|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۴۳

مزه دار کردن ماهی بهترین روش برای از بین بردن بوی زهم ماهی و تهیه یک غذای خوشمزه می باشد.

مزه دار کردن ماهی یکی از قسمت های مهم تهیه یک ماهی خوشمزه می باشد. با وجود خواص بی نهایت ماهی، بسیار از افراد به دلیل بوی زهم از خوردن آن صرف نظر می کنند. امیدنیوز ترفندهایی برای مزه دار کردن ماهی را یادتان می دهد.

روش های مزه دار کردن ماهی

مزه دار کردن ماهی سالمون - مزه دار کردن ماهیمزه دار کردن ماهی قزل آلا با زعفران

برای مزه دار کردن ماهی به این روش، در ابتدا ماهی را با نمک و آبلیمو ترکیب می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت 20 دقیقه تا 30 دقیقه در نمک و آبلیمو باشند. سپس آب یک عدد پیاز با اندازه متوسط را با سیر رنده شده و ادویه های زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط کنیم و بر روی ماهی بریزیم. حال نوبت به زعفران می‌رسد. زعفران جوشیده شده و پر رنگ را به دو طرف ماهی می‌زنیم. تمام! ماهی قزل ما مزه دار شد!

مزه دار کردن ماهی با رب انار و ادویه‌ جات

برای مزه دار کردن ماهی به این روش،اولین کاری که باید انجام دهیم این است که ماهی را با کمی روغن زیتون ترکیب کنیم و اجازه دهیم روغن زیتون به خورد ماهی ما برود. پس از آن روی ماهی، لیموترش تازه بریزیم و همچنین زردچوبه، فلفل، دارچین و نمک. سپس رب نارنج یا رب انار را رقیق کنیم و روی ماهی بریزیم و چند حلقه پیاز هم روی ماهی قزل آلا خود قرار دهیم. ماهی را یک ساعت در یخچال قرار دهیم و بعد از آن سرخ کنیم. تمام! به همین راحتی آماده شد!

مزه دار کردن ماهی با رزماری

مزه دار کردن ماهی با رزماری

این گیاه خوشبوی مدیترانه‌ای، برای از بین بردن بوی بد و تند ماهی، میگو و مرغ بهترین انتخاب است!

برای نگهداری رزماری تازه، برگ‌های آن را از ساقه جدا کنید و درون دستمال کاغذی گذاشته و بعد در یک کیسه فریزر قرار دهید و داخل یخچال بگذارید.

برای پخت ماهی با رزماری، کافیست برگ‌های آن را چیده و روی ماهی بگذارید. اضافه کردن مقداری فلفل سیاه هم به این مرینیت بوی زهم را از ماهی می‌گیرد.

مزه و طعم دار کردن ماهی با کنجد و عسل

مقداری کنجد، سیاه دانه و جعفری خرد شده را مخلوط کنیم و هنگام لعاب دادن سس کمی عسل به آن اضافه کنیم و ماهی را به همراه این سس سرو کنیم.

مزه دار کردن ماهی با سیر و پیاز

ماهی سالمون با پیاز و سیر

ابتدا مقداری سیر و پیاز را نگینی خرد کنیم. سبزیجات معطر خردشده را به آن اضافه کنیم. زعفران را دم کنیم. پودر آویشن و مقداری نمک را هم به موارد پیشین اضافه کنیم. ماهی‌مان را با این مواد ترکیب کنیم و اجازه دهیم به مدت دو ساعت در یخچال بماند. پس از آن تنها کاری که باید انجام دهیم این است که ماهی را با حرارت کم سرخ کنیم.

ماهی سالمون با لیمو؛ یک تجربه بی‌نظیر

در این روش باید آب 1 یا 2 لیمو ترش تازه را درون بریزیم و سپس مقداری روغن زیتون را به آن اضافه کنیم و هم بزنیم. سپس مقداری آویشن خشک را به آن افزوده و ماهی را از طرف گوشت آن درون ظرف بخوابانیم و در ظرف را ببندیم.

بعد از استراحت ماهی حدود 1 ساعت در سس لیمویی،یا آن را در داخل فویل بپیچیم و یا بعد از آبکش کردن ماهی ماهی سالمون، با حرارت کم سرخ کنیم.

مزه دار کردن ماهی با زنجبیل

این ریشه دوست‌ داشتنی گل سر سبد آشپزی سبک هندی و چینی است. زنجبیل علاوه بر خاصیت انرژی‌زایی، کلسترول خون را پایین می‌آورد و به هضم غذا کمک می کند و از همه مهم‌تر اینکه خاصیت ضدسرطانی دارد. ماهی را قبل از پخت به پودر زنجبیل، یا زنجبیل تازۀ خرد شده، آغشته کنید و از طعم و عطر متفاوت آن لذت ببرید.

مزه دار کردن ماهی با تمبر هندی

مزه دار کردن ماهی با تمر هندی

تمر هندی اصالتا آفریقایی است. این گیاه اولین‌بار در مناطق استوایی قاره آفریقا روییده است. تمرهندی صدها سال پیش به وسیله کشتی به هند منتقل شد و در آنجا پرورش پیدا کرد.

پس از آن، این گیاه در سراسر جهان پخش شد. این روزها شما با سر زدن به بازار، تمرهندی را در دو نوع شور و شیرین پیدا می‌کنید. تمرهندی رسیده و شیرین به عنوان میوه مصرف می‌شود. تمرهندی خاصیت ضد درد و ضد باکتریایی هم دارد و مهم‌تر از همه، منبعی غنی از آنتی اکسیدان است. پس این خوراکی خوشمزه را اصلا دست کم نگیرید و مخصوصا اگر به مواد غذایی ترش علاقه دارید قبل از پخت، ماهی را به تمر هندی آغشته کنید و معجزۀ آن را ببینید.

مزه دار کردن ماهی با گشنیز

این سبزی نه تنها در جنوب ایران بلکه بین اعراب و هندی ها هم یکی از پرمصرف ترین سبزی هاست. در انواع قلیه، برای پر کردن داخل شکم ماهی و در انواع کاری‌ها از این سبزی معطر استفاده می‌شود. این سبزی علاوه بر اینکه خاصیت میکروب‌زدایی دارد ضد نفخ و دل درد هم هست پس خوب است از این سبزی خوشبو در مزه دار کردن ماهی استفاده کنید.

مزه دار کردن ماهی با سرکه

می توانید قطعات ماهی را در ترکیبی از زعفران، نمک، فلفل سیاه و سرکه قرار دهید و بعد از یک ساعت سرخ کنید و از طعم ترد و لذیذ آن لذت ببرید.

مزه دار کردن ماهی با آبلیمو

مزه دار کردن ماهی با شیر و پیاز

برای مزه دار کردن ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را فیله کنید و در شیر و پیاز خلالی خرد کرده به مدت ۳ ساعت بخوابانید. سپس در آبکش بریزید، با نمک و فلفل مزه دار کنید، در آرد سوخاری بغلتانید و سرخ کنید.

نکات طلایی طبخ ماهی

  • نحوه آب شدن ماهی یخ زده هم در کیفیت پخت آن بسیار تاثیرگذار است. برای اینکه ماهی هنگام پختن مزه واقعی خود را بدهد و از بوی بد آن خبری نباشد، بهتر است که ماهی را درون شیر یا دلستر قرار داده و  اجازه دهید که یخ آن آب شده و آماده طبخ گردد.
  • حتما ماهی را نیم ساعت قبل از پختن یا سرخ کردن طعم دار کنید؛  زمان بیشتر باعث می شود ماهی طعم واقعی نداشته و بیشتر طعم ادویه جات مورد استفاده را بدهد.
  • برای اینکه ماهی در هنگام پخت ( آب‌ پز) متلاشی نشود، بهتر است مقداری سرکه و نمک در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.
  •  در استفاده از پیاز و سیر جهت طعم دار کردن ماهی بهتر است آب آن را گرفته و ادویه‌جات دیگر را درون آب سیر و پیاز رنده شده ریخته و ماهی را با آن طعم دارد نمائید.
  • برای اینکه ماهی در هنگام سرخ کردن خرد نشود، بهتر است ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیاید.
  • برای پخت ماهی شوریده: ماهی شوریده گوشتی لطیف دارد و بهتر است به صورت شکم پُر یا سرخ‌شده مصرف شود. دقت داشته باشید که برای پر کردن شکم این ماهی، فقط تا قسمت کمر ماهی باز شود.
  • برای این که در هنگام پخت ماهی در فر، پوست ماهی به سینی فر نچسبد، بهتر است ماهی را روی صفحه‌ی سیلیکونی یا سینی تفلون بپزید. یا سینی را چرب کرده و قدری آرد سمولینا یا آرد سوخاری درشت روی سینی بپاشید.
  • برای آن که بوی ماهی از دست زدوده شود بهتر است دست های خود را با محلول سرکه و آب یا آب و نمک بشویید.

مزه دار کردن ماهی قزل آلا

خواص ماهی

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود .

در کنار خوردن غذای سالم، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد. غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص ماهی اشاره می نماییم.

  • ماهی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری و حملات قلبی و همچنین حملات مغزی می شود. دلیل آن وجود فراوان ماده ای به نام امگا 3 می باشد.
  • مواد مغذی درون ماهی برای رشد و نمو بدن بسیار کارآمد می باشد.
  • ماهی باعث کاهش روند زوال عقل با بالا رفتن سن می شود و مکانیزم عمل آن هم زیاد کردن ماده خاکستری موجود در مغز می باشد.
  • ماهی باعث افزایش سطح شادی در افراد و کم کردن افسردگی می شود.
  • ویتامین D فراوان موجود در ماهی برای افرادی که از نور آفتاب محروم هستند به عنوان یک منبع غنی می باشد.
  • ویتامین D، سیستم ایمنی بدن را در مقابل برخی از بیماری ها افزایش می دهد.
  • ماهی در کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری دیابت نقش مهمی را ایفا می کند.
  • باعث تقویت قوه بینایی می شود.
  • در بهبود اختلالات خواب و بالا بردن سطح کیفی خواب موثر می باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار