|
|
کدخبر: ۱۶۷۷۵۷

کناره گیری جباری را قبول نداریم!

در فاصله اندکی که تا شروع رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل باقی مانده، بی شک شنیدن حرف های مرد اول فوتبال کشور خالی از لطف نخواهد بود. با علی کفاشیان از هر دری سخن گفتیم که ماحصل آن را در زیر می خوانید.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان به گفتگو باخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاراننشست و به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد که می توانید این گفتگو را در زیر بخوانید.



*از وضعیت تیم ملی بگویید آیا اردوی آفریقا برای کی روش راضی کننده بوده؟


قطعاً شروع این اردو به دلیل عدم حضور تمام بازیکنان مدنظر کیروش با نارضایتی آغاز شد اما با تکمیل شدن تیم و جدی تر شدن تمرینات، وی هم راضی تر شد البته باز هم این اردو، با اردوی اصلی تیم ملی که با حضور تمام لژیونرها وبا جدیت بیشتری دنبال می شود، تفاوت زیادی خواهد داشت و به طور حتم آن اردو رضایت صد در صد سرمربی تیم ملی را جلب خواهد کرد.

البته این اردو از آن حیثکه بازیکنان مدعی و آماده باشگاه ها هم دعوت شده اند با انگیزه بالایی در حال برگزاری است اما در اتریش حضور لژیونرها و بازی های تدارکاتی خوب می تواند درآمادگی تیم ملی تاثیر بسزایی داشته باشد.



*قرار بود در آفریقا با تیم ملی موزامبیک بازی کنیم که این بازی هم حذف شد وتیم ها باشگاهی آفریقا جایگزین شدند این موضوع به تیم ملی لطمه ای وارد نمی کند؟

موزامبیک تیمی بود که خود کی روش پیشنهاد کرده بود وی با توجه به شناخت خود از فوتبال آفریقا این تصمیم را گرفته بود اما فکر می کنم نظر کادر فنی براین است که تمرینات پرفشار، بدنسازی وبازی های آماده سازی ساده بیشتر مفید است. به طور قطع بازی های اصلی ما در اردوی اتریش و برزیل رقم می خورد وتیم ملی ما درآن جا به اوج آمادگی خواهد رسید.

*در فاصله ۵۰ روز مانده به جام جهانی به نظر می آید تیم ملی آنچنان که باید وشاید مورد حمایت مطبوعات ورزش قرار ندارد نظر شما در این خصوص چیست؟

از نظر من آن ها چون دوست دارند مطالبشان با سایر نشریات متمایز باشد، گاهی دست به خبرسازی می زنند اما درکل همیشه تیم ملی را حمایت کرده اند وبعظاً به عملکرد فدراسیون وبرخی نفرات انتقاد دارند که آن هم طبیعی است اما فکر می کنم با نزدیک شدن به رقابت های جهانی، این اتحاد بین رسانه ها و مطبوعات ورزشی در جهت حمایت از تیم ملی بشتر خواهد شد به خصوص زمانی که نماینده رسانه ها در اردوها حاضر باشند واز نزدیک شرایط تیم ملی را زیر نظر بگیرند متاسفانه فدراسیون بودجه لازم جهت اعزام نماینده رسانه ها را ندارد وامیدورایم آن ها بتوانند خودشان بودجه لازم را مهیا کنند.



*از قدیم گفته بودند که " دوری و دوستی " اما ظاهراً این دوری خبرنگاران از تیم ملی دوستی نیاورده است؟

درست است که گاهی نزدیکی خبرنگاران به تیم ملی حاشیه ساز شده، مثل خبر نزدیکی تیم ملی به گاو داری!
اما این ها مسائلی است که ظاهراً ما به آن ها عادت کردیم و برخی رسانه ها عادت کرده اند که به حاشیه ها دامن بزنند امیدوارم شرایط طوری پیش برود که رسانه ها به جای پرداختن به حاشیه ها، مسائلی را مد نظر قرار دهند که اهمیت بیشتری برای فوتبال مملکت داشته باشد.

به طور مثال اینکه فلان مسئول با فلان مربی دعوا داشته ودر شهر خانه خدا آشتی کرده اند اصلاً مهم نیست وبهتر است مسائل فرهنگی و صلاح ورزش بزرگنمایی شود.

*یکی دیگر از این موارد به نامه رحمتی باز می گردد وکه او می گوید من نامه دیگری نوشته بودم و نامه دیگری از او منتشر شده است؟

بله، به هرحال رحمتی محبوبیت زیادی بین مردم دارند و همیشه راجع به ایشان از من سوال می شود.
اما درآن زمان کادر فنی بنابر دلایلی از او خواستند که در رسانه ها عذر خواهی کنند که وی هم نامه ای را نوشت و عذرخواهی هم کرد، اما باز هم کادر فنی نپذیرفت وبرای این عذرخواهی چند بند گذاشتند که در انتها به کنار گذاشته شدن مهدی رحمتی از تیم ملی منجر شد، من هنوز هم امیدوارم که رحمتی به تیم ملی دعوت شود اما نبودشان هم چیزی از ارزش های این بازیکن کم نمی کند او هم با اخلاق است وهم فنی و براین باورم که کارهای خوب ایشان کامل منعکس نشده است.



*این بحثخداحافظی ها به جباری هم کشیده شد وی هم خودش نخواست یا اینکه از تیم ملی کنار گذاشته شد؟


ما کنار گیری جباری را قبول نداریم چرا که اگر وی را می خواستیم ونمی آمد، آن وقت کناره گیری او را قبول می کردیم هنوز هم اگر جباری دعوت شود شرایط برای بازگشت وی به تیم ملی هست نه تنها جباری بلکه هر بازیکن دیگری هم اگر دعوت شود وبرای تیم ملی ناز کند امتیازش را از دست می دهد.

*از اردوی اتریش بگویید؟ آیا بازی های تدارکاتی هماهنگ شده است و بودجه لازم تخصیص داده شده؟

خدا را شکر بودجه ما توسط وزارت ورزش پرداخت شده وما مشکلی برای برپایی این ۳ اردو از لحاظ مالی نداریم در ضمن مقداری از این پول هم توسط فیفا به ما پرداخت خواهد شد، قبل از محل تمرین هتل را رزرو کرده ایم و با تیم هایی هم مکاتبه داشتیم و مشکلی برای اعزام تیم ملی وجود ندارد.

*با بودجه ای که وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال داده، ظاهرا دیگر آن مشکلات قبل را ندارید؟

قطعا بدون مشکل هم نیستیم. چرا که بدهی هایی را از قبل داریم. اما ما این موضوع را درک می کنیم و می دانیم که فوتبال در بین تمام ورزش ها بیشترین پول را دریافت کرده است. به هر حال بودجه ی وزارت ورزش و جوانان هم محدود است و ما باید در سال های آتی شرایط را به جایی برسانیم که درآمد زایی هم بکنیم و به سایر ورزش های مملکت کمک کنیم چرا که آن ها هم گرفتار هستند و ما نباید همه ی پول ها را برای خودمان بخواهیم.



* بدهی فدراسیون به بدهی های استقلال و پرسپولیس می رسد؟

ما هیچ وقت نمی گذاریم این بدهی ها زیاد شود و بودجه مان را کنترل می کنیم. شما توجه کنید که ما از همین حالا اعلام کردیم پولی که کادر فنی فعلی برای سال آینده می خواهند در توان فدراسیون نیست با اینکه می توانیم همین امروز با آن ها قرارداد ببنیدم و به بدهی ها اضافه کنیم. در کل بدهی های ما چندان زیاد نیست و محل تأمین آن بدهی ها هم پولی است که از فیفا می گیریم. حتما امیدواریم درآمد هم داشته باشیم. شما ببینید که ما هنوز هیچ کسی را برای سفر به برزیل در نظر نداریم، چرا که بودجه اش مشخص نشده است. تا به امروز پول کادر فنی و تیم ملی تأمین شده، اما هنوز برای کارهای فرهنگی و رسانه ها تصمیمی اتخاذ نشده و در صورت مشخص شدن در خدمت دوستان هستیم. من در بانک کار کرده ام و عادت دارم به اندازه ی جیبم خرج کنم.

*صحبت های شما در خصوص دریافتی بازیکنان فوتبال هم با عکس العمل وزیر مواجه شده و گودرزی معتقد است که نظر ۹۲درصدی مردم به یک رای ارجحیت دارد؟

حرف من بد منعکس شده و خیلی ها فکر می کنند که ما خواستیم رودرروی وزارت بایستیم در حالی که ما سیاست های وزارت را در دستور کار اساسنامه فدراسیون قرار دادیم و کاملا قبول کردیم. حرف من این بود که اگر برخی از بازیکنان پول های کلان گرفته اند، آن را به همه ربط ندهیم. چرا که اکثر فوتبالیست های ما رقم های معقولی گرفته اند. به هر حال بازیکنی که نه تحصیلات در سطح بالا دارند، نه بیمه و مزایا دارند و نه بازنشستگی می گیرند و حداکثر هم ۷ یا ۸ سال مفید بازی می کنند، قراردادهای ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیونی برایشان زیاد نیست. و گرنه ما هم اعتقاد داریم که پول زیاد نباید خرج شود و کیفیت لیگ هم به سطح بالاتری برسد. از رسانه ها هم خواهش می کنم که ما را رودرروی یکدیگر قرار ندهند.



*شما به حضور در بانک اشاره کردید آیا در هیأت مدیره ی بانک ها هم پول های کلان به کارمندان پرداخت می شود؟

نه. بانک ها از یک مبلغی بیشتر نمی توانند پرداخت کنند و آن هم در حد کارمندی است. اما در برخی از شرکت های وابسته به ارگان ها دیده ام که پول ها و پاداش های خوبی می دهند. حتی در برخی از تیم های ورزشی توپی، به غیر از فوتبال هم بازیکنان پول های خوبی می گیرند. اما در فوتبال رقابت استقلال و پرسپولیس که می بایست تیمی برای بالای جدول ببندند با سایر تیم ها باعثشده که مبلغ بازیکنان بالا برود.

*بازیکن سازی هم در فوتبال کمتر شده است؟

بله، چون تیم ها آماده خور شده اند و چون قیمت بازیکنان خارجی خوب هم زیاد است، تیم ها از همدگیر بازیکن می گیرند و این باعثبالا رفتن قیمت بازیکنان هم شده است.

* شما که یک کارمند بانک بودید برای دریافت وام کلان جهت رشد فوتبال اقدامی نکردید؟

خیر ما اجازه ی وام گرفتن را هم به باشگاه هایمان نمی دهیم، چون فوتبال ما مصرف کننده است و این وام ها در آینده بدهی جدیدی را روی بدهی های باشگاه ها می آورد.



*در خصوص قرارداد کی روش نمی خواهید تلاشی بکنید؟

ما این موضوع را به وزارت اعلام کردیم و آن ها هم قول بررسی داده اند، اما با توجه به بودجه ۱۵۰میلیاردی این وزارت برای یکسال ورزش، سخت است که تنها ۲۰ میلیارد برای کادر فنی ما بپردازند و خود ما هم راضی نیستیم. این موضوع باید در دولت مطرح شود که بودجه ی ویژه ای به ما بدهند و ما به خواست مردم و نگه داشتن کی روش عمل کنیم.

*در خصوص وینگادا هم توضیح می دهید؟


بله، مشکل مالیاتی وی حل شده و وینگادا ظرف هفته ی آینده به کشورما ن می آیند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار