|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۸۱

تشخیص هندوانه شیرین با دقت به چند مشخصه ی کوچک و ساده امکان پذیر است. این مشخصه ها را بشناسید.

تشخیص هندوانه شیرین و رسیده کار بسیار ساده ای می باشد اما باید ویژگی های ظاهری یک هندوانه ی خوب را بشناسید. امیدنیوز به شما یاد می دهد چگونه هندوانه ی سالم و خراب را از هم تشخیص دهید.

تشخیص هندوانه شیرین و رسیده

بدون هیچ موضوع و نکته اضافه‌ای، اجازه دهید که به سراغ راهکارهای تشخیص هندوانه خوب برویم. در تابستان خرید هندوانه به بالاترین حد خود می‌رسد و مادران دوست دارند خوراکی‌های خوشمزه، مثل مربا و ژله و دسر با این میوه درست کنند. پس بدون شک تشخیص هندوانه خوب از بد، بسیار اهمیت دارد. در این بخش، ما چند نکته ساده برای تشخیص هندوانه خوب به شما آموزش خواهیم داد.

هندوانه ی شیرین - تشخیص هندوانه شیرین

رنگ هندوانه رسیده، تیره است

اولین راه برای تشخیص هندوانه خوب، آن است که رنگش را بررسی کنید. اگر هندوانه اندازه کافی رسیده باشد، باید تیره باشد. به‌عبارت‌دیگر، خطوط سبز کم‌رنگ و سبز پررنگ روی آن، باید حسابی تیره باشند. این تیره بودن، نشان از رسیده بودن هندوانه دارد. برای تشخیص هندوانه رسیده و شیرین، این نکته را به یاد داشته باشید. به‌راحتی با مقایسه هندوانه‌ها در فروشگاه، می‌توانید یک هندوانه رسیده انتخاب کنید.

هندوانه رسیده، باید کدر باشد

یک راه دیگر برای تشخیص هندوانه خوب از روی رنگ، این است که ببینید آیا کدر است، یا براق. هندوانه‌ای که خوب رسیده و آبدار و شیرین باشد، معمولاً رنگش کدر است. اگر دیدید که یک هندوانه پوستی شفاف و براق دارد، بدانید که آن هندوانه زودتر از موعد برداشت شده و هنوز به‌قدر کافی، نرسیده است. هرچقدر هندوانه کدرتر، مزه‌اش شیرین‌تر!

هندوانه خوب، باید یک لک زرد داشته باشد

دیگر نکته‌ای که باید برای تشخیص هندوانه خوب به یاد داشته باشید، توجه به لکه زرد آن است. هندوانه‌ای که حسابی در مزرعه رسیده باشد، معمولاً باید یک لکه زرد داشته باشد. پوست هندوانه نیز در قسمت همان لکه زرد، تا حدودی مسطح و صاف است.

این لکه، در حقیقت آن قسمتی است که هندوانه در مزرعه، روی آن قرار گرفته است. برای تشخیص هندوانه خوب و شیرین، به این لکه زرد حتماً توجه کنید

هندوانه ی قرمز - تشخیص هندوانه شیرین

هندوانه خوب، ظاهری خوب دارد

هرچند که سه نکته پیشین برای تشخیص هندوانه خوب همگی به‌ظاهر هندوانه مربوط بودند، اما یک نکته کلی نیز وجود دارد. تشخیص هندوانه خوب از بد باتوجه‌به ظاهر آن بسیار ساده است. نه فقط برای هندوانه که برای تشخیص خربزه خوب و یا هر میوه دیگری باید به آن توجه داشته باشیم. این نکته، چیزی نیست جز ظاهر بدون لک! هندوانه خوب، هندوانه‌ای است که هیچ لک و پلاسیدگی نداشته باشد. پوست آن نرم نباشد، زدگی و فرورفتگی نداشته باشد و همه‌جایش کاملاً سالم باشد.

هندوانه خوب، دُمی زرد رنگ دارد

هرچند که شاید همیشه نتوان از این نکته استفاده کرد، اما دانستنش برای تشخیص هندوانه خوب، به کارتان خواهد آمد. هندوانه معمولاً دُم دارد. این دم در حقیقت لوله‌ای است که مواد مغذی را از ریشه به هندوانه منتقل می‌کند. اگر موقع خرید هندوانه، دم آن را مشاهده کردید، به سراغ هندوانه‌ای بروید که دم آن زرد و خشک باشد. هرچقدر که این دم زردتر و خشک‌تر باشد، هندوانه شما رسیده‌تر خواهد بود.

توجه به خطوط هندوانه

توجه به خطوط تیره روی پوست هندوانه یکی دیگر از راه‌هایی است که برای تشخیص هندوانه قرمز و رسیده می‌توان از آن استفاده کرد. معمولا تیره بودن خطوط روی پوست، به معنی رسیدگی هندوانه است و روشن بودن آن‌ها نشان از نارسی هندوانه دارد.

هندوانه ی رسیده - تشخیص هندوانه شیرین

هندوانه آبدار، صدای زیر دارد

از جمله راهکارهای تشخیص هندوانه رسیده و شیرین، توجه به صدای آن است. بدون شک همه شما با این کار آشنایی دارید و صدها پدرتان را در حال انجامش دیده‌اید! این نکته‌ برای تشخیص هندوانه خوب، کار هرکسی نیست و سال‌ها تجربه می‌خواهد؛ اما اگر به هندوانه دست زدید و دیدید که صدای آن «زیر» یا «تیز» است، بدانید که حسابی رسیده و آبدار است.

برای آزمایش این موضوع، می‌توانید یک لیوان را پرازآب کنید و با قاشق، آرام به آن ضربه بزنید. خواهید دید که صدای لیوان چقدر زیر خواهد شد. حال آب لیوان را خالی کنید و مجدداً به آن ضربه بزنید. خواهید دید که چقدر صدا بم و بلند شده است. برای تشخیص هندوانه خوب نیز دقیقاً همین‌طور است. هندوانه رسیده، معمولاً صدای توپُر بودن می‌دهد و هندوانه بد، صدای طبل ‌مانند دارد.

هندوانه شیرین، سنگین است

برای تشخیص هندوانه خوب، به وزن آن توجه کنید. زمانی که به فروشگاه رفتید، ابتدا باتوجه‌به نکاتی که در بالا گفته شد، دو سه تا هندوانه مناسب انتخاب کنید. در نهایت، برای اینکه بدانید که کدامشان از همه بهتر است، آن‌ها را در دست بگیرید و ببینید که کدامشان از همه سنگین‌تر است. هراندازه که وزن هندوانه بیشتر باشد و اندازه آن به نسبت کوچک‌تر، آن هندوانه آبدارتر و رسیده‌تر خواهد بود.

بو کردن هندوانه

روش دیگری که برای تشخیص شیرینی هندوانه می‌توان از آن استفاده کرد، بو کردن این میوه است. برای استفاده از این روش باید هندوانه را از دیگر میوه‌های فروشگاه جدا کنید و پوست آن به خصوص در قسمت سر میوه را بو کنید. هندوانه‌های قرمز و رسیده بوی شیرینی دارند.

هندوانه ی سالم - تشخیص هندوانه شیرین

هندوانه رسیده، راحت قاچ می‌ خورد

از بهترین راه‌هایی که برای شناخت هندوانه خوب می‌توان نام برد، راحت قاچ خوردن آن است. اگر که هندوانه کاملاً رسیده باشد؛ وقتی چاقو را در آن فرو ببرید، به‌راحتی خودش قاچ خواهد خورد و هیچ نیازی به فشار نخواهد داشت. اصلاً یکی از دلایلی که گفته می‌شود هندوانه را به‌شرط‌چاقو بخرید، همین موضوع است. برای تشخیص هندوانه رسیده و شیرین، این را نیز در نظر داشته باشید.

استحکام پوسته هندوانه را حس کنید

پوست هندوانه رسیده باید محکم و ضخیم باشد. با فشار دادن هندوانه از طرفین (البته اگر به اندازه کافی نیرو وارد کنید) نباید صدای تردی گوشت درونی آن را حس کنید. اگر این‌طور باشد هندوانه بیش‌ازحد رسیده است.

طرز تهیه 10 مدل سس سالاد رژیمی را در امیدنیوز بخوانید.

نر یا ماده بودن هندوانه درست است ؟

شاید عجیب باشد اما شایعه‌ای دست به دست می‌شود که هندوانه هم مانند دیگر موجودات زنده دارای انواع نر و ماده است که در ویژگی‌های ظاهری، بافت و طعم و مزه تفاوت زیادی دارند. هندوانه ماده معمولا اندازه کوچک‌تر و ظاهر گردتری دارند. و هندوانه‌های نر ظاهر کشیده و اندازه بزرگ‌تری دارند. اگر به دنبال یک هندوانه شیرین و خوش‌طعم هستید، بهتر است نوع ماده این میوه را انتخاب کنید و در صورتی که آبدار بودن هندوانه برای شما اهمیت دارد، هندوانه نر هم گزینه‌ای مناسب برای خرید است. طبق بررسی که انجام شد، این موضوع درست نیست و فقط گل‌های ماده در گیاه هندوانه میوه می‌دهند.

هندوانه ی چابهار - تشخیص هندوانه شیرین

چقدر طول می‌کشد تا یک هندوانه برسد ؟

هندوانه‌ای که به خوبی و در مقابل نور آفتاب رسیده باشد، طعم بسیار لذیذتری دارد. یک هندوانه برای اینکه از نهال به یک هندوانه کاملاً رسیده تبدیل شود، به حدود ۸۰ روز زمان نیاز دارد. این میوه لذیذ و آب‌دار با قرار گرفتن در معرض آفتاب تغییر رنگ می‌دهد و خطوط تیره و روشنی روی آن پدیدار می‌شود. زمانی که هندوانه کاملاً می‌رسد تنها با بلند کردن از روی زمین به راحتی متوجه وزن سنگین آن خواهید شد.

چه هندوانه‌ ای را نخریم ؟

هندوانه‌هایی‌که در هنگام حمل آسیب دیده‌اند یا از اول خراب و پوسیده بوده‌اند را نخرید. خوردن این هندوانه‌ها می‌تواند خطرناک باشد. اگر علائم زیر را در هندوانه مشاهده کردید آن را خریداری نکنید:

  • لکه‌ها و نقاط تیره‌رنگ: این لکه‌ها ممکن است نشانه وجود قارچ یا باکتری باشد.
  • گوشت خیس و لزج: اگر گوشت هندوانه از هم متلاشی شده است، بافت آن پیوسته و ترد نیست و رنگ آن کاملا یا در برخی جا‌ها تیره است، ممکن است به دلیل رشد قارچ یا اشباع‌شدن هندوانه با آب باشد.
  • لکه‌هایی خوشه‌مانند: این اشکال شبیه نقطه‌هایی دایره‌ای هستند که احتمال دارد به‌دلیل ویروس ایجاد شده باشند.
  • نقاط سفید یا قهوه‌ای روشن: این ممکن است به صورت الگویی نامنظم از نقاط سفید تا قهوه‌ای روشن باشد که ممکن است به‌دلیل تغذیه حشرات باشد.
  • لکه روی پوسته داخلی: این یک بیماری باکتریایی است که به صورت بافت خشک قهوه‌ای یا برنزی در قشر داخلی هندوانه دیده می‌شود.
  • بوی ترشیدگی: بوی ناخوشایند تند و ترش که نشان می‌دهد گوشت هندوانه در حال ترش‌شدن و پوسیدگی است.

هندوانه ی نرسیده - تشخیص هندوانه شیرین

روش نگهداری از هندوانه

برای نگهداری هندوانه کامل باید آن را در هوای سرد یا داخل یخچال قرار دهید. با این روش می‌توانید هندوانه را تا بیشتر از یک هفته نگه دارید. برای نگهداری هندوانه برش خورده بهتر است حداکثر تا ۴ روز آن را مصرف کنید.

زیرا بافت هندوانه بعد از قرار گرفتن در معرض هوا تغییر می‌کند و تردی و انسجام خود را از دست می‌دهد. هیچگاه به پوست هندوانه ضربه وارد نکنید. این کار موجب ایجاد کوفتگی و نرم شدن هندوانه می‌شود. توجه داشته باشید که قرار دادن هندوانه در دمای کمتر از ۴ درجه سانتیگراد موجب آسیب دیدن به بافت آن و نرم شدن هندوانه می‌شود.

هندوانه ی قاچ شده - تشخیص هندوانه شیرین

خواص هندوانه چیست ؟

بد نیست حال که حرف از تشخیص هندوانه خوب به میان آمده، نیم‌نگاهی هم به خواص هندوانه داشته باشیم. مصرف هندوانه به‌صورت مرتب و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند فواید زیر را برای شما به دنبال داشته باشد:

  • هندوانه برای سلامت قلب و عروق مفید است،
  • هندوانه آب موردنیاز بدن را تأمین می‌کند،
  • هندوانه آنتی‌ اکسیدان دارد و برای پیشگیری از سرطان مفید است،
  • هندوانه ضدالتهاب است،
  • هندوانه برای درمان مشکلات کبد و کلیه مفید است
  • هندوانه قبل از غذا، موجب کاهش اشتهای کاذب می‌شود،
  • هندوانه به فرایند هضم و دفع کمک می‌کند و …

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار