|
|
کدخبر: ۱۵۲۵۹۱

گزارش تسنیم از روند اختصاص اعتبار به پارس جنوبی در ۹ سال اخیر

خبرگزاری تسنیم: طی هشت سال گذشته کمترین اعتبار بودجه ای به میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سال ۹۲ با رقم ۲.۳ میلیارد دلار به ثبت رسید که در مقایسه با سال ۹۱ حدود ۷۰درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با وجود این که در هشت سال گذشته هیچ گاه کل بودجه مصوب طرح های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی محقق نشد اما در طول این سالها روند اختصاص بودجه به این طرح ملی روندی صعودی داشت باوجود این در سال ۹۲ کمترین اعتبار به توسعه پارس جنوبی اختصاص یافت.

رقم تخصیص اعتبار از بودجه مصوب طرح توسعه ای پارس جنوبی در سالهای ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۲ و ۲.۸میلیارد دلار بود که این رقم در ﺳﺎل ۸۶ به ۳.۲ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر افزایش یافت. این روند صعودی در ﺳﺎل ۸۷ ادامه یافت و رقم جذب اعتبار به ۴ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر رسید.

البته اعتبار جذب شده در سال ۸۸ بر روی چهار میلیارد دلار ثابت ماند اما این رقم در سال ۸۹ با سه میلیارد دلار افزایش نسبت به سال پیش از خود به هفت میلیارد دلار رسید. در سال ۹۰ نیز بودجه پارس جنوبی ۲۲ میلیارد دلار تعیین شد اما در پایان آن سال نیز تنها هفت میلیارد دلار آن تحقق یافت.
همچنین از بودجه ۲۱ میلیارد دلاری مصوب پارس جنوبی در سال ۱۳۹۱ حدود ۸.۵ میلیارد دلار آن محقق شد با وجود این، این رقم بالاترین بودجه محقق شده در تاریخ توسعه میدان پارس جنوبی است.

با وجود تاکید رییس جمهوری بر شتاب در توسعه و تولیدی شدن این میدان مشترک با قطر، از بودجه حدود ۲۲ میلیاردی دلاری میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۲ حدود ۲.۳ میلیارد دلار - معادل حدود ۹ درصد - محقق شد که این رقم نسبت به سال ۹۱، بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر بودجه مورد نیاز توسعه پارس جنوبی در سال ۹۳ نیز ۹ میلیارد دلار اعلام شده است که گفته می شود این رقم فقط برای توسعه پنج فاز دارای اولویت پارس جنوبی(فازهای ۱۲ و ۱۵ تا ۱۸) و پرداخت بدهی پیمانکاران دریایی فازهای ۳۵ ماهه است.

در بودجه سال جاری پارس جنوبی برای بخش خشکی فازهای ۳۵ ماهه و از همه مهم تر فاز۱۱ پارس جنوبی و لایه نفتی این میدان، ردیف بودجه ای اختصاص نیافته است.

به گزارش تسنیم، تامین نشدن بودجه پارس جنوبی در حالی است که اگر بر اساس معادل سازی فروش گاز با نفت، هر بشکه نفت ۵۰ دلار محاسبه شود، درآمد حاصل از میدان پارس جنوبی حداقل ۱۱۰ میلیارد دلار در سال خواهد بود، این در حالی است که در صورت محاسبه هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار، این رقم به بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.
در واقع با بهره برداری از هریک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی یک درصد افزایش می یابد که به گفته اقتصاددانان، در سطح ملی هیچ حوزه اقتصادی چنین اثری را بر اقتصاد ملی ندارد.

این شرایط در حالیست که اعلام شده است برای تکمیل فازهای میدان گازی پارس جنوبی حدود ۴۰ میلیارد دلار نیاز است تا تولید ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز از این میدان مشترک محقق شود.

حجم پایین سرمایه گذاری در پارس جنوبی در حالی است که مجموع سرمایه گذاری قطر در پارس جنوبی از ۴۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است.

از زمان آغاز طرح توسعه پارس جنوبی در ۱۵ سال گذشته، ۲۴ فاز در بخش ایرانی میدان مشترک پارس جنوبی به منظور بهره برداری از منابع گازی این میدان تعریف شده که تاکنون ۱۰ فاز آن به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار