|
|
کدخبر: ۱۵۶۴۱۷

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در سال ۹۲، بیش از ۱۲ میلیون و ۸۴ هزار تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ به میزان ۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد عطرچیان با اعلام اینکه به دنبال اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی، در۱۲ ماهه سال ۹۲ بالغ بر ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۶ درصد از طریق جاده حمل شده است، گفت: همچنین ۴۹۴ هزار تن معادل ۴ درصد از طریق راه آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده ای ۸ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۵ میلیون و ۲۹۷ هزار تن را مواد نفتی و ۶ میلیون و ۷۸۷ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند که عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، لوازم خانگی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: در این مدت، از میان مرزهای کشور پرویزخان با ۳ میلیون و ۶۴۶ هزار تن فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان و باشماق در رده های بعدی قرار دارند.

وی تصریح کرد: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۴ میلیون و ۳۸هزار تن در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، لطف آباد، سرخس و باشماق در رده های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی را از مبدا عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۵۳۳ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۳۰۲ هزار دستگاه معادل ۵۷ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار