|
|
کدخبر: ۱۱۱۴۳۸

میوه‌های خارجی، قاچاقی می‌آید

در سطح میادین اصلا میوه خارجی نداریم. میوه‌های خارجی به دلیل ممنوعیت واردات، معمولا به صورت قاچاق وارد کشور شده و در سطح خرده‌فروشی‌ها فروخته می‌شود.

به گزارشامید،روزنامه شرق نوشت: چند سالی است تب خریدمیوه‌هایی که در داخل تولید نمی‌شود بالا گرفته. تقاضا برای این میوه‌های نه‌چندان خوشمزه آنقدر بالاست که حتی با وجود ممنوعیت واردات میوه، این محصولاتقاچاقیبه کشور راه پیدا کرده و بازاری برای خود دست‌وپا کرده است. آواکادو، میوه ستاره‌ای، کامکوات، میوه کاکتوس و میوه‌های عجیب دیگری که نه در میادین میوه‌وتره‌بار که در مغازه‌های لوکس بالای شهر فراوان یافت می‌شود. قیمت‌های عجیب‌وغریب این میوه‌ها هم باعثشده، خریدن میوه دانه‌ای‌ هم در میوه‌فروشی‌های ایران باب شود. اما با وجود پرداخت مبالغ گزاف انتظاری که مشتری از طعم این میوه‌ها دارد، برآورده نمی‌شود. این میوه‌ها اغلب بی‌طعم هستند، برخی مزه خیار می‌دهند و از زور بی‌مزگی برخی را فقط در ظرف سالاد و برای تزیین مورداستفاده قرار می‌دهند. به هر حال در بازار میوه هرچند تنوع به سرعت در حال افزایش است اما به همین نسبت از سطح میوه‌خوری مردم کم شده است. ایران از پرمصرف‌ترین‌ها در جهان در سال ۸۸ شناخته می‌شد اما این مصرف به موازات افزایش قیمت‌ها سر به سقوط گذاشته است. نکته‌ای که علی‌اکبر مطلبی رییس اتحادیه بارفروشان میادین تهران هم بر آن تاکید می‌کند.

میوه‌های خارجی باوجود آنکه طعم خوشایندی ندارند اما همچنان در بازار، به وفور یافت می‌شود. آیا واقعا تقاضا برای خرید آن با قیمت‌های گزاف وجود دارد؟

در سطح میادین اصلا میوه خارجی نداریم. میوه‌های خارجی به دلیل ممنوعیت واردات، معمولا به صورت قاچاق وارد کشور شده و در سطح خرده‌فروشی‌ها فروخته می‌شود. اگر تقاضا برای این محصولات وجود نداشت قطعا وارد نمی‌شد.

‌بازرسان بر ورود این محصولات نظارت ندارند؟

نظارت‌هایی جسته‌وگریخته صورت می‌گیرد و واحدهای متخلف هم جریمه می‌شوند اما سطح جریمه‌ها آنقدر پایین است که تاثیری بر عملکرد این واحدها ندارد. جریمه ۵۰هزارتومانی، تنها با یک فروش این مغازه‌ها قابل جبران است. ‌

به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم. میوه‌های پرتقاضا برای این ایام به قدر کفایت تامین شده است؟ در حال حاضر به لحاظ تامین پرتقال و مرکبات، مشکلی وجود ندارد. هم دولت، ذخیره‌سازی کرده و هم بخش خصوصی؛ اما در مورد سیب ممکن است با کمی کمبود مواجه باشیم.

‌تولید امسال کافی نبود؟ تگرگ‌هایی که در مناطق غربی کشور در ماه‌های پیش بارید؛ به محصولات خسارت وارد کرد و به همین دلیل احتمال کمبود سیب در بازار وجود دارد.

‌پیش‌بینی شما از قیمت‌ها برای شب عید چیست. افزایش قیمت خواهیم داشت؟ شب عید به دلیل افزایش تقاضا، هر سال قیمت‌ها نیز بالا می‌رود. این یک روال طبیعی است. در هر محصولی هم که تقاضای زیاد داشته باشد این اتفاق می‌افتد اما قیمت‌ها نسبت به سایر کالاها در سطح نگران‌کننده‌ای نیست و مصرف‌کنندگان، قدرت خرید دارند. در حال حاضر قیمت پرتقال کمی بالا رفته که دلیل آن هم ذخیره‌سازی‌های دولت است. از آنجا که مسوولان نگران تامین بازار میوه شب عید هستند؛ پرتقال‌های موجود را خرید و ذخیره‌سازی کردند که این مساله، مقداری کمبود و افزایش قیمت به همراه داشت.

‌تفاوت قیمت از میادین تا مغازه‌ها چقدر است؟ به‌طور قانونی باید اختلاف قیمت ۳۰درصد باشد. به‌دلیل اضافه‌شدن کرایه حمل‌ونقل و هزینه‌های اجاره مغازه و دست‌چین فروشی، بخشی از این تفاوت قیمت‌ها طبیعی است اما در برخی از مغازه‌ها می‌بینیم که تا صددرصد قیمت‌ها نسبت به میادین افزایش می‌یابد.

‌بار میادین چگونه تامین می‌شود؟

بخشی از بار را خود کشاورزان به میدان می‌آورند و می‌فروشند. عده‌ای هم هستند که به باغ‌ها رفته و محصولات را از کشاورزان سر باغ می‌خرند. این نوع خرید هم دو نوع است: یا آنکه کشاورز میوه را خودش جمع کرده و می‌فروشد یا میوه را سر درخت به واسطه‌ها می‌فروشند که هرکدام از این روش‌ها قیمت متفاوتی را برای محصول تعیین می‌کند. ولی غالبا خرید از روی درخت برای واسطه‌ها با زیان همراه است. گاهی اوقات محصول عرضه‌شده بیش از تقاضاست که قیمت‌ها سرشکن شده یا بدون مشتری می‌ماند و خراب می‌شود.

‌میزان مصرف میوه در یکی، دو سال گذشته تغییر کرده است؟

قیمت‌ها در سال‌های اخیر مانند تمام محصولات دیگر، افزایش قابل‌توجهی داشته است. با توجه به اینکه میوه، جزو نیازهای اولیه خانوار نیست در سبد بسیاری از مردم این محصول حذف شده است. چند سال است که وضع میوه خوب نیست. تقاضاها کاهش پیدا کرده و کمتر میوه خورده می‌شود. به غیر از قیمت‌ها، فصل هم در میزان مصرف اثر دارد و همیشه در فصل زمستان با افت مصرف مواجه هستیم که این موضوع، به دلیل کاهش تنوع میوه‌های عرضه شده تا حدودی طبیعی است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار