|
|
کدخبر: ۱۷۱۱۸۳

اعزام قطعی ۲۸۸ ورزشکار به بازی های آسیایی اینچئون

رئیس کمیته ملی المپیک از اعزام قطعی ۲۸۸ ورزشکار تا کنون و در مرحله اول به بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون خبر داد.

به گزارشخبرگزاری فارس، کیومرثهاشمی امروز با حضور در جمع خبرنگاران در مورد برنامه های کمیته ملی المپیک برای حضور در بازی های آسیایی اینچئون اظهار داشت: تمام تلاش ما این بوده که بتوانیم حضوری قدرتمند را در سال پیش رو داشته باشیم. هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک با همکاری وزارت ورزش و جوانان و نظارت بر تیم های ملی تمام تمرکزشان را روی اعزام ها گذاشته اند.

وی در ادامه اظهار داشت: کمیته ملی المپیک به عنوان متولی رویدادهایی که برگزار می شود در بازی های آسیایی و المپیک و چند رشته دیگر نیز وظیفه مدیریت کلان را بر عهده دارد. هر چند برخی مسائل اجرایی و فنی بر عهده خود فدراسیون ها است. بر این اساس طبق برنامه ریز ی ها سه رویداد مهم را پیش رو داریم. بازی های المپیک نانجینگ که به میزبانی چین است از ۲۵ مرداد تا ۶ شهریور پیگیری می شود، بازی های آسیایی که هفدهمین دوره آن قرار است از ۲۷ شهریور تا ۱۲ مهر ماه به میزبانی کره جنوبی برگزار شود و سومین رویداد هم بازی های ساحلی تایلند است.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که ما کار را شروع کردیم احساس کردیم که چه کاری را باید انجام دهیم تا کاروانی در یک چارچوب هماهنگ، منضبط و یکصدا برای حضور در رویدادهای پیش رو داشته باشیم. ما یک برنامه استراتژیک تنظیم کردیم که در حداکثر زمان و سه مرحله تنظیم شد. تدوین برنامه ها با همکاری فدراسیون ها. مرحله دوم برنامه هایی که توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها باید برگزار شود. بخش سوم بخش ارزیابی است. بخش اول تدوین برنامه ها که موضوع مهمی برای ما است. بر اساس اساسنامه جدید مرکز نظارت بر تیم های ملی را تاسیس کردیم که اصغر رحیمی با توجه به اینکه سال ها در کمیته ملی المپیک حضور دارند مسئولیت این مرکز را که در ساختمان کمیته ملی المپیک است، بر عهده گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین حرکتی که انجام دادیم در یک پروسه زمانی دو ماهه با فدراسیون ها و کادر فنی، در نشست ها نقطه نظراتمان را در سطح کلان مطرح کردیم. ستون پایین تر و برنامه هایی که نیاز است با حضور رحیمی نشست هایی با فدراسیون ها برگزار کردیم. محصول آن این شد که تمام رشته هایی که می توانستند حضور داشته باشند، را تدوین کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: با مسئولان وزارت ورزش و جوانان یک نشستی را برگزار کردیم و در حضور نصرالله سجادی صحبت هایی را مطرح کردیم. در سطح کلان با حضور وزیر ورزش و جوانان نیز یک نشستی را برگزار کردیم. بعد از آن جلسه ای بین کمیته و وزارت ورزش برگزار شد و تصمیم گیری شد که چه رشته هایی ظرفیت حضور در بازی های آسیایی اینچئون را دارند.

وی در مورد اینکه نگاه مسئولان ورزش به اعزام کاروان کیفیت است، گفت: نگاه اصلی ما این است که کاروان کیفی را به بازی های آسیایی اینچئون اعزام کنیم اما این دلیل نمی شود که از کنار برخی رشته ها به سادگی عبور کنیم. ما باید در بخش بانوان یک مقدار مهربانانه برخورد کنیم چرا که با این نگاه می توانیم با توجه به ظرفیت هایی که در بین آنها وجود دارد در آینده به نتیجه خوبی برسیم.

هاشمی در ادامه اظهار داشت: امروز رشته هایی که می خواهیم نام ببریم دلیل این نیست که رشته های دیگر به بازی های آسیایی اعزام نمی شوند. ما اول رشته هایی را اعزام می کنیم که در اولویت قرار دارند و در مورد رشته های دیگر طی روزهای آینده به جمع بندی می رسیم. احتمال دارد در فاز بعدی رشته هایی نیز مورد بررسی قرار گیرند و به بازی های آسیایی اعزام شوند.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه با اشاره به تیم های اعزامی به بازی های آسیایی گفت: کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری، والیبال سالنی، تکواندو، کاراته، ووشو در بخش مردان و بانوان، بسکتبال، فوتبال، تیم امید، هندبال، کبدی در بخش مردان و بانوان به صورت کامل اعزام خواهند شد. در برخی رشته ها تعداد نفرات بستگی به بررسی دارد.

وی در مورد تیم هایی که روی آنها قرار است تصمیم گیری شود، گفت: تیروکمان، بوکس، جودو، قایقرانی(در دو بخش) دوچرخه سواری زنان و مردان، تیراندازی، شمشیربازی، دو ومیدانی در بخش زنان و مردان قرار است پس از اینکه کارشناسان وزارت ورزش وجوانان و کمیته ملی المپیک در مورد آنها به بحثو تبادل نظر بپردازند و به این نتیجه برسند که آیا این تیم ها اعزام خواهند شد یا خیر.

همچنین رشته های تنیس روی میز، پینگ پنگ، شیرجه، سپک تاکرا، واترپولو، والیبال ساحلی، شنا، هاکی، بیسبال، سه گانه، اسکواش، بدمینتون، ژیمناستیک و بولینگ رشته هایی هستند که قرار است در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش کار کارشناسی انجام شود و احتمالا در چند مرحله اعلام شود ما از طریق رسانه ها به مردم اعلام خواهیم کرد.

هاشمی در ادامه عنوان کرد: مرحله اول تدوین برنامه ها صورت گرفته است. به هر حال نفرات اعزامی حریفان تمرینی هم دارند به همین دلیل ما می گوییم دو هزار روز نفر. در حال حاضر در رشته هایی که نام بردیم ۷۳۴ نفر در اردوهای تمرینی حضور دارند.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد مرحله دوم گفت: در مرحله دوم اجرای برنامه ها از ۵ فروردین رشته های ورزشی تمرینات خود را در اردوها آغاز کردند. ۵۲۰ نفر پیش بینی کرده ایم برای اردوهای برون مرزی اعزام شوند آنهم بر اساس نگاه خود فدراسیون ها بوده است. پیش بینی ما این بوده که تا امروز ۲۸۸ ورزشکار، ۶۵ نفر در بخش دختران و ۲۲۳ نفر در بخش مردان به مسابقات اعزام خواهد شد. البته این پیش بینی است که تا این لحظه انجام شده و احتمال کم و زیاد شدن هم وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: مرحله ارزیابی باید داشته باشیم که خیلی برای ما مهم است. ما از همین امروز نمی توانیم ارزیابی داشته باشیم و این تصمیم قبل از اعزام خواهد بود که فکر می کنم طی ۴۵ روز آینده طبق کارشناسی خود فدراسیون ها ارزیابی ما از تیم های اعزامی مشخص خواهد شد. ما قبل از اعزام یک ارزیابی خواهیم داشت که وضعیت کاروان اعزامی به این شکل است. یک ارزیابی بعد از بازگشت خواهیم داشت تا نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد حضور مسئولان کمیته ملی المپیک در گردهمایی شورای آسیا گفت: رحیمی، شهنازی و خانم اسلامیان در اجلاس گردهمایی شورای آسیا که قرار است با حضور ۲۶ کشور آسیایی برگزار شود فردا در این نشست حضور خواهند داشت. یکی از مباحثمهمی که قرار است مطرح شود، در مورد مدارک، تعداد ورزشکاران، تعداد اتاق ها و غیره است. البته ما ثبت نام اولیه را انجام دادیم و قرار است در جلسه ای که فردا برگزار می شود ثبت نام جدی تر صورت گیرد. این نشست قرار است فردا در بحرین برگزار شود.

هاشمی در ادامه از برگزاری مسابقات ۳۶ رشته در بازی های آسیایی خبر داد و گفت: هفدمین دوره از بازی های آسیایی قرار است در ۳۶ رشته برگزار شود و ۴۸ زیرشاخه نیز برگزار خواهد شد. در این دوره از رقابت ها یک رشته به بازی های آسیایی اضافه شده و چند رشته نیز کم شده است در واقع تیروکمان کامپوند اضافه شده و این ظرفیت خوبی برای ما است.

وی در مورد اینکه ورزشکاران و کادرفنی فقط روی تمرینات خود تمرکز کنند و به مسائل مالی فکر نکنند گفت: اساس نگاهمان این است که دغدغه های مالی از زبان ما مطرح نشود چراکه دوست نداریم این نگرانی ها به ورزشکاران و کادرفنی اعزامی به بازی های آسیایی انتقال داده نشود آنها روی کارشان باید تمرکز کنند و این وظیفه ما و وزارت ورزش و جوانان است که مسائل مالی را حل کنیم. البته فدراسیون ها نیز باخبر هستند شرایط کشور در یک شرایط خاص است.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد پیش بینی بودجه و کاروان اعزامی گفت: پیش بینی ما ۱۵۰ میلیارد تومان بود اما ۴۸ میلیارد به این بازی ها اختصاص داده شده که از این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هزینه جاری است بنابراین ما کمبود و محدودیت مالی داریم و باید منابع مان را کنترل کنیم البته وزارت ورزش و جوانان قول همکاری به ما داده است. ما برای اینکه در یک مسیر هماهنگ پیش برویم قرار است یک تفاهمنامه بین کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ها تنظیم شود تا روی کارهایی که بر عهده همه ما است تمرکز کنیم تا کار با مدیریت پیش برود.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با معاونت راهبردی داشتیم گزارش های خوبی تهیه شد حتی نشست هایی با سازمان مدیریت داشته ایم آنها برنامه های اردویی را گرفتند و قول دادند گزارش خوبی را تهیه کنند تا ۷۰ درصد بودجه امسال را در سه ماهه اول بگیریم.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه قضیه اسپانسر کمیته ملی المپیک به کجا کشید اظهار داشت: یک گروهی از هیات اجرایی این کار را برعهده گرفته اما کار سختی است، انتخابات کمیته با ۱۴ ماه تاخیر برگزار شد که اگر زودتر بود ۱۴ ماه جلوتر بودیم این کار را سخت می کند از طرفی بعضی از رشته های ما هنوز مدیریتشان در قالب سرپرست است سرپرستی هم یعنی مدیریت تضعیف شده. وقتی با آنها جلسه می گذاریم می گویند حضورشان موقتی است، قایقرانی، تیراندازی و بوکس چنین حالتی دارند و با سرپرست اداره می شوند بنابراین خواهشم از گودرزی وزیر ورزش این است که هرچه زودتر انتخابات آنها را برگزار کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شما فکر می کنید انتخابات فدراسیون ها بعد از بازی های آسیایی باشد یا قبل از آن تصریح کرد: این موضوع در حیطه وزارت ورزش است اما نگرانی ها انتقال داده شده، قرار است در رشته هایی که کاندیداها کمتر هستند انتخابات برگزار شود در نهایت این موضوع را به وزارت ورزش موکول می کنیم.

هاشمی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید فشار روی شما است تا عنوان چهارمی بازی های آسیایی حفظ شود و فکر می کنید با این اوضاع ما شانسی برای حفظ آن داریم خاطرنشان کرد: روی ما هیچ فشاری نیست، امروز که به ورزش نیامده ایم که نگران باشیم، نیروهای خوبی در بدنه کمیته هستند البته شاید از منظر مردم انتظاراتی وجود داشته باشد، رسانه ها می توانند این دغدغه ها را کمتر کنند، اساسی ترین راهکار برعهده رسانه ها است که اشراف دارند به دوره های گذشته. قرار است رشته به رشته جلساتی با حضور خبرنگاران برگزار کنیم تا آنها با ورزشکاران صحبت کنند و ارزیابی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه چه زمانی قرار است اعضای شورای ارزیابی مشخص شوند گفت: مسئولیت این شورا این است که به بدنه هیات اجرایی مشاوره می دهد و برنامه های کلان فدراسیون ها را رصد می کند مسئولیت آن برعهده دنیامالی است اما اعضای آن هنوز مشخص نشده اند که در اولین فرصت این کار را انجام می دهیم.

هاشمی در پایان به المپیک نوجوانان در نانجین اشاره کرد و اظهار داشت: دوره اول خودم سرپرست بودم بیشترین نگاه IOC بحثهای فرهنگی و اخلاقی است، ما در ۱۲ رشته سهمیه گرفتیم وزنه برداری، والیبال ساحلی، تیراندازی، جودو، تکواندو، شنا و سوارکاری از جمله آنها هستند. کشتی آزاد و فرنگی، بسکتبال ۳ نفره، بوکس، پینک پنگ، فوتبال، سه گانه، شمشیربازی، دوومیدانی، ژیمناستیک، بدمینتون و تنیس امکان دارد در رویدادهای مختلف سهمیه کسب کنند.

انتهای پیام / د

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار