|
|
کدخبر: ۱۷۴۱۶۷

رئیس هیئت بوکس استان قم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت بوکس استان قم گفت: بوکس کشور از برخورد تبعیض آمیز رنج می برد و باید به فکر خارج کردن این رشته مدال آور از انزوا بود.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازقم، رشته ورزشی بوکس از جمله رشته های مدال آور چند سال اخیر کشور محسوب می شده است اما برچسب خشونت همیشه روی پیشانی این رشته قرار داشته و همین امر سبب ایجاد مشکلاتی برای علاقمندان به بوکس می شود.

به بهانه حضور ملی پوشان قمی در ترکیب تیم ملی بوکس کشورمان به سراغ محمد جعفری رئیس هیئت بوکس استان قم و عضو هیئت رئیسه فدارسیون بوکس رفتیم که گفت و گو ما را با وی از نظر می گذرانید:

تسنیم: وضعیت محمد مردی در اردوی تیم ملی بوکس چگونه است؟

جعفری: خوشبختانه مردی یکی از امیدهای اصلی تیم ملی کشورمان در مسابقات بین المللی آینده و در راس آن بازی های آسیایی اینچئون است البته طبق نظر احدی سرمربی تیم ملی بوکس وی برای حضور در وزن ۵۲ کیلوگرم با مشکلات قدرت بدنی مواجه است و کادر فنی تیم ملی قصد دارد در مرحله بعدی اردوی تیم ملی وی را در وزن ۵۶ کیلو روی رینگ فرستاده و برای بازی های آسیایی آماده کند.

تسنیم: آیا احسان خدایاری هم شانسی برای حضور در تیم ملی دارد؟

جعفری: خدایاری در حال حاضر در حال گذراندن خدمت نظام وظیفه در نیشابور است و در تلاش هستیم با استفاده از طرح سرباز قهرمان وی را به تهران منتقل و به اردوی تیم ملی بوکس ملحق کنیم.

نامه نگاری های لازم در مورد خدایاری را با وزارت ورزش و ستاد کل نیروهای مسلح انجام داده ایم و امیدواریم وی را هر چه زود تر به تمرینات تیم ملی برسانیم هر چند وی به نسبت محمد مردی شانس کمتری دارد که طبیعی هم هست.

تسنیم: وضعیت پیشرفت بوکس چگونه بوده است؟

جعفری: بزرگ ترین مشکل و معضل ما در رشته بوکس این است که برخورد تبعیض آمیز و نادرستی با بوکس می شود و متاسفانه در سال های اخیر بیشتر به حواشی بوکس توجه شده است.

ملی پوشان جوان و نوجوان ما پیش از اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی باید چند مرحله اردوی برون مرزی را بگذرانند و با حریفان بین المللی آشنا شوند اما در عمل به دلیل نبود بودجه کافی که البته ربطی به فدارسیون بوکس هم ندارد، این اتفاق رخ نمی دهد.

در اعزام اخیر ملی پوشان جوان، ورزشکاران ما برای نخستین بار پاسپورت می گرفتند و بدون حضور در اردوی تدارکاتی وارد مسابقات جهانی می شدند و طبیعی است با این شرایط باید دل به اتفاقات و یا خلاقیت های فردی بوکسورهای جوان بست.

تسنیم: ریشه این مشکلات، مسائل مالی است؟

جعفری: البته که همینطور است زیرا ما نگاه حرفه ای به بوکس نداریم. وقتی بوکس از نظر تصویری پوشش رسانه ای ندارد طبیعتا اسپانسری را هم نمی تواند جذب کند و همین امر باعثمنزوی شدن بوکس می شود.

احسان روزبهانی به قزاقستان رفته است و در کشوری که نگاه حرفه ای به بوکس هست ماهی ۲۰ میلیون تومان درآمد دارد و برای هر مسابقه ۳ هزار دلار می گیرد و اگر برنده باشد هزار دلار دیگر هم به دست می آورد.

وقتی روی ورزشکاری مثل روزبهانی چنین کار حرفه ای انجام می شود وی می تواند امید کسب مدال در المپیک برای کشورش باشد و ایجاد نگرش حرفه ای، باعثپرورش استعدادهای جوان ما می شود.

تسنیم: دلیل این مشکلات در بوکس، خشونت این رشته نیست؟
جعفری:متاسفانه این تفکر غالبی است که مردم ما نسبت به یوکس دارند و آن را رشته ای بسیار خشن می دانند در حالی که رشته هایی مثل کیک بوکسینگ یا برخی شاخه های ورزش های رزمی به مراتب خشن تر و پر آسیب تر از بوکس هستند.

آسیب پذیری ورزشکاران در میان تمامی رشته های حاضر در المپیک در رده بیست و چهارم قرار دارد در حالی که فوتبال و موتورسواری اول و دوم هستند.

همین تفکر خشونت سبب شده، برخی مسئولان از ما فاصله بگیرند و با بوکس برخوردی نامهربانانه و تبعیض آمیز داشته باشند.

تسنیم: بوکس قم در حال حاضر در چه وضعیتی است؟

جعفری: در گذشته با نظر مثبت اداره کل ورزش و جوانان قم، خانه بوکسی در قم راه اندازی شد که به درآمد زایی هیئت بوکس کمک شود اما واقعیت این است که سالن اختصاصی بوکس کمکی به درآمد زایی ما نمی کند.

ما اگر سالنی برای رشته های عمومی مثل فوتسال داشتیم می توانستیم درآمدزایی کنیم و درآمد آن را خرج بوکس کنیم اما در حال حاضر سالنی دارای رینگ در اختیار ماست اما حضور ورزشکاران رشته های ویژه مثل بوکس و کبدی درآمدی برای ما ندارد.

به خاطر شرایط بدی که داشتیم چند بار از مسئولیتم استعفا کردم اما چون دیدم که بوکس به حال خود رها می شود کماکان در مسئولیتم در هیئت بوکس قم باقی مانده ام.

تسنیم: این برخورد تبعیض آمیز در قم هم وجود دارد؟

جعفری: قم هم تابعی از کل کشور است البته اداره کل ورزش و جوانان قم به این رشته نگاه هایی دارد اما مثلا اگر ما یک دوره مسابقه بوکس برگزار کنیم کسی از مسئولان قم برای آن مسابقات حضور پیدا نمی کند اما اگر مسابقات ورزش های باستانی باشد مسئولان حاضر هستند و همین نشان می دهد بوکس در قم هم مثل اغلب نقاط کشور مظلوم است.

ما نیازمند این هستیم که فرهنگ سازی کنیم و نشان دهیم بوکس یک ورزش رزمی جذاب و بی خشونت استو جذابیت های آن را به جوانان نشان دهیم و در این راه، باید حمایت مسئولان وزارت ورزش و مسئولان استانی را با خود داشته باشیم.

تسنیم: فکر نمی کنید بخشی از مشکلات کنونی بوکس به وضعیت مبهم ریاست آن وابسته است؟

جعفری: انتخابات فدراسیون بوکس به دلایلی چند بار به تعویق افتاد اما قرار است سرانجام، این مجمع انتخاباتی روز ۳۱ اردیبهشت برگزار شود و امیدوارم هر کس که نامزد ریاست فدراسیون می شود به فکر برنامه های اساسی برای توسعه بوکس باشد.

مهم ترین برنامه ای که ریاست فدراسیون بوکس باید در کار خود بگنجاند خروج بوکس از انزوا و فرهنگ سازی برای شناساندن بوکس به مردم و مسئولان است.

اگر در بوکس نگاه حرفه ای وجود داشته باشد بدون شک در المپیک های آینده شانس بسیار خوبی برای کسب مدال داریم و می توانیم آینده این رشته را در کشور تضمین کنیم.

گفت و گو از حامد اسماعیلی

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار