|
|
کدخبر: ۱۴۷۹۱۵

تاریخچه ورزشگاه تختی تهران

این ورزشگاه به نام همسر شاه معدوم برای میزبانی بازی های آسیایی ۱۹۷۴ در دوره پادشاهی محمد رضا پهلوی ساخته شد.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،ورزشگاه تختی تهران پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران می باشد که در شرق تهران جای گرفته است.

این ورزشگاه میزبان بازی های خانگی نفت تهران، راه آهن و تیم های رده های سنی پایین ایران است.

ورزشگاه تختی به نام استا دیوم فرح برای میزبانی بازی های آسیایی ۱۹۷۴ در دوره پادشاهی محمد رضا پهلوی ساخته شد.

ورزشگاه تختی تنها ورزشگاه سر پوشیده ایران به شمار می رود و در هنگام ساخت خود از پیشرفته ترین ورزشگاه های دنیا قلمداد می شد این ورزشگاه پیش از انقلاب ایران به افتخار فرح پهلوی، استادیوم فرح خوانده می شد پس از انقلاب ایران به تختی تغییر نام داد.

ورزشگاه بر اساس تاج فرح و از روی نقشه تاج فرح ساخته شده است و جایگاه تماشاگران آن بر اساس طرح این تاج ساخته شده است این مجموعه ورزشی هم اکنون با دارا بودن سالن های متعدد، ورزشگاه سر پوشیده و پیست دوچرخه سواری پس از مجموعه ورزشی آزادی تهران دومین مجموعه ورزشی از نظر امکانات در سراسر ایران به حساب می آید جایگاه تماشاگران و جایگاه ویژه تقریبا دو سال پس از افتتاح مونیخ که باری برگزاری بازی های المپیک بین المللی ۱۹۷۴ در سال ۱۹۶ در مجلهBaucn und wohncn مقاله دی در مورد اسکلت پوششی کابلی تحت عنوان استادیوم سی هزار نفری در تهران به چاپ رسید.

در خرداد ماه ۱۳۴۵ طبق دستور فرح پهلوی آرشیتکت جهانگیر درویشی بانی با توجه به فعالیت های ایشان که در زمینه معماری اسکلت های به خصوص در ایتالیا داشتند.

دست به کار طرح استاد یوم سی هزار نفری شدند این ورزشگاه نخستین مجموعه که در قسمت شرق تهران قرار دارد، نخستین مجموعه ای است که برای پوششی وسیع آن از سیستم کابلی استفاده شده است.

طرح جامع ورزشگاه، معماری استاد یوم و پوشش آن توسط جهانگیر درویش طراحی شد.

محاسبات پوشش فضا توسط فرانسوی ها و مدل بازی سیستم کابلی در دانشگاه بادی(sarrey) انگلستان و پلی تکنیک لندن انجام گرفت و پس اجرای آن پوشش که در ایران تازگی داشت توسط مهندسان و کارگران الجزایری که برای فرانسوی های کار می کردند به مرحله اجرا درآمد.

در مورد استادیوم تختی، درویش نوآوری های زیادی را چه در سیستم پوشش کششی و چه در استخوان بندی بتنی طراحی کرده و به اجرا در آورده است که در مقایسه با سایر استادیوم های خارج از کشور می توان گفت جزییات جالب و تازه تری داشت.

امکانات ورزشی مجموعه:

در این مجموعه، ورزش هایی نظیر دو و میدانی، دوچرخه سواری و تنیس انجام می شود هم چنین سالن های چند منظوره مجتمع ورزشی فعالیت های نظیر بدن سازی(خانم ها و آقایان) والیبال، بسکتبال، فوتبال، و ژیمناستیک به صورت آموزشی انجام می شود.

برای خانم ها این کلاس ها فقط در تابستان دایر است زمین چمن فوتبال نیز با گنجایش ۳۵۰۰۰ نفر برای مسابقه های رسمی، ۱۲ زمین خاکی، و ۶ زمین چمن برای بازی های محلی چمن مصنوعی و استخر و سونا در نظر گرفته شده است.

طرح استادیوم به صورت نعل اسب ایده کلی طرح استادیوم به صورت نعل اسبی طرح شده است به طوری که تمام تماشاگران در یک طرح و پشت به غرب قرار گیرند و در قسمت شمال و جنوب هم با حداقل جا ادامه پیدا کند.

نمای بیرون ورزشگاه تختی:

شکل هندسی استخوان بندی پوشش به صورت یک زین اسب می باشد پوشش از یک طرف متصل به کناره صلب بتنی استادیو م و از طرف دیگر توسط یک کابل مرکب به عنوان کناره داحلی غیر صلب مهار شده است.

انتهای پیام /


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار