|
|
کدخبر: ۴۲۷۹۴

بلاتر:

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال گفت: به خاطر دو اتفاق خوبی که رخ داد به دعوت کفاشیان پاسخ مثبت دادم.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، سپ بلاتر در افتتاحیه همایش علم و فوتبال گفت: باعثافتخار بنده است که در اینجا و در دومین کنگره علم و فوتبال در تهران شما را ملاقات می‌کنم. وقتی وارد این اتاق شدم خبرنگاران دلیل حضورم در ایران را از من سؤال کردند.

وی افزود: می‌خواستم دعوت فدراسیون ایران را پاسخ بدهم که دو سال گذشته علی کفاشیان از من دعوت کرده بود. دوست داشتم همیشه این دعوت را قبول کنم اما این به زمان مناسبی موکول شد که دو اتفاق در ایران افتاد و باعثشد مردم به خیابان‌ها بریزند. اولین اتفاق انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی بود که به این خاطر این مسئله را تبریک می‌گویم و دومین مسئله صعود ایران به جام جهانی بود. فراموش نکنید در سال ۹۸ نیز ایران به جام جهانی صعود کرده بود و تجربه سه دوره حضور دارد. در آن جام یک بازی بسیار مهم رخ داد و آن مسابقه در شهر لیون بود. جام جهانی سرلوحه تمام مسابقات در جهان است.

سپ بلاتر یادآور شد: هیچ رقابت دیگری در فوتبال مانند جام جهانی نمی‌شود و نمی‌تواند مانند این رقابت‌ها نگاه‌ها را به خود جلب کند پس بازیکنان شما که در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند سفرای ایران هستند و سرود ایران را در جام جهانی زمزمه می‌کنند. بنابراین فوتبال بیش از یک ورزش است و حتی می‌توان از نگاه سیاسی هم به آن نگریست.

وی ادامه داد: اجازه دهید از سخنان دکتر سجادی بابت خوشامدگویی او به رؤسای فدراسیون‌های آسیا و فیفا تشکر کنم. شیخ سلمان رئیس AFC و عضو هیئت رئیسه فیفا و همچنین نایب رئیس فوتبال آسیا در بخش زنان در اینجا حضور دارد که این اهمیت ما به فوتبال زنان را نشان می‌دهد.

بلاتریادآور شد: اجازه دهید به موضوع علم و فوتبال بازگردیم همانطور که گفتم فوتبال بیش از یک ورزش و ضربه زدن به توپ است ما امروز نه تنها ۲۰۹ عضو بلکه ۳۰۰ میلیون عضو فعال داریم و کشور ایران با جمعیت ۷۵ میلیون نفری می‌تواند در این عرصه فعالیت خوبی داشته باشد.

رئیس فیفا یادآور شد: جالب این است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا در ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با فوتبال هستند. دو سوم جمعیت دنیا نیز در آسیا قرار دارد که این موضوع هم پتانسیل قاره آسیا را نشان می‌دهد بنابراین می‌توان به فوتبال از جنبه اجتماعی و تحصیلی نیز نگاه کرد.

وی افزود: در فوتبال همانطور که باختن را یاد می‌گیرید بردن را نیز یاد خواهید گرفت. فوتبال مسئله‌ای است که تمام دنیا آن را حس می‌کند. حتی حس تراژدی را که وقتی یک مسابقه به پنالتی می‌رود و تمامی احساسات را گرد هم جمع می‌کند این یک جنبه از فوتبال را نشان می‌دهد که امید داشتن اصول کار ما است. اگر باختیم یاد می‌گیریم که چند روز بعد پیروز شویم. این امید است که از فوتبال به ما آموزش داده می‌شود و می‌تواند در زندگی اجتماعی این درس کاربرد داشته باشد.

بلاتر تأکید کرد: این درس آنقدر وسیع است که شاید نتوان آن را راحت آموزش داد. فوتبال به یک قدرت اقتصادی در دنیا تبدیل شده است وقتی در مورد جمعیت ۳۰۰ میلیونی بازیکنان صحبت می‌کنیم توجه ما باید به سلامت بازیکنان نیز باشد که در این میان این موضوع با تلاش دکترها و پزشکان به دست می‌آید که سلامت ۳۰۰میلیون بازیکن را چطور تأمین کنند. روی سخنم آقای دکتر با شما است، آقای دکتر وراک فردا در همایش بیشتر در این مورد توضیح می‌دهند. فلسفه فوتبال این است که بزرگترین تأثیر را در شما می‌گذارد و یک هدف را مشخص می‌کند. این هدف فقط گل زدن نیست بلکه هدفی است که شما در زندگی خود تعیین می‌کنید تا برای آینده چه هدفی داشته باشید. فلسفه فوتبال بیش از گل زدن است و باید به عنوان یک انسان یاد بگیرید که فوتبال چیزی فراتر از گل زدن است.

بلاتر افزود: این خیلی راحت است که هرکسی می‌تواند فوتبال بازی کند، این یک کار طبیعی است حتی یک بچه هم می‌تواند به توپ ضربه‌ای بزند و حرکت ورزشی داشته‌ باشد. ما می‌توانیم از قسمت‌های مختلف بدن خود استفاده کنیم آن هم برای خوب بازی کردن می‌توانیم از دست و سر خود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: می‌توانم بگویم حتی بچه‌ای که هنوز به دنیا نیامده است می‌تواند به توپ شوت بزند! وقتی در مورد فلسفه فوتبال صحبت می‌کنیم باید توضیح دهیم که منظورمان از فلسفه فوتبال چیست. فوتبالی که باعثمی‌شود از قاره‌ها و دهکده‌های مختلف برای برگزاری جام جهانی دور یکدیگر آیند.

رئیس جهانی فدراسیون فوتبال ادامه داد: فیلسوفی گفته بود اگر توپ وجود نداشت، بازی فوتبال راحت‌تر انجام می‌شد اما همین توپ نشانه جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم. بازی فوتبال محدودیت‌هایی دارد و بعد فرهنگ‌های مختلفی دارد برخلاف آنچه که در گذشته فکر می‌شد فوتبال به عاملی تبدیل شده که می‌توانیم از توانایی و استعدادهای مختلف خود استفاده کنیم و من از شما این را می‌خواهم که به این بعد فوتبال توجه کنید.

بلاتر با اشاره به اینکه هفته گذشته صدو پنجاهمین سالگرد فیفا را جشن گرفته‌اند، تأکید کرد: در آنجا بود که هماهنگی بازی شکل گرفت فوتبال بخشی از تاریخ شده و تمام فرهنگ‌ها از مصر تا اروپا و در جاهای مختلف به این رشته می‌پردازند اگر به آمریکای جنوبی بروید در تمام فرهنگ‌ها توپ بوده که با آن بازی می‌شده است حالا یکسری انسان در انگلیس آمدند و به آن بازی شکل و شمایلی دادند که به فوتبال امروزی تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: خانم‌ها و آقایان اگر بخواهم در مورد فلسفه فوتبال صحبت کنم می‌توانم ساعت‌ها این کار را انجام دهم اما آنچه که مهم است این است که ما رو به پیشرفت به این مسئله نگاه کنیم و این رشته را به عنوان پلی سازنده به عنوان ارتباط بین انسان‌ها بنگریم.

به گزارش فارس، بلاتر در ادامه این همایش با بیان اینکه در زوریخ درخصوص کشور قبرس جلسه‌ای را برگزار کردیم، ادامه داد: قبرس کشوری است که از لحاظ سیاسی منذوی محسوب می‌شود و ما ۶ سال کار کردیم تا در این کشور یک سازماندهی ورزشی ایجاد کنیم تا بتوان در این جزیره برای بازی فوتبال یک هماهنگی ایجاد شود.

وی ادامه داد: فوتبال مردم را به هم نزدیک می‌کند و این دارایی واقعی فوتبال است و این می‌توان در ایران و در هعر جای دیگر اتفاق بیفتد مانند آنکه در کشور شما بود. ایران ابتدا به دنبال صعود به جام جهانی و سپس در حال حاضر به صعود به مراحل بعدی فکر می‌کند.

رئیس فیفا گفت: در فوتبال یاد می‌گیریم کسانیکه ریسک کردن را دوست ندارند شانس موفقیت هم ندارند درست است اگر ریسک کنید احتمال باخت وجود دارد اما این می‌تواند جسارت و شجاعت را برای شما به دنبال داشته باشد.

وی در پایان گفت: خوشحالم که اینجا حضور دارم و خوشحالم که با شما حرف می‌زنم. از طرف خانواده بزرگ فوتبال به کسانیکه این همایش را برگزار کردند تبریک می‌گویم و برای این همایش و کشور ایران آرزوی موفقیت دارم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار