|
|
کدخبر: ۱۵۱۷۴۹

با ورزش دستگاه اسکلتی - عضلانی خود را محکم کنیم؛

فشاری که به دنبال ورزش و فعالیت های فیزیکی بر دستگاه اسکلتی - عضلانی اعمال می شود، می تواند بر وضعیت این اعضا تأثیر مثبتی بگذارد.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، دستگاه اسکلتی عضلانی که فعالیت های حرکتی بدن را برعهده دارند، شامل استخوان ها و ارتباط آنها با مفاصل، تاندون ها، رباط ها، اعصاب و رگ های خونی است و فشاری که به دنبال ورزش بر روی این اندام ها وارد می شود در هر سنی تأثیر متفاوتی می گذارد.

*استخوان متراکم و استخوان اسفنجی

اسکلت بخش بیرونی استخوان شامل استخوان سفت(متراکم) و بخش درونی آن شامل استخوان نرم(اسنفجی) است استخوان متراکم توسط یک منشأ پوشیده می شود.

مطالعه بر روی ساختمان استخوان بیمارانی که برای مدتی بستری و یا با گچ گرفتن برای مدتی بی حرکت بوده اند، نشان می دهد که بافت استخوانی که ورزش و نرمش نداشته است، پوک و ضعیف و سست می شود و خطر شکستگی آن افزایش می یابد.
اگر استخوان به طور عادی با انجام فعالیت های فیزیکی ورزش داده شود قادر خواهد بود با فعالیت های افزایش یافته سازگار شود و سخت تر و محکم تر گردد.

البته قسمت هایی که در معرض فشار بسیار کمی قرار می گیرند، ممکن است دچار ضعف و سستی شوند. این تغییرات به آرامی روی یم دهند اما این تغییرات را باید در طول دوره ترمیم پس از آسیب دیدگی و مهمتر از همه درطول انجام ورزش های طولانی مدت و نامتعادل کودکان وجوانان تحمل کرد.

*بافت همبند(کلاژن)

رباط های عضلانی، کپسول های مفاصل، عضلات، تاندون ها، غلاف های عضلانی، توسط بافت همبند(کلاژن) شکل می گیرند.
رباط های عضلانی محکم اند و اکثر آنان خاصیت ارتجاعی ندارند. آن ها پادیاری مفاصل و کنترل حرکت انها را برعهده دارند.

نرمش های منظم می تواند باعثاستحکام بافت همبند شوند و فرسایش آن را که در نتیجه سن روی می دهد. به تأخیر می اندازد نداشتن فعالیت باعثتضعیف رباط ها و کپسول مفصلی می شود حتی گاهی باعثکوتاه شدن طول رباطها می شود که منجر به اختلالات حرکتی گردیده و به مفصل فشارهای غیرطبیعی تحمیل می شود.

*ماهیچه ها

هر ماهیچه شامل تعدادی تار قابل انقباض است با نرمش کردن اندازه ماهیچه افزایش می یابد(هیپرتروفی) با افزایش سن، حجم کل عضله(توده عضلانی) حفظ می شود اما استحکام عضله به دلیل کاهش حجم تار عضله و جایگزین شدن آن با چربی کاهش می یابد.
فعالیت نداشتن به طرق مختلفی بر عضلات تأثیر می گذارد تحمل و استحکام عضله کاهش می یابد و تناسب و تحریک پذیری آن دچار اختلال می شود و در نتیجه خطر آسیب دیدگی افزایش می یابد، به عبارت دیگر یک ساختمان عضلانی سالم و فعال می تواند با کاهش فشاری که به وسیله ضربه های خارجی اعمال می شود، مفاصل را از برخی آسیب دیدگی ها حفظ می کند.

*ورزش پوکی استخوان را به تأخیر می ندازد

حمیدرضا فلاح نژاد رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان یزد گفت: ورزش بروز بیماری هایی چون پوکی استخوان، بیماری های قلبی، ریوی را به تأخیر می اندازد.

وی افزود: اگر ورزش بازندگی همراه شود کمک شایانی در به تأخیر انداختن بروز بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان و بسیاری دیگر از بیماری ها جلوگیری می کند.

الگوی زندگی اگر شامل تمرینات بدنی منظم باشد، فواید طلبی چشمگیری به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر خطر بسیاری از بیماری های متداول از جمله پوکی استخوان را کاهش می دهد بنابراین ورزش مرتب می تواند طول عمر را نیز افزایش دهد.

برای افرادی که در اثر بیماری یا ضربه دچار نقص جسمی شده اند ورزش نقش درمانی دارد چرا که با ورزش می توان از بروز بعضی عوارض ثانویه بیماری ها و یا بعضی ضرورت های درمانی پیشگیری کرد.

فلاح نژاد تأکید کرد: براثر ورزش ان مقدار از توان بدن که ضعیف شده است بهبود می یابد و از میزان ناتوانی حاصل از نقص کاسته می شود برای مثال تقویت ورزش اندام فوقانی در فردی که دچار پاراپلژی(فلج نیمه تحتانی بدن) است می تواند باعثشود که توان حرکت مستقل او هر روز بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی باعثبهبود کار قلب و عروق و نیروی بدنی می شود یادآور شد: این مهم در افراد سالم نشاط و سلامت به وجود می آورد.

به تازگی معلوم شده است که ورزش برای درمان بیماران نیز مفید است و از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد نرمش ها و تمرینات روتین روزانه یا هفتگی بخصوص حرکات دائمی ایروبیک بر طول مدت سلامتی بدن می افزاید.

در مجموع فعالیت های بدنی منظم اثرات چشمگیری در خط سلامت انسان دارد افرادی که ورزش نمی کنند، این مزیت را که بدنی سالم داشته باشند از دست می دهند این افراد در معرض خطر ابتلا به بعضی بیماری ها بویژه بیماری قلبی و عروقی هستند.

فلاح نژاد در پایان گفت: برنامه ورزشی بایستی براساس هدف هایی از پیش تعیین شده طراحی شود برای مثال برنامه ای که باعثتقویت دستگاه قلبی عروقی می شود متفاوت از برنامه ای است که بر تقویت عضلات مخطوطه تکیه دارد و همچنین کاهش انباشت چربی بدن نیز به برنامه ای کاملا متفاوت از این رو نیاز دارد.

برنامه های ورزشی مناسب با نرمش ها و تمرینات بدنی مشترک می توانند ثمربخش باشند اما باید به طور کامل مراقب بود که هدف های اختصاصی برنامه ورزشی، در مسیر اجرای برنامه نرمش ها و تمرینات مشترک کمرنگ نشود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار