|
|
کدخبر: ۱۴۶۴۷۹

بررسی عملکرد فدراسیون ها در سال ۹۲ - بسکتبال

قهرمانی در آسیا و صعود به جام جهانی مهم ترین و با ارزش ترین رویداد سال ۹۲ برای بسکتبال بود، اما این رشته با وجود موفقیت های متعدد هنوز به خواسته خود نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ورزشیخبرگزاری فارس، قهرمانی در آسیا و جهانی شدن بسکتبال را باید مهم ترین و با ارزش ترین رویداد این رشته در سال ۹۲ بنامیم. راهیابی به جام جهانی آن هم برای دومین بار پیاپی موفقیت خوبی بود که بسکتبال کشورمان امسال صاحب آن شد.

در زیر مروری بر عملکرد بسکتبال ایران در سال ۹۲ داریم که می خوانید:

*غرب آسیا و ناکامی نمایندگان ایران

نخستین رقابت بسکتبال ایران در سال ۹۲ مسابقات باشگاه های غرب آسیا بود. در این مسابقات ماهان و پتروشیمی به عنوان دو نماینده کشورمان در دهوک عراق شرکت کردند که در نهایت ماهانی ها با قرار گرفتن در رده دوم توانستند به باشگاه های آسیا صعود کنند و پتروشیمی حذف شد.

مسئولان پتروشیمی علت این ناکامی را دیر رسیدن بازیکنان خارجی و عدم هماهنگی عنوان کردند.

*آغازآماده سازی تیم ملی بسکتبال برای جام ملت های آسیا و قهرمانی در ویلیام جونز

تیم ملی بسکتبال در مرداد ماه باید در رقابت های جام ملت های آسیا شرکت می کرد و به همین منظور تمرینات آماده سازی خود را از اوایل خرداد آغاز کرد. حضور در ترکیه، نخستین اردوی آماده سازی تیم ملی بود و پس از آن ملی پوشان کشورمان در مسابقات ویلیام جونز در کشور تایوان شرکت کردند که توانستند عنوان قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کنند و با روحیه بالایی راهی فیلیپین شوند.

* عملکرد خوب جوانان در مسابقات جهانی چک

تیم ملی جوانان کشورمان با کسب مقام سوم در مسابقات قهرمانی آسیا توانست با هدایت مهران حاتمی راهی جام جهانی در کشور جمهوری چک شود.

ملی پوشان کشورمان نسبت به حریفان خود در این رقابت ها بسیار کم تجربه برتر بودند، اما نتایج خوبی کسب کردند و توانستند در دو بازی آرژانتین مدعی را از پیش رو بردارند و چند شکست از جمله مقابل میزبان و لیتوانی داشتند که دور از انتظار هم نبود.

تیم ملی در پایان این مسابقات توانست با ۴ پله صعود نسبت به دوره قبل در رده یازدهم قرار بگیرد.

* قهرمانی آسیا با طعم صعود به جام جهانی، اما بدون پاداش!

تیم ملی کشورمان مرداد ماه توانست با قهرمانی در جام ملت های آسیا بلیت جام جهانی اسپانیا را برای خود رزرو کند. نکته جالب توجه اینکه ایران نخستین تیمی بود که توانست به جام جهانی صعود کند.

ناکامی در دوره قبلی جام ملت ها و از دست رفتن المپیک انگیزه ملی پوشان را برای قهرمانی در این دوره بسیار بالا برده بود و از همان ابتدا کار خود را را قدرت انجام دادند و در پایان نیز فیلیپین میزبان را در خانه شکست دادند تا جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

قهرمانی ای که بدون پاداش همراه بود و همین موضوع ملی پوشان را تا حدود زیادی دلخور کرده است. این در حالی بود که والیبال و فوتبال پاداش هایشای جهانی شدن شان را بلافاصله دریافت کردند.

* ماهان به عنوان نخستین تیم شهرستانی قهرمان آسیا شد

تیم بسکتبال ماهان به عنوان نخستین تیم شهرستانی توانست قهرمان جام باشگاه های آسیا شود. ماهانی ها با به خدمت گرفتن مهدی کامرانی و حامد حدادی قدرت خود را تا حدود زیادی افزایش دادند و پیش از آغاز رقابت ها به عنوان مدعی اصلی محسوب شدند.

در این دوره لبنانی ها به دلیل تعلیق حضور نداشتند و ماهانی ها کار راحتی داشتند و با کسب عنوان قهرمانی نام خود را به عنوان تنها تیم شهرستانی قهرمان آسیا ماندگار کردند. هر چند پیش از آغاز مسابقات گفته می شد مشکلات مالی ماهانی ها بسیار حاد است و شاید عازم رقابت ها هم نشوند.

* ملی پوشان ایران در خاور دور

صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی در این فصل راهی لیگ چین شدند تا تجربه جدیدی را تجربه کنند. حامد حدادی پس از ۵ سال حضور در NBA از این لیگ جدا شد و صمد نیکخواه بهرامی هم که به گفته خودش از لیگ ایران و مشکلات مالی که وجود دارد خسته شده بود، به تیم فوجیان پیوست.

در پایان دور مقدماتی لیگ این کشور تیم هایی که بازیکنان ایرانی را در اختیار داشتند از رسیدن به پلی آف بازماندند تا حدادی و نیکخواه یک تجربه جدید را در مهرام در کنار هم داشته باشند.

*آغاز لیگ با ۱۲ تیم و دلخوری شیرازی ها

لیگ برتر بسکتبال با تمام حرف و حدیثهایی که پیرامون تعداد تیم ها وجود داشت، سرانجام اواسط آبان ماه آغاز با حضور ۱۲ تیم آغاز شد. در جلسه سازمان لیگ در خصوص سه تیم برای حضور در لیگ رای گیری شد که در نهایت ذوب آهن و همیاری اضافه شدند و نماینده شیراز کنار گذاشته شد. پس از این اتفاق شیرازی ها مدعی بودند مسئولان فدراسیون با آنها رفتار خوبی نکرده اند و حق شان پایمال شده است.

در پایان دور مقدماتی این فصل پتروشیمی توانست بدون شکست در صدر بماند و با پایان دور دوم ۸ تیم حاضر حریفان خود را در مرحله پلی آف شناختند.

* قهرمانی مهرام در غرب آسیا با انتقام از پتروشیمی

پانزدهمین دوره رقابت های غرب آسیا با حضور ۷ تیم و به میزبانی مهرام از ۱۷ اسفند در تهران برگزار شد. در این دوره مهرام و پتروشیمی دو مدعی اصلی بودند و طبق پیش بینی ها همین دو تیم به فینال رسیدند تا تالار بسکتبال آزادی تهران شاهد یک بازی تمام ایرانی باشد.

رقابتی که قبل از آغازش یک مقدار دچار حاشیه در خصوص مهرامی ها شده بود، اما در نهایت پس از چهار کوارتر جذاب و تماشایی مهرام توانست با شکست رقیبش عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

حال با پایان سال ۹۲ و اضافه شدن چندین قهرمانی دیگر به ویترین افتخارات این رشته باید دید خانواده بسکتبال تا چه زمانی باید برای داشتن یک سالن اختصاصی در شهر تهران منتظر بمانند.

انتهای پیام / ن

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار