|
|
کدخبر: ۱۵۸۰۴۵

با پرداخت ۵۰درصد هزینه غرفه توسط دولت؛

خبرگزاری تسنیم: برای نخستین بار نمایشگاه صادرات کالا و خدمات نوین و دانش بنیان ایران در عراق به منظور کسب ظرفیت صادرات ۷۰میلیارد دلاری در این کشور، برگزار می شود و دولت برای حمایت از این نمایشگاه ها ۵۰ درصد هزینه اجاره غرفه ها را تقبل کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان اتاق ایران در نشست خبری صبح امروز در مورد نخستین نمایشگاه صادرات کالا و خدمات نوین و دانش بنیان در کشور عراق اظهار داشت: تشکل دانش بنیان اتاق ایران، در اسفند سال ۹۱ با ۲۵ تشکل زیر مجموعه و ۱۵۰۰ شرکت فناوری ثبت شد تا زمینه صادرات و معضلات شرکت های این حوزه را با توجه به شرایط فعلی بازار فراهم کند. در این زمینه جلسات متعددی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد که نتیجه آن برگزاری نمایشگاه های تخصصی در کشور های همجوار ایران است.

وی با بیان اینکه اولین هدف این تشکل برگزاری نمایشگاه خدمات دانش بنیان در کشور عراق و شهر اربیل است، گفت: کشور عراق با توجه به رشد اقتصادی ۶ درصدی، تخصیص ۱۷ درصد از درآمد دولت عراق به استان کردستان و برنامه این کشور برای تبدیل شدن به یکی از اقتصا دهای منطقه، از جمله بهترین ظرفیت هایی است که در مورد صادرات کالا و خدمات به این کشور وجود دارد.

رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان اتاق ایران، تصریح کرد: بر اساس جلساتی که با معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری برگزار شده، قرار است ۵۰ درصد هزینه شرکت ها در اجاره غرفه پرداخت کند و مابقی آن را شرکت ها متقبل خواهد شد. بر همین اساس ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت ماه این نمایشگاه در استان اربیل عراق و در پارک سامی عبد الرحمن برگزار می شود.

در ادامه این نشست علی مرتضی بی رنگ، معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت فناوری ریاست جمهوری نیز در راستای برگزاری نخستین نمایشگاه فناوری در کشور عراق خاطر نشان کرد: این معاونت به دنبال حمایت از حضور شرکت ها در نمایشگاه های تخصصی به خصوص در کشور های همجوار است. با برگزاری چنین نمایشگاه هایی می توانیم اهداف و سیاست هایی که در حوزه فناوری و کالاهای دانش بنیان داریم، را فراهم کنیم.

به گفته وی، با توجه به هم مرز بودن با کشور عراق، دسترسی به کالا و خدمات این کشور به ایران سهل تر از سایر کشور ها است به نوعی که کشور عراق امکان ورود همه نوع خودرو را دارد ولی ۱۰۰ هزار خودرو در سال گذشته از ایران به این کشور صادر شده است و دلیل آن نیز همجواری به ایران و پوشش کالاها در همه زمینه ها است.

*ظرفیت صادرات۷۰ میلیارد دلاری فناوری در کشور عراق

بر اساس این گزارش مهدی نجات نیا نیز به عنوان رئیس اداره بازاریابی الکترونیکی و تبلیغات سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه عراقبهترین فرصت اقتصادی برای دنیا است، اظهار داشت: این کشور با توجه به اینکه دومین منبع نفتی جهان بوده و تا ۴ سال آینده صادرات نفت آن ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از عربستان خواهد شد، می تواند یک فرصت بسیار مناسب برای سرمایه کذاری ایران باشد، زیرا از نظر موقعیت جغرافیایی و فرهنگی نیز با این کشور مناسبات خوبی داریم.

وی ادامه داد: کشور عراق با توجه به اینکه ۳ استان مستقل کرد نشین دارد و مجموا ۷ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق است، اصل تمرکز ایرن می تواند به استانهای جنوبی و شیعه نشین آنها باشد. همچنین استان کردستان نیز یک استان مستقل و دارای ثبات اقتصادی است و ایران می تواند صارات خوبی از طریق این استان به کشور عراق داشته باشد، اما نکته مهم این است که باید نگاه مردم عراق را به ایران و کالاهای صادراتی تغییر و جلب کنیم.

رئیس اداره بازاریابی الکترونیکی و تبلیغات سازمان توسعه تجارت گفت: سالانه ۴۰ نمایشگاه در کشور عراق برگزار بوده که ۷۰ درصد این نمایشگاه ها در استان کردستان برگزار می شود و با توجه به اینکه ایرانیان نیاز به دریافت روادید نداشته و ثبت شرکت نیز در این استان اسان است، موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری است.

نجات نیا با بیان اینکه ۱۵ درصد جمعیت عراق در اقلیم کردستان است، تصریح کرد: توسعه صارات به کشور عراق، زمینه ۷۰ میلیادر دلار صادرات فناوری در سال و ۲۰۰ میلیارد دلار برای ساخت و ساز است را برای ایران فراهم می کند ولی در حال حاضر تنها سهم درصدی را از این بازار مناسب داریم.

وی با تأکید بر اینکه کشور عراق ۹۹.۵ درصد به کالاهای خارجی نیازمند است و ایران می تواند از این ظرفیت استفادهکند، گفت: با برگزاری این نمایشگاه، نگاه کشور عراق به ایران به سطح کشور های اروپایی خواهد رسید بنابراین باید در این نمایشگاه از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

به گزارش تسنیم، نمایشگاه صادرات کالا و خدمات نوین و دانش بنیان در کشور عراق ۱۵ الی ۱۸ اردیبهشت ماه در استان کردستان عراق شهر اربیل در ۱۱ گرو کالایی برگزار خواهد شد و مناسب تر قیمت محصولات ایرانی نسبت به کالاهای اروپایی و کیفیت مناسب از مزیت هایی است که ایران می تواند از ان استفاده کند.

همچنین، صد شرکت در فضا هزار متری در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و به توجه به پرداخت ۵۰ درصد هزینه غرفه ها توسط معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری استقبال شرکت ها برای شرکت بالا بوده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار