|
|
کدخبر: ۱۵۵۳۶۲

رئیس سازمان بسیج هنرمندان به تشریح برنامه های بسیج هنرمندان در سال ۹۳ و اولویت بسیج هنرمندان در سال جدید پرداخت.

گروه فرهنگی مشرق- حسین قنادیان رئیس مرکز بسیج هنرمندان به تشریح اهداف بسیج هنرمندان پرداخت و گفت: ما در حوزه های مختلف در بسیج هنرمندان کارهای زیادی انجام دادیم چون سرمایه گذاری در این حوزه کار بسیار بزرگی است.

وی افزود: اگر وادی هنر را بررسی کنیم می بینیم هنر در خود بسیج و سپاه پاسداران به معنای جنس خودش راه پیدا نخواهیم کرد چرا که استارت کار هنری در این ارگان ها از سال ۷۹ زده شد.

قنادیان ادامه داد: تلاش کردیم بسیج هنرمندان را در شهرستان ها دنبال کنیم و حدود ۶ هزار نفر در کشور را تحت پوشش بسیج هنرمندان قرار دهیم.

وی در بخشی دیگر از این گفت وگو به کارهای صورت گرفته در بسیج هنرمندان اشاره کرد و گفت: تا به حال هنرمندان بسیجی کشور را به سه کشور خارجی اعزام و در قالب حلقه های صابرین آموزش های تخصصی را انجام دادیم.

قنادیان به بسیج هنرمندان در شهرستان اشاره کرد و افزود: ما در استان های گوناگون کارها و شاخه های تخصصی زیادی را دنبال کردیم.

در ادامه این گفت وگو رسولی طی سخنانی عنوان کرد: بازار هنر بازار متنوعی است اگر به بعضی از حوزه های دیگر نگاه کنیم مهندسی در عرصه هنر نوعی تکثر است اما در این حوزه ما چیز چشمگیری نمی بینیم.

وی افزود: ما مقداری از این موضوعات را هم نهادینه کرده ایم که ماهی یکبار جلسه گذاشته می شود و مسائل مهم بسیج استان را بررسی می کنیم و همچنین این کار را در بسیج وزارت ارشاد هم انجام دادیم.

رسولی ادامه داد: در بحثهای قانونمندی دچار ضعف هستیم که با جلسات و بررسی های فراوان به دنبال راه حل این موضوع می گردیم.

وی تاکید کرد: فعالیت ما در حوزه بسیج هنرمندان می تواند جریان ساز باشد و در روز هنر انقلاب اسلامی هم که کماکان در آستانه آن هستیم در کل کشور در حال نصب است.

رسولی به اعزام هنرمندان به اردوی راهیان نور در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: تا به حال هیچ دستگاهی این کار را انجام نداده است چرا که اینها کارهای جریان ساز و جذابی است که اگر تکثر پیدا کند در این حوزه اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد.

وی در ادامه به برگزاری جشنواره های متنوع بسیج هنرمندان اشاره کرد و افزود: ما در جشنواره عکس بسیج شهید شاهسواری را مورد تجلیل قرار دادیم چون به دنبال کارهای نماد ساز هستیم و رسالت ما رسالت بسیج انقلاب است.

رسولی تاکید کرد: باید مدلی را ارائه دهیم که وقتی از هنر صحبت می کنیم خانواده ها به دلخواه خود فرزندان خود را به جشنواره های بسیج بفرستند.

در ادامه این گفت وگو قنادیان با اشاره به برنامه های بسیج هنرمندان در سال ۹۳ خاطرنشان کرد: ما برنامه های سالانه خود را داریم اما در زمینه فرهنگ سازی و عمومی سازی کارهایمان آماده نشده است.

وی به سخنان اخیر رهبری درباره فرهنگ اشاره کرد و گفت: هر چیزی را نمی توان به نام هنر انقلاب قالب کرد و شاخص ما در کار هنری بیانات مقام معظم رهبری است که باید به همین اساس هنر انقلاب را تعریف کرد.

قنادیان افزود: یکی دیگر از کارهای ما در بسیج هنرمندان راه اندازی کارگروه های طلاب حوزوی در بحثهنر است که این کارگروه ها به سرپرستی آیت الله صفایی بوشهری ترتیب داده شده است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان تاکید کرد: مشرب فکری ما باید از حوزه گرفته شود تا سلامت مسیر ما حفظ شود. البته یک سری ملاحظاتی را هم در این عرصه خواهیم داشت.

قنادیان خاطرنشان کرد: هنر در تمامی مراحل زندگی یک انسان تاثیر دارد به همین خاطر باید میان هنر و فرهنگ شاکله ای قرار دهیم.

وی با طرح این سوال که آیا هنر انقلاب اسلامی در حال حاضر تریبونی دارد تاکید کرد: وجه قالب صدا و سیما ناخالصی است که باید از سر دلسوزی مسئولین اصلاح شود.

قنادیان در ادامه با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: احساس ما این است که چون حضرت آقا امسال بحثجهاد فرهنگی را مطرح کردند اینجا هر سرباز ما در عرصه هنرمندان باید یگانه عمل کننده باشد و باید دفاع و هجوم را در عرصه فرهنگ یاد بگیریم.

وی افزود: یک سری اتاق های فکر از خود هنرمندان در هر استان انتخاب کردیم که می تواند در قالب های فرهنگی هنری وجود داشته باشد.

قنادیان با اشاره به برگزاری جشنواره های بسیج تاکید کرد: جشنواره ها برای ما هدف نیست بهانه ای است برای تولید آثاری که مردم از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به جشنواره مردمی فیلم آمار خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در حال آماده کردن محصولات سال آینده برای جشنواره های بسیج هستیم و این همان اتفاقی است که در جشنواره آمار در حال رخ دادن است.

قنادیان از ادبیات انقلاب بسیج و هنرهای تجسمی بسیج به عنوان دیگر کارهای در حال انجام بسیج هنرمندان یاد کرد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: محصولات هنری بسیج هنرمندان کارهای جدیدی است و می خواهیم هنرمند را خلاقانه در میان میدان نگه داریم.

وی افزود: ما در جشنواره گذشته تئاتر بسیج ۷۵۰ گروه تئاتر را فعال کردیم که هرکدام از این گروه ها ۳ تا ۵ نمایش را در شهرستان ها اجرا کردند. آیا جریان تئاتر کشور ما می تواند در طول سال این کار را انجام دهد؟

قنادیان ابراز امیدواری کرد: یکی از تمایزات نگاه هنری ما نسبت به سایر نگاه ها سلامت کاری است که انجام می دهیم که امیدواریم بتوانیم همیشه این پاکی و طهارت را در این حوزه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به راه اندازی مجتمع آموزشی و پژوهشی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: علت راه اندازی این مشکلات فعالیت هایی است که در عرصه هنر انجام می شود و از مبنای علوم اسلامی و ایده ما شکل می گیرد.

وی افزود: این موسسه در حال بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به امید خدا به ثبت برسد.

قنادیان با اشاره به بحثسینما خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب شناسی هایی که انجام داده ایم بحثسینما را در اولویت کارهای ما قرار داده ایم و در دو حوزه کارگردانی و فیلمنامه نویسی کارگروه هایی را راه اندازی کرده ایم.

وی تاکید کرد: ما وقتی درباره هنر انقلاب اسلامی حرف می زنیم باید الگو ارائه دهیم چرا که سرفصل این حوزه نامگذاری روز هنر به نام شهید آوینی است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: احساس کردیم که برخی شهیدان را از همین جامعه هنرمندان شناسایی کنیم. تمام ۲۰ هزار خانواده شهید هنرمندان زیارت کردیم چرا که ما تنها جامعه ای هستیم که با خانواده شهدا دیدار کردیم و قرار است امسال در هر ماه یک بزرگداشت شهید هنرمند در کشور برگزار کنیم.

وی در ادامه از برگزاری نخستین اجلاسیه کنگره شهدای هنرمند در اردیبهشت ماه سال ۹۳ خبر داد.

در ادامه این گفت وگو رسولی معاون ارتباطات و امور بین الملل سازمان بسیج هنرمندان درباره اطلاع رسانی در حوزه هنر بسیج گفت: وقتی واژه بسیج را نامگذاری می کردند می خواستند که این واژه نظامی قلمداد کند و ما زمانی را سپری کردیم تا این فضای نظامی را بشکنیم ولی هنوز فکر می کنیم که جای کار دارد.

وی افزود: هنوز رسانه مناسب را برای اطلاع رسانی به دست نیاوردیم و تلاشمان را کردیم که اطلاع رسانی را از طریق صدا و سیما به درستی انجام دهیم.

رسولی با اشاره به راه اندازی سایت سیمرغ خاطرنشان کرد: سایت سیمرغ تریبون رسمی ما است همچنین برای انجمن های ما چند سایت را راه اندازی کردیم که استان های ما نیز هرکدام سایت های جداگانه ای دارند.

وی ادامه داد: ما از دو منظر می توانیم به مقوله اطلاع رسانی رسانه ای نگاه کنیم اول منظر داخلی که خیلی وقت ها توانسته جریان سازی کند که در آن زمان روزنامه های کشور نیم صفحه نیم صفحه به نقل از ما مطلب منتشر می کردند.

وی از خبرگزاری فارس به عنوان یک رسانه حرفه ای و تاثیر گذار و همسو یاد کرد.

در ادامه این گفت وگو سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس طی سخنانی عنوان کرد: خود ما زمانی در بسیج دانشجویی مشکلاتی از قبیل بسیج هنرمندان را داشتیم ولی به محض اینکه خواستیم تا کمی اظهار نظر کنیم جلوی ما را گرفتند.

وی افزود: جامعه هنری خیلی این محدودیت ها را ندارد و می تواند حرف هایش را بزند. همانطور که ما درباره خودمان صحبت می کنیم باید افقی که امام در پیام بسیج ترسیم کرده است را به همان سمت ببریم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار