|
|
کدخبر: ۱۶۱۹۶۵

اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه /

خبرگزاری تسنیم: یک متخصص تغذیه گفت: امروزه با شناسایی علل بیماری ها و عوامل تعیین کننده آن به خوبی روشن شده است که رفتارها و انتخاب های غذایی افراد از عوامل مهم مؤثر بر سلامت است و ترویج رفتارهای سالم غذایی به ارتقاء سلامت کمک می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، مرتضی صفوی در پاسخ به پرسشی که چرا مطالعه و شناخت تعیین کننده های انتخاب غذا اهمیت دارد؟، اظهار داشت: امروزه با شناسایی علل بیماری ها و عوامل تعیین کننده آن به خوبی روشن شده است که رفتارها و انتخاب های غذایی افراد از عوامل مهم مؤثر بر سلامت است.

به گفته وی ترویج رفتارهای سالم غذایی به عنوان هدف اصلی مداخله های تغذیه ای به منظور تأمین و ارتقاء سلامت مورد توجه قرار گرفته است. انتخاب غذا، خوردن و آشامیدن رفتارهای روزمره ای هستند که گرچه ساده به نظر می رسند، در حقیقت بسیار پیچیده اند، این رفتارها از یک سو تحت تأثیر انگیزه ها و عوامل ناخودآگاه و فردی و از سوی دیگر متأثر از عوامل متعدد اقتصادی و غیر اقتصادی محیطی قرار دارند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: از مهم ترین تعیین کننده های انتخاب غذا در ۵ گروه اصلی طبقه بندی می شود که شامل تعیین کننده های بیولوژیک(زیستی)، مانند اشتها و ذائقه، تعیین کننده های اقتصادی، مانند قیمت و درآمد، تعیین کننده های فیزیکی مانند دسترسی و مهارت ها، تعیین کننده های روان شناختی و انگیزشی مانند استرس و باورهای تغذیه ای است.

صفوی اضافه کرد: با شناخت بهتر این عوامل، تلاش می کنیم که به این سؤال پاسخ دهیم که افراد چرا، چگونه و چه موقع غذاهای مشخصی را انتخاب می کنند و به مقدار مشخصی مصرف می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی به چنین پرسش هایی برای گروه های اجتماعی – اقتصادی مختلف جامعه، رویکرد مناسبی برای تشخیص و تغییر رفتارهای ناسالم تغذیه ای و حرکت به سمت ارتقای سلامت تغذیه ای است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار