|
|
کدخبر: ۱۶۳۶۲۰

دستان سازمان نظام پزشکی بالاست

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: نمی توانیم مانع چنین جراحی هایی شویم و اگر بر فرض مثال چنین کاری انجام دهیم؛ برتری جویی که یک نیاز فیزیولوژیک انسان در جامعه است را به خصوص در قشر جوان سرکوب کرده ایم.

علیرضا زالی رئیس سازمان پزشکی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم درباره نحوه نظارت و کنترل نظام پزشکی بر روی برخی از جراحی های زیبایی(صرفاً غیردرمانی) که به طور روز افزونی میان مردم شایع شده و حتی برخی از آن ها همانند کاشت نگین در چشم که تأییدیه بین المللی را ندارند، گفت: ما نمی توانیم مانع چنین جراحی هایی شویم و اگر بر فرض مثال چنین کاری انجام دهیم؛ برتری جویی که یک نیاز فیزیولوژیک انسان در جامعه است را به خصوص در قشر جوان سرکوب کرده ایم. از طرفی زمینه انجام جراحی های زیر زمینی را ایجاد می کنیم و یا ممکن است این نوع جراحی ها توسط افراد فاقد صلاحیت انجام شود.

جراحان عوامل روانشناختی بیمار را در نظر گیرند

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه این نوع جراحی ها عوارض های شدیدی دارند که می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد و جراح با دانستن این عوارض زیر بار انجام این جراحی برای متقاضی می رود؛ افزود: بالاخره تمامی اعمال جراحی عوارض دارند و ما جراحان زیبایی تحسین برانگیزی داریم که طی سالیان اخیر پیشرفت های شگرفی داشته اند. اگر در جامعه ما تمایل افراطی به جراحی زیبایی وجود دارد و افرادی پیدا می شوند که دنبال کاشت نگین و یا خالکوبی های مختلف هستند، نشانگر این است که ما نتوانستیم آسیب شناسی و واکاوی خوبی داشته باشیم. به طبع باید این نیاز از طریق جراحی های زیبایی پاسخ دهیم که این درست نیست. به همین خاطر به پزشکان توصیه می کنیم که حتما به زمینه روان شناختی بیماران قبل از جراحی توجه شود.

ارجاع بیماران به مشاوره های روانشناسی قبل از جراحی

وی در ادامه اظهار داشت: هر چند که برخی از جراحان بیمار را به روانشناسان جهت مشاوره ارجاع می دهند که اکنون این کار به تازگی شروع شده است و ما قبول داریم که اعمال جراحی زیبایی به مراتب در کشور ما بیشتر از آمار جهانی انجام می شود. به همین دلیل باید تلاش کنیم که این موضوع فرهنگ شود تا جلوی جراحی‎های بی مورد را بگیریم.

زالی در این رابطه تصریح کرد: اگر نیاز بیمار به جراحی زیبایی منطبق با موازین علمی باشد، اگر انتخاب بیمار که مهم ترین تاکتیک در اثربخشی جراحی زیبایی در دنیا است، به شکلی انجام شود که بن مایه جامعه شناختی و روان شناختی بیمار ملحوظ نشود، ممکن است بیمار بعد از عمل مرتبا احساس نارضایتی کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این که پاسخ فردی که دنبال کاشت نگین و یا آویختن حلقه ای بر لب است، با جراحی داده نمی شود، گفت: جامعه شناسان باید علت یابی کنند. جوانی که می خواهد مورد توجه بیشتر باشد، فکر می کند باید جراحی زیبایی انجام دهد، اما نمی داند که خصلت درست برای دیده شدن چیست!؟ اینجا است که جامعه شناسان باید وارد میدان شوند. باید تحقیق و بررسی کنند.

کمتر از ۲۰۰ جراح زیبایی مجوز کار دارند

زالی عنوان کرد: آخرین آمارها در تهران نشان می دهد که کمتر از ۲۰۰ جراح زیبایی مجوز کار دارند در حالیکه روز به روز بر تقاضای این جراحی ها افزوده می شود و این هشداری برای ورود پزشکان غیر متخصص به این عرصه می باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی از طرفی اینکه زیبایی شناختی در جامعه به عنوان یک ارزش افزوده اجتماعی نباشد، نکته مثبتی است و نباید این طور فکر کنیم که برتری جویی به عنوان نیاز فیزیولوژیک پاسخ داده نشود، بلکه باید یک پاسخ مناسب اجتماعی، روانشناختی، جامعه شناختی و بیولوژیک را در رابطه با آن در نظر بگیریم. باید ارتقای فرهنگی داشته باشیم که فرد با گذاشتن نگین در چشم شخصیت ممتاز اجتماعی پیدا نمی کند و آموزش همگانی در این زمینه بسیار کم است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار