|
|
کدخبر: ۱۶۲۸۹۵

بلومبرگ:

خبرگزاری تسنیم: بلومبرگ با اشاره به قرارداد یک میلیارد دلاری ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به عمان نوشت: تهران و مسقط با این پروژه تلاش عربستان را برای برقراری هژمونی خود بر خلیج فارس به چالش کشیده اند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: طرح عمان برای ساخت یک خط لوله انتقال گاز یک میلیارد دلاری از ایران جدیدترین نشانه ای است مبنی بر اینکه عربستان نتوانسته است همسایگان کوچکتر خود در حاشیه خلیج فارس را به بلوک متحدان ضد ایران، وفادار نگه دارد.
این موافقتنامه که در جریان سفر ماه گذشته رئیس جمهوری ایران به عمان به امضا رسید، اولین موافقتنامه اینچنینی بین ایران و یک کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیش از یک دهه گذشته به شمار می رود. عمان همچنین روابط خوبی با آمریکا دارد: یک قرارداد ۲.۱ میلیارد دلاری خرید سیستم های دفاعی هوایی از شرکت رایتون در جریان سفر سال گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به عمان اعلام شد. به گفته یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، این کشور، همچنین میزبان مذاکرات سری بین ایران و آمریکا که مقدمه ای برای انعقاد توافق هسته ای ژنو شد، بوده است.
بر اساس این گزارش ذخایر نفتی و جمعیت عربستان بیشتر از مجموع ذخایر نفتی و جمعیت ۵ عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس است. اما با این وجود، این کشور برای تحمیل سیاست های خود به همسایگان کوچکترش با مشکل مواجه است. برخی از این کشورها، با موضع مخالف عربستان در مورد بهبود روابط ایران و آمریکا و قدرت گرفتن اسلام سیاسی در منطقه، چندان موافق نیستند.
در حالی که عربستان، نزدیک شدن ایران و آمریکا به یکدیگر را یک تهدید تلقی می کند، عمان آن را به عنوان یک فرصت اقتصادی می بیند.
محمد الرومحی، وزیر نفت عمان این ماه گفت، گاز ایران احتمالا تا سال ۲۰۱۷ به عمان خواهد رسید. عمان هزینه ساخت این خط لوله را که از استان هرمزگان ایران تا منطقه سوهار در عمان امتداد خواهد یافت، تامین خواهد نمود. وزیر نفت ایران در ماه مارس گفت، بخشی از این گاز نیز ممکن است از عمان به کشورهای همسایه صادر شود. عمان هم اکنون از قطر گاز وارد می کند.
اگر این طرح تکمیل شود، این خط لوله اولین همکاری عملی بین ایران و یک کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه انرژی خواهد بود. پیش از این قرار بود یک پروژه انتقال گاز از ایران به امارات اجرایی شود، اما پس از آنکه شرکت کرسنت و ایران نتوانستند درمورد قیمت گاز به توافق برسند، این طرح به سرانجام نرسید و خط لوله ای که دو طرف ساخته بودند بدون استفاده باقی ماند.
آدم ارلی، سفیر سابق آمریکا در بحرین گفت، این سابقه، نشان می دهد که خط لوله جدید همچنان «یک اگر بزرگ» باقی می ماند. وی افزود: «در قراردادهایی که در طی ۲۵ سال گذشته در زمینه اکتشاف، خط لوله و تجارت نفت با ایران منعقد شده، هیچ کمبودی نبوده است.» وی افزود، معمولا «یک عامل برای بر هم زدن این قراردادها پیدا می شود.»
دولت آمریکا که مجازات هایی را برای طرف های معاملات تجاری با ایران در نظر می گیرد، هنوز در مورد طرح مذکور اظهار نظری نکرده است.
عبدالله بابود، مدیر برنامه مطالعه خلیج فارس در دانشگاه قطر در این باره گفت: «آمریکا موضع عمان را درک خواهد کرد… این کشور به گاز نیاز دارد و آن را به صورت کافی از همسایگانش دریافت نمی کند.»
هرچند تحریم ها علیه بخش گاز ایران کمتر از تحریم های نفتی است، اما به گفته رمزی جوردی، یک وکیل متخصص تحریم ها در دوبی، بر اساس تفسیری موسع از تحریم ها «ساخت یک خط لوله انتقال گاز یک اقدام قابل تحریم است.»
از سوی دیگر این امکان وجود دارد که حتی پیش از آغاز عملیات ساخت خط لوله، تحریم ها علیه ایران برداشته شوند. پس از دور اخیر مذاکرات هسته ای در وین، ایران و قدرت های جهانی اعلام کردند که همچنان در مسیر دستیابی به توافق نهایی تا ماه جولای قرار دارند.
عمان برای بهره بردن از ورود مجدد ایران به اقتصاد جهانی در موقعیت خوبی قرار گرفته است. این موضوع می تواند موجب تقویت روابط تاریخی دو کشور شود.
کولین شپ، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در موسسه کنترل ریسکس لندن گفت، عمانی ها بر خلاف سعودی ها ایران را یک تهدید نمی بینند. این یکی از دلایل اصلی ای است که موجب شده است عمان از طرح های عربستان برای ایجاد اتحادیه کشورهای خلیج فارس فاصله بگیرد.
انتهای پیام / / ۱۲۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار