|
|
کدخبر: ۱۵۵۵۰۹

تسنیم خبر می دهد

خبرگزاری تسنیم: در حالی وزیر نفت از ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت ها پس از تغییر قیمت بنزین خبر داد که تا تاریخ ۱۷ فروردین ۲.۷ میلیارد لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت های مردم ذخیره شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، حجم بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت های سوخت تا تاریخ ۱۷ فروردین ماه امسال حدود دو میلیارد و ۷۱۰ میلیون لیتر است.

با توجه به این گفته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری مبنی بر این که ۳۰ فروردین یا اول اردیبهشت ماه زمان اعلام نرخ حامل های انرژی از سوی دولت است، پیش بینی می شود از اردیبهشت ماه سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی دیگر به کارت های سوخت واریز نشود.

البته شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد خاطرنشان کرده است که سهمیه بندی در فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها حفظ و برای سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره در کارت های سوخت نیز مهلت مصرف تعیین خواهد شد.

به گزارش تسنیم، اوایل تیر ماه سال ۱۳۸۶ برای اولین بار طرح سهمیه بندی بنزین با تخصیص ۳۶۰ لیتر فصلی(ماهانه ۱۲۰ لیتر) آغاز شد. به تدریج از سهمیه ماهانه کاسته شد تا این که سهمیه بنزین از ابتدای سال ۱۳۸۹ از ۸۰ لیتر در ماه به ۶۰ لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از ۷۵ میلیون لیتر به ۶۳ میلیون لیتر در روز بود.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان از دی ماه ۱۳۸۹، قیمت بنزین سوپر از ۱۵۰ تومان به ۵۵۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به ۷۰۰ تومان و سوپر به ۸۰۰ تومان رسید. در این شرایط مصرف روزانه بنزین باز هم روندی کاهشی داشت به طوری که متوسط مصرف به ۵۷ تا ۶۰ میلیون لیتر رسید.

بعد از پنج سال از عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی و با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه ها از ابتدای خردادماه ۱۳۹۱ این نرخ از سبد قیمتی این فرآورده حذف شد و تا حذف شدن و به تاریخ پیوستن بنزین ۴۰۰ تومانی نیز اندک زمانی باقی نمانده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم امروز تصریح کرد که با تغییر قیمت بنزین، سهمیه ۴۰۰ تومانی کارت ها نمی سوزد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار