|
|
کدخبر: ۱۵۶۹۴۴

در جام جهانی منتظر معجزه نباشیم، احتمالا فینال بین آلمان و برزیل است

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: قهرمانی فولاد با فرکی نشان داد که در ایران هم می توان سالم کار کرد. او با بازیکنان تقریبا گمنام اما شایسته موفق شد در عین لیاقت کاپ قهرمانی را بالای سر ببرد.

وحید هاشمیان در گفت وگو با خبرنگار ورزشیخبرگزاری فارس، در خصوص حضورش در کلاس های پیشرفته مربیگری پرولایسنس بوندسلیگا، قهرمانی فولاد خوزستان، گرفتن سهمیه آسیایی برای پرسپولیس و پیش بینی اش از لیگ قهرمانان اروپا صحبت هایی کرد که در زیر می خوانید:

فارس: از حضورتان در کلاس های پرولایسنس بوندسلیگا صحبت کنید.

از سال ۲۰۰۴ و از زمانی که ماتیاس سامر آمده سختگیری ها برای حضور در این کلاس ها بیشتر شد و افراد کمتری توانستند به این کلاس ها راه یابند و از سال ۲۰۰۸ هم انتخابات برای ورود به این پرولایسنس سخت تر شده و من هم باید شرایطی را برای حضور در این کلاس ها آماده می کردم و حداقل باید یک سال در آلمان به کار مربیگری می پرداختم که خوشبختانه توانستم مدارکم را برای حضور در این دوره آماده کنم و در حالی که خیلی ها برای شرکت در این دوره ثبت نام کرده بودند فقط ۶۱ نفر انتخاب شدند و از این بین بعد از ۳ روز امتحان که توسط فدراسیون آلمان برگزار شد ۲۴ نفر انتخاب شدند.

فارس: با این حساب می توانید در رده های بالاتر لیگ آلمان هم مربیگری کنید، درست است؟

در آلمان کسی که می خواهد سرمربی باشد حتما باید این مدرک در پرونده اش وجود داشته باشد چرا که این مدرک معتبر در همه جای دنیا اعتبار دارد.

فارس: پس باید امیدوار باشیم که شما بعد از گذراندن این دوره از کلاس ها در بوندسلیگا مربیگری خواهید کرد.

البته الان برای این حرف زود است چرا که این کلاس ها ۱۰ ماه طول می کشد و باید درس بخوانم و امتحاناتم را قبول شوم و سپس به مربیگری در آلمان فکر کنم. به هر حال آینده هیچ مربی در عالم مربیگری مشخص نیست.

فارس: حتما از فوتبال ایران هم بی خبر نیستید. فولاد خوزستان روز جمعه موفق شد قهرمان لیگ برتر شود که این قهرمانی به واسطه مربیگری حسین فرکی که پیش از این مربی شما در تیم ملی بوده و از پیشکسوتان پاس هم به حساب می آید رقم خورده است.

در ابتدا باید به مردم خوب خوزستان و اهواز این قهرمانی را تبریک بگویم و سپس تبریک ویژه ای به حسین فرکی خواهم گفت که متأسفانه چند سالی در جایگاه واقعی اش در فوتبال نبود و کنار ایستاده بود اما وقتی به نفت آمد ثابت کرد که مربی با دانش و بی حاشیه ای است و وقتی هم به فولاد رفت زحماتش را تکمیل کرد. امیدوارم قهرمانی او راه خوبی باز کرده باشد برای مربیان سالمی که می خواهند سالم کار کنند و از طرف کسی یا ارگان غیر فوتبالی حمایت نمی شود. قهرمانی فولاد با فرکی نشان داد که در ایران هم می توان سالم کار کرد. او با بازیکنان تقریبا گمنام اما شایسته موفق شد در عین لیاقت کاپ قهرمانی را بالای سر ببرد.

فارس: پرسپولیس تیم سابق شما هم بعد از ۳ سال دوری از آسیا جواز حضور در این بازی ها را به دست آورد، در این باره چه صحبتی دارید؟

به هر حال من پرسپولیسی هستم و در این تیم هم بازی کردم اما اعتقاد دارم که پرسپولیس می توانست قهرمان لیگ برتر شود البته من معتقدم که استقلال و پرسپولیس می توانستند هفته گذشته این عنوان را به دست آوردند اما در صورتی که نتایج لازم را در بازی قبلی شان می گرفتند اما نفت و فولاد با بضاعتی که داشتند خوب جنگیدند و نشان دادند که تیم هایی که از عوامل جانبی مورد حمایت قرار نمی گیرد هم توان موفقیت دارند. به نظرم سپاهان هم تیم شایسته ای بود اما این تیم نسبت به سال های قبل کمی ضعیف تر بود و سپاهان همیشگی نبود چون یارگیری خوبی انجام نداده بود و مهره های خوبی را هم از دست داد اما با این حال باز هم اعتقاد دارم که از نظر مهره پرسپولیس و استقلال شرایط بهتری نسبت به سایر تیم ها داشتند.

فارس: امسال حاشیه های زیادی در پرسپولیس وجود داشت. حتی علی دایی هم در نشست خبری بعد از بازی با استقلال خوزستان اذعان کرد که امسال سخت ترین شرایط کاری او بوده است. فکر می کنید کسب مقام دومی در شأن پرسپولیسی ها بود؟

شما به من بگویید که پرسپولیس کدام سال حاشیه نداشته است؟ خب وقتی علی دایی که خودش در پرسپولیس حضور دارد این حرف ها را می زند من چیز دیگری نمی توانم بگویم چرا که او در تیم است و من در کنار پرسپولیس نیستم.

فارس: لیگ برتر هم تمام شد و حالا همه اهالی فوتبال نگاهشان به جام جهانی و حضور تیم ملی کشورمان در این رقابت هاست اما شاهد خواب زمستانی فوتبال ملی هستیم و تازه قرار است اولین اردوی رسمی تیم ملی برای حضور در جام جهانی از فردا آغاز شود. به نظرتان برای حضور موفقیت آمیز در جام جهانی فوتبال ما باز هم نیاز به معجزه دارد؟

معجزه چند هزار سال است که اتفاق نیفتاده و بهتر است برای موفقیت در جام جهانی دل به معجزه نبندیم چرا که برای حضور در این بازی ها همه تیم ها زحمت می کشند و امسال هم نتیجه زحماتشان را خواهند گرفت. البته من امیدوارم با توانایی بازیکنان و کادر فنی و حمایت های همه جانبه مردم تیم ملی فوتبال کشورمان در برزیل نتایج خوبی بگیرد.

فارس: با توجه به اینکه شما در آلمان ساکن هستید آیا رسانه های آلمانی به تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام جهانی برزیل می پردازند؟

اینجا فعلاً همه حواس ها به بوندس لیگا و لیگ قهرمانان اروپاست خود من چند بار با روزنامه های آلمانی مصاحبه کرده و درباره تیم ملی ایران حرف زدم اما رسانه های آلمانی در حال حاضر فقط به بوندس لیگا و لیگ قهرمانان اروپا می پردازند و وقتی این بازی ها تمام شد نگاهشان به سمت جام جهانی می رود و فعلاً همه حواس ها و تب و تاب به سمت بازی های باشگاهی است.

فارس: شما یکی از پیشکسوتان باشگاه بایرن مونیخ هم هستید و این تیم در حال حاضر از شانس های مسلم قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است و باید در مرحله نیمه نهایی به مصاف رئال مادرید برود. پیش بینی تان از این بازی چیست؟

آمار نشان داده که رئال معمولاً جلوی بایرن خوب می بازد و به اصطلاح مقابل بایرن مونیخ خوش باخت است اما باید بگویم که امسال بایرن مونیخ یکی از تیم های مدعی است که البته نباید از تیم های سخت کوش و دفاعی چلسی و اتلتیکو مادرید بی تفاوت بگذریم. با این همه من اعتقاد دارم که بایرن مونیخ شانس اول قهرمانی است هرچند که در حال حاضر نمی توان به صورت قطعی دراین باره صحبت کرد.

فارس: خیلی ها تیم ملی آلمان را از مدعیان کسب عنوان قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل می دانند، شما با این عقیده موافقید؟

فوتبال آلمان در چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته اما در حال حاضر نگرانی آلمانی ها برای مصدومیت بازیکنانی نظیر خدیرا، کلوزه، گومز و… است و اگر آنها بتوانند آماده به جام جهانی برسند آلمان می تواند یکی از بخت های قهرمانی باشد البته مصدومیت آنها فعلاً ذهن آلمانی ها را مشغول کرده است.

فارس: فکر می کنید فینال جام جهانی میان چه تیم هایی برگزار شود؟

من فکر می کنم فینال جام جهانی ۲۰۰۲ دوباره تکرار شود و آلمان و برزیل به فینال جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برسند.

انتهای پیام / ی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار