|
|
کدخبر: ۱۵۶۸۸۴

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: با وجود وسیع بودن دایره شمول قانون کار و دربرگیری حداقل ۵۰ درصدی آن در کشور۹ سال است که زمزمه اصلاح آن به گوش می رسد این در حالی است که اصلاح قانون کار یکی از مهمترین مطالبات کارگران از دولت تدبیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، دی ماه سال ۹۲ بود که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارائه گزارش ۱۰۰ روزه کاری خود از بازگشت قانون کار از مجلس به دولت خبر داد.

این درحالی بود که پیش از آن بسیاری از تشکل های کارگری گلایه زیادی از این داشتند که دولت نهم و دهم بدون اعمال نظر آنها لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس فرستاده است. مخالفت کارگران تا جایی بود که لایحه ارسالی دولت نهم و دهم به مجلس را سیاسی می دانستند و معتقد بودند پیش نویسی که از سوی دولت به مجلس فرستاده شد آن پیش نویسی نبود که نمایندگان کارگران در نشست با کارفرمایان به توافق و به مجلس فرستادند، آنها تاکید داشتند که حتی این موضوع را کارشناسان بین المللی کار تاکید می کنند که این پیش نویس با نظر کارگران تهیه نشده است. خلاصه پس از روی کارآمد دولت یازدهم این قانون از سوی مجلس برای اعمال اصل سه جانبه گرایی به دولت بازگشت.

*اصلاح قانون کار با رویکرد جدید

به گزارش تسنیم، ربیعی درباره اصلاح این قانون در گزارش ۱۰۰ روزه خود گفت: یکی از جنجالی ترین اقدامات دولت دهم در واپسین ماه های حیات اش ارسال لایحه اصلاح قانون کار بدون جلب نظر شرکای اجتماعی بود. دولت یازدهم لایحه اصلاح قانون کار را از مجلس باز گردانده است و با تشکیل کارگروهی مرکب از شرکای اجتماعی، به بررسی این قانون خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: رویکرد اصلاحی این دولت به قانون کار کشف ظرفیت های تشکل های کارگری و کارفرمایی به منظور تأثیرگذاری بر رقابت پذیری اقتصاد ملی و بهره وری نیروی کار است. باید شرایطی به وجود بیاوریم که قوانین و مقررات را کم کنیم اما کیفیت آنها را بالا ببریم.

*لزوم اصلاح قانون کار

همچنین، سید حسن هفده تن، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین روزهای روی کار آمدن خود درباره اصلاح قانون کار این چنین گفت: به جز قرآن کریم هیچ قانونی وحی منزل نیست. بزرگان و مدیران گذشته در مورد تدوین قانون کار زحمت های بسیاری کشیده اند اما به نظر می رسد که اصلاح برخی از قوانین در زمینه کار، تأمین اجتماعی، گمرکی و خصوصاً مالیاتی با هدف ایجاد فضای مناسب کسب و کار، تأمین امنیت چندبعدی، خیز بعدی، ارتقای بهره وری عوامل تولید و افزایش قدرت اقتصاد ملی، امری اجتناب ناپذیر است، بنابراین بازنگری در قانون کار با هدف افزایش قدرت رقابت پذیری اقتصاد ملی امری ضروری است.
* مشکلات کارگران با عدم اصلاح قانون کار

در حال حاضر حدود ۶ماه از روی کارآمدن دولت یازدهم می گذرد و با توجه به اینکه پس از ۸ سال بحثو گفتگو درباره اصلاح قانون کار و ارسال لایحه ای از دولت به مجلس بدون اعمال نظر کارگران، این پرونده نیمه کاره رها شده است و این سوال مطرح است آیا دولت یازدهم زیر بار اصلاح این قانون می رود؟

اختلافات کارگران و کارفرمایان در برخی مواد حساس از جمله مبحثقراردادها و دستمزدها از جمله موارد مهم ناشی از عدم اصلاح این قانون است. هرگونه اصلاح و تغییر در قانون کار و شیوه های اجرایی آن، می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روابط کار بین کارگران و کارفرمایان داشته باشد. البته مقامات کارگری و کارفرمایی در این زمینه سعی کردند و بررسی هایی را با همکاری مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون اجتماعی به صورت تخصصی انجام دادند اما نتیجه درستی عاید آنها نشد.

کارشناسان بازار کار معتقدند با گذشت ۲۴ سال فرصت برای اصلاح قانون کار و با توجه به اینکه در آستانه سال جدید و انعقاد قرار داد های جدید کاری هستیم و حداقل نیمی از کل افراد جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این قانون در ارتباط هستند پرونده اصلاح قانون کار باید یکی از برنامه های کوتاه مدت دولت یازدهم باشد.

*پیش نویس قانون کار بدون نظر کارگران به مجلس رفته بود

فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران درباره اصلاح قانون کار می گوید: اینکه عده ای معتقدند که لایحه اصلاح قانون کار با نظر کارگران به مجلس رفته بوده است صحیح نیست، حتی در جلسه شورای عالی کاربرای تعیین دستمزد ۹۳، تعدادی از نماینده کارفرمایان تاکید داشتند که بسیاری از موارد در لایحه قانون کار لحاظ نشده بوده است.

وی ادامه داد: لایحه قبلی بدون اجماع و نظر کارگران به مجلس فرستاده شده بود. اینکه قانون از مجلس به دولت بازگشت به دلیل این است که علاوه بر اینکه دولت نظرش بررسی مجدد قانون کار بود. نمایندگان کارگران و کارفرمایان نیز به این موضوع تاکید داشتند.

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهار می کند: برای بررسی این قانون کمیته هایی زیر نظر وزارت کارتشکیل شده است و تلاش می کنند تا در نهایت قانون کار جامعی تهیه شود. اینکه در دولت قبلی این وجود داشت که قانون کار مانع از ایجاد اشتغال در این دولت وجود ندارد.

*سرگردانی قانون کار بین دولت ها

با وجود مطرح بودن اصلاح قانون کار از ۹ سال گذشته هنوز این قانون مادر بین دولت ها سرگردان است و تا کنون هیچ دولتی زیر بار اصلاح آن نرفته است. وسیع بودن دایره شمول این قانون و دربرگیری حداقل ۵۰ درصدی آن در کشور بر ضرورت اصلاح این قانون می افزاید. دولت های قبلی تلاش هایی را در زمینه اصلاح این قانون با برگزاری جلسات متعدد بین شرکای اجتماعی انجام دادند اما نتیجه مفیدی به دست نیامد. اما با واگذاری مسئولیت انجام این کار از سوی برنامه پنجم توسعه به عنوان یک تکلیف برعهده دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دولت های قبلی تلاش کرد تا به هر نحوی که شده این کار را به یک نتیجه ای برساند.

سند ملی کار شایسته، اصلاح قانون کار و طرح بهسازی قراردادهای موقت کار از مهمترین درخواست های جامعه کارگری از روحانی بود که تا کنون هیچ کدام مورد توجه قرار نگرفته است.

قانون برنامه هم این وزارتخانه را مکلف کرده بود تا پایان سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه, لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس بفرستد که دولت قبلی لایحه ای را به زعم کارگران و کارفرمایان بدون اصل سه جانبه گرایی به مجلس فرستاد که با روی کار آمدن دولت یازدهم لایحه به دولت بازگشته است و اکنون روی میز ربیعی منتظر نیم نگاه است. دولت تدبیر و امید با وجود اظهاراتی که در آغاز فعالیت خود داشت هنوز زیر بار اصلاح نرفته است. به راستی این همه تعلل برای اصلاح این قانون مادر چیست؟

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار