|
|
کدخبر: ۱۴۹۳۵۵

رویترز گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: رویترز با اشاره به برنامه دولت ایران برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و کاهش یارانه ها نوشت: این اقدام، بخش کلیدی تلاش روحانی برای اصلاح اقتصاد ایران و آزمونی برای سنجش میزان محبوبیت وی است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: افزایش قیمت سوخت در ایران، اولین آزمون مهم پیش روی حسن روحانی، جهت سنجش میزان حمایت افکار عمومی از سیاست های دولت وی در مقابل حملات رقبای تندرو اش می باشد.
حسن روحانی بعد از پیروزی در انتخابات در ماه آگوست، با انعقاد توافق ژنو و تلاش برای دستیابی به توافق جامع هسته ای با غرب، بسیاری از ایرانیان را خشنود کرده است.
وی وعده داده است که آزادی های اجتماعی را افزایش دهد و برخی از آسیب های اقتصادی ناشی از تحریم ها را ترمیم نماید. ارزش ریال ایران تثبیت شده و نرخ بالای تورم در حال کاهش یافتن است.
اما اگر دولت روحانی نتواند به درستی کاهش اختصاص یارانه به بنزین و دیگر سوخت ها را مدیریت کند، دستاوردهای قبلی دولت وی با تهدید مواجه خواهد شد. قیمت انرژی در ایران فاصله زیادی با قیمت های جهانی دارد.
این کاهش یارانه ها بخش کلیدی تلاش روحانی برای اصلاح اقتصاد ایران پس از سال ها مدیریت نامنظم دولت محمود احمدی نژاد است. اما کاهش یارانه ها برای بسیاری از ایرانیان دردناک خواهد بود و بنابراین می تواند با تحلیل بردن سرمایه سیاسی روحانی، توان وی را در مقابله با منتقدان داخلی توافق هسته ای با غرب کاهش دهد.
کریم سجادپور، کارشناس مسائل ایران در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی در آمریکا گفت: «مردم به این امید به روحانی رای دادند که هزینه زندگی آنها را کاهش دهد، نه اینکه آنها را افزایش دهد.»
یک دیپلمات غربی در تهران گفت، اعلام طرح دولت روحانی برای کاهش یارانه ها موجب بروز نگرانی در بین جامعه ایران از کارمندان دولت گرفته تا تجار و حتی برخی از روحانیون شده است. برخی از مردم شروع به ذخیره مواد غذایی کرده اند.
این دیپلمات غربی افزود: «کاهش یارانه ها فشار بیشتری بر کسانی که به روحانی رای داده اند وارد خواهد کرد. این اقدام تاثیری منفی بر نرخ تورم و قیمت کالاها خواهد داشت.»
«این یک تست مهم برای سنجش توان سیاسی روحانی و همچنین میزان محبوبیت وی از زمان انتخابات تاکنون است.»
دولت روحانی قصد دارد منابع حاصل از کاهش یارانه ها را برای سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها، کاهش میزان استقراض دولت از بانک ها و فراهم کردن امکان اعطای وام بیشتر به بخش خصوصی و تشویق افزایش بهره وری در مصرف انرژی، هزینه کند.
دولت احمدی نژاد مرحله اول کاهش یارانه ها را در سال ۲۰۱۰ کلید زد، اما اجرای این طرح موجب افزایش نرخ تورم شد و مجلس ایران اجرای مرحله دوم طرح مذکور را در سال ۲۰۱۲ ممنوع کرد.
روحانی پس از پیروزی در انتخابات، توانست با جلب حمایت کافی، مجلس را به حمایت از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها مجاب کند.
پدر سه کودک در شهر ساری گفت: «اگر دولت قیمت سوخت را افزایش دهد، همه چیز گران تر خواهد شد. آیا آنها این را نمی بینند؟»
نرخ رسمی تورم در ایران در دولت احمدی نژاد به بالای ۴۰ درصد رسید. روحانی گفته است که کاهش دادن نرخ تورم یکی از اولویت های وی می باشد. نرخ تورم از زمان روی کار آمدن روحانی به زیر ۳۵ درصد رسیده است. اصلاح اختصاص یارانه ها حداقل به صورت موقت، می تواند این دستاورد دولت روحانی در کاهش نرخ تورم را از بین ببرد.
بیش از ۱۵ درصد نیروی کار کشور بیکار است و بسیاری از افراد شاغل نیز دستمزد ناچیزی دریافت می کنند.
انتهای پیام / / ۸۹

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار