|
|
کدخبر: ۱۵۱۰۹۳

مشاور معاون فرهنگی شهردار تهران خبر داد

خبرگزاری تسنیم: مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: امروز شهرداری در ۱۷ میدان اصلی شهر به برگزاری مراسم عزاداری برای حضرت فاطمه(سوگواری) پرداخته است که این مراسم ها با کمک هیئت های مذهبی محلی برگزار می شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، میثم امرودی اظهار داشت: ایرانی ها سنت های بسیاری دارند که برگزاری عزاداری برای ائمه و اهل بیت نیز یکی دیگر از این سنت هاست. از آنجایی که برگزاری مراسم ایام فاطمیه آداب خاصی دارد که باید رعایت شود، جزء سنت های مردم ایران قرار گرفته و هر سال این ایام به صورت بسیار باشکوهی برگزار می شود.

وی ادامه داد: با اینکه امروز هوا سرد است و مردم در تعطیلات به سر می برند اما استقبال بسیار خوبی از این مراسم صورت گرفته است. مردم در این هوا به عزاداری می پردازند، زیرا نمی توان اهل بیت را از آنها جدا کرد. تقارن مراسم ایام فلطمیه با عید نوروز نیز باعثشده مردم استقبال گسترده تری از این مراسم داشته باشند.

مشاور معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران نیز در ابتدای فروردین ماه و شروع ایام فاطمیه شهر را متناسب با این مراسم آرایش کرد، گفت: شهرداری پرچم های ۷۲ گانه رابه رنگ مشکی در آورد و با نصب شعارهای مختلف درباره حضت فاطمه رنگ و بوی بهار مذهبی را از همان ابتدا در شهر جاری کرد.

وی یکی از دلایل استقبال مردم را مشارکت آنها در برگزاری این مراسم عنوان کرد و گفت: از آنجایی که هیئت های مذهبی از آن مردم است و شهرداری برای برگزاری مراسم مذهبی از آنها حمایت می کند؛ می بینیم که در هوای سرد امروز نیز مردم استقبال بسیار زیادی کرده اند که این نشان دهنده علاقه مردم به اهل بیت است.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برنامه های روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در مناطق مختلف برگزارمی شود، گفت: در منطقه یک برنامه های مختلفی برگزار می شود از جمله اینکه برنامه های مذهبی و مدیحه سرایی در سوگ حضرت فاطمه زهرا(س) در آستان امامزادگان صالح(ع)، علی اکبر(ع) و اسماعیل(ع) برگزار می شود. همچنین مراسم در مساجد محوری منطقه یک نظیر مسجد اعظم تجریش، مسجدالنبی ولنجک و غیره برگزار می شود.

وی ادامه داد: همکاری موثر شورایاران، مدیران محلات و شهروندان محلات در برگزاری مراسم شب و روز شهادت صدیقه کبری(س) نیز بسیارموثر بوده است. همچنین سیاه پوش شدن بوستان های فرامنطقه ای همچون نیاوران، قیطریه و جمشیدیه در شب و روز شهادت نیز انجام شده است.

امرودی از توزیع لوح فشرده " یاس نبی " در ایستگاه های گردشگری منطقه و بوستان ها یاد کرد و گفت: در این مراسم بر رویکرد مذهبی و حرمت گذاری به مقام والای دخت نبی اکرم(س) به ویژه در روز طبیعت و پس از آن تاکید شده است.

وی افزود: برگزاری تجمع بزرگ فاطمیون درروزشهادت درمیدان شهید تهرانی مقدم(میدان کاج)، برپایی ایستگاه های صلواتی درمسیردسته های عزاداری ۷ ایستگاه، برپایی نمایشگاه فاطمیون با مشارکت مسجدامام صادق درفلکه صادقیه و برپایی مراسم عزاداری با محوریت مدیریت محلات درسطح مساجد منطقه از برنامه های مهم منطقه ۲ است.

مشاور معاون شهردار تهران ادامه داد: برگزاری مراسم شله زردپزان که هرسال برگزار می گردد و توزیع آن در بین ایتام در محله شادمهر از جمله برنامه های مهم منطقه ۲ است. همچنین برگزاری مراسم روزشهادت درکنار مزار شهدای گمنام بوستان نهج البلاغه نیز اجرا می شود.

به گفته امرودی، روز جمعه مراسم ویژه ای برای سربازان گروگان گرفته ایرانی همزمان با نماز جماعت برگزار می شود.

وی از برگزاری نمایشگاه های متعدد در سطح شهر خبر داد و گفت: برپایی مراسم عاشورای فاطمی روز پنج شنبه در امام زاده صابر، برپایی نمایشگاه بانوی اخلاق در سرای محلات، برپایی نمایشگاه هنری فاطمی در بوستان ملت از جمله این برنامه هاست.

امرودی ادامه داد: همچنین کاروان عزاداری فاطمیون از فلکه اول تا چهارراه سید الشهدا در منطقه ۴ به عزاداری در امروز می پردازند. همچنین ایستگاه صلواتی و فرهنگی در حکیمیه، لویزان، استخر، مترو علم و صنعت، فلکه سوم، چهارراه سیدالشهدا نیز برقرار است.

وی به تجمع مردم عزاداران فاطمی در میدان هفتم تیر و میدان فاطمی اشاره کرد و گفت: برگزاری گردهمایی هیئت های فاطمی در میدان هفت حوض با کمک هیئت های منطقه، شورایاری و مسجد النبی(ص) نیز یکی دیگر از برنامه های امروز است. نمایش های آیینی صحنه ای با موضوع ترویج اخلاق و سیره فاطمی در دانشگاه خواجه نصیر، سرای محله خواجه نظام غرب، سرای شارق نیز برگزار می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار