|
|
کدخبر: ۱۵۹۴۴۳

کوهنورد مشهور ایرانی در راستای ثبت رکورد جهانی خود در حال حاضر به ارتفاع ۵۷۰۰ متری قله شیشاپانگما رسیده است.

به گزارشخبرگزاری فارس، عظیم قیچی ساز کوهنورد مشهور ایرانی که تاکنون ۱۲ قله بالای ۸ هزار متر جهان را فتح کرده به تازگی صعود به قله شیشاپانگما را آغاز کرده است.

وی در سایت رسمی خود در خصوص سفرش اینگونه توضیح داده است: به اطلاع دوستان برسانم که در روز جمعه پانزدهم فروردین به کاتماندو مرکز کشور نپال عزیمت کرده و پس از چند روز اقامت در این شهر و انجام امور اداری و گرفتن ویزای کشور تبت، روز چهارشنبه بیستم فروردین، به همراه یک تیم چهار نفره متشکل از دو کوهنورد از کشور آذربایجان و یک کوهنورد آمریکایی از نپال خارج شده و در روز بیست و یکم فروردین وارد خاک تبت شدیم.

با عبور از شهرهای زانگمو، نیالام و تینگری، روز گذشته بیست و چهارم فروردین به کمپ اصلی چینی ها به ارتفاع ۴۹۰۰ متر رسیدیم و در حال حاضر در این کمپ مستقر هستیم و به امید خدا، فردا به سمت کمپ پیشرفته به ارتفاع ۵۷۰۰ متر کوهپیمایی را آغاز می کنیم.

شیشاپانگما(Shishapangma) با ۸۰۱۳ متر ارتفاع بعنوان چهاردهمین قله ۸ هزار متری و تنها ۸ هزار متری مستقل در تبت شناخته می شود. این قله در جنوب مرکزی تبت، در پنج کیلومتری مرز کشور نپال واقع شده است. در زبان تبتی به معنای " تاجی بر فراز دشتهای پوشیده از چمن " است. شیشاپانگما آخرین کوه ۸ هزار متری صعود شده است.(بدلیل بسته بودن مرزهای تبت بر روی خارجی ها، صعود به آن توسط دیگر کوهنوردان امکان پذیر نبود) در نهایت در سال ۱۹۶۴ این کوه توسط کوهنوردانی از چین از مسیر شمالی صعود شد.

برای اولین بار، تیم ملی کوهنوردی ایران در بهار ۱۳۷۹ پس از فتح قله چوآیو به شیشاپانگما رفت و سه عضو این تیم در هفتم خرداد موفق به فتح قله شدند.

انتهای پیام / م

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار