|
|
کدخبر: ۱۶۵۳۲۱

موسسه تحقیقاتی مریل لینچ گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که با توجه به شرایط آب و هوایی جهان ارزش آب روز به روز بیشتر می شود موسسه تحقیقاتی مریل لینچ اعلام کرد ارزش تجارت جهانی آب در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد دلار است که این رقم طی ۶ سال آینده ۱ تریلیون دلار می شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از سی ان ان، در طی ۱۰ سال گذشته، شاخص جهانی آب اس اند پی ۵۰۰، عملکرد بهتری نسبت به شاخص های مهم قیمت طلا و انرژی داشته است. در واقع در این بازه زمانی، در بازارهای بورس، آب با ارزش تر از طلا شده است.
هرچند سیاره زمین عمدتا از آب پوشیده شده است، اما تنها ۲.۵ درصد از این آب قابل مصرف است و تنها بخشی از آن قابل آشامیدن است. در حقیقت، بسیاری از نهادهای جهانی اکنون می گویند که نوع بشر با یک بحران آبی مواجه است.
مجمع جهانی اقتصاد، تهدید ناشی از کم آبی را سومین ریسک بزرگ جهانی در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده است.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هشدار داده است که «بیش از ۷۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان و به خصوص آفریقا، امروز به منابع آب شرب تصفیه شده دسترسی ندارند.»
شرکت های بزرگ سرمایه داری نیز از این موضوع متاثر شده اند. رئیس شرکت نستله، بزرگترین شرکت تولید کننده مواد غذایی در جهان می گوید، آب «یک حق بشری است.» نستله آب را در ۶۳ برند مختلف در سراسر جهان به فروش می رساند.
وال استریت، توجه شرکت هایی را که به موضوع عرضه آب سالم می پردازند، به خود جلب کرده است و بسیاری از آنها به سرعت در حال تبدیل شدن به شرکت هایی پرسود در جهان سرمایه داری هستند.
بر اساس گزارش تحقیقاتی بانک آمریکا مریل لینچ، آب، در حال حاضر یک تجارت ۶۰۰ میلیارد دلاری است که ارزش آن در طی ۶ سال آینده به یک تریلیون دلار خواهد رسید. در این گزارش به چند شرکت تجاری اشاره شده است که از فرصت های تجاری مرتبط با آب سودهای کلانی را عاید خود می کنند.
اما در کنار مشکل تولید آب سالم کافی، بحران آب همچنین در بردارنده برخی سناریوهای وحشتناک احتمالی دیگر نیز می باشد.
یکی از این سناریو ها این است که آب موجب بروز جنگ هایی جهانی در آینده شود. از آنجایی که آب، غذا و کشاورزی وابستگی بسیار نزدیکی به هم دارند، ایده در گرفتن «جنگ بر سر آب» در آفریقا، خاورمیانه و آسیا یک احتمال واقعی است که توسط موسسه تحقیقاتی پاسیفیک مورد توجه جدی قرار گرفته است. این بدان معناست که ملت ها ممکن است در آینده برای تامین آب مورد نیاز جمعیت خود به سمت منابع محدود آب قابل مصرف هجوم ببرند.
البته نباید تصور کرد که این تنها مشکل جهان سوم نیست. وزارت امور خارجه آمریکا نیز قبلا از خط آب به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور یاد کرده است.
انتهای پیام / / ۱۶۱


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار