|
|
کدخبر: ۱۶۴۳۷۵

یک مقام ارشد پاکستانی خبر داد

خبرگزاری تسنیم: یک مقام ارشد پاکستانی گفت اسلام آباد در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری مذاکرات تجاری با ایران به منظور برطرف کردن موانع غیرتعرفه ای و تسهیل و توسعه مبادلات بین دو کشور است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اینترنتی پاکستان آبزرور، یک مقام ارشد پاکستانی گفت، پاکستان در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری مذاکرات تجاری با ایران با هدف برطرف کردن موانع غیرتعرفه ای و تسهیل نظام تعرفه ای جهت بهره برداری حداکثری از پتانسیل های تجاری بین دو کشور است.
مبادلات تجاری بین دو کشور در حال حاضر بر اساس موافقتنامه تجارت ترجیحی که از سال ۲۰۰۶ به اجرا گذاشته شده است، انجام می گیرد. ایران همچنین تعرفه وضع شده بر کالاهای پاکستانی را به صورت فصلی تغییر می دهد که این مسئله موجب تاثیرگذاری بر صادرات پاکستان می شود. متوسط تعرفه های وضع شده از سوی ایران ۳۸ درصد است که دو برابر تعرفه های موافقتنامه تجارت ترجیحی است. زمانی که فصل برداشت پرتغال در ایران شروع می شود، تهران تعرفه ای ۱۰۰ درصدی را برای پرتغال تولیدی پاکستان وضع می کند.
این مقام آگاه گفت، پاکستان می خواهد از طریق برگزاری مذاکرات تجاری، تمامی این مسائل را با طرف ایرانی حل و فصل نماید.
وی افزود، از زمان وضع تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، پاکستان با وقفه های فراوانی در مسیر مبادلات تجاری با ایران مواجه شده است که شامل مشکلات در پرداخت ها در هر دو طرف به دلیل تحریم های بانکی است. «این دلیل اصلی ای است که موجب شده است مبادلات تجاری بین دو طرف به صورت تهاتری و محدود در جریان باشد.»
وی با اشاره به موانع غیرتعرفه ای در ایران گفت، پس از زاهدان، صادرکنندگان پاکستانی باید پس از طی مسافتی ۳ کیلومتری یک دلار پرداخت کنند. تهران باید تعرفه های غیرمعمول اعمال شده بر کالاهای پاکستانی را سر و سامان بدهد. اکنون پاکستان می خواهد پایانه های مرزی جدیدی در مناطق مرزی دو کشور ایجاد کند تا تجارت با ایران را تسهیل نموده و سرعت ببخشد. مقامات پاکستانی همچنین تمایل دارند تسهیلات تجاری در این پایانه های مرزی جدید ایجاد کنند.
این مقام پاکستانی در ادامه گفت، مقامات مسئول در پاکستان در تلاش اند تا راه هایی را برای انجام پرداخت ها بیابند تا مبادلات تجاری بین دو کشور بتواند تسریع شود. بدین منظور، مقامات پاکستانی با همتایان ایرانی شان در ارتباط هستند.
حجم مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان که در سال ۰۹-۲۰۰۸ به ۱.۳۲ میلیارد دلار رسیده بود، در سال های ۱۰-۲۰۰۹ و ۱۱-۲۰۱۰ به ترتیب به ۱.۱۶ میلیارد و ۷۳۴.۹۴ میلیون دلار کاهش یافته است.
انتهای پیام / / ۱۳۸


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار