|
|
کدخبر: ۱۴۷۲۹۸

با واگذاری قرارداد ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز به یک شرکت داخلی، ایران رسما شرکت نفت عمان را از پروژه ساخت این مجتمع بیش از یک میلیون تنی پتروشیمی در عسلویه کنار گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت چند روز از توافق بزرگ گازی جمهوری اسلامی ایران و عمان به منظور امضای قرارداد صادرات ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز ایران به این کشور عربی، شرکت نفت عمان رسما از طرح ساخت یک مجتمع عظیم پتروشیمی در عسلویه کنار گذاشته شد.

مرداد ماه سال ۱۳۸۸ همزمان با سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران، ایران و عمان برای ساخت یک واحد تولید اوره و آمونیاک با مشارکت ۵۰ درصدی دو کشور و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول یک توافق نامه امضا کردند.

در ساخت این مجتمع پتروشیمی که هدف از ساخت آن تولید سالانه حدد یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن اوره و آمونیاک بود، شرکت نفت عمان ۵۰ درصد و شرکت های پتروشیمی ایرانی در مجموع حدود ۵۰ درصد سهم دارند.

با این وجود پس از گذشت بیش از سه سال از امضای این قرارداد، شرکت نفت عمان هیچگاه به تعهدات قراردادی خود در قبال ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز پایبند نبود و در نهایت روز گذشته رسما این شرکت نفتی عربی از این طرح پتروشیمیایی ایران کنار گذاشته شد.

بر این اساس شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس به نمایندگی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، قرارداد ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز را به یک شرکت داخلی واگذار کرده است.

برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پتروشیمی هرمز باید نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شود ضمن انکه قرار است واحد پتروشیمی تا سال ۱۳۹۷ در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار