|
|
کدخبر: ۱۵۲۰۶۹

دبیر انجمن شرکت های راهسازی عمر متوسط ساخت پروژه ها در ایران را ۱۰ سال عنوان کرد و گفت: ساخت برخی از پروژه های راهسازی توجیه اقتصادی ندارد و ساخت آنها بی فایده است.

علی آزاد در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عمر متوسط ساخت پروژه ها در ایران ۱۰ سال است در صورتیکه روز اول پیش بینی ۲ ساله می شود، اظهار داشت: دولت پروژه ای را به پیمانکار می دهد که پول کافی برای اجرای آن ندارد بنابراین پس ازمدتی پروژه نیمه کاره می ماند و تنها پیمانکار نابود می شود.

وی با بیان اینکه برخی پروژه ها پس از گذشت زمان ارزش خود را از دست می دهند، بیان کرد: باید در جریان ساخت به کیفیت و ماندگاری پروژه توجه شود و دولت باید هزینه کار خوب را بپردازد.

دبیر انجمن شرکت های راهسازی با اشاره به اینکه در ایران ساخت پروژه ها نسبت به دیگر کشورها گران تر تمام می شود، گفت: این در حالی است که پول کمتری به دست پیمانکار می رسد اما اگر در زمان کمتر پروژه به بهره برداری برسد هزینه تمام شده هم ارزان تر خواهد بود.

آزاد با انتقاد از تعریف برخی از پروژه ها که نیازی به ساخت آنها نیست، اظهار داشت: در برخی از مواقع فشار برخی از طیف ها موجب تعریف یک پروژه می شود در حالیکه نیازی به ساخت آن نیست و چند هزار میلیارد تومان صرف پروژه ای بی فایده می شود.

وی با اشاره به طرح ساخت راه آهن آمل - تهران، گفت: ساخت این پروژه در کشور ضرورتی ندارد و باید اولویت اعتبارها با پروژه های نیمه کاره باشد. اما متاسفانه به وزیر راه فشار می آورند که این پروژه ساخته شود.

دبیر انجمن شرکت های راهسازی تصریح کرد: پروژه دیگری که نیازی به ساخت آن نبود آزادراه حرم تا حرم است زیرا ما دو مسیر از تهران به مشد داریم که یکی از طریق شمال کشور و دومی از طریق گرمسار است بنابراین نیاز به ساخت این پروژه هزینه بر نبود.

آزاد با بیان اینکه این مسیر از دریاچه نمک و باتلاق عبور می کند، افزود: به دلیل بافت زمین در این مناطق، هزینه زیادی باید صرف ساخت پروژه شود در حالیکه نیازی به ساخت این مسیر نبود و این هزینه می توانست در دیگر بخش های ضروری کشور صرف شود.

وی با تاکید بر اینکه حرفه راهسازی کشور در حال نابودی است، بیان کرد: دولت اعلام کرده که برای امسال اعتبار پروژه های ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی را تامین می کند پس تعیین تکلیف پروژه های دیگر چه می شود.

دبیر انجمن راهسازی با اشاره به اینکه دولت باید به قراردادهایی که منعقد کرده پایبند باشد، گفت: اگر پول کافی برای اجرای پروژه ها را ندارند باید قرارداد را فسخ کنند تا پیمانکار چندین سال اسیر ساخت یک پروژه نباشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار