|
|
کدخبر: ۱۶۲۷۴۱

علی نژاد با حضور در تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس فدراسیون ووشو با حضور در خبرگزاری تسنیم گفت: همه هنر فوتبال این است که به جام جهانی برود و جزو ۳۲ تیم شود. خب الان ووشوی ایران قهرمان دنیاست، کشتی قهرمان دنیاست و در چند رشته دیگر هم همین وضعیت را داریم.

تیم ملی ساندای جوانان ووشو برای اولین بار موفق شد قهرمانی جهان را از چینی ها بگیرد و در ترکیه روی سکوی نخست این بخش در جهان بایستد. این تیم با حضور مربیان ایرانی موفق به کسب این افتخار شد تا ثابت شود ووشوی ایران به مرز پختگی لازم رسیده و حالا حتی چینی ها هم با چندین سال قدمت در این رشته حاشیه امنیت ندارند.

رئیس فدراسیون ووشو مدتی پس از کسب این قهرمانی با حضور درخبرگزاری تسنیمضمن بازدید از این خبرگزاری به نکات مهمی در مورد اتفاقاتی که در دوران ریاست ۷ ساله اش در فدراسیون ووشو افتاده اشاره کرد. گفت وگو با مهدی علی نژاد که حالا پس از محمد پولادگر به یکی از قدیمی ترین رؤسای فدراسیون های رزمی مبدل شده را بخوانید:

تسنیم: چقدر طول کشید تا برنامه های تان را در فدراسیون پیاده کنید و ووشو را به جایگاه فعلی برسانید؟

ابتدا باید اشاره کنم خوشحالم که در این خبرگزاری حاضر شد ه ام. تسنیم با اینکه خبرگزاری جوانی است اما خوب توانسته جای خودش را باز کند و به شخصه هر روز در چند نوبت این خبرگزاری را می بینم اما در مورد اینکه چقدر طول کشید تا ووشو به شرایط فعلی برسد باید بگویم روزی که مسئولیت این رشته را پذیرفتم شرایط خاص بود و نزدیک به ۷ سال است مداوم و به صورت شبانه روزی کار کرده ایم و می کنیم تا به اینجا رسیده ایم.

ابتدا مهم ترین تصمیمی که گرفته شد تدوین برنامه ای کاربردی بود که با کمک جمعی دانشگاهی که اتفاقاً رشته شان تربیت بدنی هم نبود این اقدام را انجام دادیم. در آن طرح جامع به ابعاد مختلفی پرداخته شد. با نگاه به بحثمدال آوری، همگانی و اجتماعی امروز می بینیم که این رشته جای خودش را باز کرده و حتی در بیشتر سریال های جدی و طنز وقتی قرار است به رشته رزمی اشاره کنند از ووشو استفاده می شود.

تسنیم: یعنی این موفقیت ها بر پایه همان برنامه کاربردی و جامع شکل گرفت؟

به طور کلی هر سازمانی که به دنبال موفقیت است باید چنین برنامه ای داشته باشد. این ها جزو اصول مدیریت است. فرقی هم نمی کند در کدام سازمان باشید. البته بعد از تدوین این برنامه انتخاب افراد شورای راهبردی قدم بعدی است. اینکه چه افرادی در این شورا حضور داشته باشند یکی از مهم ترین تصمیمات است. سعی کردیم در شورای راهبردی ووشو از افرادی استفاده کنیم که اهل عمل و واقعا اجرایی باشند. کار تیمی خوبی بود و توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و تا ۹۰ درصد به اهداف مان برسیم. تعامل و همکاری رمز موفقیت این گروه است. تعامل مناسب با رسانه ها و اهل فن و البته تعامل با دولت به عنوان حامی اصلی در حوزه های مختلف به ما کمک کرد تا امروز به این جایگاه برسیم.

تسنیم: به نظر می رسد حالا ووشوی ایران به یکی از قطب های تاثیرگذار در آسیا و جهان تبدیل شده است.

امروز فدراسیون جهانی به این مطلب اشاره می کند که ووشوی ایران به الگویی برای توسعه این رشته مبدل شده است. ۲ سال است در لیگ از چند بازیکن چینی استفاده می کنیم و وقتی این ها به کشورشان بازگشتند دیدیم که روی سایت ووشوی چین مطلبی درج شده که واقعا جالب بود. چینی ها به این نتیجه رسیده اند که باید لیگی را مثل لیگ ایران برگزار کنند. این حرف بسیار بزرگی است. حالا در تمام تصمیم گیری های مهم فدراسیون جهانی ایران به عنوان مغز متفکر حضور دارد و دخیل است.

تسنیم: رسیدن به این نفوذ در جوامع بین المللی چقدر زمان می برد؟

اولا کرسی ها با هم متفاوت هستند و فدراسیون ها هم نسبت به یکدیگر تفاوت دارند. در مورد IOC هم ماجرا کاملا متفاوت است اما می شود در یک زمان ۴ تا ۶ ساله به این هدف رسید. البته باید همه جانبه از این هدف حمایت شود. معلوم شود تصمیم گیرنده کیست و تنوع سیاست گذاری وجود نداشته باشد. در سال ۲۰۰۸ وقتی رئیس فدراسیون جهانی ووشو که نایب رئیس اول IOC هم شده به ایران آمد. جلسه ای با یکی از مسئولین وقت ترتیب دادیم اما وقتی او به این نکته اشاره کرد که به ما برای رسیدن به عضویت در این سازمان کمک می کند مسئول مذکور به او گفت که این عضویت اصلا برای ما مهم نیست.

با بیان این حرف اولا به نایب رئیس IOC توهین شد و در گام بعدی هم نشان داده شد که ما اصلا وحدتی در این مورد نداریم. خب در چنین شرایطی قطعا کار سخت می شود. همه کشور واقعا باید متعهد بشوند تا به این هدف برسیم. البته در بخش فدراسیون ها و در قاره ای و جهانی این کار راحت تر است.

تسنیم: شما چطور در ووشو به این هدف رسیدید؟

حقیقت این است که پیش از ورود به این رشته در برخی رشته ها دیده بودم که چگونه کرسی های خوب را از دست داده بودیم و به همین دلیل به دنبال رفع این مشکل بودم. به دنبال این بودم که در زمان حضور من در این رشته چنین اتفاقی نیفتد و بتوانیم بهترین استفاده را از روابط بین المللی ببریم. آدم های قدرتمند و تاثیر گذار را در کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی و البته قاره های مختلفی پیدا کردیم و از برخی افراد نیز مشورت و توصیه گرفتیم.

شیخ احمد خیلی در این مورد به ما کمک کرد و البته برخی افراد در درون کشور هم که با او رابطه خوبی داشتند در این مورد ما را یاری کردند. تمام این برنامه ها باعثشد که در زمان ۶ ماهه در فدراسیون جهانی کرسی بگیریم و یک روز بعد از آن هم به عضویت هیئت رئیسه آسیا برسیم که این امر در تاریخ ووشو برای اولین مرتبه اتفاق افتاد. در این رابطه خیلی کارها می توان کرد و باید از تمام پتانسیل موجود در کشور و بخش های مختلفی همچون وزارت خارجه و سفارت ها استفاده کرد.

تسنیم: این کرسی ها احتمالا برای تان هزینه نداشت؟ موضوعاتی مثل اهدای فرش و پسته.

به هیچ وجه. من نه فرشی به کسی اهدا کرده ام و نه پسته سوغاتی داده ام. ما با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب به این موفقیت رسیده ایم.

تسنیم: با مشکلات مالی چگونه کنار آمدید؟

خب باید به تعبیر مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و البته متکی بر توانمندی های داخلی و الویت بندی برای خرج کردن بهینه اشاره کنم. اصول مدیریت این است که بتوانیم در بحران ها مدیریت کنیم. با بی مهری ها روبرو شدیم و این موضوع تا جایی پیش رفت که اواسط خرداد ماه گذشته از من خواستند استعفا بدهم.

یکی از مسئولان وزارت خانه از من خواست این کار را انجام دهم اما نپذیرفتم. البته مدتی بعد در جلسه ای که با عباسی داشتم به این موضوع اشاره کرد که آن مسئول خودسرانه این کار را کرده است اما در مورد مشکلات مالی باید به این نکته اشاره کنم که کارهای مستحب را کنار گذاشتیم و تنها به قولی کارهای واجب را انجام دادیم. توقعات را پایین آوردیم و هر نفر جای ۲ نفر کار کرد. در مجموع به توان داخلی اطمینان کردیم. البته در این راه ریزش هایی هم داشتیم اما ناامید نشدیم. رایزنی می کردیم و کمی هم خودمان را از حمایت های دولتی دور و درآمدزایی کردیم. مجموعاً در سال های ۹۰ تا ۹۲ یک پنجم بودجه را گرفتیم و کل بودجه مان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود.

تسنیم: در میان این سختی ها روزی شد که به فکر رفتن از ووشو بیفتید؟

صادقانه بگویم اگر شرایط مثل دوره عباسی ادامه پیدا می کرد از فدراسیون می رفتم. چون فکر می کردم بودن من به ووشو آسیب می زند. دوره سختی بود، واقعا سخت. نمی خواهم وارد جزئیات شوم اما خیلی بی مهری صورت گرفت. البته با من مشکل داشتند نه ووشو. برای گذراندن امورات فدراسیون حتی نمی توانستم شب ها درست استراحت کنم و آن قدر فکر داشتم که به زحمت استراحت می کردم.

تسنیم: حمایت های کمیته ملی المپیک در این زمان چطور بود؟

خیلی خوب بود. واقعا افشارزاده و علی آبادی به ما کمک کردند و شاید عامل مشکل با وزارت ورزش وقت هم همین موضوع بود. خوشبختانه هنوز هم رابطه ما با کمیته خوب است و هر چند که اتفاق خاصی نیفتاده اما با صحبت هایی که با مسئولین داشتیم، قول حمایت دادند. خوشبختانه هماهنگی خوبی بین وزرات ورزش و کمیته وجود دارد و این موضوع نوید روز های خوبی را می دهد.

تسنیم: در پایان سال گذشته مبالغی که به فدراسیون های ورزشی دادند با هم متفاوت بود. مثلا به برخی رشته های رزمی تنها ۵۰ میلیون تومان پول دادند. به نظر شما این نگاه، ورزشی است؟

ما از وزارت ورزش در پایان سال ۲۰۰ میلیون تومان گرفتیم. فکر می کنم فدراسیون هایی که کمتر گرفتند، در نوبت های گذشته از ما بیشتر گرفته بودند و وزارت به دنبال ایجاد تعادل بود. به نوعی عقب ماندگی آنهایی که کمتر پول گرفته بودند جبران شد تا تعادل برقرار شود. در مورد کشتی هم باید بگویم که حتما از بدهی های این رشته خبر دارید. بدهی انباشته زیادی در این فدراسیون وجود دارد و به همین دلیل سعی شده که نگاه ویژه تری به این رشته شود تا مشکلاتش کمتر شود. به نظرم در این مورد کار درستی انجام شده است.

تسنیم: انتخابات کمیته چطور بود؟ فکر می کنید اگر انتخاب می شدید، تاثیرگذار بودید؟

ابتدا به خاطر افشارزاده انصراف دادم و تنها برای نایب رئیسی در انتخابات ماندم. خب در این رقابت هم رأی نیاوردم. البته ۲ کاندیدای دیگر با اختلاف ۷ رای بیشتر نسبت به من به مرحله دوم رفتند و اختلاف زیاد نبود. می توانستم در حوزه بین الملل با توجه به دوستی با نایب رئیس IOC داشتم تاثیرگذار باشم. در میان آن جمع هیچ کس نبود که با نایب رئیس IOC دوست باشد. مسئول کمیته بین الملل فدراسیون ووشو کارمند IOC است و در سوئیس است. اتفاقا دفتر فدراسیون جهانی این رشته نیز در سوئیس قرار دارد. در هر حال نفراتی هم که انتخاب شدند از دوستان ما هستند و این موضوع اصلا مهم نیست که انتخاب شدم یا نه. در ورزش نفت تجربه تیم داری در بیشتر رشته ها را داشتم و می توانستم در بحثبرنامه ریزی نیز به کمیته کمک کنم.

تسنیم: به ریاست فدراسیون جهانی فکر می کنید؟

من جاه طلب نیستم اما به دنبال پیشرفت هستم. به دنبال توسعه ووشو در دنیا هستم و در این میان دوست دارم تاثیرگذار باشم. حتما نباید پست داشته باشی تا تاثیرگذار شوی. چند سال پیش در یکی از فدراسیون ها همین اتفاق افتاد و دوستان به دنبال جایگاه در فدراسیون جهانی بودند. وقتی در انتخابات شکست خوردند تمام کرسی ها را از دست دادند. به دنبال وقوع چنین اتفاقی نسیتم. به دنبال این نیستم که جای چینی ها را بگیرم، دنبال همکاری با آنهاهستم. اگر احساس کنند برایشان تهدید هستیم برای ما خطرناک است. باید به عنوان برادر ما را ببینند و این گونه هم هست.

تسنیم: فکر می کنید این قهرمانی حفظ می شود؟

خیلی مشکل است. این قهرمانی میوه نوبرانه ای بود که ما چیدیم و همیشه این میوه نوبرانه نخواهند ماند. عقبه ووشو در چین با ما قابل مقایسه نیست ولی در هر حال این اتفاق یک بار رخ داده و باز هم می تواند رخ بدهد. مهم ترین موضوعی که در این میان مطرح است، رسیدن به این موفقیت با مربیان ایرانی است. موضوعی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند که پیروزی با مربیان داخلی شیرین تر است.

تسنیم: فقط چین را حریف خود در جهان و آسیا می دانید؟

نه. ویتنام، روسیه و مصر هم در بخش ساندا خوب کار می کنند. در بخش تالو هم که شرق آسیایی ها بسیار خوب هستند. البته ما ویتنامی ها را در ویتنام برده ایم ولی باید گفت که از پیش برنده نیستیم. همان طور که حالا چینی ها مقابل ما از پیش برنده نیستند.

تسنیم: بهترین مربیان ایران به نظر شما چه کسانی هستند؟

حسین اوجاقی، رامین موحدنیا و محمدرضا جعفری در بخش ساندا خوب هستند و توحید اسدیان هم در بخش تالو. البته در بخش بانوان هم معماری و احسانی نژاد خوب هستند. در تالوی بانوان هنوز مربی شش دانگ نداریم و به همین دلیل، یانگ در ایران است. البته او به نظر من با توجه به مدال هایی که به دست آورده باید بهترین مربی خارجی فعال در ایران شناخته شود. به هر حال سال اولی نیست که مسئولیت فدراسیون را بر عهده گرفته ام و بعد از ۷ سال باید به مربیانی فرصت دهم که درصد موفقیت شان بالا است چون مردم از ووشو مدال می خواهند. دیگر فرصت آزمون و خطا ندارم.

تسنیم: پیش بینی تان برای بازی های آسیایی اینچئون چیست؟

برای پیش بینی زود است. باید دید چقدر حمایت می شویم و رقبا در چه شرایطی هستند. اینکه به عنوان سومی آسیا خواهیم رسید یا نه کاملا مشخص است که این اتفاق نمی افتد. اگر برنامه و بودجه درست باشد، می توانیم به مقام چهارمی برسیم و البته روزی که چهارم آسیا شدیم رشد اقتصادی ۶درصد بود و امروز منفی ۴.۵ درصد است. خب نمی توان همان انتظاری را از کاوران داشت که در گذشته داشتیم. ورزش نماد مدیریت است و به همین دلیل مسائل حاکم بر جامعه نقش مستقیمی در این حوزه نیز دارند. کار نشد ندارد اما مشکلات زیاد است. قول هایی داده اند که بخشی از بودجه را در ۳ ماهه اول سال بدهند، اگر این اتفاق بیفتد می توانیم برای به دست آوردن عنوان چهارمی امیدوار باشیم.

تسنیم: در چنین شرایطی به فوتبال بودجه میلیاردی می دهند، نظر شما در این مورد چیست؟

من هم حتماً معترضم. تبعیض بدترین چیز است و امروز تبعیض آشکاری را شاهد هستیم. دادن این همه پول به فوتبال عواقب بدی خواهد داشت. من روزگاری در نفت بودم و امروز خوشحالم که این تیم توانسته به موفقیت برسد. در فوتبال نفت به بازیکنان پول کمی داده نشده اما این بودجه درست تقسیم شده است. این امر نشان می دهد که مشکل، پول نیست. اینکه وزیر دست گذاشته روی این موضوع کار درستی است. سال گذشته در مجموع ۶۳۰ میلیون گرفتیم و این پول نصف قرارداد یک بازیکن فوتبال هم نیست. ما چندین تیم ملی داریم و باید با این بودجه امورات را بگذرانیم. اگر در دنیا برای فوتبال هزینه می شود از بخش خصوصی است در ضمن سطح کیفی آنها با ما قابل مقایسه نیست.

تسنیم: گفته می شود زیرساخت های لازم برای خصوصی سازی در فوتبال ایران فراهم نیست.

خب وقتی این طور است دلیل ندارد این قدر هرینه کنیم. همه هنر فوتبال این است که به جام جهانی برود و جزو ۳۲ تیم شود. خب الان ووشوی ایران قهرمان دنیاست، کشتی قهرمان دنیاست و در چند رشته دیگر هم همین وضعیت را داریم. ماهی ۲۰۰۰ دلار به مربیان خارجی می دادیم و الان تازه حقوق یانگ شده ۳۰۰۰ دلار در ماه. به هرحال این ها دغدغه ما است و اصلا با خرج کردن صحیح در فوتبال مخالف نیستیم.

تسنیم: فکر می کنید تیم ملی فوتبال از گروه مقدماتی بالا برود؟

احتمالش خیلی کم است. سابقه هم نداشته که از این مرحله بالا رفته باشیم.

تسنیم: ووشو ملی پوشان خوبی دارد با این حال به بازی های آسیایی امیدوار نیستید؟

اصلا این گونه نیست و ما به موفقیت در این بازی ها امیدواریم اما باید تدارک خوبی برای تیم داشته باشیم. امیدورام حداقل امکانات را برای تیم فراهم کنیم. البته جدا از این بحثجام جهانی را در اندونزی نیز پیش رو داریم و ۶ سهمیه نیز برای المپیک جوانان نانجینگ گرفتیم.

تسنیم: نظرتان در مورد اینکه ناظر کمیته ملی المپیک جایش را به شورای ارزیابی بدهد، چیست؟

ما مشکل خاصی نداریم و ابتدا بهتر است این طرح اجرا شود و بعد ارزیابی اش کنیم. ووشو نیازی به نظارت ندارد و ما کارمان را بلدیم و انجام می دهیم.

تسنیم: به خودتان برای این ۷ سال فعالیت در فدراسیون چه نمره ای می دهید؟

فکر می کنم نمره ۱۹ خوب باشد. یک نمره به خاطر برخی کارها که انجام نداده ام کم کردم.

تسنیم: در ورزش ایران الگویی برای مدیریت خود داشته اید؟

نه، هیچ الگویی در این مجموعه نداشته ام و در کنار این موضوع هیچ گاه به تک ستاره ها نیز امیدوار نبوده ام.

تسنیم: چند اسم می گوییم و شما در چند کلمه آنها را توصیف کنید.

سعیدلو:در مجموعه اش اعتماد به نفس خوبی ایجاد می کرد.
علی آبادی:نگاهش زیرساختی بود.
افشارزاده:خیلی دوستش دارم.
عباسی:دوران تاریک ورزش
ووشو:فدراسیون موفق
فوتبال:چیزی فراتر از ورزش
انتخابات کمیته ملی المپیک:خوب شد انجام شد.
گودرزی:با شخصیت و دانشمند نسبت به کارش
کیومرثهاشمی:آدمی با تجربه و با درایت

تسنیم: و حرف آخر؟

امروز در شرایطی بالاتر از چینی ها قرار گرفته ایم که آنها ۵ هزار سال در ووشو سابقه و ۱۶۰ ورزشکار در این رشته دارند. نشان دادیم که ایرانی ها می توانند با مدیریت و تدبیر حرف اول را در دنیا بزنند. ووشو بخش کوچکی از ورزش ایران است و ورزش نیز بخش کوچکی از جامعه ایرانی و این موفقیت نشان دهنده بخشی از قدرت ایرانیان است.

گفت وگو: سید ایمان میری

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار