|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۹۵

انبه میوه شیرین و خوش‌طعمی است و از خواص انبه می‌توان به وجود ویتامین C و A و انواع مختلف کاروتنوئیدها اشاره کرد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

انبه از پرمصرف‌ترین میوه‌ها در جهان است که در مناطق گرمسیری می‌روید و قدمتی 4000 ساله دارد. انبه در هند رشد کرده و با پسته و بادام‌هندی هم‌خانواده است و انواع مختلف دارد. این میوه‌ی هسته‌دار از دو بخش تشکیل‌شده است: قسمت گوشتی بیرونی و هسته انبه. قسمت گوشتی، هسته را دربرمی گیرد و در داخل هسته نیز، دانه‌ی انبه قرار دارد.

 

نارگیل، گیلاس، آلو، هلو، زیتون و خرما نیز میوه‌هایی از همین دسته‌اند. درخت انبه ازجمله درختان همیشه‌سبز است که تقریباً فقط در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. انبه، میوه‌ی ملی هند، پاکستان و فیلیپین و همچنین درخت ملی بنگلادش است. از میوه و برگ‌های آن برای تزئین مراسم مذهبی، جشنواره‌ها، جشن‌ها و همچنین مراسم عروسی استفاده می‌شود.

انبه‌ در زمره پرمصرف‌ترین میوه‌های سراسر جهان لقب گرفته است. از خواص انبه می‌توان به کاهش ابتلا به مرض چاقی و بیماری‌های منجر به مرگ، دیابت، بیماری‌های قلبی نام برد همچنین پوست و مویی سالم را برایتان به ارمغان آورده، انرژی بدن را افزایش داده و در کل منجر به کاهش وزن خواهد شد. از خواص انبه موارد دیگری را هم باید نام برد که شامل:

 

جلوگیری از زوال شبکیه ناشی از افزایش سن:

آنتی‌اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، مانعی در برابر تشعشات نورهای آبی مضر بوده و نقش محافظ را برای حفظ سلامت چشم ایفا می‌کند.

خواص انبه برای پیشگیری از آسم:

خطر پیشرفت آسم در افرادی که مقدار فراوانی از مواد مغذی ویژه‌ای مصرف می‌کنند بسیار پایین است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتین است که در انبه، پاپایا، زردآلو، بروکلی، طالبی، کدوحلوایی و هویج یافت می‌شود.

سرطان و خواص انبه:

برنامه غذایی سرشار از بتاکاروتین، نقش یک مدافع را در برابر ابتلا به سرطان پروستات ایفا می‌کند و همچنین مصرف بتاکاروتین نتایج معکوسی را در پیشرفت سرطان روده و سینه حاصل می‌کند.

سلامت استخوان‌ها:

جذب ویتامین K ناکافی خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. جذب ویتامین K به میزان کافی با مصرف به‌موقع میوه‌ها و سبزی‌ها تأمین می‌شود و برای بهبود جذب کلسیم بدن برای سلامت کامل استخوان‌ها ضروری است.

خواص درمانی انبه برای دیابت: میزان گلوکز خونِ افراد مبتلابه دیابت نوع ۱ که از برنامه غذایی حاوی فیبر فراوان پیروی می‌کنند، پایین‌تر بوده و مصرف فیبر فراوان، شاخص قند خون، چربی و میزان انسولین را در افراد دارای دیابت نوع ۲ بهبود می‌بخشد.

 

تأثیر بر گوارش:

ازآنجایی‌که انبه حاوی مقادیر فراوانی فیبر و آب هست، به پیشگیری از یبوست کمک شایانی کرده، موجب دفع منظم شده و دستگاه گوارشی سالم را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

خاصیت انبه بر بیماری‌های قلبی:

فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در انبه مدافعی در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. افزایش جذب پتاسیم و کاهش جذب سدیم از مهم‌ترین تغییرات در برنامه غذایی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در فرد کاهش می‌دهد.

 یکی از خواص انبه تقویت مو است چراکه حاوی ویتامین A یعنی ماده مغذی موردنیاز در تأمین چربی پوست بوده که رطوبت موها را نیز تأمین می‌کند. همچنین ویتامین A  برای رشد نسوج بدن ازجمله پوست و مو حیاتی است.

اگرچه این میوه به‌عنوان پرخاصیت‌ترین میوه‌های گرمسیری شناخته‌شده اما مضرات انبه نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

 

PicsArt_02-22-10.06.13

 

 

قبل از خوردن انبه پوست آن را جدا کنید، زیرا پوست و عصاره انبه باعث حساسیت می‌شود.

افرادی که طبع گرم دارند، در مصرف انبه نباید زیاده‌روی کنند.

مصرف انبه به‌خصوص ترشی آن با معده خالی، ایجاد ناراحتی معده می‌کند؛ بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد.

این میوه در افراد دیابتی بااحتیاط مصرف شود زیرا با خوردن این میوه نیاز به انسولین افزایش پیدا می‌کند.

برای رسیده کردن انبه برخی از فروشندگان از کاربرد کلسیم استفاده می‌کنند که باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود به همین علت استفاده از انبه ارگانیک بهتر است.

ازآنجاکه انبه از خانواده‌ی پسته یا بادام‌هندی است، اگر به پسته یا بادام‌هندی آلرژی دارید، احتمالاً باید از انبه اجتناب کنید.

انبه همچنین حاوی مقادیر بسیار کمی اوروشیول است که ممکن است باعث بروز درماتیت در افراد حساس شود.

یکی از مضرات انبه این است که پتاسیم زیادی دارد. اگر کلیه‌هایتان به‌خوبی کار نمی‌کنند، بهتر است مراقب باشید. پتاسیم بیش‌ازحد اگر کشنده نباشد، ممکن است خطرناک باشد، چون کلیه‌ها ممکن است در خارج کردن پتاسیم اضافی از خون دچار مشکل شوند.

انبه در تأثیر قرص‌های وارفارین اختلال ایجاد می‌کند، اگر در حال مصرف این دارو هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید.

بعد از بررسی مضرات انبه و البته خواص انبه، نگاهی به انواع آن می‌اندازیم. انواع انبه در جهان وجود دارد که هرکدام شیرین‌تر از قبلی است. انواع محبوب انبه شامل

 

انبه آلفونسو: انبه آلفونسو یکی از انواع انبه از هند است و آن‌ها شاه انبه» نامیده می‌شوند. دلیل این توضیح این است که انبه آلفونسو بسیار شیرین و آبدار است.

 انبه فرانسیس: انبه فرانسیس نوعی انبه هائیتی است که نسبتاً بزرگ بوده و دارای رنگ‌های مختلف از زرد تا نارنجی و سبز روشن است.

 انبه کیت: انبه‌ای گرد بزرگ دارای پوست سبز تیره با جزمی قرمز سرخ‌شده است. پالپ انبه زرد دارای طعم شیرین است و حاوی برخی از الیاف است.

 انبه کنزینگتون: کنزینگتون پراید یک نوع انبه بزرگ از استرالیاست که دارای پوست زرد و سبز می‌باشند با گوشت زرد شیرین.

انبه پالمر: این نوع انبه بزرگ دارای شکل مستطیل بلند است که دارای سایه‌های سبز و قرمز است. وقتی انبه رسیده باشد روی پوست ضخیم باید زرد شود.

 انبه تامی اتکینز: این نوع انبه نسبتاً بزرگ و دارای شکل بیضی است. گوشت زرد گوشتی رشته‌ای و فیبری است. این انبه از فلوریدا می‌آید.

 انبه گلن: انبه گلن هم در فلوریدا یافت می‌شود و دارای یک‌شکل بیضوی یا مستطیل در یک انتها و از طرف دیگر گرد شده است. در مقایسه با دیگر انبه‌ها، پوست نازک دارد و زمانی که به‌طور کامل رسیده است به رنگ زرد و نارنجی‌رنگ است

 انبه ایروین: انبه ایروین یک نوع انبه انعطاف‌پذیر است که دارای پوست پرزرق‌وبرق قرمز است که کاملاً رسیده است. این نوع انبه یکی دیگر از گونه‌های فلوریدا و یکی از انواع محبوب انبه است.

 انبه هادن: یکی از ویژگی‌های متمایز این نوع انبه، غنی، پوست قرمز عمیق و عطر معطر است. هنگامی‌که به بافت آن نگاه کنید گوشت انبه دارای الیاف کوچک است که به حفظ گوشت زرد نازک کمک می‌کند.

 

در رابطه بااینکه انبه و لاغری با یکدیگر مرتبط هستند باید گفت همانند هر ماده غذایی دیگری که موجب افزایش وزن می‌شود، استفاده بی‌رویه از انبه هم باعث به هم خوردن تناسب‌اندام می‌شود. البته باید گفت که این تصور غلطی است که مصرف انبه موجب افزایش وزن می‌شود در صورتی مصرف آن کنترل‌شده باشد هیچ مشکلی که پیش نمی‌آورد بلکه به لاغری هم کمک می‌کند. انبه حاوی ویتامین A، C، آهن، مس و مقدار زیادی پتاسیم است که برای بدن بسیار مفید می‌باشند همچنین قند خون را بالابرده باعث می‌شود در طول روز سرحال و پرانرژی باشید. البته مصرف نادرست آن موجب نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود. انبه حاوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. استفاده از انبه به دلیل حس تازگی و سرحالی که ایجاد می‌کند، نیم ساعت قبل از کار توصیه می‌شود.

 

جمع‌بندی مضرات، انواع و خواص انبه

در این مقاله با غفاری دایت همراه بودید تا با انواع، خواص و مضرات انبه آشنا شدید. بهترین زمان مصرف انبه پیش از ظهر و یا هنگام غروب به‌عنوان میان وعده است. انبه به دلیل وجود فیبر احساس سیری ایجاد می‌کند و جذب مواد مضر مانند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را کاهش می‌دهد. هر وعده انبه 6/2 گرم فیبر دارد یعنی حدود 10 درصد از نیاز روزانه را شامل می‌شود. با مصرف انبه به‌تنهایی نمی‌توانید انتظار کاهش وزن را داشته باشید، بلکه باید در کنار آن غذای خود را کم و فعالیتتان را زیاد کنید. استفاده از انبه و سبزی‌ها با چگالی انرژی کم فقط می‌تواند با القای احساس سیری به کاهش وزن شما کمک کند پس درواقع خوردن انبه به دلیل ایجاد حس سیری و کاهش مصرف غذا راهی است برای تسریع کاهش وزن شما، درصورتی‌که همراه با ورزش و رعایت نکات رژیم غذایی باشد.

 

انبه چیست

انبه میوه شیرین و خوش طعمی است که دارای ویتامین C و A و انواع مختلف کاروتنوئیدها است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. انبه از پر مصرف ترین میوه ها در جهان است که در مناطق گرمسیری می روید و متعلق به 4000 سال پیش بوده است .

این میوه پر خاصیت در هند رشد کرده و به سافدا معروف است ، انبه با پسته و بادام هندی هم خانواده است و 1000 نوع مختلف دارد . این میوه ی هسته دار از دو بخش عمده تشکیل شده است:قسمت گوشتی بیرونی و هسته. قسمت گوشتی، هسته را دربرمی گیرد و در داخل هسته نیز، دانه ی انبه قرار دارد. نارگیل، گیلاس، آلو، هلو، زیتون و خرما نیز میوه هایی از همین دسته اند .

 

درخت انبه ازجمله درختان همیشه سبز است که تقریبا فقط در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. حدود 300 یا 400 سال بعد از میلاد مسیح، انسان ها دانه های انبه را از آسیا به خاورمیانه، شرق افریقا و امریکای جنوبی آوردند و اولین بار در مالزی، آسیای شرقی و همچنین شرق افریقا کِشت کردند. اما درنهایت مکتشفان پرتغالی، انبه را به مردم افریقا و برزیل معرفی کردند .

 

انبه، میوه ی ملی هند، پاکستان و فیلیپین و همچنین درخت ملی بنگلادش است. از میوه و برگ های آن برای تزئین مراسم مذهبی، جشنواره ها، جشن ها و همچنین مراسم عروسی استفاده می شود. در بسیاری از داستان های اساطیر هند، به میوه ی انبه اشاره شده است. درواقع گفته می شود بودا در یکی از باغ های انبه، زیر سایه ی درخت انبه مراقبه کرده است .

تقویت قوای جنسی با مصرف انبه

در تحقیقات اخیر بر روی موش ها نشان داد که مصرف میوه انبه باعث افزایش میل جنسی می شود زیرا این میوه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می باشد.

 

 

اینجا بخوانید:

چگونه از پیری چشم جلوگیری کنیم

 

 

خواص انبه در تقویت بینایی

انبه سرشار از ویتامین A است که این ویتامین نقش مهمی در تقویت بینایی چشم ، حفظ سلامتی دندان ها ، پوست ، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم بدن دارد.

 

زیبایی پوست و مو با مصرف انبه

مصرف انبه، موثر در از بین بردن جوش ها و ساخته شدن رنگدانه مو و پوست است.این میوه دهان را خوشبو کرده وباعث وشن شدن رنگ چهره می شود.

 

انبه و خواص ضد سرطانی آن

مصرف مرتب انبه در رژیم غذایی صدمات ناشی از رادیکال های آزاد و خطر ابتلابه سرطان سینه را کاهش می دهدواز سرطان رحم پیش گیری می کند .

 

آرامش اعصاب و تقویت حافظه

مصرف انبه فشار عصبی را کاهش می دهد وباعث ایجاد آرامش روحی می شود زیرا اسید آمینه و تریپتوفان و پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است . گلوتامین اسید موجود در انبه به تقویت تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک می کند .

 

تقویت روده و معده و درمان اسهال با انبه

انبه میو ه ای دارای مواد مغذی است که روده را تقویت می کند وهضم بسیار آسان دارد . پوست انبه دارای 15 تا 18 درصد تانن است و یک قاشق چای خوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است .

 

درمان سرفه با انبه

میوه انبه دارای طبع گرم و موثر در رفع سرفه ، تنگی نفس ، انواع سردرد و دردهای قولنجی است .

 

خواص انبه در کاهش کلسترول

انبه محتوی مقدار زیادی فیبر، پکتین و ویتامین C است که کلسترول خون را کاهش می دهد .

 

درمان کم خونی یکی از خواص انبه

افرادی که از کم خونی در طول بارداری و عادات ماهانه رنج می برند بهتر است انبه مصرف کنند زیرا مصرف انبه، موجب خون سازی در بدن می شود. ویتامین های موجود در میوه انبه ویتامین A یا بتاکاروتن است که موجب تقویت چشم وتنظیم سوخت و ساز می شود.

میوه انبه با کاهش اشتها به کاهش وزن و لاغری افراد کمک می کند زیرا دارای کالری پایین و مقادیر بالای فیبر است که باعث کاهش جذب چربی می شود ، پوست انبه از ذخیره چربی جلوگیری کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود .

 

درمان سرماخوردگی با انبه

انبه حاوی مقادیر بالایی ویتامین C ، ویتامین A و به کاروتنوئید هاست که برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد .

 

خواص انبه برای قلب

انبه حاوی مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم و انواع ویتامین هاست که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد .

 

خواص بی نظیر انبه در بارداری

انبه حاوی مقادیر بالای آهن است که برای رشد جنین و درمان کم خونی در زنان باردار مفید می باشد.

انبه حاوی مقادیر بالایی فیبر و آب می باشد که برای جلوگیری از یبوست در دوران بارداری مفید است .

ویتامین C موجود در انبه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای رشد جنین و تقویت سیتسم ایمنی بدن زنان باردار مفید می باشد. ویتامین B6 موجود در انبه باعث تشکیل سیستم عصبی جنین و افزایش گلبول های قرمز خون در زنان باردار می شود .

پتاسیم و منیزیم موجود در انبه برای جلوگیری از پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری مفید هستند.

ویتامین B6 موجود در میوه انبه تهوع و استفراغ صبحگاهی دوران بارداری را کاهش می دهد .

 

خواص انبه برای کودکان

 

خواص انبه برای کودکان زیر یکسال

میوه انبه را از 6 ماهگی در سبد غذایی نوزاد بگنجانید.

ویتامین A انبه موجب تقویت بینایی و بهبود سلامت چشم ها در نوزادان و کودکان می شود.

میوه انبه به هضم غذا در نوزادان و کودکان کمک می کند.

انبه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان می شود .

ویتامین B6 و اسید گلوتامین موجود در انبه حافظه در نوزادان و کودکان را تقویت می کند

 

رفع مشکلات دندان از خواص بی نظیر انبه

هسته ی خشک شده ی انبه یک خمیر دندان است که باعث استحکام لثه ها و رفع بوی بدن دهان می شود .

 

 

PicsArt_02-22-10.06.49

 

درمان سوختگی ها یکی دیگر از خواص انبه

برگ های درخت انبه را بسوزانید و خاکستر آن را روی محل سوختگی بگذارید این کار سبب تسکین سوزش سوختگی می شود .

شناسایی انبه طبیعی و مصنوعی

دقت کنید انبه کاملا رسیده باشد و هیچ گونه ماده شیمیایی نداشته باشد.

انبه مصنوعی کربید کلسیم دارد که برای مادر و هم برای جنین در حال رشد خطرناک است و مانند آرسنیک عمل میکند .

انبه طبیعی پوششی سفید مایل به خاکستری یا نقاط مشکی ندارد .

انبه مصنوعی بویی مانند سیر می دهد .

انبه طبیعی رسیده و نرم است اما انبه مصنوعی از بیرون رسیده و از داخل سفت و نارس است .

انبه مصنوعی بی مزه است و پس از خوردن آن در دهان مزه عجیبی حساس می کنید.

کالری :60

 

پروتئین :0.8 گرم

 

کربوهیدرات :15 گرم

 

فیبر :1.6 گرم

 

چربی :0.4 گرم

 

قند :14 گرم

 

عوارض مصرف انبه

قبل از خوردن انبه پوست آن را جدا کنید ، زیرا باعث حساسیت می شود.

افرادی که طبع گرم دارند، در مصرف انبه نباید زیاده روی کنند.

مصرف انبه به خصوص ترشی آن با معده خالی ، ایجاد ناراحتی معده می کند. بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد .

این میوه در افراد دیابت ی با احتیاط مصرف شود زیرا با خوردن این میوه نیاز به انسولین افزایش پیدا می کند .

به دلیل وجود اسیدآناکاردیک در انبه کسانی که به پلاستیک خام حساسیت داشته باشند، به انبه و انبه کال هم حساسیت خواهند داشت.

پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است که می تواند باعث ایجاد حساسیت شود .

برای رسیده کردن انبه برخی ازفروشندگان از کاربید کلسیم استفاده می کنند که باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می شود به همین علت استفاده از انبه ارگانیک بهتر است اما اگرنتوانستید انبه ارگانیک بخرید یک شب قبل از مصرف انبه را در آب خیس کنید و قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید .

ازآنجاکه انبه از خانواده ی پسته یا بادام هندی است، اگر به پسته یا بادام هندی آلرژی دارید، احتمالا باید از انبه اجتناب کنید.

انبه همچنین حاوی مقادیر بسیار کمی اوروشیول است که ممکن است باعث بروز درماتیت در افراد حساس شود.

انبه پتاسیم زیادی دارد. اگر کلیه های تان به خوبی کار نمی کنند، بهتر است مراقب باشید. پتاسیم بیش ازحد اگر کشنده نباشد، ممکن است خطرناک باشد، چون کلیه ها ممکن است در خارج کردن پتاسیم اضافی از خون دچار مشکل شوند.

انبه در تأثیر قرص های وارفارین اختلال ایجاد می کند، اگر در حال مصرف این دارو هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید.

 

طریقه نگهداری از انبه چگونه باید باشد

1 . انبه را یک تا دو هفته در انباری و تا سه روز می توان در یخچال نگهداری کرد .

 

2 .انبه های سفت و سبز را در یک کیسه ی کاغذی به رنگ قهوه ای قرار دهید تا بعد از گذشت چند روز برسد.

 

3 . انبه را همچنین می توانید فریز کنید. انجماد آن ها باعث می شود که پوست شان سیاه شود، اما گوشت داخلی در وضعیت خوبی باقی می ماند .

 

4 . انبه را می توانید به طور کامل یا به صورت قطعات خردشده فریز کنید. هنگام فریز کردن انبه های خردشده، کمی شکر روی میوه ی خرد شده بپاشید و به آرامی با یک قاشق چوبی مخلوط کنید تا شکر در آب خود میوه حل شود.

 

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه انبه

 مواد لازم :

 

انبه :2عدد رسیده

آب :یک فنجان

شکر :دو قاشق غذاخوری

یخ کوچک :چند تکه

 

طرز تهیه :

انبه ها را بشویید و پوست آن ها را بکنید.هسته وسط آن را در بیاورید و به صورت قطعات کوچک برش بزنید.

 

سپس به همراه تکه های یخ داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و به همراه آب و شکر خوب هم بزنید تا مخلوط شربت شما صاف و یکدست شود.شربت انبه را در لیوان دلخواهتان بریزید و نوش جان کنید.

 

خواص انبه برای کمر چیست

میوه انبه یک منبع بسیار عالی از ویتامین ای می‌باشد که باعث بهبود حرکات و کیفیت اسپرم شده و به درمان ناباروری در مردان کمک می کند.

 

میوه انبه یک منبع بسیار عالی از ویتامین ای می‌باشد که باعث بهبود حرکات و کیفیت اسپرم شده و به درمان ناباروری در مردان کمک می کند.

 

ترکیبات ویتامین E و بتاکاروتن موجود در انبه باعث افزایش نیروی جنسی و سلامت اسپرم مردان شده و از اسپرم در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کنند.

 

انبه حاوی مقادیر فراوان روی نیز می باشد که نقش مهمی در باروری زنان و مردان ایفا می کند.

 

میوه های تقویت کننده اسپرم

 

یکی از میوه هایی که باعث تقویت نیروی جنسی میشود آلبالو است. خوردن روزانه آلبالو به همراه عسل برای تقویت نیروی جنسی بسیار مفید است.

 

خوردن آناناس برای تقویت و تجدید قوای جنسی بسیار مفید است.

 

همچنین گیاه دیگری که خاصیت تقویت کنندگی دارد آووکادو است که بهتر است در دو وعده صبح و عصر میل شود.

 

انار ترش نیروی جنسی را کاهش می‌دهد.

 

میوه انبه مقوی نیروی جنسی است.

 

انجیر و گردو محرک شهوت است. انجیر ۱۰ عدد و گردو یک عدد هنگام صبحانه میل شود.

 

برای تقویت نیروی جنسی و ازدیاد شهوت صبحانه مویز و نخود برشته میل شود.

 

شیره انگور که مثلث باشد تقویت‌کننده میل جنسی افرد سرد مزاج می‌باشد. منظور از مثلث آن است که آب انگور را آنقدر می‌جوشانیم که به یک سوم برسد.

 

سرکه کم‌کننده نیروی جنسی است مخصوصاً سردمزاجان.

 

ساعت ۱۰ صبح و ۵ عصر بادام بوداده با کمی عسل میل شود.

 

بادام‌زمینی ۵۰ گرم و عسل یک قاشق غذاخوری و آب هویج یک لیوان بعنوان صبحانه محرک شهوت است.

 

میوه رسیده برگاموت محرک نیروی جنسی است.

 

خوردن پرتقال همراه عسل باعث ازدیاد اسپرم می‌شود.

 

 

PicsArt_02-22-10.07.12

 

 

پسته روزی ۱۵ عدد با کمی عسل هنگام صبحانه به مدت ۲۱ روز میل شود.

 

برای تقویت نیروی جنسی پودر تخم تمرهندی ۲۰ گرم را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط نموده روزی ۳ قاشق میل شود و این معجون باعث دیر ارضاشدن می‌گردد.

 

برای تقویت نیروی جنسی ۱۰ صبح و ۵ عصر تمشک میل شود.

 

جهت تقویت قوه باء توت سفید صبح بعنوان صبحانه میل شود.

 

نیم ساعت بعد از نزدیکی خربزه میل شود.

از تخمه بوداده خربزه بعنوان تنقلات استفاده شود.

 

از دانه بوداده زردآلو استفاده شود در ضمن دیرهضم می‌باشد کم خورده شود و نباید بیش از ۲۰ دانه در روز خورده شود.

 

مربای شکوفه سیب تقویت‌کننده نیروی جنسی است.

 

هلو تقویت‌کننده نیروی جنسی است بعد از هر غذا یک دانه خورده شود و یا ۱۰ دقیقه بعد از نزدیکی یک دانه میل شود.

 

زیاده روی در خوردن عناب باعث کم شدن شهوت و غرایز جنسی می شود.

 

برای افزایش نیروی جنسی روزی ۱۰ دانه فندق همراه عسل جویده و میل شود.

 

روزی یک قاشق روغن فندق میل شود.

 

موز محرک نیروی شهوت است.

 

نارگیل زیادکننده حرارت غریزی و تحریک کننده مراکز عصبی دستگاه تناسلی و زیادکننده اسپرم است با شکر خورده شود.

 

نارنگی باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود.

 

انبه نوعی میوه گرمسیری است که با درخت های شناخته شده ای مانند درخت سماق ، پسته و بادام هندی در خانواده پسته ایان دسته بندی می شود.

 

درختی انبه یکی از بلندترین درخت های میوه است و در شرایط آب و هوایی مناسب می تواند تا ارتفاع بیش از ۴۰ متر هم برسد.

 

این میوه جزو مقوی ترین میوه های روی کره زمین است و به خاطر خواص به پادشاه میوه ها معروف است.

 

این میوه از پرمصرف‌ترین میوه‌ها در سرتاسر جهان است که در مناطق گرمسیری می‌روید و قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد.

 

هر جا گفتند سلطان میوه ها بدانید که در مورد انبه صحبت می کنند.

 

اینجا بخوانید:

ویتامین های چاق کننده

 

 

این میوه نوعی ابر خوراکی محسوب می‌شود. نام علمی میوه انبه ، “منگیفرا ایندیکا” است.

 

جالب است که بسیاری از افراد با فرهنگ‌های مختلف از این میوه و برگ آن برای مراسم عبادی و تزئین استفاده می‌ کنند.

 

پیشگیری از سرماخوردگی

 

ویتامین سی، ویتامین آ و کاروتنوئید موجود در این میوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای جلوگیری از بیماری سرماخوردگی مفید است.

 

 

خواص پوست انبه زرد

پوست انبه دارای ۱۵ تا ۱۸ درصد تانن است و یک قاشق چایخوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

 

دور انداختن پوست انبه باعث حذف بخش مهمی از میوه است پوست انبه حاوی چند ترکیب بهبود دهنده ی سلامت می باشد.

 

نادیده گرفتن پوست انبه، تنها به دلیل مزه ی تلخ آن می باشد که شما از فواید درمانی خوردن انبه را از دست می دهید.

 

خواص پوست انبه همانند گوشت آن دارای مواد تغذیه ای فراوانی می باشد، پوست انبه منبع عالی از فیبر می باشد،

 

 

PicsArt_02-22-10.06.29

 

 

که به تنظیم حرکات روده و بهبود هضم کمک می کند.

 

فیبر موجود در پوست انبه جهت کاهش یبوست مفید می باشد.

 

انبه دارای میزان قند بالایی می باشد و برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند از میوه های ممنوعه در نظر گرفته می شود.

 

خوردن تنها بخش گوشتی انبه می تواند سطوح قند خون را افزایش دهد،

 

اما هنگامی که این میوه همراه با پوست مصرف می شود به دلیل ترکیبات ضد دیابتی در پوست ممکن است به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند.

 

ترکیباتی مانند کورستین و mangiferin موجود در پوست انبه تمایل به نشان دادن اثرات ضد سرطانی دارند.

 

خوردن انبه همراه با پوست ممکن است شما را در برابر برخی از سرطان ها حفظ کنند.

خواص پوسته انبه قطعا برای قلب نیز مفید است چون باعث کاهش گردش کلسترول شده و این موضوع خطرات قلبی را کاهش می دهد.

 

 انبه سرشار از فیبر است. فیبر موجود در انبه باعث می شود جذب چربی در بدن کاهش یابد و به کاهش وزن شما کمک می کند

 

و مهم نکته همچنین پوست انبه از ذخیره شدن چربی در بدن جلوگیری می کند که باعث کاهش وزن می شود.

 

Norathyriol، mangiferin و رسوراترول برخی از قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در پوست انبه می باشد.

 

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیباتی مانند کورستین و mangiferin موجود در پوست انبه تمایل به نشان دادن

 

اثرات ضد سرطانی دارند. بنابراین خوردن انبه همراه با پوست ممکن است شما را در برابر برخی از انواع سرطان ها حفظ کنند.

 

مطالعات نشان داد که پوست ارقام خاصی از انبه، به خصوص رقم Nam Doc Mai تایلند می توانند به مهار تجمع چربی و مبارزه با چاقی کمک کند.

 

رسوراترول موجود در پوست انبه می تواند به کاهش سطوح کلسترول بالا کمک کند.

 

پوست انبه برای بیماران دیابتی نیز مفید است.

 

پوست انبه منبع عالی از فیبر می باشد، که به تنظیم حرکات روده و بهبود هضم کمک می کند.

 

فیبر موجود در پوست جهت کاهش یبوست نیز مفید می باشد.

 

آشنایی با دیگر خواص پوست انبه

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص پوست انبه آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

 

آشنایی با انبه و خواص پوست آن

انبه از پر مصرف ترین میوه ها در جهان است که در مناطق گرمسیری رشد می کند و متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش بوده است.

 

بزرگ ترین تولید کننده انبه در جهان کشور هند است،

 

کشور هند حدودا نصف انبه جهان را تولید می کند در کشور ایران بیشترین سطح کشت انبه متعلق به استان هرمزگان است.

 

انبه میوه آبدار و خوش مزه ای است که مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنزیم های مفید برای سلامتی دارد.

 

اینجا بخوانید:

خواص حیرت آور هویج

 

 

خواص پوست انبه یک منبع خیلی عالی از آنتی اکسیدان هایی مانند کورستین و رسوراترول می باشد که باعث بهبود سلامتی می گردد.

 

خواص پوست انبه همچون نسبت به گوشت آن میزان بیشتری کارتنوئید، پلی فنول ها، امگا ۳، امگا ۶، و سایر اسید های چرب اشباع نشده است.

 

پوست انبه همچنین محتوی کورستین است. پوست انبه را می توان خام یا پخته میل کرد.

 

و یکی دیگر از راه های خوردن همزمان میوه و پوست انبه درست کردن ترشی آن است.

 

و همچنین با بهره گیری از خواص پوست انبه با سرطان، دیابت و بیماری های قلبی می توان مبارزه کرد.

 

خواص دمنوش پوست انبه

می توانید پوست انبه را خوب شسته و خشک کرده و از آن دمنوش تهیه کنید و از خواص پوست انبه بهره ببرید.

 

ماسک انبه برای رطوبت دهی پوست

 

۱ عدد انبه

 

 

PicsArt_02-22-10.05.57

 

 

۲ یا ۳ قاشق غذاخوری خاک رس

 

در این شیوه باید پالپ انبه را بیرون کنید و خاک رس را به آن اضافه کنید، مخلوط را هم بزنید

 

و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورت قرار دهید. آنگاه خیلی ارام صورت را تمیز کنید و با آب بشویید.

 

ماسک انبه برای درخشندگی و زیبایی پوست

 

ماسک انبه و شیر برای داشتن پوستی درخشان توصیه می شود برای این که پوستی زیبا و درخشنده داشته باشید

 

نصف انبه رنده شده, ۲ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری پودر بادام را داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید

 

و خوب مخلوط کنید تا ماده ای خمیری شکل به دست اید اکنون ماسک انبه را روی پوستتان بمالید

 

و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود پس از این مدت می توانید صورت را با آب ولرم بشوئید.

 

با استفاده از ماسک میوه انبه درخشندگی, لطافت و زیبایی پوست شما دوبرابر می شود.

 

خواص پوست انبه برای صورت

پوست انبه دارای خواص آنتی اکسیدانی است و مصرف آن باعث می شود که جوش صورت درمان شود و پاکسازی پوست صورت گیرد.

 

بهترین روش برای استفاده بهینه از پوست انبه این است که میوه را با پوست بخورید.

 

بدون شک پوست انبه منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها می باشد،

 

اما هنوز هم نگرانی هایی در رابطه با استفاده از پوست انبه وجود دارد.

 

به این دلیل که اوروشیول که ترکیب موجود در گیاهانی مانند بلوط و پیچک سمی می باشد،

 

در پوست انبه نیز یافت شده است.

 

این ترکیب می تواند واکنش های آلرژیک را که یاعث بروز مشکلات پوستی مانند اگزمای پوستی گردد را تحریک کند.

 

جوش حاصل از پیچک سمی واکنش آلرژیکی بوده که به واسطه ی قرار گیری در معرض اوروشیول رخ می دهد.

 

یک آلرژی شدید می تواند باعث بروز واکنش های قوی گردد

 

اینجا بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد امیکرون بدانید

 

 

که در آن جوش های موجود بر روی پوست به تدیج بدتر شده و باعث ایجاد تاول و التهاب شدید پوستی می گردند.

 

افرادی که حساسیت شدیدی به اوروشیول دارند،

 

ممکن است هنگام جدا کردن پوست انبه از میوه و تماس پیدا کردن با پوست، باعث توسعه ی این جوش ها گردند.

 

بنابراین، درصورتی که به اوروشیول حساسیت دارید،

 

توصیه می شود که پوست این میوه را جدا کرده و تنها قسمت گوشتی آن را میل کنید.

 

خواص پوست انبه برای مو

مصرف انبه با پوست حاوی ویتامین E می باشدکه گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

 

مصرف انبه با پوست حاوی مقادیر زیادی اسید های چرب، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای درمان ریزش مو و جلوگیری از سفید شدن مو ضروری هستند.

 

چگونه پوست انبه را بگیریم

رای پوست گرفتن انبه آن را به سه قسمت تقسیم کنید که شامل دو قسمت گوشتی میوه و یک قسمت حاوی هسته باشد.

 

مانند تصویر در یک الگوی متقاطع افقی و عمودی قسمت گوشتی انبه را برش بزنید (دقت کنید پوست برش نخورد)،

 

سپس آن را در یک دست نگه داشته، دست دیگر خود را زیر آن بگذارید و گوشت انبه را به سمت بالا فشار بدهید.

قطعات انبه را با چاقو برش زده و داخل ظرف دیگری بریزید

 

 

خواص انبه برای کودکان

انبه میوه شیرین و خامه ای شکل دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی هستند، انبه عضوی از خانواده شفت یا میوه هسته ای است و انواع مختلفی دارد که از نظر رنگ، شکل، طعم و اندازه دانه متفاوت هستند. اگرچه پوست انبه می تواند سبز، قرمز، زرد یا نارنجی باشد، اما گوشت داخلی آن بیشتر زرد طلایی است. این ویژگی بخشی از مجموعه مقالات مربوط به فواید سلامتی غذاهای محبوب است. انبه به دلیل بافت نرم آن به راحتی قابل هضم است و می تواند از سن هشت ماهگی با مشورت پزشک اطفال در برنامه غذایی فرزندتان گنجانده شود محتوای بالای فیبر آن باعث کاهش یبوست و سایر اختلالات گوارشی روده می شود.

به گزارش پرنتینگ، انبه پرمصرف ترین میوه در جهان است که به عنوان پادشاه میوه ها شناخته می شود، غنی ترین منبع بتا کاروتن و کربوهیدرات و منبع فوری تامین انرژی برای بدن است. میوه های زرد مانند انبه حاوی بتا کاروتن پیش ماده ویتامین A است. حدود 100 گرم انبه حاوی 16.9 گرم کربوهیدرات، 74 کیلو کالری کالری یا انرژی است، همچنین این میوه منبع غنی از ویتامین C است که با کمک به سیستم ایمنی بدن شما به جذب آهن کمک می کند.

کودکان در دوره رشد بیش از حد مجاز توصیه شده به مواد مغذی نیاز دارند. آنتی اکسیدان زآگزانتین موجود در انبه نقش محافظتی در سلامت چشم دارد و به احتمال زیاد آسیب های ناشی از تحلیل رفتن عضلات، آسم، سرطان، سلامت استخوان و بیماری های قلبی را از بین می برد. از آنجا که این میوه سرشار از ویتامین A و C است برای پوست کودکان واقعا گزینه مفید محسوب می شود. تقریبا همه کودکان به دلیل طعم شیرین و ترش انبه را دوست دارند از دیگر مزایای این میوه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

فواید انبه برای کودکان

آیا انبه برای بچه ها خوب است؟ پاسخ این سوال بله است. انبه نیروگاهی از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین ها است. علاوه بر این، دارای خواص آنتی اکسیدانی است که باعث می شود بهترین انتخاب برای خوردن میوه در تابستان ها باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتری پیرامون مزایای آن ادامه مطلب را بخوانید.

 

تاثیر انبه بر بینایی کودکان

با توجه به اینکه بچه ها در مرحله رشد هستند، گنجاندن مواد غذایی که بینایی آنها را تقویت کند در برنامه غذایی شان ضروری است و چه چیزی بهتر از یک انبه آبدار است؟ بچه ها ممکن است از خوردن سبزی ها و میوه ها امتناع ورزند، اما هرگز به انبه که سرشار از ویتامین A است دست رد نمی زنند. این میوه منبع ویتامین A می تواند به جلوگیری از شب کوری، نرم شدن قرنیه و کاهش خشکی چشم کمک کند.

 

تاثیر انبه بر تقویت حافظه کودکان

انبه غنی از گلوتامین، یک اسید آمینه است که به عنوان تقویت کننده حافظه عمل می کند. هنگامی که انبه را در رژیم غذایی روزانه فرزند خود قرار می دهید اطمینان حاصل کنید آنها فعال هستند و مهارت های یادگیری را به سرعت انتخاب می کنند.

 

انبه سلامت پوست کودکان را بهبود می بخشد

همه والدین دوست دارند پوست فرزندشان نرم و صاف باشد، اما راز نهفته در آن هیدراته نگه داشتن کودک شما است، بنابراین خوردن انبه می تواند پوست کودک را سالم و درخشان کند با استفاده از تفاله انبه منافذ مسدود شده نیز از بین می رود.

 

انبه احتمال کم خونی را در کودکان کاهش می دهد

انبه غنی از آهن ماده معدنی ضروری برای بدن است که به تقویت تولید سلول های قرمز خون کمک می کند. بنابراین، مصرف انبه توسط کودکان می تواند به کاهش احتمال ابتلا به کم خونی جایی که خون فاقد مقدار مناسب گلبول قرمز است، کمک کند.

 

 

اینجا بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد چربی های شکمی بدانید

 

 

انبه باعث افزایش وزن سالم در کودکان می شود

بچه ها به مقدار مناسب مواد مغذی و ویتامین برای افزایش وزن سالم نیاز دارند. اگر کودک شما وزن کافی پیدا نمی کند می توانید انبه را در رژیم غذایی او بگنجانید. می توانید به طور مرتب به او انبه بدهید که علاوه بر داشتن طعم خوب، انبه به بچه ها کمک می کند تا سالم و سرحال باشند.

 

انبه هضم غذا را در کودکان تقویت می کند

انبه به عنوان منبع غنی از آنزیم های گوارشی شناخته شده است که به نوبه خود به تجزیه پروتئین ها کمک می کند این روند تقویت شده منجر به هضم بهتر کودکان می شود، همچنین به عنوان یک مزیت اضافی انبه باعث خنثی شدن اسیدیته یا سایر اختلالات گوارشی می شود که به طور معمول در کودکان اتفاق می افتد.

 

انبه خطر ابتلا به سرطان را در کودکان دفع می کند

بر اساس نتایج تحقیقات مشخص شده انبه سرشار از پکتین است فیبر غذایی که احتمال ابتلا به سرطان مرتبط با دستگاه گوارش را کاهش می دهد. قرار دادن انبه در برنامه رژیم غذایی منظم بچه های شما بنابراین ضروری می شود زیرا آنها را از بیماری های جدی مانند سرطان دور می کند.

 

انبه سیستم ایمنی کودکان را تقویت می کند

انبه منبع غنی از ویتامین A و C است، همچنین این میوه منبع خوبی از انواع مختلف کاروتنوئیدها است که به حفظ سیستم ایمنی سالم بدن کمک می کند. خواص آنتی اکسیدانی آن به جلوگیری از حملات میکروبی کمک می کند، بنابراین به طور خودکار سیستم ایمنی بدن را به تدریج تقویت می کند.

 

PicsArt_02-22-10.05.20

 

گفته می‌شود در طب چینی از انبه برای درمان اسهال و تعریق زیاد استفاده می‌کردند. همچنین گفته می‌شود انبه از طریق کمک به تجزیه پروتئین و چربی به هضم غذاهای سنگین و چرب کمک می‌کند. پزشکان چینی معتقدند که انبه به آرامش و تمرکز فکر و آرام کردن افکار کمک می‌کند.

 

 

انبه و فشار خون بالا

از آنجا که انبه منبع غنی پتاسیم است مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مناسب است.

 

به دنبال یک سری تحقیقات علمی، محاسبه شده است که دریافت 2300 تا 3100 میلی‌گرم پتاسیم در روز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند تا حدی که میزان مرگ و میر ناشی از این عارضه را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

 

انبه و کم خونی

خطر بروز کم خونی در میان افراد غیر گوشت‌خوار خصوصاً در مورد زنانی که فاقد ذخائر آهن هستند بسیار بالا است.

 

از این رو مصرف منابع گیاهی آهن به همراه مواد غذایی که به جذب آهن کمک می‌کنند ضروری است.

 

ویتامین C و بتا کاروتن موجود در انبه هر دو از موادی هستند که به جذب آهن کمک می‌کنند.

 

 

اینجا بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد گوجه فرنگی بدانید

 

تصور می‌شود که بتا کاروتن با تشکیل کمپلکسی با آهن، آن را به صورت محلول در روده نگه  می‌دارد و مانع از اثر مواد شیمیایی گیاهی مانند فیتات‌ها در کاهش جذب آهن می‌شود.

 

 

انبه و سرطان دهانه رحم

انبه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام بتاکریپتوزانتین است. مطالعه بر روی 15000 زن به مدت 15 سال نشان می‌دهد که سطح بالای بتاکریپتوزانتین در خون با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم مرتبط است.

 

بنابراین زنان با افزایش دریافت منابع غنی بتاکریپتوزانتین مانند انبه می‌توانند خود را نسبت به این نوع سرطان محافظت کنند.

 

 

انبه و عفونت و تومور

 رژیم غنی از منابع غذایی بتاکاروتن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی خصوصاً در سالمندان کمک کند.

 

تحقیقات نشان می‌دهند که به دنبال دریافت مکمل بتاکاروتن فعالیت برخی سلولهای سیستم ایمنی افزایش می‌یابد.

 

از آنجا که انبه منبع غنی این رنگدانه  آنتی‌اکسیدان است می‌تواند فعالیت سلول‌های ایمنی را در برابر عفونت‌ها، ویروس‌ها و رشد تومورها افزایش دهد.

 

خواص درمانی انبه

انبه رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است

 

1)انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .

 

2)انبه تقویت کننده قوای جنسی است .

 

3)رنگ صورت را درخشان می کند .

 

4)دهان را خوشبو می کند .

 

5)ادرار آور است .

 

6)یبوست را برطرف می کند .

 

7)انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند .

 

8)انبه تمیز کننده خون می باشد .

 

9)خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .

 

10)انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .

 

11)برای رفع اسهال مفید است .

 

12)خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .

 

13)برای درمان بواسیر مفید است .

 

14)عطش را برطرف می کند.

 

15)انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .

 

خواص مغز هسته انبه

انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که بجای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .

 

مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .

 

1-خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .

 

2-برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .

 

3-سرفه های سخت را درمان می کند .

 

4-درمان کننده بواسیر خونی است .

 

5-خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .

 

6-مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .

 

7-برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .

 

8-ضد استفراغ است .

 

دیگر خواص درخت انبه

1.گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .

2.اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود 3 گرم آنرا با 10 گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .

3.صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .

4.برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .

5.برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .

 

مضرات

هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید .

اگر خون انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد .

 

نکته : انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن می باشد.

میوه رسیده انبه، شیرین و دارای طبع گرم و خشک می باشد.

انبه دارای کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، نیاسین و ریبوفلاوین و یک سری از اسیدهای چرب ضروری می باشد.

 

از خواص آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

- مقوی کلیه و مثانه هست.

 

- برای خروج سنگ کلیه و مثانه موثر هست.

 

- خاصیت ضد قارچی دارد.

 

- جریان خون را رونق می دهد.

 

- مقوی اعضای رئیسه بدن (قلب، کبد و مغز)، مری، معده و روده می باشد.

 

- ضعف، کسالت و سستی بدن را رفع می کند.

 

- مقوی نیروی جنسی است.

 

- رنگ چهره را درخشان می کند.

 

-دهان را خوشبو و عطش را تسکین می دهد.

 

- اشتها آور است.

 

- اسهال را به کلی بند می آورد.

 

- در درمان خفقان، سر درد، تنگی نفس، سرفه و بواسیر کمک می کند.

 

- ترشی تهیه شده از میوه انبه درد معده را برطرف می کند.

 

لازم به ذکر است میوه انبه وقتی نارس هست، ترش و دارای طبع سرد و خشک می باشد و اصلاً توصیه نمی شود، مخصوصاً وقتی معده خالی باشد، ضمناً زیاده روی در خوردن میوه انبه نارس و ترش، برای آقایان می تواند باعث کم شدن اسپرم گردد.

 

آیا مصرف انبه و خوردن آن در دوران بارداری مجاز است ؟

 

این روزها مدام در خیابان های شهر وانت هایی را می بینید که انبه (به انگلیسی : mango) می فروشند. اگر باردار باشید شاید برای تان این سوال پیش بیاید که خوردن این میوه گرم برای این دوره مفید است یا نه.

 

انبه سرشار از آهن، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B6، پتاسیم و اسید فولیک است که همگی مواد مغذی حیاتی برای بارداری به حساب می آیند. این میوه همچنین غنی از فیبر است که می تواند از یبوست جلوگیری کرده و منبع خوبی از انرژی و آنتی اکسیدان باشد.

 

  • همچنین غنی از فیبر پریبیوتیک است.

 

 

  • انبه غنی از ویتامین ث است و خواص آنتی اکسیدان دارد.

 

  • بعلاوه غنی از مس و فولات است و مقدار قابل ملاحظه ای پتاسیم دارد.

 

 

  • مقدار سدیم انبه بسیار کم است.

 

 

 

شیرینی انبه به جای کیک و شکلات

 

انبه به طور طبیعی شیرین است و حاوی قندی بیشتری به نسبت سایر میوه هاست. ( حدود 15 گرم قند در هر 100 گرم) این باعث میشود زمانی که شما ولع مصرف شیرینی دارید، این میوه بتواند جایگزین مناسبی به جای کیک و شیرینی باشد.

 

 

اما به دلیل قند زیاد انبه توصیه میشود اگر مبتلا به دیابت بارداری هستید، آن را مصرف نکنید. انبه کالری بالایی نیز دارد به طوری که میتوان به عنوان یک میان وعده خوب برای سه ماهه سوم که نیاز به کالری بیشتری دارید آن را مصرف کنید اما باز هم دقت داشته باشید که در خوردن انبه اعتدال را رعایت کنید.

 

 

اگر بخواهید انبه را به صورت اسموتی به عنوان یک دسر مصرف کنید باید مراقب قند و کالری اضافه و شیرین کننده ها و خامه ای که اضافه میکنید، باشید.

 

 

انبه مصنوعی نخرید

 

در خرید انبه باید دقت لازم را داشته باشید اول این که کاملا رسیده باشد و دوم این که هیچ گونه ماده شیمیایی نداشته باشد. مطمئن شوید فصل انبه است و بعد بخرید این احتمال وجود دارد که آنها به صورت مصنوعی رسیده باشد.

 

 

 

میوه هایی که به صورت مصنوعی میرسند کربید کلسیم دارد که براساس استانداردهای ایمنی یک ماده شیمیایی ممنوع به حساب می آید. میوه‌ ای که به کمک این ماده شیمیایی برسد هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد خطرناک است و مانند آرسنیک عمل میکند.

 

 

برخی از عوارض جانبی میوه هایی که به صورت مصنوعی می رسند عبارتند از :

 

• ناراحتی معده

 

• سرگیجه

 

• خواب آلودگی

 

• گیجی

 

• اختلالات خلقی

 

• زخمهای دهان

 

• تشنج

 

• سوزن سوزن شدن و بی حسی دست و پا

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار