمک مصرفی ما از غذاها و مقدار کمی از آن از آب تامین می شود. 

 

فواید استفاده از نمک   

 

باز جذب آب: 

بیماری های پاتوژنیک مزمن نظیر اسهال و وبا منجر به کم آب شدن بدن و هم چنین از دست رفتن مواد معدنی بدن می شود، بنابراین اگر درمان به موقع صورت نگیرد عملکرد کلیه ها و دستگاه گوارش را مختل خواهد کرد. 

مصرف نمک های محلول در آب و گلوکز، سریع ترین راه برای مقابله با خشکی بدن است. محلول خوراکی آب و نمک را می توان به بیماران مبتلا به اسهال و دیگر بیمار های پاتوژنیک داد. 

 

تسکین ماهیچه (پا) : 

گرفتگی عضلات اغلب در بزرگسالان مسن و ورزشکاران رخ می دهد. ورزش، نوسانات وزن بدن، بارداری، عدم تعادل الکترولیت و از دست دادن نمک در بدن از عوامل بروز این مشکل هستند. 

 

 

PicsArt_02-20-01.05.06

 

فعالیت فیزیکی فشرده در گرمای تابستان یکی از دلایل مهم در گرفتگی عضلات غیر ارادی است. ورزشکاران روزانه حدود 4 تا 6 قاشق چای خوری نمک را به خاطر تعریق بیش از حد از دست می دهند. مصرف غذاهایی که منابع طبیعی نمک هستند ممکن است شدت گرفتگی عضلات را کاهش دهد. 

نوشیدن یک لیوان آب به همراه یک قاشق چای خوری نمک برای ورزشکاران توصیه می شود. همچنین آب گوجه و نوشیدنی های ورزشی نیز گزینه های خوبی هستند. 

 

کمک به درمان فیبروز کیستیک: 

فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که با از دست دادن بیش از حد نمک و مواد معدنی از طریق عرق، کم آبی و ترشح خلط ایجاد می شود. خلط زیاد، مجاری ادرار و مجرای گوارش را مسدود می کند. 

در این بیماری از دست رفتن یون های سدیم و کلرید به شکل نمک بسیار بالا است تا اندازه ای که پوست بیماران شور است. برای جبران این ضایعه، چنین افرادی باید غذای شور و نمکی مصرف کنند از آنجا که مخاط مانع جذب چربی در شکم می شود، افراد مبتلا به فیبروز کیستی ممکن است در مواد مغذی محلول در چربی مثل ویتامین های آ، دی، ایی و ک کمبود داشته باشند. 

 

بهبود بهداشت دندان : 

مینای دندان یک لایه سخت است که دندان ها را می پوشاند و از آنها در برابر حملات پلاک و اسید محافظت می کند. مینای دندان از یک نمک محلول به نام هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است. پوسیدگی دندان وقتی اتفاق می افتد که این نمک ها به علت تشکیل پلاک حل می شوند. 

نداشتن مینای دندان موجب از بین رفتن مواد معدنی استخوان و دندان و در نتیجه پوسیدگی می شود. استفاده از آب نمک، مسواک و نخ دندان می تواند اثرات بازدارنده روی ورم لثه و کرم خوردگی داشته باشد، با این حال، هیچ مطالعات علمی قابل توجهی برای استفاده از آب نمک در پیش گیری از بیماری های مزمن دندان وجود ندارد. 

 

تسکین گلو درد و سینوزیت : 

غرغره آب نمک گرم ممکن است گلو درد را کاهش دهد و هم چنین به درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. با این حال، شواهد علمی کافی برای اثبات این اثر وجود ندارد. آب نمک ممکن است احساس خارش گلو را کاهش دهد اما لزوما طول درمان عفونت را کوتاه نمی کند. 

بینی خود را با آب نمک بشویید زیرا یک درمان موثر برای سینوزیت است. آب نمک می تواند گرفتگی بینی که مانع تنفس نرمال می شود را تسکین دهد. با این حال، آزمایش ها بالینی این روش را درمان سینوزیت نمی دانند. 

 

مفید برای دستگاه گوارش: 

*نمک نقش اصلی در فرآیند گوارش و جذب ایفا می کند. نمک، آنزیم آمیلاز در دهان را تحریک می کند. هنگام استفاده، نمک به شما این امکان را می دهد که مزه غذا را بچشید. علاوه بر این، نمک با شکستن مولکولهاب غذا، برای گوارش و هضم غذا مفید است. علاوه براین نمک، هیدروکلریک اسید را ایجاد می کند. هیدروکلریک اسید در ترشحات گوارشی بسیار ضروری است و دیواره های معده را می پوشاند. 

 

بهبود مشکلات تنفسی: 

نمک به بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت و تب کمک می کند، همچنین در کاهش التهاب دستگاه تنفسی بسیار عالی است، بنابراین مخاط را کاهش دهید تا راحت تر نفس بکشید. نیمی از قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب بریزید و آن را بنوشید، این ترکیب به پاک سازی سینوس کمک می کند. 

 

 

PicsArt_02-20-01.02.51

 

درمان زخم انگشت پا: 

گاه ناخن انگشت بزرگ پا به درون گوشت فرو رفته و در آنجا رشد می کند که موجب درد زیاد و عفونت می شود. برای کاهش ورم و حساسیت ایجادشده،می توان پای خود را در محلول آب و نمک در چند روز متوالی قرار دهید و بعد از هر بار آز پماد آنتی بیوتیک استفاده کرده و به دور انگشت خود باند بپیچید. اگر پس از چند روز بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید. 

 

کاهش اگزما و پسوریازیس: 

در وان حمام محلول آب و یک فنجان نمک درست کرده و 15 دقیقه در آن دراز بکشید این کار به کاهش تورم اگزما کمک می کند. 

 

خواص مصرف نمک به صورت ناشتا 

برای افزایش عملکرد بدن باید صبحانه شما مقوی باشد.همچنین قبل از خوردن صبحانه، مقداری محلول آب گرم و نمک میل کنید، زیرا آب نمک حاوی مقدار مناسبی الکترولیت است و ماده معدنی مورد نیاز برای تامین انرژی را به بدن می رساند. 

 

تسهیل خواب و درمان افسردگی

بسیاری از افراد مشکل آب ریزش دهان دارند که هنگام خواب جاری می شود. خوابیدن باعث کمبود نمک در بدن شده و کمبود آن می تواند منجر به کمبود آب و همچنین ترشح غدد بزاق بیشتر شود. مصرف نمک در زمان خواب به جلوگیری از ایجاد بزاق بیش از حد کمک می کند. علاوه بر این، نمک با تولید دو هورمون سروتونین و ملاتونین به شما این امکان را می دهد تا با استرس مقابله و افسردگی را درمان کنید در نتیجه باعث می شود در طول شب بهتر بخوابید. 

 

جلوگیری از پوکی استخوان

نمک برای سلامت استخوان ها مورد نیاز است و تقریبا یک چهارم نمک درون بدن شما در استخوان ها ذخیره می شود. نبود نمک و آب باعث می شود بدن نمک مورد نیاز خود را از استخوان ها جذب کند که این کار می تواند منجر به پوکی استخوان شود. بنابراین مصرف آب و نمک به طور متوسط به شما کمک می کند تا از پوکی استخوان اجتناب کنید. 

 

تقویت سیستم ایمنی : 

نمک اولین آنتی بیوتیک جهان و دارای خاصیت ضد ویروسی است. بنابراین، جایگزینی شگفت برای آنتی بیوتیک های است که عوارض جانبی دارد. نمک سیستم ایمنی بدن را تقویت و به شما کمک می کند تا از بدن در برابر ویروس سرماخوردگی، تب، آنفولانزا و بیماری های خود ایمنی به علاوه آلرژی محافظت کنید. 

 

اگر چه نمک به عنوان ماده ای مضر شناخته شده است، اما ترکیب آن در آب می تواند به کاهش سطح کلسترول بالا، فشار خون بالا و نیز کنترل ضربان قلب نامنظم کمک کند، در نتیجه در برابر حملات قلبی و آترواسکلروز، ایمنی ایجاد می کند. 

 

لایه برداری صورت : 

با ماساژ دادن پوست با ترکیبی از یک قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری روغن زیتون می توانید لایه برداری صورت انجام دهید. 

 

 

اینجا بخوانید:

سنگ کیسه صفرا و چگونگی درمان آن 

 

 

نرم کننده پوست: 

نمک می تواند به کاهش چربی پوست کمک کند. برای این کار، یک بطری اسپری کوچک با آب ولرم و یک قاشق چای خوری نمک درست کرده و روی صورت اسپری کنید. دقت کنید که روی چشم ها زده نشود. این ترکیب به عنوان نرم کننده پوست عمل می کند.

 

درمان پف چشم : 

برای درمان پف چشم ها، روی کمر دراز بکشید و پنبه را آغشته به محلول آب نمک داغ کنید و آن را روی پف چشم ها بکشید. 

 

لایه برداری با نمک : 

با لایه برداری دست ها و پاها با استفاده از نمک می توانید سلول های مرده را از بین ببرید و همچنین گردش خون را بهبود بخشید. بعد از حمام و زمانی که پوست هنوز مرطوی است، کمی نمک روی دست خود بزنید و آن را به آرامی روی دست ها و پاهایتان بمالید. 

 

نرم کردن موها : 

نمک به دلیل داشتن مواد معدنی مهم، می تواند باعث براق شدن، ترمیم و محافظت از مو شود. 

 

 

PicsArt_02-20-01.04.48

 

جلوگیری از تعریق پوست سر : 

برای کاهش تعریق از اسپری نمک بر روی ریشه های مرطوب مو استفاده کنید و به آن اجازه دهید تا خشک شود. نمک می تواند هر گونه عرق یا چربی را پاک کند. 

 

کاهش استرس: 

تحقیقات نشان داده است که هورمون های استرس توسط مقادیر بالای سدیم در بدن مهار می شود و با اختلال افسردگی مقابله می کند. 

 
درمان آفت دهان

برای کاهش و بهبود سریعتر آفت دهان می توان از روش شستشوی دهان با محلول آب و نمک استفاده کرد. در نصف لیوان آب، یک قاشق چای خوری نمک را اضافه کرده و محلول را در دهان بچرخانید و سپس دور بریزید. تکرار این عمل در روز موجب بهبود آفت دهان می شود. 

 

شستشوی زخم: 

شستشوی زخم با آب نمک و با فشار پایین در جلوگیری از عفونت و تشدید آن موثر است.

 

طبع و خواص نمک در طب سنتی 

نمک دارای طبع گرم و خشک است. این ماده نوعی اصلاح کننده غذاست، یعنی غذا را سالم و گند زدایی می کند. 

خوردن مقدار کمی نمک قبل از غذا، موجب از بین رفتن میکروب های معده می شود که در حفره دهان تجمع کرده اند. 

مصرف نمک بعد از غذا باعث می شود که باقی مانده مواد غذایی در لابه لای دندانها منجربه خرابی دندانها نشود. 

نمک یک ضد عفونی کننده بسیار مناسب و طبیعی برای سبزیجات است. برای ضدعفونی کردن سبزیجات مقداری نمک به آب در یک ظرف اضافه کرده و سبزیجات را برای مدتی در آن قرار دهید. 

برای پانسمان زخمهای دیابتی، عسل و نمک را به نسبت 3 به 1 باهم مخلوط کرده و پس از شست وشوی خوب زخم، این ترکیب را روی زخم قرار داده و سپسس پانسمان کنید. 

خوردن مقداری نمک طعام در ابتدا و پایان غذا، بدن را از بیماری هایی مانند جنون ، جذام و برص در امان می دارد. 

برای درمان دردهای مفصلی نمک طعام را در ابغوره حل کرده و این ترکیب را کمی گرم کنید. سپس آن را روی عضو دردناک ضماد کنند تا درد بهبود یابد. 

مالیدن نمک و پیه هندوانه ابوجهل بر سر جوش ها را خوب می کند. 

نمک سبب افزایش هوش می شود. 

نمک خوردنی و بخصوص نمک اندرانی لثه سست را محکم کند. 

برای برطرف شدن درد گوش، ضماد نمک و سرکه را بر گوش بگذارید. 

برای از بین بردن لکه سیاه خونی چشم نمک و روغن زیتون و عسل را ضماد کنید و بر چشم گذارید تا لکه از بین برود. 

نمک زداینده، تحلیل برنده، گیرنده است. 

نمک سوخته مصلح خوراک های سرد است. 

نمک اندرانی بادشکن است. 

انواع نمک خلط های بند آمده (جامد)را می گُدازند اما نمک تلخ گرمتر و گُدازنده تر از سایر نمک ها است. 

طب اسلامی- ایرانی مصرف نمک طبیعی بخصوص نمک دریا را توصیه و از مصرف نمک های صنعتی و تصفیه شده نهی می نماید. 

یُد موجود در نمک طبیعی طعام نیز بر کارکرد غده تیروئید اثر مثبت دارد اما یُد شیمیایی داخل بعضی از نمک های صنعتی موجود در بازار، اثرات سوء و خطرناکی دارد و اگر فردی پرکاری تیروئید داشته باشد، یُد شیمیایی برای او سمی مهلک است. 

 

خواص نمک از دید طب اسلامی در کلام امامان 

امام باقر (ع) در روایتی می فرمایند: 

نمک شفای هفتاد بیماری است و اگر مردم خواص نمک را می دانستند برای درمان مریضی ها فقط از آن استفاده می کردند. 

 

امام علی (ع) می فرمایند: 

هر کس غذا را با نمک آغاز کند هفتاد درد و دردهای دیگری که بجز خداوند کسی از آنها آگاهی ندارد را از خود دور می نماید، اگر بر سر سفره ای نمک نباشد ملائکه حاضر نمی شوند و صحت بدن وجود ندارد و سفره برکت نخواهد داشت. 

چنانچه در بخش سلامت نمناک عنوان شده است امام رضا (ع) درباره خواص نمک به نقل از پدران گرامی خویش رسول اکرم (ص) خطاب به امیر المومنین می فرمایید: 

بر تو باد نمک، چرا که در آن شفای هفتاد درد است که کمترین آنها جذام، پیسی و دیوانگی است. 

در کتاب عیون اخبار الرضا از عبدالله بن عبدالرحمان معروف به صفوانی روایت شده است: 

کاروانی از خراسان به سوی کرمان می رفت، راهزنان راه را بر مسافران بستند و مردی را به اسارت گرفته و او را شکنجه دادند و پس از گرفتن مقداری پول در میان برف رها و دهانش را از برف پر کرده و بستند. همسر یکی از راهزنان، مرد را فراری داد. اما دهان و زبان مرد آسیب دید به طوری که به سختی صحبت می کرد. 

این مرد به خراسان برگشت و شنید امام علی بن موسی الرضا (ع) در نیشابور است. در خواب دید یک نفر به او می گوید:فرزند پیامبر خدا به خراسان آمده است، داروی بیماری تو نزد ایشان است. در خواب احساس کردم نزد امام رفته و دوای دردم را از ایشان پرسیدم، ایشان فرمود:مقداری زیره و آویشن و نمک بردار و نرم کن و روزی دو یا سه مرتبه در دهان خودت نگه دار تا خوب شوی. 

مرد از خواب بیدار شد و تصمیم گرفت به سوی حضرت برود و بیماری خودش را بگوید پس به نزد حضرت رفت و گفت:ای پسر پیامبر خدا! ماجرای من چنین و چنان است و دهان و زبانم آسیب دیده است به طوری که به سختی می توانم حرف بزنم، به من دارویی یاد بدهید تا از آن سود ببرم. 

امام رضا (علیه السلام)فرمود:آیا به تو یاد ندادم؟ برو و به آنچه را در خواب گفتم انجام بده. 

آن مرد گفت:ای پسر پیامبر خدا، اگر مصلحت می دانی آن را دوباره برایم تکرار کنید. 

امام رضا (علیه السلام)به من فرمود:مقداری زیره، آویشن و نمک را با یکدیگر مخلوط و مقداری از آن در هر روز، دو یا سه مرتبه در دهان بگذار که خوب خواهی شد. 

مرد گفت:استفاده کردم از دارویی که حضرت برایم تجویز نمود و خوب شدم. ( کتاب عیون اخبار الرضا از عبدالله بن عبدالرحمان) 

 

عوارض ناشی از مصرف نمک زیاد 

ابتلا به فشار خون

محققان به این نتیجه رسیده اند که با کاهش مصرف سدیم، می توان فشار خون را کاهش داد. 

 

 

PicsArt_02-20-01.02.51

 

ابتلا به بیماری های کلیوی: 

فشار خون بالا منجر به افزایش دفع کلسیم می شود. یون های کلسیم از ذخایر معدنی موجود در استخوان دفع می شود و در کلیه ها تجمع می یابد. این تجمع در طول زمان باعث می شود سنگ در کلیه ها و مجاری ادرار شکل بگیرد. 

بیماران مبتلا به فشار خون اغلب دچار بیماری های مزمن کلیه هستند. این امر به دلیل ناتوانی آن ها برای دفع سدیم اضافی از بدن رخ می دهد. توصیه می شود که بیماران کلیوی در روز، 4000 میلی گرم سدیم مصرف کنند. 

آزمایش های بالینی در طول ده ها سال مصرف نمک زیاد را به سرطان معده ربط داده اند. این آزمایشات یک همبستگی آماری مثبت بین عفونت باکتریایی (هلیکوباکتر پیلوری) و مصرف نمک را نشان می دهند. 

میزان بالای سدیم در معده ممکن است التهاب سلول های محافظ شکمی را تشدید کند. چنین اتفاقی ممکن است احتمال جهش نا مطلوب را افزایش دهد که باعث سرطان معده می شود. گونه های هلیکو باکتر نیز در این شرایط نامساعد تکثیر می شوند. 

برخی مطالعات، مصرف بالای نمک را یکی از دلایل رشد آسم، آب مروارید و ورم (تورم ناشی از نگهداری مایعات) گزارش می کنند. اما شواهد برای اثبات این ادعا کافی نیست. از این رو بهتر است با کاهش مصرف نمک، از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید. 

 

مصرف کم نمک چه عوارضی دارد ؟ 

مصرف کم نمک می تواند منجر به هیپوناترمی (سطح پایین سدیم در خون) شود. نشانه های کمبود نمک عبارتند از: 

  • سردرد 

  • حالت تهوع 

  • استفراغ 

  • خستگی 

  • افتادن های مکرر 

  • پوکی استخوان 

  • اختلال شناختی 

  • بی حالی 

  • تشنج 

  • کما 

  • آسیب دائمی مغز 

 

در بیماران مسن تر، هیپوناترمی اغلب باعث ورم (تورم)دست ها، پاها و اندام های داخلی می شود. این امر به دلیل نفوذ مایعات خارج سلولی رخ می دهد زیرا تعادل شیمیایی مختل می شود. 

فواید خوردن نمک قبل و بعد غذا را با بیان احادیثی از امام علی (ع) و همچنین از نظر متخصصان تغذیه بررسی می نماییم؛ و در نظر داشته باشید که در هیچ کاری نباید از حد اعتدال خارج شویم و بهترین کار میانه روی است. 

 

خوردن نمک قبل و بعد از غذا 

امیر مومنان علی (ع): «اِبتدءوُا بِالمِلحِ فی اوّل طَعامِکُم فَلَو یَعلَمُ الناسُ ما فی المِلحِ إختاروُه عَلَی التِّریاقِ المُجرَّبِ» : «ابتدا کنید در اول غذا به خوردن نمک، که اگر مردم بدانند چه خاصیتی در نمک است، هر آینه بر تریاق (بهترین دوای موثر) تجربه شده بر می گزیدند.» 

امیر مومنان علی (ع) می فرمایند: «مَن إبتِداءَ طَعامِه بِالمِلح ذَهَبَ عَنه سَبعوُنَ داء»: کسی که در غذا خوردن ابتدا به نمک نماید، هفتاد مرض از او خارج می شود. 

واضح است که نمک به واسطه داشتن اسید، از بهترین دواهای ضدعفونی است، زیرا هیچ قسمی از میکروب‌ها در نمک نمی‌توانند رشد و نمو یا زندگی کنند.

 

فواید خوردن نمک قبل و بعد غذا 

متخصصان تغذیه در مورد فواید استعمال نمک پیش از غذا چنین گفته اند: 

۱) دهان محل تجمع شدن انواع و اقسام میکروب‌ها می‌باشد و در اثر استعمال نمک پیش از غذا، این میکروب ها برطرف می شوند. 

۲) به دنبال وارد شدن نمک در دهان، غدد اطراف دهان تحریک شده و ترشح آن‌ها زیادتر می‌گردد، به همین دلیل غذا زودتر هضم و برای بلع و هضم نهایی آماده می شود. 

۳) وقتی نمک وارد معده خالی از غذا می شود، غده های معده را تحریک کرده و ترشحات زیادی را به وجود می آورد، در این صورت نمک موجب زود بلعیدن و زود هضم شدن غذا بوده و مدخلیت کاملی دارد. 

۴) گفته شده که استفاده از کمی نمک پیش از طعام، تحریک‌کننده غدد هاضمه است و در اثر تحریک شدن غدد هاضمه انسان میل به خوردن غذا می‌کند و تولید اشتها می شود؛ پس در این صورت نمک پیش از طعام سبب زیاد شدن اشتها می گردد. 

۵) اگر انسان غذایی را بخورد و نمک آن کم باشد و یا در معده ترشحات مواد نمکی اندک باشد، باعث دیر هضم شدن یعنی سوء هضم می گردد، پس در این صورت اگر پیش از طعام نمک خورده شود، جبران این دو ضرر خواهد شد. 

۶) اگر در ترشحات معده مواد شیمیایی دیگری زیادتر از مقدار معمول تولید شود (که این هم باعث سوء هضم است)، نمک پیش از طعام بر اثر اسیدی که دارد آن را خنثی و بی اثر کرده و بدین سبب سوء هاضمه را بر طرف می نماید. 

۷) مصرف به اندازه نمک، در حل و هضم کننده مواد غذایی که در معده هضم نشده، مؤثر است، زیرا نمک مسهل بی‌آزار و ضروری است و مقدار متوسط آن باعث تحریک کردن قلب می‌گردد. در طب، آب‌های معدنی که مواد نمکی دارند، برای برطرف نمودن سوء هضم تجویز شده است. 

۸) روشن است که در ساختمان بدن و خون، مقدار معینی نمک وجود دارد که کمبود آن موجب بروز امراض مختلفی در بدن خواهد شد؛ در این صورت نمک پیش از طعام، وقتی وارد معده می‌شود مقداری از آن را که بدن لازم دارد برای جبران کسری جذب می نماید. 

۹) بدن انسان برای برطرف کردن نمک احتیاج به آب دارد و استعمال نمک پیش از خوراک، انسان را مجبور به نوشیدن آب می نماید. این خود سبب ازدیاد «ادرار» شده و بدین صورت «کلیه و مثانه» شستشو داده می‌شود. 

۱۰) در اثر خوردن نمک، مقداری آب از منافذ پوست بیرون آمده، و در نتیجه سوراخ‌های تنفس جلدی، پاک و پاکیزه می شوند. 

۱۱) در اثر استعمال نمک بعد از غذا [ خوردن نمک بعد از غذا ]، غدد بزاقی تحریک شده و موجب تولید آب دهان می‌شود که نهایتاً انسان آب دهان را یا فرو می‌برد یا بیرون می‌ریزد؛ در این صورت چربی و یا گوشت که میان دندان‌ها و دهان باقی‌مانده به همراه آب دهان برطرف می‌شود. 

(ارمغان تندرستی ۲، جمشید خدادادی، ص۵۷) 

 

تاثیر شگفت انگیز نمک برای مو  

بسیاری از افراد توانسته اند استفاده های زیرکانه جدیدی از نمک انجام دهند اما تاکنون کمتر کسی از فواید نمک برای موها و پوست سر آگاه شده و از آن در ترکیب شامپوهای خود استفاده کرده اند. افراد بسیاری گفته اند که پس از اضافه کردن نمک به شامپوی خود شاهد تاثیرات باورنکردنی آن بوده اند. 

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، بسیاری از افراد توانسته اند استفاده های زیرکانه جدیدی از نمک انجام دهند اما تاکنون کمتر کسی از فواید نمک برای موها و پوست سر آگاه شده و از آن در ترکیب شامپوهای خود استفاده کرده اند. افراد بسیاری گفته اند که پس از اضافه کردن نمک به شامپوی خود شاهد تاثیرات باورنکردنی آن بوده اند. شاید در نگاه اول اضافه کردن چیزی که یک ماده خوردنی است به شامپو قابل درک نباشد اما باید بدانید که این کار فواید کوتاه مدت و درازمدت متنوعی دارد. از آنجایی که نمک یک ماده کاملاً طبیعی است به هیچ عنوان نباید نگران تاثیرات منفی آن یا حساسیت باشید. بروز اثرات مثبت نمک روی مو و سر شاید یکی دو هفته طول بکشد اما خیلی زود متوجه فواید این کار شده و دیگر دست بردار نخواهید بود. اما اضافه کردن نمک به شامپو چه فوایدی برای مو و پوست سر دارد؟ 

 

۱- از چرب شدن موهای شما جلوگیری خواهد کرد 

اگر موهای چربی دارید نمک تنها چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت. همانطور  که نمک می تواند لکه های چرب را جذب و پاک کند، می تواند پوست سر شما را نیز از چرب شدن حفظ نماید. با اضافه کردن این ماده طبیعی به شامپو بدون شک از فواید نمک روی مو و پوست سر خود نیز برخوردار شده و تا چند روز دیگر خبری از موهای چرب نخواهد بود. از این رو اگر می خواهید چربی سر خود را کنترل کنید بهتر است ۲ یا ۳ قاشق نمک خوراکی به شامپوی خود اضافه کرده و پس از یک هفته شاهد تاثیر شگفت انگیز آن باشید. 

 

۲- شما را از دست شوره سر و مشکلات پوست سر خلاص خواهد کرد 

ز دیگر فواید نمک این است که از رشد قارچ روی پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را نیز از بین می برد و با اضافه کردن چند قاشق نمک خوراکی به شامپویی که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می دهید می توانید از این مشکلات رهایی پیدا کنید. اگر مشکل شما بسیار جدی است، بعد از این که موهای خود را به شیوه معمول شستشو دادید، بهتر است  با مقداری نمک دریایی پوست سر خود را در حال که هنوز خیس است مالش دهید. ماساژ دادن دستکم ۱۰ دقیقه ای نقاط مختلف پوست سر با نمک دریایی بدون شک وضعیت پوست سر شما را بهبود خواهد بخشید. 

نمک از گذشته تا امروز به‌عنوان طعم‌دهندۀ اصلی غذا و ماده‌ای ضدعفونی‌کننده به کار می‌رفته است. این روزها انقدر همه جا صحبت از مضرات نمک است که شاید توجه ما را به خواص این ماده معدنی مفید کمتر کرده است. خواصی که گاهی می توانند بسیار مؤثر و کاربردی باشند. ما در این مقاله ۱۲ مورد از خواص نمک را معرفی می‌کنیم که در موارد گوناگون مانند بهبود عوارض پوستی یا کاهش علائم بیماری های عفونی نقش دارد. 

 

۱. آفت دهان 

شست‌وشوی دهان با آب‌نمک به کاهش درد و بهبود سریع‌تر آفت دهان کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری نمک را در نصف لیوان آب حل کنید. محلول را در دهان بچرخانید و سپس خارج کنید. این عمل را چند بار در روز انجام دهید تا آفت دهان بهبود یابد. 

 

۲. زخم ناخن پا 

گاهی اوقات ناخن انگشت بزرگ پا به درون گوشت فرو می‌رود و گیر می‌افتد. در گوشت فرو رفتن ناخن می‌تواند بسیار دردناک باشد. برای کاهش ورم و حساسیت ایجادشده، پای خود را چند بار در روز در محلول آب و نمک قرار دهید. بعد از این کار، از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید و باندپیچی‌اش کنید. اگر بهبودی حاصل نشد، به پزشک مراجعه کنید. 

 

۳. آب‌ریزش بینی 

بهبود مجاری تنفسی در هنگام سرماخوردگی یا آلرژی یکی از مهم‌ترین خواص نمک است. این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر هم هست! از اسپری‌های بینی‌شورِ موجود در داروخانه‌ها یا از محلول آب و نمک خانگی برای شست‌وشوی مجاری بینی استفاده کنید. 

 

۴. پسوریازیس و اگزما 

نمک موجود در چشمه‌های آبگرم یا دریاچه‌های نمکی در بهبود بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مؤثر است. شنا کردن در این آب‌ها باعث کاهش التهاب و حفظ رطوبت پوست می‌شود. اگر این مناطق در دسترس شما نیستند، ۱۵ دقیقه در محلول آب و نمک دریا در وان حمام، دراز بکشید. حتی یک فنجان نمک معمولی در آبی که استحمام می‌کنید به کاهش تورم اگزما کمک می‌کند. 

 

۵. سوزش معده 

جوش شیرین نوعی نمک است و خاصیت ضداسیدی دارد. یک قاشق چای‌خوری از این ماده را در آب سرد حل کنید و پس از صرف غذا بنوشید. اگر دچار سوزش معده مزمن هستید، خوددرمانی را ادامه ندهید و حتما به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که جوش‌شیرین حاوی سدیم است، پس اگر رژیم غذایی کم‌نمک دارید یا مصرف نمک برای‌تان ضرر دارد، با تأیید پزشک باید از داروهای جایگزین استفاده کنید. 

 
۶. نیش یا گزیدگی حشرات 

خمیر جوش‌شیرین با مقداری آب می‌تواند هر نوع سوزش یا خارش یا ورم ناشی از نیش حشرات را بهبود ببخشد. همچنین استفاده از آن در کاهش عوارض پوستی ناشی از نیش زنبورعسل، آنژیوادم و تماس با گیاهان سمی مفید است. 

 

۷. گلودرد 

یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص نمک، استفاده از آن در بهبود علائم سرماخوردگی است. غِرغِره کردن محلول نمک و آب‌ گرم، در کاهش ورم گلو و بهبود گلودرد بسیار مؤثر است. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و چند بار در روز غِرغِره کنید. 

 

۸. خستگی پا 

دو فنجان نمک فرنگی حل‌شده در آب گرم، گزینه‌ای مناسب برای رفع درد و خستگی پا است. نمک فرنگی دارای منیزیم است. منیزیم در کارکرد عضلات بدن نقش دارد. البته بعید است که منیزیم از طریق پوست جذب شود و احتمالا این آب ولرم است که حس آسودگی را در پاهای ما ایجاد می‌کند. بااین‌حال، یک تشت آب‌نمک ولرم در رفع خستگی پا مؤثر است. 

 

۹. بوی بد دهان 

اگر بوی بد دهان شما یا دیگران را آزار می‌دهد، احتمالا ناشی از خشکی دهان یا آفت‌های دهانی است. برای رفع بوی بد دهان یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و دهان‌تان را یک دقیقه شست‌وشو دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. نمک موجود در جوش‌شیرین، باکتری‌های دهان را از بین می‌برد و تا سه ساعت بوی بد دهان را رفع می‌کند. 

 

۱۰. رفع گرفتگی عضلات ناشی از گرما 

اگر به‌مدت طولانی در گرما ورزش یا کار کنید، بدن‌تان مقدار زیادی آب و نمک از دست می‌دهد. این مسئله باعث بروزِ درد شدید و گرفتگی عضلات می‌شود. برای پیشگیری از آن، باید در حین فعالیت به‌مقدار کافی آب‌معدنی حاوی نمک و املاح موردنیاز بدن بنوشید. می توانید از آب معدنی‌های تجاری استفاده کنید یا اینکه با حل کردن یک قاشق چای‌خوری نمک در یک لیتر آب، خودتان آن را تهیه کنید. 

 

۱۱. یبوست 

۲ تا ۶ قاشق چای‌خوری نمک فرنگی (منیزیم سولفات) را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. می‌توانید کمی آب لیمو هم به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. مصرف این محلول در درمان یبوست مفید است. 

 

۱۲. زردی دندان 

برخی تحقیقات نشان داده است که استفاده از خمیر دندان‌های حاوی جوش‌شیرین در براق و سفید کردن دندان مؤثر است. نمک موجود در جوش‌شیرین، لکه‌های سطح دندان را پاک می‌کند. 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار