|
|
کدخبر: ۱۵۵۱۲۹

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: مذاکره برای تعمیر تجهیزات آسیب دیده فاز ۱۳ پارس جنوبی ناشی از غرق جکت با یک شرکت خارجی با هزینه ای بیش از ۵ میلیون دلار آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، زمانی که گفته می شد توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی در اوج قرار دارد، غرق شدن جکت دوم این فاز در بهمن ماه ۹۱ در هنگام نصب، رکود نسبی را بر این فاز حاکم کرد.

بعد از بازیابی جکت بلوک C به دلیل آماده نبودن بستر برای نصب مجدد این جکت، تصمیم گرفته شد این سازه در بلوک D که با موقعیت و عمق آب بلوک C مشابه بود نصب شود.

بر همین اساس قرار است جکت D فاز ۱۳ پارس جنوبی نیز در بلوک C نصب شود که به دلیل آسیب وارده به تجهیزات سر چاهی بلوک C در زمان غرق شدن جکت، در حال حاضر امکان نصب جکت وجود ندارد.

گفته می شود که تجهیزات سرچاهی بلوک C فاز ۱۳ پارس جنوبی بعد از آسیب وارد شده دچار انحراف شده است اما این که انحراف تا چه عمقی باشد مشخص نیست. به همین دلیل شرکت نفت وگاز پارس مذاکرات خود را با یک شرکت خارجی برای مشخص کردن مقدار انحراف و تعمیر تجهیرات مورد نظر آغاز کرده است.

هزینه پیش بینی شده برای تعمیر تجهیرات مورد نظر پنج میلیون دلار برآورد شده است اما امکان افزایش این رقم در صورت آسیب به بخش های دیگر نیز وجود دارد.

به گزارش تسنیم، توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥۶ میلیون متر مکعب گاز در حال اجراست که با بهره برداری از پالایشگاه این فاز روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید می شود.

علاوه بر این با تکمیل توسعه این طرح روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ٢٩٠٠ تن گاز مایع(LPG)، ٢٧٥٠ تن اتان و روزانه ۴٠٠ تن گوگرد تولید می شود.

سرمایه مورد نیاز برای توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۶.۱ میلیارد دلار اعلام شده است که تاکنون ۳.۸ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

در ابتدا طرح توسعه توسعه فاز ۱۳ میدان پارس جنوبی به شرکت های انگلیسی - هلندی شل و رپسول اسپانیا سپرده شد، اما این دو شرکت با عذرخواهی رسمی و به دلیل آنچه مشکلات اقتصادی عنوان شده بود، از حضور در این پروژه کناره گیری کردند.

بعد از آن مذاکراتی با قرارگاه خاتم الاوصیا(ص) برای واگذاری فاز ۱۳ صورت گرفت اما در نهایت طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی به شرکت های پترو پایدار ایرانیان، مپنا و صدرا سپرده شد.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار